Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1910 ggr
Animal-3
0

Vad gör jag nu då...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som sagt vad gör man nu.

Ni vet det händer mkt här just nu. För det mesta är det väldigt odramatiskt. Elja verkar trivas bra, hon låg till och med och sov i hagen idag mendan Gulli höll vakt. Hon följer med lös, hon söker kontakt och ja all vår träning går väldigt bra.
Hon busar en hel del med Tuffis vilket gjort oss alla chockade, Tuffis leker normalt inte i hagen men hon lyckas få honom att busa ändå. Jätte härligt att se.
Dom får ofta gå över i sommarhagen så får Peewee komma över och trots vissa kommunikations problem så har dom mkt kul och lekar ofta.
Nu kommer problemet.
Peewee tror han har lärt sig något. Problemet är att han lärt sig helt fel. Elja förstår inte vad i hela friden han syslar med och tycker att han är till och med lite obehaglig. Så nu söker hon hjälp av mig. Jag är ju en del av flocken och jag är ju egentligen "ledaren" över hela flocken (den tiden jag är där). Jag kan inte bara vända ryggen till och när hon nu kommer till mig för hjälp och jag försöker få henne att lita på mig så kan jag inte säga till henne "nej det fixar ni". Så jag måste göra något, vet inte riktigt vad men något måste jag göra. Som jag ser det nu måste jag:
*Ta Peewee och förklara för honom att det han gör är fel.
*Och förklara för Elja att han inte menar illa bara att han inte förstår vad han gör.
Saken är den att detta är ju lättare sagt en gjort.

Mer exxakt nu då. Peewee tror at than bjuder till lek genom att springa mot Elja med sänkt huvud och bakåt strukna öron.
Elja tycker han ser jätte arg ut (självklart) och skriker, vänder upp rumpan och sparkar efter honom.
Jag känner Peewee och jag ser på honom han är inte arg. Han är inte ute efter att flytta på henne, skada henne eller något annat. Jag ser i ögonen på honom och hans rörelse mönser före och efter att han är bussjuk, att han blir förvånad över att hon reagerar som hon gör.
Han går inte på så på någon av de andra hästarna i hagen, Varför? jo för att han normalt inte leker med dom.
Just när man släpper in honom eller så fort Elja bjuder till bus, vara sig det är med honom eller någon annan det är då han kommer springandes på sammavis.
Så fort hon blir arg och slutar busa och gör något annat så att säga. Slutar han, han tittar bara förvirrat efter henne. Han biter inte (nafsar lite som högst) han sperkar inte han gör inget. Han springer bara mot henne och ser arg ut.
Jag gick själv in i hagen och testade honom lite, för att vara på säkra sidan och allt han gjorde var att flytta sig när jag sa till och annars bara busa. Racade runt och såg jätte glad ut. Tittade efter mig flera gånger efter åt med spetsade öron, gick och slängde med huvudet m.m.
Jag ska ta honom i corallen enstund  imorgon är tanken och se om jag får ut något av det. Annars vet jag inte riktigt hur jag ska fixa detta. På något sätt löser det sig. Tänkte bara höra om någon här inne har någon bra ide?

Peewee är ingen elak häst, han är otrolig snäll och jag är inte rädd för att gå imellan när han rusar på så häller, för han skulle aldrig göra illa mig och Elja är jag rätt säker på att hon skulle inte kicka mig om hon såg att jag gick emellan. Hur jag kan vara så säker på Peewee har miljoner förklaringar och att jag inte är rädd för att bli skadad är för att han har räddat livet på mig förut.

Anna452
0

Jag har tyvärr inget råd att ge, har aldrig varit med om detta.

Peewee verkar så himla unik och du känner ju honom bäst. Lite nyfiken blir man ju på den hästen ;) Men om du ska ta honom och förklara för honom, tror du det är något du får göra varje dag eller kommer det räcka med en gång? Bara undrar lite hurdan han är.

Och så vill jag se vad andra skriver i denna tråden.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Ja han är rätt speciell den pojken på gott och ont<3 Han växte som sagt upp utan mamma och har därmed missat en del som hon skulle lärt honom. Dom som bara ser honom på håll ser bara en brun häst alla som känner honom vet att han är PeeweeFlört Finns ingen annan förklaring. Haft tränare som också sagt det, ja men det är Peewee. Så var det med det.

Jag tror att det räcker med en gång om han förstår vad jag menar. ev. någon mer gång, men just när det kommer till sånna här saker tror jag det räcker med en.
När det gäller allt annat beror det på, detta är en kille som kan allt när han vill och inget när han inte vill.