Hagen
Ja som sagt kommit ny häst och nu lär jag lägga ut flera lite längre inlägg/trådar.
Faster och jag är efter idag väldigt splittrade, här kommer alla känslorna på en och samma gång. Vi ångrar absolut inte köpet av den nya damen vi är jätte glada och det kliar i fingrarna på mig, jag vill börja jobba henne nu. Men man får snällt vänta tills alla hästar vant sig, flocken lugnat ner sig, hon landat m.m. Vi är också aningen oroade/shockade då denna lilla dam som från första början kändes ganska vek, håller på att ta över hela flocken. Så detta lär bli ett långt inlägg.
Börjar så här, våra gamla hästar:
**Gulli
**Ålder: fyller 22 år
Kön: sto
Ras: fjording
m,höjd: ca 142 cm
Hagstatus: Ledare
Övrigt: Trygg, bestämd och ärlig ledare.
Möte med ny häst: Spänner upp sig, ska vara först fram, hälsar piper och slår med framben, alternativ kickar (dock sällan hon träffar i något av fallen, mest luft hot). Kollar läget med den andra hästen. Ev. håller den från flocken de första dagarna men brukar sedan ta in den och ta hand om den som en av sina egna.
**Eldrún
**Ålder: fyller 7 år
Kön: sto
Ras: Islandshäst
m,höjd: ca 135 cm
Hagstatus: Strax under Gulli
Övrigt: Har sedan första dag varit mkt tight med Gulli. En relation nästan som mor och dotter. Dominant men inte intresserad av ledar rollen (änn).
Möte med ny häst: Har inte sett henne möta så många nya hästar utom när hon flyttade till oss och hon vill inte bli ledare, utan håller god ton med Gulli. Dock mkt bestämd i att hålla sin roll som 2a. Kan pipa alternativ bita och flytta undan lägre rangad häst några meter.
**Tuffis
**Ålder: fyller 15 år
Kön: valack
Ras: shetlandsponny
m,höjd: ca 95 cm
Hagstatus: lägst i rang
Övrigt: mkt god vän med Gulli, trivs med Eldrun men kan tycka hon är aningen jobbig när hon ska flytta på honom. Verkar ha fått ett märkligt brorsband med Peewee, det är den jobbiga brosan han gärna är med och har i närheten men fort tröttnar på och tycker är jobbig.
Möte med ny häst: Inga större ansträgningar, går fram håller sig till Gulli. När den nya hästen får hälsa nosar han på den om den nosar på honom sedan går han iväg. Fullständigt ointresserad av rangen i hagen. Alltid varit kommer alltid vara.
**Peewee
**Ålder: fyller 11 år
Kön: valack
Ras: amerikansk travare
m,höjd: ca 163 cm
Hagstatus: Oinsatt
Övrigt: Peewee är flaskfödd och har vissa problem med "häst språket". Han tycker han är as cool när han lyckas flytta på någon och busar mest runt. Blir det bråk måste han springa in emellan för att han inte vill ha bråk. Blir ofta lätt ignorerad av de andra hästarna då de insett att han inte fattar. Blir det något puttar de flesta bara bort honom och han flyttar sig utan bråk.
Möte med ny häst: Springer fram och hälsar, står och nosar på den tills den går där ifrån eller piper och sparkar på honom, då springer han undan men är snart tillbaka som en jojo.
**Vidare:
**Nu kom då Elja. Elja verkade vara en väldigt timid dam och vid första anblicken "vek" vi trodde hon skulle lägga sig och hamna någon stans mellan Eldrun och Tuffis. Men oj så fel vi hade. Vi släppte ihop henne och Gulli och när Gulli satte upp rumpan, gjorde hon det med och sen sparkade de på varandra. Båda går undan efter en stund då ingen av dom är intresserad av att skada den andra eller bli skadade.
Dom jagar inte och höll god ton utan att det blev någon uppgörelse. När de av någon anledning kom för tätt in på varandra rycker dom ihop i små duster men kom ingenstans med det.
**Elja nu varande relationer:
**Gulli: Håller henne på avsånd och rycker ihop i små duster då och då. Gulli börjar ge efter och har börjat flytta sig för Elja. Gulli blivit aningen utstött.
Eldrún: Håller sig tätt ihop konstant. Vill vara upp i henne hela tiden. Har också rykt ihop i små duster sista dagen då Elja börjar ta över och Eldrún inte är så intreserad av att sänka sig i rang. Men står också och äter ur samma hö hög, kliar på varandra m.m.
Tuffis: Var Elja mkt nyfiken på i början, nu mer flyttar på honom ibland annars låter honom hållas. Tuffis verkar dock ha fått en liten kärleks smäll och kommer ofta skrittandes mer högt huvud spättsade öron och glittrande ögon fram till henne och vill bara vara i närheten studerar henne gärna på håll och verkar lite små kär (väldigt mystiskt).
Peewee: Elja märkte snabbt att denna kille beteede sig konstigt men verkade ofarlig. Så hon lägger helt enkelt ingen tid på honom. Total ignorerar honom i stort, utnyttjar honom om hon kan och kickar lite efter honom om han blir för närgången eller oförsiktig.
Så killarna är det inte så mkt snack om. De beteer sig anorlunda men det tänkte jag ta i en annan tråd.
Gulli verkar rätt ledsen. Men ger sig fortfarande in i små duster för att se om hon kan få komma till Eldrun. Annars går hon för sig själv. Hon är inte utstött då hon får vara några meter bort men inte frame vid, hon för dessutom vara med grabbarna utan att Elja bryr sig.
Eldrun verkar lite splittrad. Hon vill inte låta Elja bestämma men verkar endå gilla hennes sällskap till vis del. Hamnar också i duster så Eldrun vill gå till Gulli eller Atti. Då Elja bestämmt säger nej.
Elja har ett beteende som verkligen är fantastiskt. Hon känns ju väldigt "taskig" när man skriver det så här men när man ser henne och tittar och tänker så gör hon inget fel.
Vi blev shockade så Gulli aldrig någonsin flyttat sig för en annan häst förr. Men jag sa redan för några månader sedan att jag tyckte hon började "lätta" på ledarskapet. Hon var fortfarande stark ledare i flocken men jag kände det och märkte det på sättet hon behandlade mig.
Dock todde vi ju inte detta. Dessutom är Elja bara 3 år, fyller 4 i vår.
Det är väldigt lugnt i hagen när de inte är dessa små duster. Så vi har sagt att vi ligger lågt och håller bara koll på dom i några dagar nu och ser hur detta utvecklar sig.
Jag kan tänka mig att Elja håller hårt i tyglarna nu då hon försöker ta över och Eldrun och Gulli är de starkaste i hagen. Hon känner sig fortfarande "hotad" av Gulli och håller henne borta. Och att när det är mer klart (vem som en "vinner") så kommer det lösa sig och de gå ihop. Peewee och Tuffis som är lågrangade och inte utgör något som hällst hot mot henne rör hon ju inte och dom får hälsa på Eldrun. Så vi ser om det lugnar sig.
Har sagt att blir det så att hon börjar bråka när man ska hämta eldrun eller att det håller i sig och Gulli får "lida" för det så tänker jag gå in och styra upp saker och ting lite. Men jag vill ju främst att de ska lösa detta själva. Och som sagt Elja har ett helt otroligt sätt att föra sig, så jag tror att det löser sig av sig själv.
Som sagt långt inlägg men jag måste bara få skriva av mig. Och ja har ni några tankar om detta så är det ju bara skriva x)
Slänger in en bild på flocken från första dagen. Som ni ser är det ju rätt lungt och så här ser det ut större delan av dagen.
Spännande att läsa!
Speciellt eftersom vi var med om nästan samma sak i vårt stall.. Vi fick en ny hyresgäst i stallet, hon hade ett fyraårigt halvblod. Ägaren sa att stoet var lågt i rang och så, hon hade dock inte haft henne speciellt länge.
Fyraåringen kom in och tog över hagen.. Med våld!
Storen och hon fick gå tillsammans först ensamma. Storen har varit ledaren i hagen ett par år till nu, oavsett vilka hästar som gått i hagen. Dolly, som hästen heter, kom in i hagen med Storen, de nosade på varandra och Storen la öronen bakåt och surade lite, hon vänder sig direkt om och sparkar bakut mot honom. Storen sparkar tillbaka och Dolly sparkar ännu en gång. Sedan ställer sig Storen och krafsar i marken och är allmänt frustrerad. Dolly går och äter..
Samma sak händer under ca. två veckor. Sedan släppte vi in de andra två hästarna.
De andra två hästarna är Alfa, som även hon är ganska ny och inte hade kommit in i stallet helt. Hon håller sig undan. Den andra är Jasmine, hon är en häst som gillar att vara på ledarens sida. Blev massa bråk, men vi höll ut och lät de hållas..
Nu är det lugnt i hagen, Storen som inte gillar tjafs håller sig utanför, Alfa tjafsar lite med Dolly som inte bryr sig.. Jasmine är dock bortrest, så får se hur det blir när hon är tillbaka..
Skillnaden för oss är att Dolly inte var speciellt bra på hästspråk när hon kom, uppfödd i Tyskland och antagligen gått själv mycket. Men det löste sig iaf. :)

#1 ja det är spännande och lite oroligt att studera dom när det kommer nya individer.
Ja det är iallafall någon som är skönt här. Elja har 100% koll på allt (gällade kroppspråk) och tar inte över med våld. Alltså det är sällan hon som börjar, utan hon visar tydligt att detta är ok med mig detta är inte och när de andra stona sätter sig emot så blir det bråk. Oftast är det till och med de andra stona som slår först.
Elja kommer från island och har gått som vildhäst i lite över 2 år. Och det märks verkligen, hon har ett helt annat sätt att föra sig. :D Ska bli såå spännande att jobba med henne sen.
Bild: här ser ni lite hur tjejerna bråkar och Peewee bara….ja…glor. Han vet inte riktigt vad som pågår.
Det är intressant det där med rang. Min ponny var högst i status hemma hos sin uppfödare men när han flyttade till mig så hamnade han längst ner och föltuggade ända tills i höstas.
Sen han flyttade in har det kommit tre nya hästar och Winnie har klivit upp i rang. Stallägarna sa att det började märkas. Sen när ledarhingsten kastrerades blev han ännu kaxigare. (han är nu enda hingsten). Han är trots allt minst i flocken med sina 140cm bland alla andra 165-175cm halvblod.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#3 ja det är verkligen spännande. Gulli har alltid varit the big boss. Både över hästar och människor. Oj vad min faster fick slita med den hästen innan hon kunde ta sig ut på en liten skritt tur. Gulli hade nämligen inställningen att "nu vill gulli gå hem, och då går gulli hem" aldrig någon som stoppat henne så hon vände på klacken och skrittade hem. Och man kunde inte göra något åt det.
Men som jag sa, märkte jag att hon kändes som att hon hade "lättat" lite på det för några månader sen. Anledningen till att jag kände det är för att jag alltid är den som kommer in och tänker vara ledare.
Och mina grabbar som ingen av dom har speciellt stort behov av vare sig rang eller annat, bryr sig inte.
Eldrun har varit på mig lite som en jojo, hon testar konstant var gränserna går. Gulli har alltid låsas som att "nej jag bestämmer" och när jag "får min vilja fram" eller hur man ska uttrycka sig. Har hon gjort det med en inställning som "ja men jag hade tänkt göra så här endå".
Sen när jag kände att något var anorlunda var att hon inte ifrågasatte så ofta hon gjorde det jag bad om utan attityden, att hon minsann gjorde det för att hon tänkt så.
Och nu kommer Elja in och bara tog över, idag var det lungt men det är Elja som bestämmer och Gulli verkar lite depig men det lättar förhoppningsvis upp lite snart.
Det är så spännande och läsa om flock och individer, och hur snabbt det kan ändra sig. Hur har det gått med dom nu? Hoppas Gulli är lite mindre deppig.
När vi släppte in Caiser (föl) med 2 valacker som gått sida vid sida i 4 år så blev den ena (Granit) utanför. Tyckte så synd om honom… Men han ska hjälpa mig med utbildningen av Caiser och jag tränar dom ihop, har gjort det den senaste veckan och dom gillar att spendera tid ihop. Det är det där knäppa halvblodet som delar på dom i hagen.

#5 Ja visst är det:D
Jo det har lungat ner sig massor. Elja har tagit över flocken, Gulli är inte 100 nöjd men det bli bättre och bättre för varje dag. :)
Lite trist med en sån i hagen:/ och på tal om det att träna dom ihop. När Tuffe och Peewee när de lärde känna varandra, var väl ingen jätte hit. Tuffis tyckte Peewee var jääätte jobbig och Peewee tyckte Tuffis var jääätte tråkig. Ofta gnabb mellan dom och när Peewee flyttade till grannen var det ofta "tjurigheter" mellan dom. Var det en vecka med mkt plugg så man bara han ta ut en häst så kanske man tog ut Tuffe 4 dagar och Peewee 3 (eller tvärt om) och den som kom ut minst var jätte tjurig och ovillig och dom blängde på varandra över staketet.
Så tog jag dom på lite promenader ihop och dom gnabbades och stulade och jag fick säga åt dom med jämna mellan rum.
(det var ju inget allvarligt, mer att de skulle gå och knuffa tillvarandra lite diskret ellet nyp den andra i rumpan eller vad dom, bara rena irritations moment.)
Så jag la ner det ett tag, och de träffades inte så mkt och då började dom plötsligt sakna varandra. Och ja vi gjorde lite jobb där och dom umgås väldigt gärna nu. Kommer Peewee över från gannen till oss en stud är Tuffis alltid först fram och ja dom tycker om att ses. Även om det fortfarande är mkt små saker men de betersig mer som bröder (två små pojkar) de kan inte låta bli att bråka med den andra och det över går titt som tätt så man får säga till dom (när vi tränar) och då går båda på sin plats och sen ser man hur dom skiner upp lite och bara måste peta på varandra igen. Men det är verkligen "bröder"

Grym bild! Hur har du gjort den??
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

#7 tack^^ Jag har lekt lite i photoshop. Tog en bild på Tuffe och en på Peewee klippte av Peewees bild på mitten och la den ovan på Tuffis bild, ändrade så de blev lika stora. Målade bakgrunden svart och suddade på Peewees bild så Tuffis repgrimma och lite av luggen syntes igenom:) och la ihop lagren. Har funderat på att göra fler med de andra hästarna när jag har bilder på dom.

Den var jättevacker. Synd att jag bara har en häst kvar :-) Får komma ihåg det tills jag skaffar mig en till pålle. Kanske kan göra något liknande med katterna :-D
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Ja det där med rang är lustigt. Hedda (8år) var boss tills en grym uppgörelse i hagen med mkt skrik, spark o bett resulterade i att Bina(7år) tog över, några år sedan nu.
Köpte sen en 2-åring o sensommaren förra året då hon fyllde 3, yngsta av alla, tog hon över flocken totalt!
Så nu är det i flocken följande:
1. Ditte, 4år, 98cm
2. Bina, 7år, 101cm
3. Hedda, 8år, 101cm
4. Doris, 6år, 96cm
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//