Rida med hand häst.
Ni som gör det,
hur började ni? hur tränade ni hästarna för detta?
Och hur får ni dom att hålla rätt tempo?
Jag har börjat rida med grabbarna ihop och det går sådär.
Vissa delar går det jätte bra sen kör det ihop sig, mest för att de inte kan hålla jämt tempo med varandra.
Hur gör ni? tips i allmänhet vore kul.
Jag och en stallkompis gjorde det förut.
Hade en fjording i stallet som inte blev riden så mycket, så vi tog med henne ut när vi red. Vi tränade ingenting innan, men hon travade på som en hund brevid oss. Gick hur bra som helst. Vi tappade väl henne nån gång, men hon stack inte så långt. :)
Vi brukade rida till en stor paddock där vi red dressyr och så fick hon springa lös medan vi tränade.

jag hade min c-ponny som handhäst några gånger medan jag red d-ponnyn, pga tidsbrist… inga problem. jag bara tog med honom helst enkelt, han var väldigt okomplicerad =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Genom att man har ledarskapet så brukar de fixa sig :) man bestämmer hur fort el sakta de ska gå :)

Ja, det var väl så vi gjorde i börjen med. Har vi bara kommit igång på turen så brukar det ju gå bra.
Men så i mellan åt, speciallt när vi ska starta tex. De kan ju inte hålla samma tempo.
Tuffis (shettisen) går alltid upp framför Peewee (varmblodet).
har gått mkt med dom ihop och var för sig.
Tuffis går normalt lös med mig. Men så fort jag hamnar på ryggen på Peewee så fattar han nada när jag försöker få honom att gå brevid i samma tempo som oss.
Peewee där imot lyssnar jätte bra och han som egentligen är högre än Tuffis i rang blir väl inte jätte glad heller. Så sist löste det sig genom att jag sa åt tuffe och när han började trassla om kring för att han inte fattade så tog Peewee och nafsade till honom så han hamnade på sin plats och då gick det rätt bra.
Efter som Tuffis är så liten och Peewee så stor så när jag ju inte Tuffis på något vis, vi har bara repet och rösten. Och rösten lyssnar även Peewee väldigt mkt på. Dessutom är Tuffis jätte känslig så använder jag repet så blir han väldigt inte stressad men förvirrad efter som det kommer "nya" signaler de kommer ju som sagt från en annan vilkel vilket förvirrar honom.

Jag har haft med shettis stot flera gånger som handhäst när jag ridit halvblodet de har gått jätte bra har haft henne i longerlina så hon har trallat på jämnsides utan problem i alla gångarter kommer på en gång när man ropar på henne när hon kommit på eftersläp eller hittat nått gott och tugga på ;)

Jag red ofta min första ponny och hade mitt sv.halvblod (unghäst) som handhäst första åren. Sen har jag inte haft några hästar som varit lämpliga att ha med som handhäst eller så är den jag rider väldigt ung.

Jag rider ofta med handhäst ibland tre handhästar å det fungrera ju efterman ordnat upp detta med rang å respekt :)
Jag är ju dock sådant i tänkandet varför skulle de inte gå 

Som sagt varmblodet jag rider är inga problem han sköter sig jätte bra men lilla shettisen går oftast för fort och går då in framför oss. Där jag inte vill ha honom. Han lyssnar på mig men förstår inte riktigt vad jag vill.
Om det nu skulle vara ledarskapet så vet jag inte. lugn, trygg, går lös på promenaderna med mig, jobbar trick ibland, går att platsa och kommer på inkallning m.m. Han ser verkligen förtvivlad ut när jag sitter uppe på Peewee.
Jag är också sådan det går säkert. Och det var så jag märkte detta. Vad ska jag göra åt det då? markarbetet fungerar inga problem, Inte problem mellan dessa killar m.m.
Jag tycker det är så tråkigt när människor alltid skyller alla "problem" på ledarskap. För mig känns det så gammalmodigt (då det inom hundvärlden liksom försvann för flera år sedan, även om vissa jobbar med ledarskapet än idag även där).
Nej jag tror på att lära hästen signaler som gör att du kan styra hästen lite mer. Tex vore det ju smart att ha dom olika tempona under signal så att dom börjar trava samtidigt osv (det var det jag hade mest problem med innan, men det börjar fungera nu). Sedan kan du ju även lära in sakta. Men sedan kan du även lära in att shettisen ska hålla sig strax bakom/snett bakom vbl. Helt enkelt ge shettisen uppgiften att själv hålla koll på var han ska gå.
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus

#9 det är enkelt att skylla på ledarskap, man ser hästen som något mänskligt 
----------------------------------------------------------------------------Men hästar fungerar inte som vi, dom är flyktdjur, flykt/flock djur reagerar i flock. Flocken skulle gå under om alla skulle fråga ledaren först och sen sprang man för lejonet, en ser lejonet och springer resten följer instinktivt med. Blåser en faran över stannar och är tygg, då avblåser den flykten, den hästen frågar inte heller ledaren om lov.
Därför fungerar inte hästar som vi, dom lever inte som vi och är inte som vi, det är genom att vara trygga och vi kan få hästen att följa oss och själva vara trygga.
#10 Håller helt med. Jag tror ocksp det är så att det är enkelt att skylle på ledarskap, kan tänka mig att det ligge nära till hands för oss människor (vi skaffar ju oss ledare överallt i vårat samhälle, allt i våra liv betsår av ledare och anhängare). Men som du säger så är hästen ett flyktdjur och skulle inte överleva om den stannade och frågade ledaren först. Men samtidigt tror jag också som du säger att man mycket väl påverkar den med vårt sätt att bete oss. Om hästen reagerar på ngt och vi verkligen inte reagerar så är det lättare att få hästen lugn.

#10-#11-#12
Det var inte jag som tog up detta med ledarskaps problem. Jag undrade bara hur andra gör och efter lite tips på hur jag kan få Lillkillen att gå brevid. Allt jag fått som svar är att det inte är några problem om man är ledare.
Jag förstår väl att jag måste lära honom att gå brevid. Därför frågar jag om hur jag kan göra det.

#12 du har en nackdel och det är storleksskillnaden, handhästen är ju ganska mycket mindre.
Jag hade testat att tömköra ridhästen och sen fästa den lille så som jag gjort med Karisma (fölet på bilden) jag tränade flera gånger i veckan under någon månad innan riksutställningen, då Kiara skulle tömköras.
Karisma hon fick med sig att aldrig ens ifråga sätta sin plats jämte mamma, försökte hon går sin egen väg satt hon ordentligt fast. Något som jag har igen nu när man leder henne och jag börjat tömköra henne inför inkörningen.

#13 japp det försvårar en heldel.
Tack för tipset ska proda det. Dock brukar jag ju ha de ute tillsammans väldigt ofta. Bara igår var vi ute på en 2 timmars promenad och såå länge jag är på marken är det inga problem. Efter som jag kan ge Tuffis de signarer han är van vid.
Om du övar i paddocken och lär in signalerna uppfrån din anda häst?
en tanke bara…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har lärt in signalerna från marken i paddocken, sedan ridit den andra hästen i paddocken och gjort exakt samma övningar med "handhästen" som från marken, sedan när det fungerar så har jag gett mig ut på ridtur (och det fungerade så jäkla bra, som om dom aldrig jgort annat).

#15 vore jätte bra men har ingen tillgång till paddock.
#16 Från marken är det inge problem när jag sedan kommer upp på ryggen på Peewee så får Tuffe det jobbigt efter som signalerna kommer upp ifrån (han är ju så liten) dessutom försöker jan undvika för mkt röst komandon då Peewee som jag rider på lyssnar mest på röst och Tuffis mest på kropps språk.
#17 Men du kan ju lägga in andra signaler på Tuffis än du har på Peewee, jag menar, ska man styra hästen utan att sitta på den och utan att kunna förflytta sig själv i förhållande till hästen så måste man nog använda sig av röstkommandon, det är ju inte många signaler som behövs (och om du inte har samma som på vbl så borde det ju gå bra).
Om han har svårt med det när du är ovanför så gäller det att träna när du är ovanför, ex sitter på ett staket, står på en stol osv.

#18 Har provar stå på stolar och sitta på staket, det går relativt bra efter som Tuffe är så känslig. Dock har vi inget som är lika högt som Peewee och när jag sitter på ett staket kan jag alltid göra mer än om jag sitter på Peewee. Efter som ett stacket inte lyssnar som han gör ^^
Det svåraste med olika signaler röst messigt är väl att Peewee inte lyssnar på vissa komandon så att säga. Han mer eller minde förstår. Säger jag stanna, stilla, stop, halt, rör dig inte så vet han vad det betyder. säger jag skritta, gå, walk spelar ingen roll han kan det. och Det gäller vändningar m.m.
Peewee är flaskfödd och har inte riktigt 100% koll på att han är häst. Han är häst/människa/hund och något mer. Han gick själv med lös när vi red nordisen som liten. Han gick lös tillsammans med hunden och ja han förstår väldigt mkt av vårt språk, ljudlägen och ljud i allmänhet.
Tuffis där emot är mer för kroppsspråk. Man kan ställa sig någon stans och få honom att göra saker genom att flytta vikten, vrida lite på axlar huvud m.m.
Tänk vad mkt lättare det varit om man kunde byta plats på dom :P
#19 Ja visst låter det som om det varit lättare att byta plats på dom =) Men jag tror nog du klarar av att få till det även i dom kroppar som själarna är i idag, det är bara träning som gäller =)
Lycka Till

De har aldrig vart något problem för mig utan jag har ridit på araben och haft shettisen med i grimma & grimskaft. Hon lyssnar bra på röstkomando och hänger med bra i fart själv. Men du säger att din lilla lyssnar bra på röstkomando från marken eller?:P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#20 japp det är sant :) det löser sig alltid på något sätt.
#21 jo det gör han, fast han är ännu mer fokuserad på kroppsspråket. I vilket fall är det svårt att prata då min stora kille lyssnar väldigt noga på rösten. ^_^
# 17 Slå upp en paddock :) det gjorde jag och min syster på en gräslägda om ni har nån. Kan ni inte rida i hagen då?

#23 problemet är ända stället jag kan slå upp en paddock eller rida i hagen är på stonas bete och när det är så här i marken så trampas det bara sönder.:S
# 24 jaha det kanske itne var så bra :s
Jag tänkte putta lite i den här tråden. Jag har ju som sagt ett föl nu. När kan man rida med det som handhäst? Ska det bli rätt mkt äldre först, typ 1,5 år eller kan man träna lite nu? Är det en bra idé att ha handhästen i repgrimma och rep, eller är det en säkerhetsrisk?
Jag har haft honom bredvid Granit (15 år) när G gått med loksele, linor & sax och nu senast en skogskälke. Allt detta har gått bra och han har en naturlig plats bredvid G. Men någon gång har han blivit otålig och hamnat framför G, men detta kanske kan korrigeras lätt från ryggen.

#26 ha med nån som går bredvid första gångerna som kan ta över om det strular =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~