Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1566 ggr
jackiejohn
0

Vill inte komma..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

PÅ kvällen när hästarna ska in är de inga problem dom ser oftast när man går till stall så då står dom och väntar vid "let" elr så ropar man en gång och dom kommer direkt!

MEN, när jag ska hämta dom på dagn elr bara en utav dom så är de trögt! På vintern går de an för då har dom inte så mycket att göra i hagen…

Men på våren/sommaren/hölsten är de VÄLDIGT trögt att gå upp till "let"….., Dom hör mig och börjar gå emot mig men så "Oj! Den grästuvan såg mycket god ut!!"

De brukar sluta med att jag får gå och hämta hästen jag ska ha med mig ut och då är de väldigt trögt speciellt med stora hästen hon stannar och står som fastfrusen så man får göra en tvär sväng och har man tur går de och hon fortsätter gå har du otur fryser hon fast igen Rynkar på näsan

Ibland går de lätt och ibland får du stå och tröka jätte länge…så när ja inte har tiden elr orken att vänta längre hämtar jag en bytta med betfor elr nåt i och skrammlar då kommer dom i full kareta typ Flört 

Och får beröm för att dom kom och en liiiten tugga, de kanske är fel att muta dom med gottigott? Min teori är att dom lär sig komma på inkallningar om dom får beröm och att man med tiden drar ner på gottigottet och till slut är de borta helt..

Båda har gått på lösdrift tidigare men jag tycker inte att de borde spela in nåt(?)

Har någon nåt annat förslag elr tips på övningar man kan göra så är ni varmt välkomna att berätta! Glad

Dom lyder mig väldigt bra båda två, dom kan mitt kroppsspråk och jag deras och dom lyder väldigt bra krävs inte mycket om dom brallar ur elr får nåt ryck, jag behöver inte höja rösten varje gång

(nej ja skricker inte bara höjer rösten lite så att de blir markant om ni fattar?)

Så jag tror inte de beror på att ledarskapet är dåligt för då är de bara på den punkten i såna fall Obestämd 

Iaf, Tacksam för svar och detta blev långdraget men men Flört

Mvh Erika

Zaphix
0

Jag har samma problem. Jag går aldrig ut i hagen för att ta in hästen utan att ha godis med mig till honom. Visst, det är muta, men det fungerar.. Och har jag nån gång glömt att ta med godis, så tror han ju att jag har, så då fungerar det ändå. :)

Men han kommer ju inte fram i hagen, utan jag har godiset mest för att han ska få något gott för att han binte går iväg när jag kommer.

Men för att få honom att komma fram har jag på senare tid börjat med att göra honom nyfiken på vad jag gör.
Så fort han ser mig börjar spelet mellan oss, men jag ignorerar honom totalt när jag går in i hagen och han står långt bort. Jag fixar lite med hösilaget, eller så tittar jag hur tråden ser ut, har jag inget bättre att göra leker jag lite med pinnar eller sånt.
Jag är alltså upptaget med andra saker än honom, och då blir han nyfiken. Står verkligen och kollar på mig långt bort ifrån. När jag fått hans intresse och han är så nyfiken att han nästan är på väg mot mig, då går jag ut ur hagen och upp till stallet.

Väntar i stallet ett par minuter, går sedan ned. Då står han alltid vid grinden och väntar på mig, han blir ju lite förvånad över att jag bara går iväg istället för att fånga honom. Och då vill han vara med mig, för han tror ju att jag gör nåt roligt, så han går upp till grinden och väntar.

Kanske inte fungerar på alla hästar, men värt att testa i alla fall. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jackiejohn
0

1# Åh de va smart du :o

Värt ett försök! :)

Gyllir
0

Jag ser inte godiset som muta, utan som en bra anledning att vara med dig. Det är väl inget fel med att förstärka denna anledning så mycket det bara går? Om hästen däremot inte alls vill vara med dig och du försöker locka den med godis, så lär det inte funka så bra. Jag försöker vara inkoncekvent när det gäller godis, Gyllir bli väldigt fixerad annars. Ibland finns det godis, ibland är det kel, ibland får han bara stå och vila. Vill inte att han börjar leta efter godis i fickorna osv, vilket han har tendens till…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

jackiejohn
0

När ja hästarna/hästen väl kommer är de inga problem, dom vill bara vara svårflörtade verkar de som Obestämd