Att lasta hästen..
Hur gör ni när ni lastar era hästar?
I söndags skulle vi testa att lasta unghästen då det var någon månad sedan sist. Förra gången vi lastade honom gick det hur bra som helst, han gick rakt in utan att ens lukta på transporten eller att tänka efter.
Men den här gången tyckte han inte att det var nå kul. Han är varken rädd eller stressad, men han ville bara inte. När vi väl fått in honom så halkade han på rampen när han backade ut och efter det stod han och skrapa med hoven på rampen och bet på den. Provade att lasta honom utan rampen sen och det gick bra.
Hur gör ni? Med eller utan ramp? Lockar ni med något?
Min häst är det bara att gå med honom till transporten så går han in själv sen.
Jag använder ramp helst och lockar inte med nått. Hästen får mat när den har kommit in.

Jag brukar förbereda hästen genom att leka ett tag. Framför allt lekar där han behöver gå över, under och mellan saker. Sen lastar jag honom medans jag står utanför och det finns alltid lite godis eller mat när han kommer in. Han brukar vilja gå in och ut några gånger innan han känner sig trygg och kan stanna inne en längre stund. Lastar alltid med ramp. Den ska ha anti-halk matta eller liknande, så han inte halkar när han går ut.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Vi har lastningsproblem.. Men jobbar på det. Har dock inte kommit till träningen med transport än riktigt, har squeezing game problem.
Sist ville vi verkligen iväg på tävling, så vi testade att lasta. Tog väl en timma.. Gick fram till transporten och upp med två fötter på rampen och de andra två på marken. Stod så tills han var lugn, testade då be honom gå ett steg till, gick det så vilade vi igen o.s.v. Dock blir han gärna RBI vid lastning, så ser man att han går in i sig själv så är det bara att backa honom och börja om.. Vill ju att han ska vara med på det som händer. :)
När han väl är inne står han jättebra och är lugn.
Han är ju travare, så under sin karriär har han åkt transport väldigt mycket. Varit väldigt lättlastad förr, men nu åker han väldigt sällan. Tror det gjort mycket.

#3 Eller så har han lärt sig att inte bete sig som en robot längre och att han får uttrycka sina känslor. I det här fallet, att han är rädd för transporten. Se det som något positivt! Approach and retreat, it's NOT about the trailer :-D
Anne
4: Kan vara så. Är ju sen vi började med NH som lastningen har blivit besvärligare.. Ironiskt nog. :)

#5 Vore ett stort framsteg, bara att hejja på! (att han inte är robot längre alltså)
Anne

Jo, här har vi lastningsproblem av stora mått. En klaustrofobiker som dessutom blivit rejält skrämd när han inte kom ut ur släpet en gång. Sparkade sig ut med flådda bakben som resultat. Så nu kastar han sig handlöst bakåt vid minsta misstanke om att man tänker stänga eller lägga för bakbommen.
Vi har tränat mycket med squeeze, yo-yo och desensibilisering för rep och "bommar" mot kroppen. Även att han ska vara trygg trots ljud bakom sig m.m. Men den här skräcken verkar sitta riktigt djupt och jag har inte kunnat lasta honom under det dryga året jag har haft honom. Övningar där vi simulerar lastning (olika squeeze som Ewa mycket uppfinningsrikt tänkt ut) har funkat bra, så här skulle jag säga att "ít IS about the trailer".
Min framtidsplan är att försöka hyra en trailer med fronturlasning och step-up, så att han dels slipper rampen, dels kan ta sig ut framåt om han måste. Skulle det funka bättre att träna i en sådan transport får jag helt enkelt vinna pengar och skaffa en egen.
HEMSKT tråkigt att ha en häst som man inte kan åka med!

#7 väldigt opraktiskt utan egen transport. Med en sån häst borde man öva lite granna väldigt ofta :-/ Men det verkar som att du är på rätt väg!
Anne

#7 har du testat hästlastbil som går att köra med b-kort? jag vet att det finns vissa ställen som hyr ut sådana. kan vara värt ett försök. hyrde en för länge sen och den var helt suverän en kamera där hästarna står som gick att skifta med att se hur det såg ut precis bakom bilen.

#8 och #9 : Tack för era tips!
Träningstransport har jag, men den har tyvärr varken fronturlastning eller step-up. Och just nu är den insnöad, så vi skjuter fram träningen ett tag. Men lite och ofta, det håller jag helt med om.
Hittat en kille som hyr ut Fautras på Öland, men det är ju ändå minst 15 mil enkel resa…
Lastbil vore ju perfekt. Dessvärre vet jag ingen inom rimligt avstånd som hyr ut. Var bor du och var hyrde du, lillsandra?

på sånna hästar som han verkar vara så lägger jag ett tryck på hästen. dvs jag tar lagom hårt i grimskaftet (hästen får gärna ha repgrimma om den inte är jättekänslig) och håller sen samma tryck tills hästen tänker framåt, i bästa fall tar ett litet steg fram. det beror helt på situation och häst hur mycket jag pressar. i början kan det ta lång tid! stod i 1,5 h med samma tryck på min c-ponny, som är envisast i världen, när han helt enkelt inte ville gå över en träpall. han stod med framhovarna på den men ville inte gå över helt. 1,5 timme!! sen bara klev han över och strulade aldrig mer med den. att gå över presenningen tog sen "bara" 45 min ;) men det ger ett hållbart resultat och utan bråk
hur som helst får den omedelbart eftergift när den vill framåt. hästen lär sig det sjukt snabbt om du släpper i exakt rätt ögonblick och följer sen trycket. men utrusta dig med en rejäl dos tålamod för första trycket kan som sagt vara i timmar!
och om hästen backar så försök hålla exakt samma tryck ändå utan att försöka hindra den, tills den tänker framåt igen - då släpper du. även om hästen backat 100 steg och till slut tar ett framåt - eftergift!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ja, du Ann. Du har lite att öva på. Men jag vet att du är målinriktad och det kommer att bli bra. Tränaoch träna är det som ger resultat till slut. Tryck när han inte tänker försöka och eftergift så fort han försöker. Träna gärna oxå med rep bkom honom, benen och så. Jag tror som du denna gången är det OM TRAILERN.

#11 Herregud! Du har verkligen testat det som Parelli säger -det tar aldrig längre än tre dagar- till dett yttersta! Önskar att jag hade detta tålamod. Jag hade nog gått därifrån och hittat ett annat sätt att göra det hela på. Imponerande!
Anne

#13 jag är uppvuxen med shettisar - säger väl allt 
nä men han var otroligt envis med Allt och jag lärde mig rätt snart att påbörjar jag någonting så måste jag fullfölja det, annars får jag sota för det senare ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#10 Jag bor i Stockholm och hittade lastbilen av en händelse på Lidingö. Man lastar från sidan sen står hästen som i en box. väldigt praktiskt, synd att de är så dyra att köpa.

#11 Använder mig av den metoden när jag lasttränar. Väldigt effektiv men man får räkna med att bli trött i både händer och huvud..
Skynda långsamt så går det fortare.

Det är så olika.
Peewee går för det mesta rätt på, har aldrig haft något tillgång till träning av transport förutom när vi väl skulle åka och för det mesta går han rakt på.
Tuffis ville inte med som liten, men han var ju så liten att honom plockade dom bara upp underarmen och bärde in. Tuffis är en stold liten häst och tänker inte bli så förolämpad igen. Haha, nja han är väldigt lätt lastad och den last träning han gjort har varit han dom ståt och väntat i tansporten på att unghästar som ska last träna ska gå på.
Det är så olika på hästar. Jag själv försöker bara gå på in och få med mig hästen. Få jag chans att last träna gör jag det gärna simpelt. bara gå inärheten utan att bry sig om transpotren, sitta själv och ta en fika på rampen medan hästen går i grimskaft utan för eller upp på rampen , gå in och hämta något i transporten och gå ut igen. Inte göra transporten till något speciellt.
Hade själv trubbel med detta med nordisen Korre. Han kunde vara världens mest lättlastade jag kunde lasta honom själv på 5 min. Sen kunde han komma på att "nej,idag ska jag inte åka" och bara ställde sig. En gång efter ridskolan 6 timmar kämpade vi med den här hästen och han rörde sin knappt en tum. Men sen gick han på som en klocka. Bara för att inte gå på nästa gång. Vad som hände vet vi inte han kom bara på att han inte skulle med ibland och ibland var det inga problem.
Granit var jättesvår att lasta i flera år, men jag tröttnade förrförra våren på ständiga kraftmätningar och att behöva tvinga in honom. Så vi lasttränade genom att bara vara runt transporten och vi hade pauser och åt på rampen och sakat men säkert gick det framåt. Till sommaren gick han in som en klocka, det tog inte ens 2 sekunder. Däremot drog han (gör fortfarande) full back bakåt när han ska ut.
Efter en NH-träning i Nässjö så skulle han bara inte in i transporten. Så nu lasttränar vi igen. Och det går trögare denna gången, men jag ser ändå positivt på det hela, kan inte förklara varför, men det känns som vår relation har stärkts.