Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1130 ggr
Anna452
0

Problem med Yo-yo Game

Nu har vi hunnit öva lite på Yo-yo Game… Han har svårt att förstå att han ska backa. När han väl backar så backar han endast ett steg bakåt och sen vänder han åt höger och bara går iväg. Jag vet nu inte riktigt vad ska jag göra…

Gyllir
0

När han väl backar (eller ens skiftar vikten bakåt - tänker bakåt)  så tar du bort trycket på en gång. Går han ändå åt sidan så kan du "bumpa" repet, dra  det åt sidan, så han tittar rakt på dig igen, sedan tar du bort trycket och låter honom vila en stund. Om det är svårt att få "två ögon", använd din driving game för att få undan rumpan.

Så fort hästen har lärt sig att "två ögon" och bakåt  är vila, kommer det att gå framåt!

Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Anna452
0

Tack Gyllir! Detta ska jag prova.

jen
0

tänk på att DIN kropp ska slappna av också när du "lättar på trycket"

Anna452
0

Tack jen, det har du rätt i!

[fjordtokan]
0

Backar han lätt i porcypine-game? När det funkar bra blir yo-yo lättare tycker jag.

Anna452
0

#5 Ja, överhuvudtaget har han lättast för att backa när det gäller all slags träning. Liten latmask…Kyss

Men det är som han inte förstår vad jag vill när jag vigglar med repet.

Gyllir
0

Då är din fas 4 kanske inte tillräckligt effektiv? Han måste bli riktigt motiverad till att börja tänka på att flytta sig. Du kanske får "ta i" en eller två gånger för att han ska förstå.

Anne

[fjordtokan]
0

Du får gå upp till fas 4 (0m det behövs) då och hålla på tills han lägger vikten bakåt då slutar du direkt. Sen låter du han tänka en stund och så gör du om samma sak. Tillslut kommer han förstå att när du vigglar med repet betyder det backa. Det gäller att vara konsekvent.

Lycka till :)

Anna452
0

#7 och #8 bra tips o tänka på. Ska träna senare idag! =)

EwaAngantyr
0

Återkom gärna med hur det går!

Anna452
0

Nu är det längesen vi skrev här!

Han backar i yo-yo game, det har han förstått bra. Det som är svårt nu är att behålla kontakten med ögonen. Han har väldigt svårt för ögonkontakt när det gäller allt, och att stå mittemot en människa som tittar på honom tycker han är jättesvårt, tror jag iaf. Han vänder bort huvudet hela tiden.

Och nu har vi kommit en bit på väg, jag kan backa honom en bit bort och då är det som om min kontakt med honom försvinner, han bestämmer sig för att övningen är över och han börjar gå iväg.

Gyllir
0

#11 Är din häst RB? Då kan det vara för att han är osäker. Är han LB är det snarare så att han är dominant. Försök bara backa en liten sträcka och låt honom vila där ganska länge. Sen ber du honom komma fram igen och vila ett tag. Sen försöker du öka sträckan lite granna i taget. Börjar han gå iväg igen, så har du gjort för mycket. Vet inte om det hjälper, men det kan vara värt ett försök…

Anne

Anna452
0

Tack för råd Gyllir! Hoppades på svar från digGlad

Ja, han är def RBI men kanske att han har något drag av LB. Jag kan inte riktigt se om eller när han är LB men det är ju fullt möjligt. Han hade dock en eller två prickar där på gult i horsenality-scehmat…  

Jag läste på "arkivet" på Parellis hemsida, det var en fråga om yo-yo game, när hästen tittar bort. Då kan man pröva att backa ett eller några steg och få hästen att titta på en igen och börja övningen igen. Tänkte testa detta nästa gång!

Gyllir
0

#13 Rolig du är :-) Fråga igen om det inte funkar!

Anne