respektlösa kramar eller ej?
Har ju fått lära mig att hästar som kliar sig eller gnider sig emot en är respektlösa.
Vårt äldsta sto är därktigt och ska föla i maj, nu i slutet av dräktigheten är det i stort bara matte som duger. Andra hästar ska hålla sig på avstånd.
Men när man står snett framför henne och kliar henne på bog eller hals så "kramas" hon. Vårt andra sto gjorde likadant men man ser ju inte detta ute naturligt. Eller gör man det?
Dvs hon tar sitt huvud och pressar mig emot sig och mular. Dvs hon kliar mig men aldrig med tänder och mkt försiktigt. Det gör ju absolut inte ont men hon är väldigt noga med att trycka med hela hals och huvud så det blir ju att hon står och kliar mig på vaden/benet.
Om jag slutar och gör ngt annat då försöker hon försiktigt fånga in mig så igen, hon har också alltid det där fåniga uttrycket. Med spetsade o avslappnade öron multrut och mjuka ögon.
Hon är mkt duktig på att lyssna i övrigt och är super fin på alla sätt. Hon har enbart gått som avelssto och är hanterad "engelskt" eller vad man nu ska kalla det när hon aldrig varit "ledarskapstränad" så tycker hon är mkt duktig i relation till det. Avelsston ser ju annars oss bara som mattanter.
Men detta beteende är det väldigt respektlöst eller ska jag tolka det som ömsesidigt kärleksfullt?. På sonen om han bara kramar henne så står hon och håller honom så så länge han vill kramas.

Du menar attt hon sätter mulen mot dig och rör överläppen? Isf så är det ömsesidigt putsande även om hon gör det på dina ben, min ena häst gör så ibland fast på axeln. Han gör det bara när man klappar/kliar honom så han putsar tillbaka.
Om hästen däremot kliar sitt huvud på dig (alltså trycker det mot dig och kör det upp och ner) så är det ett dominansbeteende.
Skynda långsamt så går det fortare.
Håller med #1, verkar vara ömseidigt putsande, i alla fall om hon är försiktig och inte försöker flytta på dig.
Hästen jag rider och tränar försöker verkligen klia sig mot mig ibland, som om jag vore ett träd.. Det är dominansbeteende och inte alls roligt, så då kliar jag antingen lika hårt tillbaka eller flyttar hans framdel.
Är lite avundsjuk på dig och andra som har hästar som vill mysa och klia sådär som din gör, är ju så mysigt. Min vill bara bli kliad på sommaren då han är knottbiten.. Passar på då.. :)
Om hästen kliar huvudet mott en Tex. efter ridning betyder de att den bästemer
T brukar lägga sin mule på min axel när jag borstar honom och titta så där söt och röra på övet läppen lite.
Jag vet att han inte gillar att bli borstad där då som ung hade han blivigt sparkad på halsen och tycket de är obehagligt men han låter mig en då. Men han försöker alltid att buffa bort mig lite men väldigt för siktigt. Men efter dem försöken läger han mulen på axeln då stannar jag upp och blåser han i nosen och han blåser tillbcka.Efter de fortsätter jag att borsta då kommer han igen för att distrahera mig lite och läger mulen på axen igen och buffar så försiktigt. Jag tar bort huvudet då de blir jobbigt för jag vill ju kunna borsta. Men han gör så hela tiden.
I bland nafsar han liter som om de vore en lek men väldigt löst inte som om han skulle vilja göra illa mig.
Jag har hört att när hästar är med deras kompisar så nafsar de på varandra och så visar dem att de är kompisar mm.
kan de va så att de är så han gör på mig?
vad tycker ni att de låter som ??
Sen rstrycker jag honom i pannan och då sänker han huvudet i början när jag gjorde så sänkte han lite och långsamt men nu kan jag ta och stryka lite så sjunger huvudet till marken. De betyder väll(när jag stryker) att jag vill inget illa och snäll mot dig(hästen).
Vad tror ni ??

#3 Om han putsar dig innebär det att han ser dig som en vän eftersom hästar inte putsar vem som helst utan bara utvalda individer.

Jag har lärt mig att det är väldigt viktigt vem som börjar putsandet. Häst som är under annan på rang brukar vanligtvis inte vara den som startar en kli-stund, den ska inte ta intiativ emot den hög-rangade.
#4.Vad trevligt jag är ju den som gjorde han till en lugn häst så jag är antagligen utvals vad kul =)
Han va ju stallets suraste häst innan nu är han än snäll gammal gubbe som man kan göra vad som hälst på.Men dock inte dem osäkra.Då tar han och värkar som om han ska bitas upp och ned med huvudet och hugger lite.
Vad skönt att vet att han värkligen gillar mig.För när han gör så blir jag varm och väldigt kärleks full och blir lite tårögd.Då han gör så känner jag hans kärlek som mäst.

#5 Sanning med modifikation.. Har sett båda mina hästar ta initiativ till putsning fast det var travaren som var ledare hela tiden. Sen gick dom tillsammans utan andra hästar i några år och då får dom en starkare relation till varandra så det kan ju vara lite därför också. Allt är inte svart eller vitt, gråzonerna kan var lite svåra.
Nej hon gnuggar inte huvudet utan hon mular bara dvs kliar med läppen.. Dock är hon försiktig och använder inga tänder.
Dock flyttar hon ju mig genom att hon "kramas" dvs om jag står vid bogen på henne och klappar eller kliar så blir hon helt till sig i trasorna och föer mig intill sig och liksom håller mig där samtidigt som hon mular.
Vanligt klimulande känner jag ju till och jag brukar vara den som börjar, det kanske är fel? Ska man låta dem klia tillbaka? Har hört både och nämligen..
Det jag undrar över just dessa "kramar" hon gnuggar inte sitt huvud eller hals utan hon trycker mig intill sig sen kan hon stå så hur länge som helst och då kliar/mular hon på mig där hon då hamnar med mulen dvs i benhöjd då hon håller om och hamnar så långt ner iom det.. Jag kan också då vända mig om och ta hennes huvud i famnen och krama o snusa henne på öronen om jag vill och hon står kvar.. Ja ni vet som en stor gosebjörn ungefär. Hon tycker det är så gosigt så man kan göra vad man vill med henne nästan.
Jag har aldrig sett henne försöka göra så här på en häst utan bara på främst mig..

#8 JAg tror att hon bara har tagit putsandet ett steg längre eller vad man ska säga, det är hennes sätt att putsa dig. Om hästen vill klia dig ska du absolut låta den göra det det är ju bara ett bevis på att hon ser dig som en vän. Om du föser bort henne finns nog risken att hon slutar se dig som en vän eftersom du då inte låter henne vara vän mot dig. Svårt att förklara..
#9 Ahaaa, jag har ju också tolkat det så men kände att jag var tvungen att fråga så man inte tillåter ett "felaktigt" beteende i tron om att hon är rar.
Jag förstår ju att hon kramas för hon får ju alltid en possitiv respons då familjen tycker det är mysigt så blir det ju att man kramar tillbax och då krafsar på hals, man bog med båda händerna tom.. Snacka om dubbel lycka för henne!
Däremot har jag bara låtit henne klia tillbaka men har försiktigt puffat undan de andra då jag hört att de inte ska få klia på folk
nu känner jag mig riktigt elak och mina unghästar måste tycka att jag är en otacksam jäkel..
Min tvååring som var så oerhört rädd när hon kom, gick inte att vare sig fånga eller röra..
(hon blev släppt på lösdrift som föl och var blyg så varje gång de skulle göra ngt såsom verkning o avmaskning så slängde de sig om halsen på henne och höll kvar samtidigt som de krängde på en grimma)
När hon väl började tycka att jag var ofarlig så ville hon hemskt gärna putsa tillbaka när jag kliade henne MEN hon använder tänder. Hon blir helt till sig i trasorna och putsar rätt våldsamt ja så som de normalt gör på varandra.
Henne har jag ju puffat undan för det gör ju ont, usch det var ju jättedumt hon måste tycka jag är jätteknäpp och opålitlig

Hon är idag väldigt lättfångad och kommer alltid fram och in först men är lite reserverad och det beror nog på att jag gett dubbla signalern genom att klia henne och frånta henne hennes möjlighet att klia tillbaka..

min häst göra också det om jag står med ryggen med huvudet. Jag ser det som en vänskapsgrej.. hästar ute i hagen gör ju också ofta det. hehe. kliar varandra i manen/ryggen. Så jag ser det bara som vänlighet. ''if i scratch yours, u scratch mine''
#10 Fast använder unghästen tänderna måste man ju fösa bort, det måste de ju lära sig gör ont. Skulle säga till så fort hästen börjar klia för hårt eller använder tänderna, de får ju inse att de inte kan klia lika hårt på oss som på andra hästar. :)
312 Nej exakt och det gör ju inte lite ont heller även om det är vänskapskli!
nu hänger jag inte med??….
Ska hästar få klia sig mot sin ryttare ? O.o

#4 Haha mina hästar här kliar allt och alla bara det är tillräkligt skönt ;)

#0 Mysigt det låter. Skulle tacksamt ta emot!
#5 Jag tror inte flocken är hyrarkiskt uppbyggd. Den som i våra ögon verkar lägst i rang, kliar den som är högst i rang och viceversa. Jag skulle tycka det var jättemysigt om min häst började putsa på mig lite :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

#14 De får inte klia sig, men putsa sin ryttare får de gärna..
Dzasti putsar mig på mitt huvud om jag börjar klia henne jag tkr det är riktig mysigt^^ någon gång har hon använt tänderna men då drog jag bara bort huvudet och fortsatte klia henne och då fattade hon att inte använda tänderna ^^ :*
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/