Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 3100 ggr
MLphoto
0

Idiotisk hovslagare..

Jag måste bara skriva av mig..

Ilskan kommer tillbaka varje gång jag tänker på det..

Har jobbat idag. Och det var planerat att stuteriets hovslagare skulle komma, inga problem.
Har följt samma hovslagare i flera år och jag har sett honom slå ex antal hästar, men jag försöker låta bli att lägga mig i vad andra väljer för hovslagare. Det är trots allt inte min ensak..

Och jag brukar inte säga någonting, för oftast är hästägarna med själva och då anser jag att det är deras uppgift att tala om när det blir för mycket.. Jag bara tittar på, och förundras över hur denne hovslagare är funtad.. Fast det är nog där det ligger, han är väl inte funtad överhuvudtaget..

Idag hade jag ansvaret för alla hästarna, för Mia var inte hemma. Det var mitt ansvar att se till så att allting sköttes rätt, att hästarna mådde bra och sådär. Det var mitt ansvar att skydda dom.

Började ta ut Sanna, ett c-ponnysto.
Allting gick jättebra i början, hon stod lugnt o stilla medan hovslagaren tog av de gamla skorna, verkade o sådär. Inga problem.
Men så fort han skulle börja spika dit de nya skorna, så blev Sanna orolig. Och ju mer hovslagaren spikade i sömmarna, desto oroligare blev Sanna.
Hon började hoppa på ett ben. Och hovslagaren drämmer till henne i ryggen med hammaren..
Men fine, tänkte jag.

Självklart blev Sanna mer och mer orolig efter slaget i ryggen. Det slutade helt enkelt med att hon reste sig. Hovslagaren tappade greppet om hennes ben, han tappade verktyget och blev knuffad åt sidan..

**Då vänder sig karljäveln om, tar i för kung och fosterland, och SPARKAR Sanna TRE gånger i MAGEN!!

**Jag blev fly förbannad, men klarade av att dölja ilskan rätt bra. Jag sa lugnt och stilla till hovslagaren, "Det hjälper inte att slå henne".
**Och sen bröt helvetet lös.

**Hovslagaren blev vansinnig över att jag satte mig upp mot honom.
Han började skrika och gorma, fäkta med verktyg och gjorde allt för att försöka trycka ner mig.
Jag är ju minsann bara en liten snorunge som inte kan eller vet någonting, jag ska inte komma här o tala om hur han ska sköta sitt jobb som han har haft i 20 år, för han vet nog fan vad han gör……

För mig spelar utbildning eller långa år ingen roll. Bara för att man har en toppenutbildning och har gjort samma sak i 20år, så betyder det inte att man är duktig. Och det sa jag till honom. Varpå han blev ännu argare.

Vi började diskutera (jag diskuterade, han gormade) varför Sanna gjorde som hon gjort etc. Jag förklarade att hon hade blivit orolig, och då hjälper det fan inte att skälla på henne. Det enda som hjälper vid ett sådant läge, är att man själv håller sig lugn och låter bli att göra någon grej av det, så att hon kan få en chans att uppleva att det faktiskt inte händer någonting även om hon blir rädd.

Men nej då hade jag ju fel. Det Sanna hade gjort var bara "dumheter" och hästar i flock sparkar minsann varandra och jag skulle ta o lära mig lite om hästbetéenden o fan och hans mormor. Han sa också rätt ut att han skiter blanka fan i VARFÖR hästen som den gör. När han ska sko så ska hästen stå still, till varje pris, enligt honom…

Sen började han skrika om att hans hästar alltid står still o dom beter sig aldrig så illa. Klart, dom vågar väl inte annat.. fast det sa jag inte.
Jag sa att det handlar om uppfostran, och JAG har ingen möjlighet att uppfostra hästarna på stuteriet när jag bara är där 2 ggr i veckan, och Mia har inte tid att uppfostra alla hästar, så enkelt är det.
Då skrek han igen om att hans hästar alltid står still o sköter sig.

Ja, mina står också still, men dom skor du inte, sa jag.
Han kontrade med o säga att "Nej, det skulle jag inte vilja heller", i tron om att jag skulle ta illa upp.
Han fick bara till svars att "Näe du, jag har valt att låta bli o anlita dig av en anledning".

Ju längre "samtalet" pågick desto mer arg blev han.
Jag skakade av ilska, men lyckades hålla en vettig samtalston och ett trevligt språk utan en massa svordomar (som han själv använde väldigt flitigt).

Han skrek och gormade om än det ena och än det andra. Jag kan tänka mig att han blev ännu argare av att jag inte gav mig heller, och att jag inte brusade upp mig som han gjorde. Och innerst inne tror jag t.o.m att han vet om att han gjorde fel när han sparkade Sanna.

Oavsett, det slutade med att han stod en meter från mig och skrek "GÅ HÄRIFRÅN, BARA GÅÅ HÄRIFRÅÅN!" samtidigt som han viftade med verktygen.
Jag rörde mig inte en millimeter. Mitt ansvar är att skydda hästarna, och det gör jag med mitt liv, utan tvekan.

Efter en stund insåg han att det var lönlöst, vände sig om och fortsatte (fortfarande fly förbannad givetvis) men lät det inte gå ut över hästen iaf. När han hade lugnat ner sig så gick jag lugnt o stilla därifrån, gjorde lite sysslor men höll mig hela tiden inom synhåll.
Ärligt talat vågade han nog inte röra nästa häst. Han var väldigt tyst och gjorde ingen stor sak av det med den andra hästen.

Han ska vara glad att det inte var någon vuxen med. Och han ska vara glad att det inte var någon utav mina egna hästar, för då vet jag inte om han hade varit vid liv just nu.
Det är trots allt så, jag skyddar alla hästar med mitt liv, men när det inte är min häst och hästägaren själv har valt att anlita en person, så försöker jag hålla mig så mycket jag kan, om inte hästägaren har bett mig om någonting annat givetvis.. Men sina egna familjemedlemmar skyddar man ännu lite mer..

Det var första och sista gången jag sa till honom. Händer det igen, så blir han av med jobbet, och jag lär slå halvt ihjäl honom, så att han får smaka på hur det känns att bli behandlad som han behandlar hästarna.

Fy jävulen för sådana människor. Det är ren och skör djurmisshandel. Och hur fan en sådan hovslagare fortfarande få vara kvar i yrket, det kan jag inte för mitt liv förstå alltså..

Han sätter då aldrig en fot på våra marker, det kan jag lova.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Zaphix
0

Men usch!

Man blir less på folk som saknar respekt för djuren och inte förstår vad de gör. Är otroligt jobbigt när folks okunskap går ut över djuren på det sättet. ;\

Inget rättfärdigar hans beteende, men på nåt sätt förstår jag honom ändå. Hästen var orolig, men han förstod inte det utan tog det som att den var "olydig" och testade honom. Han överreagerade och slog hästen ordentligt, vilket är helt fel.
Men jag förstår att han blev less faktiskt, är inte hovslagarens jobb att uppfostra hästen, utan det ska ägaren/höstskötaren göra innan hovslagaren kommer dit för att sko. Och han trodde att det var olydnad, och då blev han väl ordentligt less på att ingen uppfostrat hästen.

Vi har en fantastisk hovslagare, till skillnad ifrån hovslagaren du berättar om, så märker hon direkt om hästen är orolig/rädd eller bara "olydig". Hon tvekar inte att ryta till åt hästar som är "olydiga" och då står de snällt still sedan, men hon är också väldigt försiktig, lugn och varsam med de hästar som behöver det. Henne byter vi inte ut. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MLphoto
0

Jag kan inte förstå honom. Det är inte hans sak att uppfostra en häst, det är hästägarens sak. Hur kan man bli less på en häst som är rädd för honom? Det är ju han själv som har sett till att hon har blivit det ju.
Det här händer ju i princip varje gång, så det är klart att hon blir orolig varje gång han ska slå på skorna, hon vet ju vad som händer. Men det hjälper INTE att varken slå eller SPARKA en häst, oavsett hur den beter sig.

Han är där för o sko hästarna, inget annat. Om hästen "dummar sig" som han själv uttryckte det, och han inte kan hålla sitt humör i schack, då kan han fan leta upp en ny kund (eller helst av allt, sluta med det jobbet) anser jag.

Hästen stod stilla fram till det att han skulle börja slå på de nya skorna. Allting annat förutom det var lugnt, hon stod stilla och var lugn mentalt. Då är det rent logiskt tänkande (vilket han uppenbarligen inte är kapabel till) att hästen tycker det är obehagligt med skoningen, eftersom det var då hon switchade över till att bli orolig mentalt, och började hoppa på ett ben. Det har ingenting med uppfostran att göra, det har med o göra att hon blev rädd.
Och den rädslan kan hon inte komma över förrän den dagen han ger fan i att slå skiten ur henne varje gång hon blir rädd. Det enda han gör i det läget är ju att befästa rädslan mer och mer. Blir ju säkert lättare för honom att sko hästen nästa gång?

Nej. Sparkar eller slag är aldrig befogat att använda på djur. Aldrig. Skrikandes

Jag själv har också en helt underbar hovslagare, som jag inte skulle vilja byta ut mot någonting i hela världen. Hon har tagit sig tid att lära känna mina hästar, och hon vet att den lille lätt blir uttråkad och att min store är väldigt nervig, men hon ser till att prata med dom, klappa lite ibland och det har aldrig varit några problem. Mina hästar trivs jättebra med henne, och därmed även jag. Glad

Zaphix
0

2: Fast ser man ur hans perspektiv så blev ju inte hästen rädd, utan han såg ju hästen som olydig, eller hur?

Och han tog i aldeles för mycket, man sparkar och slår inte en häst. Men en hovslagare är ju ändå i en utsatt situation, så att han blir arg på en häst, som i hans synsätt, är olydig är ganska förståeligt. Han måste ju i första hand se till att hästen inte sparkar eller stampar på honom, vilket "olydiga" hästar kan göra.

Han missuppfattade alltså situationen. Han uppfattade inte att hästen var orolig. Det borde han ha gjort, men det gjorde han inte.

Men även om hästen var "olydig" skulle han inte haft rätten att gå över gränsen på det sättet, men jag förstår att han blev less,

Och nej, det är inte hans uppgift att uppfostra hästen. Men vad ska han göra i ett läge där han känner att hästen är olydig (vilket den inte var i det här fallet, men han trodde det) och det kan gå ut över hans säkerhet?
Det finns så många hästägare som inte lär sin häst att stå på gången och bli skodd, utan tycker att det är hovslagaren som ska lösa det.

Jag försvarar absolut inte hans agerande, jag tycker också han gjorde fel. Men jag har förståelse för att han blev less.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Är det inte märkligt att hon var lugn tills han skulle spika på de nya skorna? Hon kanske fått sömmen på fel ställe tidigare och upplevt smärta i samband med spikandet? Jag tror också mycket på att om man själv är lugn, så är hästen lugn. Hetsar han med skoningen utan tålamod är det inte konstigt att hon blir orolig. Att hålla i benet gör ju att hästen inte kan fly, jag skulle bli väldigt orolig om jag inte kunde fly från denna hovslagare, för han betedde sig definitivt inte som en partner, utan ett rovdjur och bekräftar sig själv några gånger genom att slå. Det har ingenting med uppfostran att göra.

Min hovslagare är kanon. Han har hästkänslan. Kan inte påstå att min häst är väl uppfostrad (minns ni tråden om att lyfta hovarna på min pålle?), men han har aldrig haft problem med honom. Med världens tålamod knackar han på benen om han inte lyfter. Men det har faktiskt hjälpt att ge honom godis när han har lyft, nu går det hur bra som helst :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

MLphoto
0

#4, Tvekar på att det var pga sömmen, hade sömmen hamnat fel så hade reaktionen varit annorlunda från hennes sida.
Men det är ju inte första gången hästen åker på stryk vid skoning för att dom råkar flytta på sig eller dylikt, så hon vet ju att varje gång hon blir rädd får hon stryk, inte ett dugg konstigt att hon reagerar så när han börjar slå på de nya skorna då.

Gyllir
0

#5 Men det kan ju ha gjort ont förra gången han var där. Och precis som du säger, har de fått stryk tidigare är det ju inte så konstigt. Lite svårt att slappna av då…

Anne

MLphoto
0

#6, Hästen i fråga är en sådan som gör en väldigt stor sak av det om det gör ont, eller om det har gjort ont. (Hon kan inte gå med bett tex, för hon blev illa behandlad av en tidigare fodervärd och fick ont av bettet, så varje gång hon går med bett även på helt lång tygel, så reser hon sig och springer runt på bakbenen. Utan bett däremot går hon som en klocka)
Så hade det varit sömmen, så hade hon hoppat i luften vid första sömmen.
Men hon blev bara väldigt orolig, precis som om hon väntade på något obehagligt. Och hon började hoppa lite på ena frambenet, varpå han drog till henne med verktyget i ryggen, och sedan eskalerade det och det slutade med att hon reste sig och han vände sig om o sparkade henne i magen 3ggr.

Gyllir
0

#7 Jag tycker det är väldigt modigt gjort av dig iaf. Det är många som blundar för det istället, för att de inte vågar säga till. Det krävs sin kvinna att våga stå där mittemot en väldigt arg karl som precis visat vad han går för. Bra gjort!

Anne

Salish
0

Helt stört! Man ska inte få bahandla hästar sådär! Du kan ju anmäla honom, det där räknas ju som djurplågeri!

MLphoto
0

#8, Jag önskar att fler vågade sätta sig upp mot honom, för att bryta trenden..

#9, Jag ska pratar med hovslagarförbunet och se vad dom säger om saken. Får hoppas att dom stänger av honom.

bethween
0

STÖRD!!!!!!!!!!!!
en hovslagare jag hade i början som alla har nu också är helt dum i huvudet!
Han brämsade en häst med kjedja i mun och slog den med hammar spätsen i magen och på min häst när hovslagaren vilade passade min häst på att också göra det och vet ni vad idioten gör då `??
Han slår till min häst med RASPEN i MAGEN!!!!!!!!!!

Och då sa jag : Du, jag vill inte att du behandlar min häst med våld eftersom jag tänker innom NH metoder vill jag absolut INTE att du slår hhonom!
och då började han med att babbla att JAG hade fått det där med NH i bakhuvudet och att när man håller på med NH så ska man slå hästen som ledarhästen gör och tvinga den att acceptera att man är ledaren och jag blev så trött på hans skitprat att när han hade raspat sista hoven tog jag min häst och gick ut med honom i hagen  och bad mamma ringa en annan hovslagare och fixa en ny tid!!

usch han är en riktig skitstövel, men nu så har jag en annan UNDERBAR hovslagare som är jätte snäll med mina hästar :)