Behöver hjälp och råd.
Hade det jobbigt med Storen idag, känner mig handfallen och vet inte riktigt hur jag ska reda ut situationen..
Det började bra när jag for ut till stallet, gick ned till hagen för att hämta honom, dock stod han långt bort och bara tittade på mig när jag ropade. Så jag fixade annat i hagen en stund och gick sedan upp till stallet. Gick tillbaka efter ett par minuter och hittade Storen vid grinden, så det var skönt att det fungerade i all fall. :)
Men när vi var på ridplan och jobbade så ställde jag, för honom, höga krav med squeezing game. Men det gick bra till sist och han verkade okej med det.
Efter jobbet med squeezing game kom dock problemen.. Skulle leka circeling game, vilket vi har mindre lätt för. Gick hyfsat i första varvet, bytte varv efter två varv. Då började han vända sig inåt med öronen bakåt. Jag drev på honom mer och då stegrade han sig och slog med frambenen mot mig.
Eftersom han var rätt nära och jag inte hade hjälmen på mig så släppte jag grimskaftet och backade ett par steg.
Han håller på så ibland, inte för att han inte förstår vad jag vill (är jag rätt så säker på) utan för att han vill flytta på mig och få mig osäker (är min teori jag är rätt säker på).
Men jag brukar lösa det med att vara konsekvent och driva igenom det jag vill och då går det bra.
Men idag vågade jag inte driva igenom det jag ville, kände mig för osäker på honom. Gjorde istället lite porcupine, alltså flyttade jag bakdelen och framdelen genom tryck, gick sisådär.
Gjorde även sideway game, han gick precis som jag vill och i en perfekt vinkel, men han gjorde det väldigt nonchalant.
Även jojo leken gjorde han, men nonchalant. Backade med huvudet bortvänt och kom in med bogen före för att flytta mig. Försökte få kontakt med honom och öka kraven, men det gick inte..
Var dum nog och testade join up, borde verkligen inte gjort det. Slutade med en häst som bockade och sparkade bakut väldigt nära mig och slog med frambenen åt mitt håll. Jag flydde ut inhängnaden..
Min träningskompis tyckte att det inte var någon idé att fortsätta, så gjorde lite porcupine och gick hem..
Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa det nu, utan känner att jag behöver hjälp för att jag blir rädd när han håller på så.
Min tränare är borta (tills det blir varmare i Sverige, kan ju dröja ett tag..) och det är hon jag brukar få hjälp av annars.
Han är väldigt LBI, tänker väldigt mycket och är väldigt dominant. Testar väldigt ofta, men oftast inte på den här nivån.. Brukar kunna lösa det.
Hjälp!
Hur ska jag lösa det?

Var bor du nånstans?
Har du funderat på om han kanske är lite uttråkad? Had hände rom du läggar dit lite hopp när ni kör circling game? Håller med om att han verkar väldigt dominant (därav kanske uttråkad). Jag tror att det är bra att du gör det som känns bra för dig, att ta porcupine om inte circling fungerar. Skulle absolut inte göra nånting liberty när han är sån, utan håll dig online. Har du en 12 eller 22 foot leadrope? 22 kanske är tryggare, så han inte är så nära dig med sina lösa ben. Mycket, mycket driving game ifrån dig. Se om du kan göra något han behöver använda hjärnan med, alltså att ställa foten på en frisbee tex. Något specifikt och utan allt för mycket fart. Bara en idé, vet inte heller riktigt vad som är klokhet här…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Lägger till hopp? Hur menar du nu?
Har ett 12 fots rep, känns kort emellan varven, men ibland använder jag longerlina vid circeling game, fungerar okej.
Brukar träna klicketräning med honom, lära in lite tricks och så, och det fungerar bra, Då tänker han verkligen och blir extrovert. Tycker det är skitkul. :)
Blev markträning idag med, hade hjälm på mig så jag vågade vara kaxigare. :)
Lekte först porcupine och driving game, inga problem. Men han är lite seg med att flytta bogen ibland, men det hör väl ihop med att han är left brain.
Lekte sedan åttvolter runt tunnor, gick jättebra efter lite intressekonflikt. Och till sist sideway game längs staket, gjorde han perfekt.
Men jag kände mig kaxig som sagt och gjorde jojo game, han backa likadant som igår, men huvudet bort ifrån mig och när jag bad honom komma in gick han med bogen före.. Så gick upp i fas ordentligt och backade och backade tills han backade ärligt utan att vända bort sig, sedan kom han även in utan att försöka flytta på mig, så det gick bra utan några sparkar.
Circeling game gick bra i början, fick till ett varv, men när jag krävde två så stegrade han och slog med framhovarna på samma sätt som igår. Så jag släppte grimskaftet och drev iväg honom med sticken.
Blev runtdrivande ett tag medan han bockade och sparkade bakut med inre benet rakt emot mig. Drev och drev tills han lugnade sig och började tänka så vi kunde börja samtala med varandra.
Flyttade då bakdelen på honom genom driving game på typ 10 meters avstånd. Räckte med att jag fokuserade på bakdelen första gången, så lät honom vila en stund, gick tillbaka och gjorde samma sak, men vid fas 2 så stack han iväg och så drev lite.
Fortsatte så tills han utan problem flyttade bakdelen, väntade ut honom och då kom han till mig när jag vänt ryggen till.
Så slutet kändes bra idag.
Men har funderat väldigt mycket på orsaken till varför han börjat vara "häftig" igen, och jag tror det är för att jag börjat ställa högre krav på honom. Det vi tränat på innan kan han redan och tycker är tråkigt, så då har jag ställt större krav vid övningar och börjat med andra övningar, och då måste han testa mig om han verkligen inte kan komma undan och slippa jobba.
Men en annan teori är att grunden, som vi jobbat mycket med hittills, kanske inte sitter tillrtäckligt bra?
Så han känner att det blir för avancerat det jag kräver av honom..
Så jag vet inte om jag ska pressa honom mer, eller om jag ska stanna och hoppa ett par steg nedåt och träna där..
Bor i Sundsvall förresten. Jag och stallkompisen planerar att ta hit en tränare i slutet av februari/början av mars. Men känner att jag måste ha hjälp innan dess.

Hm… Bra att det gick bättre idag iaf. Med hopp, manar jag att du låter cirklarna gå över ett hinder, någon bom eller tunna eller liknande. Så det blir lite mer intressant än att bara springa runt, då blir det ju the seven jobs!
Om ni har jobbat mycket med grunden tycker jag verkligen du ska fortsätta. "Grunden" (level 1) ska inte ta mer än max några månader. Dags att avancera, vara lite mer påhittig med olika objekt att leka kring, så han hela tiden får tänka ut nya saker. (inte för mycket heller förståss, för då bli han osäker istället) Lek och se om det blir bättre. Prova att använd lekarna i meningsfulla uppgifter.
Jag tror du har gjort helt rätt, att driva honom tills han uppför sig för att sedan kalla in honom. Så fort han sparkas eller ser sur ut, så är det bara att skicka ut honom igen. Men se till att han inte behöver springa runt runt runt, utan gör lite varvbyte, lek i en backe (upp och ner), ställ ut koner att cirkla kring, ett hinder eller två, vandra omkring medans du cirklar osv. Se till att du är intressant och att det är värt att hålla fokus på dig. Så fort han gör rätt, belöna massor!
Sundsvall är långt långt borta…
Anne
Aha, då förstår jag. Hopp i circeling håller jag redan på med, ett tag sedan sist iofs, ska fortsätta med det när han får på sig sin tappsko. Han älskar att hoppa, och han behöver träna på titthinder. :)
Okej, har blivit itjatad i många år att grunden är superviktig och något man måste jobba väldigt mycket med, men då har det vvarit i kampsportsammanhang. Men det sitter i även i hästarbete. :)
Okej, ja, då måste jag ju gå vidare. För alla lekar fungerar ju bra, utom just circeling då. Eller, circeling fungerar ju när jag har tunnor och sånt att låta honom hoppa över, eller ramp att gå upp på..
Kanske är så att det är för trist för honom utan något mer i leken, han är ju ruskigt smart så..
Jo, varvbyten gjorde vi även idag. Även fast han är förbannad på mig så lyssnar han på mig när jag ber honom byta håll, så det är ju bra iaf. :)
Men tack för tipsen, jättebra. Har fått nya perspektiv på det nu, vilket jag verkligen behövde då jag satt fast.
Men imorrn får han göra något han älskar i alla fall, tömkörning, då lyser hela hästen av glädje, travare som han är. Och jag tror det är bra för vår relation, för då ser han att jag låter honom göra nåt han känner sig riktigt hemma i också.
Ja, även fast Sundsvall är i mitten av landet verkar det som att det är långt bort för alla. :)

Skönt att höra! Det är bara att leka på och inte bli tajtig. Funkar det med tunnor, använd tunnor. Och när du säger att han fortfarande lyssnar på dig när han ska byta varv och dyl, bekräftar det att han är helt med på noterna, han har bara astråkig! Det är lätt att man fastar och vill ha perfektion, men det är då det bli "micromanage", det är lekar, ingen matte :-) När jag själv insåg att det bara var att fortsätta leka, så gick det fort fram, ruskigt fort! (David Lichman sa till mig i somras att vi skulle kunna klara Level 3 nivå, medans jag själv tyckte jag knappt klarade Level 2!, efter det har vi utvecklats helt gigantiskt mycket!!!).
Håller själv på att tömköra lite ala Parelli, det är rätt skoj faktiskt, men jag får inte tömmen att ligga på hasen, den glider ner hela tiden så han trasslar in sig. Stackars häst…
Anne
Jo, det är väl lite så, att man gärna nöter och nöter. Känns lite som att jag har för dåligt självförtroende och tycker att jag är sämre än jag är, så man inte går vidare av den anledningen.
Men håller på med att sätta upp mål som vi ska klara innan sommaren, ska försöka ha dom rätt så höga så jag har nåt att kämpa mot. :)
Jag tämkör med remsele, dock avplockad på massa onödiga remmar. Hittills har jag tömkört mest för att lära mig hålla koll på tömmarna innan jag sätter mig i vagnen bakom själv. Han kan ju, men jag är feg. :)
Men nu ska jag och ägaren börja tömköra lite mer dressyrinriktat, då hon gärna vill tävla lite dressyr. Så vi får se hur det går.

Spännande. Att sätta upp mål är inte dumt. Jag väntar fortfarande på att få tillbaka min level 2. Hoppas jag har klarat det, då ska jag satsa stenhårt på level 3 och hoppas komma en bra bit innan jag ska på David Lichmankurs till sommaren :-)
Anne