Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1569 ggr
Gyllir
0

Udda reaktion under trickträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha blivit inspirerad av Trick artikeln, stack jag ut och trickade lite. Har gjort det förut och det har aldrig varit något konstigt med det. Gjorde yoga och stå och det gick jättebra. Sen skulle jag göra bergsgeten, och det gick egentligen också bra. Men helt plötsligt försvan han bara inom sig själv. Han var helt väck. Blundar/blinkar, nickar med huvudet som om han höll på att somna, tog inte godis ur handen (han som är extremt godisfixerad). Han bara står där. Så jag låter honom vara och ser vad som händer. Efter en stund blir jag lite orolig och "väcker" honom, avleder med att göra sånt som vi gjort mycket tidigare. Han piggnar till ganska fort och hänger med igen.

Vad kan detta vara? Varför blev han sån? Är det det som Parelli kallar "catatonic"? (för er die-hards) Har aldrig sett det förut…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Tyckte han att det blev för jobbigt? För mycket press?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Möjligt, men jag upplevde inte att jag pressade honom. Det gick som sagt väldigt bra. Jag knackade med sticken på rumpan så han tog in bakhovarna lite i taget. Fick godis och vila för varje försök. Det var inget nytt, vi har gjort det förut. Men om det är catatonic, då måste jag väl ha pressat för mycket? Lindas häst Allure blir catatonisk när han får godis. (ni som har sett LIberty and HorseBehavior!).

Anne

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igen aning, mina grabbar har aldrig reagerat något liknande. Antingen som ni säger att det var mkt att ta in eller kan det kanske vara någon liten spänning någon stans i tex överlinjen som han kände av eller rent av släppte lite, tänkte efter som bergsgeten stretchar överlinjen väldigt mkt. Släpper spänningar i överlinje brukar ju hästarna gärna nicka lite ev. ruska lite med huvudet och de blir ju avslappnade av att spänningar släpper. Svårt att säga när man inte sett det.

kaka1234567
0

kan va som #1 säger .kanske lite för hård press.Men de kan ju va annat men som tex att han tyckete de va anorlunda och väldigt obekant tränig och väldigt överstimulerande.Men låter mäst som litte för mycket för honnom.Men jag tror inte de är någt allvarligt de blev säkert bara lite för mycket.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
0

Jag funderar om det kan vara lite som killed i tråden "Hybrid Horsemanship" arbetar bortset från att han där gör det med våld…

Hur som helst efter att ha sett några fler filmer så drar han i.af ner hästens huvud.. Han sätter även på en häst fasta inspänningstyglar och man ser då hur hästen går ner och verkar nästan "borta" för ett par sekunder. Han visade han hur detta fungerade även med bara grimma (dock fortfarande med mer eller mindre våld…).

Undrar om det kanske är samma grej/ställning din häst lyckades hamna i bortset från från att det inte gjordes med våld?

Hakuna matata!

Gyllir
0

#3 Kan stämma. Han har haft mycket spänningar i kroppen.

#5 Hm, vem vet. Jag kanske hittade värsta hypnos-punkten :-)

Får se om han gör om det nästa gång. Jag ska se till att värma upp honom ordentligt och bara öva en pytteliten stund.

Anne