LBI häst
Vet ni hur kul det är att jobba med en LBI häst ? Dom är verkligen underbara!
Det är sjukt kul dom har sådan rolig humor man kan skratta så mycket åt dom!
Baloo är en LBI och ja tappar man tålamodet med honom så tvekar han inte med att göra om det han gjorde för att få mitt tålamod upp i skallen på mig och när han gör det kan jag inte hålla mig för skratt och då börjar han prova andra saker som att slå med hoven på ett hinder haha, och en gång när jag red honom utan utrustning så när vi red kutade han helt plötsligt fram till en stor plåt tunna han var livrädd för förut och gud vad jag skrattade och så busade jag med honom och sa "BU" när han nosade på den och så hoppade han till och sen vände han huvudet mot mig och kollade frågande men endå lite lurig fan och så helt plötsligt så gick han fler mera steg och ströckte sig över tunnan och började slicka på snön och sen helt plötsligt tröttnade han på det och så ville han ut och springa på volten haha (asså jag satt ju på honom och red fast utan utrustning) men då bad jag honom sagt av och sen så bad jag honom fatta galopp och åhhej vilken fart han fick haha (:
Sen hoppade jag ju av och då så skulle jag få honom att hoppa över en pall och då gjorde han det där typiska för en LBI häst han stannade framför hindret kollade fånaktigt på mig och tänkte "öhh…. varför ska jag hoppa över den dära ? Jag kan ju lika gärna stå här istället och se dig skratta occh försöka mana på mig att hoppa det är minst lika kul.." och då kunde jag inte låta bli att skratta men så överaskade jag honom med att be honom springa förbi den och oj han blev förvånad sen bad jag honom att backa i från den och sen så utan förberedlese började jag springa framför honom så att han följde efter och så hoppade jag över hindret och så gjorde han samma sak !
& det finns så sjukt många gånger man har skrattat åt den där lilla apan han kan helt plötsligt stanna när vi rider ut och så vägrar han gå fram och inte fören jag ger mamma grimskaftet / tyglarna när jag rider så att hon får gå fram 3 steg med honom går han och efter det så är han pigg som en liten racerbil och busar och skuttar av glädje och vissa dagar är han en stjärna på att buga men sen kan han bara nästa dag slarva sina bugningar inte gå ner helt och typ stanna i bugningen 3 sek och LBI hästar är ju dom enda man får "locka" med godis och då tar jag upp hans hov sen bugar han och då visar jag honom te.x moroten och så sätter jag mig på knä bredvid och då kan man minsann stå kvar i bugningen säkert 1 minut utan problem hah!
Har du en LBI häst måste du ha humor och veta villka tillfällen du ska ha godis och inte ha godis hur du ska motivera din LBI häst och hur du ska få den att vilja göra allting!

Kul.. Ja, jag vet inte det ja. :)
Just nu är jag ordentligt less på min LBI faktiskt, han är lite för tänkande och lite för smart och faktiskt lite lömsk.
Men för det mesta så älskar jag att jobba med honom, framför allt för att han är så otroligt snabblärd. Idag och igår lärde vi in "bergsgeten", två-tre minuter per dag så fungerar det galant. Dock krävs det ju fler upprepningar för att det ska sitta, men han förstår så snabbt vad man är ute efter. :)
Men det allra bästa med honom är att han är otroligt trygg att rida ute. Visst kan han bli rädd för saker, men då går han bara en lite omväg förbi det läskiga. Och visst bockar han emellanvarven i galoppen när han tycker man ska sluta hålla in honom, men han är så långsam så det är aldrig några problem att hålla in honom. :)
Och visst är han en väldigt negativ häst, öronen är inte framåt speciellt ofta. Och han talar alltid om vad han tycker om saker. Tycker han nåt är tråkigt säger han det direkt, tycker han nåt är onödigt berättar han det och har han ont visar han det. Är en häst som är otroligt lätt att läsa.
Så visst är LBI underbara hästar, trots att jag emellan varven blir otroligt less. :)
Jag tycker dom är otroligt roliga! :)
Det som skiljer min häst en aning från LBI är att han ALDRIG skulle anfalla en människa och han är inte speciellt olydig häller hehe :)
Jag tycker dom är riktigt intressanta hästar :)

Med en stor dos humor så är det skojj, en det är riktiga dunderbollar emellanåt och är så duktiga på att trycka på våra knappar! Du verkar ha väldigt kul iaf!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
haha jaa ;)
Baloo tycker det även är lika kul att retas med sina hagkompisar haha!
vissa stunder man man bli lite smått iriterad på honom men det går över fort när han gör någon av sina små bus !