Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2526 ggr
Gyllir
0

Extrem RBI

Jag skulle behöva lite tips på hur jag bäst kan hantera en häst i vårt stall som är RBI. En av mina elever har honom på lektionen ibland och jag tycker det är svårt att veta vad vi ska göra. Han är väldigt osäker, mycket rädd för det mesta. Står blixtstilla, men ser spänd ut i kroppen, orolig blick och rörliga öron. Slickar sig runt munnen och kommer över till LBI ibland. Så fort man ska göra något med honom så blir han osäker och spänner sig mer eller går ifrån. Han gör de 7 lekarna utan problem, men ser osäker och spänd ut hela tiden. Jag försöker ha mycket tålamod, men det känns som han aldrig kommer ur sitt skal. Kanske ser en aning lyckligare ut efter någon halvtimme, men långt ifrån avslappnad. Hur ska vi göra? Någon som har erfarenhet av liknande hästar?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

EwaAngantyr
0

Jag har en extrem RBI. Nu är hon 23 år och har blivit klok och tryggare. Men hon kan ff bli väldigt osäker och orolig. Som du säger så är de i sitt skal och ger sig inte ur det i första taget. Jag har lärt mig massor på min häst. Jag har haft henne i 22 år nu… 

De vill ha lugn, långsam upprepning och retreat.  Du kan aldrig ge för mycket beröm och trygghet åt en RBI.  Samtidigt är de inga kelgrisar direkt.

De sju lekarna är nog bra men för min RBI känns det bara som hon gör det för att hon är lydig och vill vara till lags. Hon gör det inte med någon glädje.

Hon gör allt jag ber henne om men är ofta kvar i sitt skal ändå.

Gyllir
0

Upplever inte heller att han gillar kel. Friendly game kanske innebär bara att bli lämnad ifred, att få stå bara?

Som jag har förstått det så ska man vänta med att be hästen att göra något tills de kan tänka (=LB). Men han blir ju aldrig så trygg att man kan göra det. Hur länge ska man vänta? Jag är så rädd att pusha honom i fel läge (är inte känd som den mest tålmodiga människan), men det blir aldrig något bättre läge.

Känner du ändå att ni har en bra relation? Vill hon vara med dig? Eller är hon alltid reserverad? Tycker hon nånting är kul?

Anne

EwaAngantyr
0

Jo, min Princess och jag har ett väldigt speciellt förhållande. Hon litar på mig till 100 % och jag på henne. MEN det är inte mycket som hon tycker är roligt. Gå lugna promenader i skogen, när jag rider henne så försöker hon alltid ge mig 100 % för att hon är sån som vill vara till lags. Jag tror nog att hon saknar den regelbundna träningen, hon känner att det är bra för henne. Nu är hon tyvärr skadad sedan 3 månader och har gått väldigt lite.

Hon är den som INTE kommer i hagen. Hon går inte iväg när jag hämtar henne men komma fram till mig är inte hennes grej och har aldrig varit. Om man inte varit noggran med detta så hade hon varit en häst som man inte fick tag på alls när det finns gräs i hagen.

Det är ingen ide att göra nåt när de är i högra hjärnhalvan, det går inte in, de kan inte tänka då. Bara att vänta och vänta, som du sa lämna space, och lämna henne ifred. Kel, gos och mys gillar hon inte.

Men jag har säkerligen gjort en hel del misstag med henne. Jag har haft henne så länge och har ju själv utvecklats framförallt de senaste tio åren. Innan hade jag inte samma tålamod och kunde tappa besinningen när jag minst skulle göra det. Det har säkert satt sina spår.

Nu är hon en superb körhäst, en super ridhäst/läromästare (hon gör allt upp till piaff)  och en trygg häst till min dotter på 6 år.

Och jag älskar den hästen!!!

annspann
0

Jag hade en extrem RBI innan jag hade en aning om vad det var. En stackars arab som jag hittade utmagrad och helt avstängd och förstås tog med hem.

Min första reaktion med den hästen var just att hon inte tyckte något alls var roligt. Hon var skrämmande lydig och försökte vara till lags på alla sätt, men hon blev också extremt orolig när hon inte förstod vad jag menade. Visserligen hittade vi en del smärtor i henens kropp (som hon naturligtvis inte visade förrän det verkligen gjorde jätteont), och ägnade åtminstone 20 minuter/dag åt massage o stretching. Det gjorde henne lite bättre, men det som verkligen fick henne att slappna av var när jag lärde mig att enbart fokusera på henne när vi umgicks. Stänga av mobilen, inte närma mig hästen förrän jag själv var alldeles lugn o samlad, börja med att ställa mig nära henne och bara andas lugnt tills hon gjorde detsamma.

Sedan, när det gällde träningen, så handlade det ju om att göra saker hon förstod, sakta, samma samma tills hon slappnade av, och då bara låta henne stå och tänka. Jag brukar säga att jag ägnade två år att gå runt en tunna med den här hästen.

Efter ett par år så började hon faktiskt visa lite personlighet. Busade t.om. med min shettis, blev en häst istället för en skugga. Men då var hennes kropp helt slut, och hon fick vila i hagen. Känns som ett så sorgligt öde.

Gyllir
0

Tack för era tips, de var värdefulla! Det är skönt att få bekräftelse på det man egentligen redan vet, men aldrig har gjort i praktiken. Jag ska nog köra lite yoga innan jag tar mig an denna häst, så jag verkligen är förbered och har tålamod.

Anne

Micky
0

Vad är IRB?

Gyllir
0

RBI= right brain introvert. Se artikel om Horsenalitys.

Anne