Hybrid Horsemanship
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad tycker ni om hybrid horsemanship?
Själv gillar jag det INTE alls!!!!
ska man lära sin häst trick ska man väl inte göra så den ramlar ihopp när den ska ligga eller trycka in huvudet på hästen så att det blir dålig syre tillförsell så hästen lägger sig ner pga det….
jag tycker inte det ser okej ut att han drar hästen med all kraft han har i sadeln och tyglarna när han har ett starkt bett och gör så att hästen måste "buga" eller vad den gör för att det gör ont..
http://www.youtube.com/watch?v=M6NUnAoRNLc
Här är en annan video också…..
Det här är i allafall min åsikt..

Fast det verkar inte handla om att lära in trick? Utan hans syn värkar vara att när hästen gör uppror, dvs den stegrade och var inte lugn så vill han trycka ner den i marken för att "få den underlägsen".
Personligen tror jag inte på att övermana hästen med råstyrka då det inte är trevligt för varken mig eller hästen och hur var det med det där med tillit, lugn, glädje och trygghet? Desutom så är det en kamp som utav uppenbara själ är rejält svår för människa att vinna.
Den senare, "inridningshästen" tycker jag ser halt ut på bägge fram om inte på alla fyra :S Den går inte trevligt för fem öre iallafall.
Jag är den klemiga typen, när hästen protesterar utgår jag ifrån att något är fel, antinge på hästen i sig så att det gör ont att utföra det som den bes om eller att det den bes om görs på fel sett.
Har väl inte så mycket att säga om filmen förutom att det inte alls min typ av "horsemanship".
Mest fascinerad över att människan vågar sätta sig upp på den hästen.. Inte direkt rädd om sig själv..
Jo Men precis kolla när han slänger ner hästen på marken då vill den bara slänga sig upp igen och stegra osv, så ska det INTE vara !!!
Jag håller mig till Natural Horsemanship !
Tycker verkligen inte om hästens uttryck på ögonen det här kan jag "hästmannaskap" …
Jo jag har glott igenom hela youtube nästan och sätt och läst att dom börjar lära in tricken på så sätt….
det finns en mycket värre video kommer bara inte ihåg namnet på den men jag ska kolla!

#3 Vem skriver du till nu? För jag tror inte att någon på formet kommer säga att den uppskattar den typen utav hästhantering ;)
#4 "The TAP (and the HALF TAP) is a natural occurence in any horse, which Hybrid Horseman Paul Williamson has discovered and refined to be one of the more valuable tools for equine professionals to keep in their tool boxes for when that situation comes up, where the TAP is needed.
The TAP doesn't harm the horse in any way when performed as directed by Paul Williamson and can be used to change the attitude of any horse and thus solve a variety of problems. --- The TAP is basically laying a horse down to achieve an improvement in the communication between horse and handler. "
Så du har nog missat en hel del ;) Det är alltså inte ett trick, utan som sagt något de använder för att få hästen underlägsen.
Men jag menar inte just dom här videorna tricken utan jag vet ett par stycken som får sinna hästar att ligga ner genom det jag skrev uppe för att sedan utväckla det till kommando..

Fast då är det inte densamma hybrid horsemanship, för denna hybrid horsemanship beskrivs som jag kopierat ovan.
Jo men tycker endå inte man ska slänga ner en häst på marken för att få den underlägsen det finns SÅÅÅ många andra saker man kan göra istället som är snällare!
I den första (olänkade) videon så får han hästen att "buga"… Men jag undrar bara vad sjutton som försegår egentligen? :S Drar han i tyglarna så hårt, trycker han på någon nerv eller vad händer egentligen? :o
Hur som helst ser det långt ifrån trevligt ut =/
Hakuna matata!
Oavsett så drar han hästen oerhört hårt i munnen och antingen är det en liten bebis eller en mkt outvecklad och undernärd vuxen häst.. Men jag tycker det ser ut som en 1.5 åring..
undrar vad som skulle hända om han försökte sig på samma metod på en vuxen stor och tyngre häst i full kondition. Skulle inte förvåna mig om det blir som med många äventyrare, en vacker dag stöter han på sin "överman" och då kommer det kosta honom mycket dyrt..

#10 tycker också hästen ser ut att vara jätteung. Hoppas "övermannen" kommer fort som attans, så han inte skadar fler hästar.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Behöver inte vara så ung, tycker den ser ut som en typisk varmblodstravare, omusklad modell av en sån dock..

#12 men lägg märkte till svansen, den har aldrig blivit klippt och når inte långt ner. Resten av kroppen ser också ung ut, så pass omusklad brukar inte vuxna hästar vara. Men det är ju bara spekulationer, vad vet jag.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Japp kort tunn svans, klen rumpa och kort tanig hals.. Kolla när han leder hästen.
Jag skulle tippa på engelskt fullbod mellan 1.5 och max 2.5 år fast har heller ingen som helst aning utan gissar bara..
Men en vuxen häst hade skickat iväg honom mer än vad denna lille gjorde som hade fullt upp med sin egen balans..
Usch det är hemskt iaf tycker jag !
13: Jo, tänkte inte på svansen, men nu ser jag ju det. :)
Men omusklade varmblodstravare, även om de är äldre brukar kunna se ut så, och vara lite rangliga. Speciellt den där tunna halsen och beniga rumpan.

Den mörka lilla hästen är rättså säkerligen inte så gamal då de refererar till den som colt och det är ett fullblod för banan av vad jag kan avgöra.
Håller med #18 …
#17 Stackars bebis…