Blir så trött..
Jag blir så trött, försöker hålla modet och energin uppe, men det är svårt.
Storen har inte varit sig själv senaste 2 veckorna. Han har varit som vanligt när vi ridit eller tränat från marken, men i stallet, hagen och vid in- och utsläpp har han varit väldigt orolig.
Det känns som att något är fel, men vet inte vad. Storen är väldigt extrovert och rädd, vet inte om han går över till right brain, eller om han bara är ur komfortzon, tycker det är väldigt svårt att märka på honom.
Vid in- och utsläpp så har han varit otroligt stirrig och har nästan dragit armen ur led på en i stallet för att han kastat sig ur hagen hnär hon höll i grimskaftet.
I söndags när hans ägare skulle släppa in hästarna stod de långt ned i hagen och tryckte, så fort hon kom i närheten och skulle ta dom så stack de iväg, håll på så ett par gånger innan hon gav upp och lät de vara ute över natten.
Igår fick de gå in ett par timmar på dagen för att äta och vila lite, men när de skulle ut igen var Storen otroligt stressad. sprang upp och ned i hagen och försökte kasta sig in i stallet igen.
Jag har känt att det är hanterbart och hoppats på att det är övergående. Men idag blev jag så trött..
Storen har i pedioder varit otroligt svår att fånga i hagen. Han kommer först emot en med öronen bakåtstruktna och försöker flytta på en. Då har jag jagat bort honom, och då kommer han på nytt emot en, men då med öronen framåt och ser glad ut. Det händer ofta, det är jag van vid, han vill försöka bestämma lite över mig. Det är okej, han är dominant, det vet jag.
Men idag började samma procedur, men då kom han emot mig gång på gång med öronen bakåtstrukna. Jag fortsatte att fösa bort honom.
Efter ett par ggr blev han otroligt extrovert, drog med sig de andra två hästarna i hagen och sprang.
Jag är van sedan förut, har blivit expert på catching game nu. :)
Så efter att jag och den andra tjejen som var med hade sprungit runt i djupsnön i hagen i dryga 20 minuter så lugnade de ned sig, de andra två hästarna förstod att det inte rörde dom och Storen började tänka.
Då gick det på runt 10 minuter att få fatt på honom.
Men problemet är inte att han är svår att fånga i hagen, det vet jag är övergående, utan problemet är att han är så stirrig.
Han jagar upp de andra hästarna, de är lugna tills han börjar.
Men jag vet inte vad han är rädd för!
Någon som har något förslag på hur jag ska reda ut det?
Hur får jag honom lugn?
Det här är verkligen intge likt honom, han kan bli såhär nån gång ibland när det kör skotrar och sånt nära hagen, men har aldrig varat såhär länge..

Det har inte hänt nåt i stallet då? Ändrade rutiner, nya hästar etc?
Skynda långsamt så går det fortare.
#1, Jag fyller på lite i listan där.
Har du själv varit lite annorlunda på sistone? Någonting som har hänt i ditt liv som omedvetet kan påverka din energi i stallet, och leda till att han svarar negativt på det?
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Nix, allt är som vanligt. Eller, det har hänt mycket under hösten med skadade och sjuka hästar, men inte nu..
2: Det kan vara så, absolut. Hänt väldigt mycket på sistone som har sänkt min energi, så det kan ju förklara varför han var irriterad i hagen.
Men det borde inte förklara att han är otroligt stirrig med de andra i stallet?
#4, Jo det tycker jag kan vara en orsak. Om han känner att du inte är på topp, så är du ju inte längre hans uppenbarligen stora pyskiska stöd längre och därav blir han orolig. Då kan jag tänka mig att det leder till att han blir stirrig med de andra. Förstår du hur jag menar? Känner att jag svamlar lite.. 
5: Ja, jag förstår dig. Hans ägare, som har honom två dagar i veckan, har också haft väldigt låg energi senaste halvåret. Ska tänka på det idag när jag ska ta in honom, måste hitta nåt sätt att få upp energin annan bara. :)
#6, Då har du troligtvis orsaken där. 
Släng bort alla krav den närmsta tiden, försök gå ut i stallet och se precis allting positivt.
Börja i hagen;
Du berättade här ovan att han hade kommit mot dig med bakåtstrukna öron gång på gång, vilket troligtvis var hans sätt att tala om att du hade fel energi. Så nu vet du det till nästa gång, händer det igen så får du försöka ändra energin tills du hittar rätt så att säga. Det är inte lätt, men lärorikt! 
7: Ja, han har ändå et tappsko nu, så han ska få vila ett tag ifrån fysisk träning. Hade tänkt satsa på lite trickträning närmaste tiden, vilket han verkligen skiner upp när vi håller på med. Så det borde höja både min och hans energi. :)
Jag är ju van vid att han har bakåtstrukna öron, han är inte direkt den mest positva hästen. Man kan faktiskt säga att han inte är spceillt trevlig. Men som jag skrev ovan så är det bara att fösa bort honom så kommer han tillbaka med trevligare uppsyn i vanliga fall.
Men har jag då fel energi jämt? Tänkte om jag skulle försöka hitta tillbaka till min vanliga nivå, eller om jag ska hitta någon annan nivå att lägga mig på?
Du har ett bra sätt att se det på. :)
#8, Det behöver inte vara så att du har fel energi jämt, att han kommer fram med bakåtstrukna öron första gången kan som du själv säger vara en dominant handling, och när du då med rätt energi föser bort honom och befäster din ledarposition - så kommer han tillbaka med en positivare inställning.
Hade du haft fel energi så hade han inte kommit tillbaka med en positiv inställning helt enkelt. 
Det är iofs sant, tack för tipset. :)
#10, Ingen fara, bara glad om jag kan hjälpa till.