Lastning del 2
Tänkte uppdatera er om det nyaste på lastningsfronten här. Eller lastning och lastning, vi "torrsimmar" med olika simuleringar.
Amlo har ju inte direkt reagerat på simuleringar förut, inte som när själva transporten är inblandad. Men nu (hehe) har jag hittat en situation som verkar nästan lika otäck för honom!
En av våra boxar har öppningen mot en vägg, ca 20 cm hög tröskel och ytterligare en vägg drygt 2,5 m framför boxen. Ett trångt utrymme som påminner lite om en transport ju, men med skillnaden att ena "långsidan" är fri (stallgången)!
När jag började "lasta" honom i det här utrymmet och backa ut honom i boxen igen(över den otäcka tröskeln), så reagerade han som i transporten! Tveksam att gå fram, kastade sig bakåt.
Gjorde detta mjukt men konsekvent med många tankepauser tills han blev säkrare i situationen. Då satte jag ett rep som "vägg" vid den öppna sidan, och stackars hästen blev verkligen orólig, precis som i transporten.
Känns jättebra att ha hittat ett sätt att torrsimma utan att varken han eller jag kan göra oss så illa.
Planerar att vänja honom vid att stå stilla i det trånga utrymmet, och börja stänga boxdörren bakom honom, först utan rep vid sidan, och sedan med mer och mer tät vägg (rep, sedan filt över repet sedan kanske en träskiva…)
Bifogar ett par bilder. Det blev mycket slickande kring munnen…

Det var ju hur bra som helst! Med lite fantasi kan man göra så mycket. Bra att han reagerade på samma sätt, så det blir en riktig bra övning. Bra jobbat! :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Bra Ann! Träna, träna så kan du åka iväg till sommaren.
Åh va kul att du hittat ett sätt att öva lastning på! Spännande att han reagerar som om det vore transport, det verkar super. Jag blev lite inspirerad, ska testa och backa Niten in box hemmavid, har oxå en långsida jag kan sätta rep på.