Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1294 ggr
Animal-3
0

stigen börjar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon är det nu 2 veckor sedan Elja kom.

Första veckan gick hon bara i hagen, fick landa och lära känna de andra hästarna. Vi blev som jag skrivit tidigare chockade då hon tog över hela flocken men hon gör ett mkt bra jobb och jobbar hårt på att bli vän med alla nu när "spänningarna" börjar lägga sig.

Så i hagen är hennes relationer nu:
Gulli: Hon går mkt efter henne, vill klia och äter ur samma hö hög. Gulli själv går med på det mesta men är mkt skeptisk och inte alls speciellt intresserad av att bli vän med denna lilla dam som tog över hennes flock. Det går dock bättre och bättre och det verkar som om Eljas alla försök att bli vän tar sig. Gulli får svårare och svårare att ogilla henne.
Eldrun: Va dom som var tightast från början. De håller god ton fast är det någonstans det blir gnabb så är det mellan dessa två. Då Eldrun fortfarande inte är jätte inne på att ha skunkit i rang.
Tuffis: Är en liten kille Elja hade väldigt jobbigt med när hon tagit över just för att hon är en flock häst. Hon vill ha koll på alla och ha dom någorlunda samlade. Tuffis bryrsig verkligen inte alls om var flocken är eller vad de gör. Han gick ofta iväg för sig själv eller följde inte med när de andra flyttade sig. Elja försökte tappert valla in honom till flocken. Med misslyckat resultat då Tuffis inte låter någon valla honom mer än kanske 3 m. Fortsätter dom krabba kickar han. Spelar ingen roll om det är flockledaren eller inte. Elja vart först irriterad men märkte att kicken inte var något "hot" i sig. Mer och mer släpper hon på honom och låter honom köra sitt race även om hon då och då försöker få med honom genom att valla 3 m, vänta, valla 3 m och så vidare. Idag var också första gången hon försökte bjude honom till lek, vilket inte var uppskattat av liten.
Peewee: Den som är mest olik henne, men dessa två har fått en koppling. Elja är ung och bussjuk och Peewee är också en buse. Båda är väldigt nyfikna på varandra och blir mkt glada när de får träffas (Peewee går normalt hos grannen som sällskap åt deras häst). Igår släpptes de ihop och det tog väl en 20 min innan båda förstod att båda ville leka men sen blev det fart. Elja tycker att Peewee är mkt märklig och har överseende med de mesta fel han gör och är otrolig övertydlig för att få honom att förstå. Peewee tycker att hon är otroligt rolig men har mkt svårt att förstå henne. Men med det tålamod hon haft med honom gör att han jobbar mer och mer för att förstå henne. Jag själv är överlycklig då jag hoppas Peewee ska kunna lära Elja mer om människor att de är trevliga och går att lita på. Precis som jag hoppas att Elja kan lära Peewee mer häst, då jag är säker på att det skulle underlätta så mkt för honom.
Elja har redan börjat imitera små delar av Peewees beteende, blivit lite mer plockig och vågar sig på mer. Idag snodde hon även ett grimskafft av mig precis på samma vis som Peewee gör.

**Träning
**

I måndags tränade jag henne för första gången då vi gjorde ett corallarbete som jag är rätt nöjd med (redan skrivit om i den gamla tråden känslig,längtar…).
Sedan dess har jag hela tiden upptäkt småsmå detaljer att tänkta på och ju bättre jag för mig ju bättre gör hon.
Hon fick stå tisdagen men kom till grinden och ville med ut.
I onsdags tog vi vår fösta promenad tillsammans med Eldrun och faster. Gick mkt bra. Ute på den smala grusvägen mötte vi en minibuss och Elja är inte van vid trafik, men hon skötte sig utmärkt lite spänd och tittade stort. Men efter vi gått vidare några meter satte hon mulen mot min arm och frustade många gånger. Otrolig känslig för minsta kroppspråk. Så fort min blick sjönk åkte hennes huvud upp. Svängde hon ut och var på väg om så kikade jag bara på henne och 1 gång spände ryggmuskeln på samma sida så saktade hon ner och gick bakom igen. Hela tiden otrolig uppmärksam.
Var lite orolig att stå på gången men lugnade sig betydligt av lite klappande och lugna ord.
Ståt sedan torsdag och fredag och fått smälta detta. Och hon är så härlig. Kommer ofta till grinden och vill med ut. Står gärna och kelar. Sätter man sig ner står hon gärna och snusar på en och pillar lite på sakerna man har med sig. Detta är stora framsteg då hon när hon kom vägrade gå in i stallet, ville inte komma i hagen. Skyggade undan m.m.
Otrolig trevlig häst som verkligen jobbar med sig själv och så fort jag sa lär mig så sa hon "gör så här…" hon har efter 2 veckor redan gett mig massor att tänka på, kan knappt vänta på att se alla andra saker hon har att visa mig.

När man hämtar grabbarna i hagen har jag märkt att hon oftas går efter och först "driver på" dom lite irriterar. Bara jag vänder mig och ger henne en "blick" spätsar hon öronen saktar in och går ca 2 m bakom i lugnan ro.
Så otroligt känslig på alla vis. Och ser man henne i hagen passar hon liksom inte in. Hon står liksom inte i en hage. Man ser henne ute på de karga slätterna som den vildhäst hon är.

"she's a free soul and i hope she will show me her world."

Gyllir
0

Gud vad spännande! Du kommer lära dig hur mycket som helst!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Anna452
0

Kul att du börjat skapa en relation till henne och kommunikationen verkar ju gå jättebra! Jag har aldrig hört om nån som köpt en sån här "vildhäst" så detta är verkligen spännande läsning för mig.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 ja verkligen, det är så kulSkrattande

#2 TackSkrattande Ja det är verkligen kul att jobba med henne särskillt då mina egna grabbar är extrem fall åt andra hållet (inte mkt häst).

**Dags uppdatering 23/1 -2010
**Rycktade en stund i stallet. Gick väldigt bra, men man får tänka sig för.
Två gånger började hon backa och jag tänkte mig inte för utan skulle bara be henne stanna. Dock la jag enegri på hennes bak vilket gjorde att hon svängde och nästan backade in i boxen igen. Så fort jag kom på mig stannade hon och jag kunde be henne gå fram.
Hon går mer eller mindre lös ut till hagen nu (bild) och sköter sig jätte bra.
Senare på dagen tog vi en promenad och det märks att hon fått en helt annan syn på mig nu. Förut var jag en människa, hon tog avstånd och följde bara med på det hon vågade eller vägrade om hon blev rädd. Höll sig på ett litet avstånd och skyggade lätt undan. Nu är hon mkt framme, testar mig mer och mer om hon kan få bestämma. Har tagit efter Peewee mkt och börjar plocka mkt med munnen och idag när vi var ute och gick blev jag så glad.
Hon taktade på lite emellan åt och bet i jackan flera gånger. Inte just för detta utan för att hon bjöd mig till att leka. Inte en gång rörde tänderna mig, hon var inte arg eller oartig på något vis utan bara busig och såg på mig precis som hon gör när hon försöker få igång de andra hästarna. De första gångerna stannade jag eller bara bad henne gå längre bak. Hon lyssnade men verkade inte riktigt förstå vart jag ville komma och bjad snart till lek igen.
Jag kom på mig och gjorde det enkelt för mig, när hon bjöd till saktade jag in och lyfte enna benet (som "hot" om spark) direkt fattade hon utan några som hällst sura miner fortsatte hon bara gå på tillsammans med mig. Provade ställa henne i en gläna med och jag kunde både lämna henne lös när jag gick ett varv runt och när jag backade undan en 3-4 m. Jätte duktig var honSkrattande
Verkligen kul att jobba med henne och se hur hon förendras och fort. Hon är inte alls lika "skygg/försiktig" som innan, mer och mer behandlar hon mig som hon behandlar de andra hästarna.