Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1214 ggr
Zaphix
0

Ignorant häst.

Tränade för första gången på riktigt med ett sto i stallet idag, har innan bara tränat lite smått med henne.

Stot är fem år, väldigt valpig. Det bästa hon vet är att skritta rakt ut på en lägda med huvudet doppat i snön så man inte ens ser öronen. När hon göra så kan hennes ägare inte stoppa henne, vare sig hon rider eller leder henne.
En otroligt barnslig häst, left brain extrovert, som är orädd för allt och älskar att leka och undersöka saker.
Det låter ju som en jätterolig häst, och det är det, men hon är väldigt ouppfostrad.

Ägaren har stora problem med att få henne att stå still när hon sitter upp, det där med lägdan, att hästen går över henne och såna saker.

Jag tänkte att det kan ju inte vara så svårt att lösa, lite flytta för tryck-övningar och sånt borde ju göra susen.
Så idag gick vi på en promenad med syftet att träna och leka lite.
Började friendly game, aldrig nåt problem med den hästen. Flyttade sedan bakdel och framdel för tryck och genom driving game. Efter en stund har hon förstått vad jag vill och det är inga problem alls, behöver knappt gå upp i fas alls.

Men problemet jag hade med henne är att hon är så otroligt ignorant. Står och tittar på helt andra saker, hästarna i hagen, bilar, buskar, träd eller sånt. Hon gjorde det jag ville, men ouppmärksamt.

Efter typ en kvart så börjar jag komma åt henne, då äntligen börjar hon på riktigt lyssna på vad jag vill. Och då var det inga som heslt problem, jättetrevlig häst att jobba med.

Men det jag behöver hjälp med är hur jag ska göra det tillräckligt roligt och intressant för henne att vilja lyssna på mig?

Visst fungerade taktiken idag att flytta en massa, men finns det inget annat sätt att få henne mer fokuserad?

Känns som hon har ADHD, svårt att fokusera och koncentrera sig, och när hon väl gör det håller det tre sekunder innan hon måste kolla på allt annat.

Hon är inte så godisfixerad, fungerar inte så bra som motivation, inte van vid det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Ska förresten rida tösen imorgon. Hon lyssnar på bettet när hon vill, men ignorerar det utan problem när hon drar iväg på lägdor.

Ska testa sätta repgrimman över tränset då hon lyssnar riktigt bra för tryck på nosen, blir soännande att se om hon lyssnar även från ryggen på det. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Spänande att höra mer om den hästen när du hållit på mer med henne. På minner om Peewee i vissa saker.
Peewee kan också vara så där nonchalant (fast han gör det 100% medvetet). Lyssnar på det man ber om men tittar över hvudet på en som ingenting.
Men som sagt han är 100% medveten om det och det är vissa dagar. Det kan bero på att jag sagt/gjort/inte gjort något eller så vidare. Men då är mina alternativ att be om ursäkt eller dras med det i några dagar tills vi båda kan erkänna att vi gjort något fel och gå vidare.

Alternativ två är att hon gör som Gulli och även Elja kan göra ibland och det är titta åt ett annat håll som "jag göt det du ber om, MEN jag bryr mig inte så mkt" då måste man "förtjäna" deras uppmärksamhet mewd att vara tillräkligt bra ledare. Det kan vara flyttningar, ponus, kroppspråk m.m.

Om det är som med Peewee ungefär kan det släppa om någon vecka. Är det som med damerna får man helt enkelt bara hitta vägar att visa att man är en värdig ledare.

Zaphix
0

Jag vet faktiskt inte om hon är ignorant och ofukuserad medvetet, eller om hon helt enkelt inte kan fokusera på mig för att det finns så mycket annat att titta på.
Hon är otroligt ignorant emot de andra hästarna i hagen. En av de andra går och biter henne i haserna och försöker flytta på henne hela ntiden, men hon bryr sig inte ett dugg. Hon står kvar med öronen framåt eller så går hon vidare i sin stilla takt.
Min häst, som alltid varit ledare, blöev enormt frustrerad på henne i början. Visste inte alls vad han skulle ta sig till, så han höll sig på sin kant och avvaktade.
Nu har han dock tagit på sig ledarrollen igen, bossar inte runt stot, men flyttar sig heller inte för henne.

Hon är ju en väldigt barnslig häst, och är antagligen inte uppfödd i flock. Kommer ifrån Tyskland och när hon kom till oss pratade hon ett helt annat språk än våra hästar. Hon förstod inte dom, och de förstod inte henne. Så det är så mindre lätt att veta om hon verkligen medvetet ignorerar, eller att det bara blir så.

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Det låter lite som min häst var. Han tittade och lyssnade på allt annat än mig. Kan tyvärr inte säga hur jag löste det, utan det har löst sig utan att jag tänkt på det.

Ibland när han "stänger av" och inte lyssnar så knäpper jag med fingrarna eller skakar lite på grimskaftet för att få hans uppmärksamhet.

Zaphix
0

Red hästen idag och det var helt underbart!

Hon är vanligtvis rätt stark i munnen och kopplar gärna bort bettet, så satte på repgrimma över bettet och en halsring. Behövde inte en enda gång ta i bettet utan repgrimman fungerade perfekt.
Känns konstigt att det fungerar så bra från ryggen, inga problem att flytta för skänkel eller stanna med tryck från repgrimman, för från marken är hon en ångvält..
Kanske är en vanesak bara?

Vet i alla fall att nästa gång blir det repgrimman istället för bett. Nu gäller det bara att få ägaren att inse det.. :)

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

Jag gillade hur JF Pignon jobbade med häst han aldrig träffat förrut på clinicen i globen, var ung häst ifrån ridskola som sjävfallet stirrade med på publiken och precis allt annat än Pignon. Tyckte han bad hästen på ett bra sett om uppmärksamhet. som #2 säger, med pondus, lätta hjälper som bara ber hästen att uppmärksama och kanske flytta sig och anpassa sig lite för människan. Först när hästen slutade stirra på allt annat och var Med honom så kunde han be den om att utföra arbete, svårt att be om svårare saker och få de korrekt gjorda när hästen inte är med en, känns som om det bara är risk för att det ska gå fel och lära in felaktigheter.

Jag har filmklipp ifrån hans arbete med hästen upplagda på youtube, men sitter på svinslö jobb-datorn nu så har svårt att länka, men prova att söka på JF Pignon +globen eller något så borde det komma upp.

Zaphix
0

Tack för den infallsvinkeln! :)

Har aldrig haft det här "problemet" förut, så det är jättebra att få tips. Ska jobba lite med henne till veckan och testa lite. :)

Min och Dackes blogg