Vad har du gjort idag? 2
Vad sägs om en ny "Vad har du gjort idag?"-tråd? Den gamle har blivit väldigt lång…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Idag har jag hållit lektion och efteråt lekt lite Liberty (fihet) med min Gyllir. Han var väldigt duktig idag. Kunde gå åttor, sideways emot mig, backa från svansen, stanna och sedan galoppera emot mig, göra små cirklar runt mig. Han var super gosig och la hela huvudet i min famn. Stegrar sig lite halvhjärtat, det är ju faktiskt lite jobbigt :-) Sen fick han bära en cherokee bridle (string knutet runt underkäken) en liten stund. Vi red en pytteliten sväng för skojs skull, utan varken träns eller sadel. Han går inte hela tiden dit jag vill, men i det stora hela går det bra. Hjärtvärmande pålle jag har :-D
Anne

Idag har de mina fått en ny storbal i hagen att äta på, och jag har "tränat" på att gå fram och klappa merlin. Det går bra med lite godismuta med i fickan, och om jag sätter mig på huk.

Idag har jag inte gjort något-.-
Men igår drog jag och faster ut på lång ritt med fika.
Peewee och Gulli var båda pärlor.
På vägen hem sick jag migrän men som tur är satt jag ju på min klippa så jag kunde blunda stora dela av rundan hem (hjälper lite mot migränen). Även upp för långa galopp backen kunde jag blunda och inga problem. Faster är lika över förtjust varje gång. Tant Gulli ville inte riktigt fatta galopp så galopperar Peewee upp brevid och då fattar ju hon galopp efter som hon vill vara först och då saktar han alltid ner och går in bakom igen. Han skulle lätt kunna springa om denna knubbiga gamla lilla fjording men icke och jag satt med migrän med stängda ögon och behöver bara hålla i mig<3 Han kan vara jobbig men han är en klippa när det väl gäller och som patrick sa "-he take care of you".
Bild från gårdagsritten:)

Mysigt! (förutom migränen då…) Älskar att vara ute och ta med fika. Här är vi ute på förra veckans långritt med te och lussebullar :-)
Anne

Åkte upp till en kompis i Östersund i söndags och åkte hem idag.
Igår så lekte vi lite NH med hennes häst, visade henne hur de sju lekarna gick till och sånt. Sedan körde vi med hennes sambos kallblodstravare, har bara kört nån gång innan, så det var jättekul! :)
Idag var vi ute på tur med hästarna. Min kompis har blivit så försiktig på sistone, så planen var att få henne att våga rida ut igen. Det gick riktigt bra, spännande häst jag red. Han var ordentligt tittig, inte ett dugg rädd utan så nyfiken att han blev tvungen att titta på allt. Så det var problem att få honom att gå rakt fram. :)
Han har inte galopperat under ryttare tidigare, men fick till två små galopper i en uppförsbacke i djupsnön idag. :)
Men imorrn blir det ridtur med min sötnos, inte hållit på med honom ordentligt på en vecka.

Idag fick jag borsta Nelly på bakbenen, tidigare har hon inte accepterat det.
Hon var också mer possitiv, för jag hade inte med mej morot
Jag har kommit på att hon blir bara sur och otålig om jag ger henne godis.
Så i fortsättningen om jag ger godis så blir det efter dagens "jobb" som tack och hejdå.
Bild på min sura lilla gumma igår när hon bara ville ha godis och inget annat. Hon hade precis nafsat efter mej.
Kim

Jisses vilken härlig miljö, var bor du någonstans? Och vilken söt häst du har!

Idag var jag ute och red med min kompis och hennes häst, med bara halsring. Det var första gången med halsring på uteritt och det gick riktigt bra. Hade med mig repgrimman för ifall-att, men behövde inte det en enda gång. Det var lite svårt att styra ibland, men det är detaljer :-) Är riktigt nöjd och glad!
Efteråt hade vi Parelli-kurs för våra vänner i stallet och det var kul som vanligt. Roligt att se när alla utvecklas och får bättre relationer med sina hästar. Alla var riktigt positiva fast det snöade och var mörkt och kallt. (Vi är inte så vana med det i GBG). Hur som helst en mycket lyckad dag!
Anne

Igår körde jag och Tuffis en runda i skogen i snön, blev mkt trav och galopp då det var nära på förtungt att skritt och för att det började skymma. Och döma till min förvåning när vi kom hem, han var inte svett eller anfådd alls…Lillkillen har en riktigt hög kondis nu. Och inte svett med all den pälsen,,,ja ibland blir man förvånad.
Peewee fick ta en promenad, tanken var att vi skulle fota lite så jag snodde fjordingens jul "vinter" grimma. Och fy vad bortsämda grabbarna börjar bli >.< Peewee vill inte ha grimma längre. Repgrimma går väl ann man han vill vara lös eller som högst ha halsring. Märks direkt Tuffis är lika dan. Kom med en grimma och du ska bara ta en promenad så sitter han på tvären direkt…
Fördelen är väl att jag inte behöver redigara bort något grimskaft iallafall :P
Tyvärr var det redan skumt och molnigt så det blev inte mkt fota av endå-.-

Hade tio minuter över efter att jag fodrat hästarna igår. Amlo krävde massa uppmärksamhet, så jag tänkte ta ut honom lite.
Men inte! När grimman kom fram stack han ut i hagen igen, samtidigt som han ändå vände sig om och sökte kontakt. Så jag började flytta honom lite och be om att lyfta det ben jag nuddade o så. Genast steg intresset. Provade att be honom backa genom att ta i svansen. Först förstod han inte alls, men snart tog han ett steg bakåt. Gäspande och slickande och stor glädje när han förstod att han gjort rätt.
Efter det så tog jag i svansen, han backade, fick beröm o ibland en pellets. Därefter skyndade sig Amlo att ta några steg fram, så att jag hamnade i svansläge igen! Jag skulle ju gå och jobba, men Amlo ville leka den nya leken och ställde sig med svansen vid mig fyra-fem gånger innan jag var tvungen att gå.
Den här hästen må vara krävande, men han är så himla rolig!
Igår red vi dressyr på en lägda. Bra att få jobba i snön.
Men det gick uruselt, han var så stel och spänd. Bestämt mig för att lägga ned dressyrridningen ett tag framöver och enbart jobba från marken och rida ut på roliga uteritter. Det är nog vad som behövs för oss just nu så vi slipper fastna i en dålig cirkel.
idag blev det en lång tur i skogen,med en härlig galopp över strandängen,det var så vackert ute på fältet med orörd snö som gnistrade i solljuset=)

Städade kaninburar över halva dan så han bara ut med Tuffis stackars Peewee kom och väntade vid grinden flera gånger :') ska ta honom en ruda imorgon.
Lär Faster Fota mig och Tuffe medan vi trickade lite snabbt:D
Han är ju så otrolig. Full fart med på allt jag bara vevar i luften och han fixar och donar<3

Idag har jag fått borsta Nellys fyra ben ända ner till hovarna, och under magen, nu är det bara svansen kvar 
Inget godis idag heller och det fungerar så mycket bättre.
Kim
Kom precis ifrån stallet. Iskallt ute så pysslade mest i stallet med hästen. Ryktade och fixade lääänge. Fixade till honom med fint täcke och benlindor och gick ut för att träna lite och knäppa fina kort på honom. :)
Jag brukar ha för mycket drive, men idag då jag ville att han skulle vara en bit ifrån mig för att jag ville knäppa kort, då ville han helst sitta i knät på mig och gosa, vilket han annars aldrig vill.. Tokhäst. :)
Passade på att träna med hunden också, han har varit så frustrerad igår och idag. Han har hjärtproblem och får bara gå kissrundor när det är såhär kallt. Då är det bra med plusgrader i stallet så man kan träna bort lite energi.
Testade träna honom på samma sätt som jag tränar hästen. Med godis i burkar som jag skickar honom till, fungerar bra. Så nu kan jag testa saker med hunden innan jag testar på hästen. Hunden är också LBI. :)
Ska snart dit igen då en stallkompis ville ha ridsällskap på en kort tur ute. Har inget bättre för mig så jag följer med. Just nu står hästen inne och mumsar hö.

Idag har jag lekt Liberty (i frihet), OnLine (22" lina) och lite Freestyle (lösa eller inga tyglar). Har planerat att filma allt och skicka in det för att se om jag kan klara Level 2 och 3 (liberty) (Parelli test). Det är kul att ha ett mål att leka mot. Måste finslipa och vara noga med allt nu, så det ser bra ut. Och då upptäcker man lite brister här och där :-) På bilden har vi precis lekt klart med Liberty delen och gosar lite.
Anne

Idag har jag borstat hela Nelly inkl. svansen, som hon verkligen gillar.
Hon bet stallägarinnans man i handen i morse, han har till och med ett litet sår
. Jag var inte där så vet inte hur det gick till.
Idag började jag med att rida barbacka uppe i paddocken med repgrimman. Allt funkade superbra! :)
Skänkelvikningarna var inga problem alls, han sköt inte ens ut bogen idag, vilket han alltid gör annars. Halterna och ryggningarna gick även de super, behövde aldrig gå upp i fas. Jobbade mycket med att korta och öka skritten, jobbade även mycket med halvhalter och volter. Måste ju säga att allt gick perfekt idag, hästen är en sån pärla! :)
Efter typ en kvart då jag insåg att ridningen gick så bra så jag inte ville fortsätta, så jag hoppade av och tränade markträning.
Idag stod hoppning på schemat, eller i alla fall lägga grunden inför en hoppövning. :)
Satte upp ett hinder med bommarna på marken och en dunk på varsin sida av hindret med en morotsbit på. Lekte driving game emellan dunkarna över bommarna ett tag tills han förstått vad jag ville. Då ökade jag till trav och gjorde samma sak tills det fungerade. Då satte jag upp hindret och gjorde samma sak igen.
Gick perfekt, så jag tog av repet och gjorde samma sak lös. I början gick det helt okej, och jag borde ha slutat där..
Efter ett par gånger så blev Storis extrovert och tyckte att han skiter väl i mig och drog av en hoppspark emot mig..
Fy vad förbannad jag blev!
Men jag gjorde mitt bästa för att hålla mig lugn och gjorde en join up av det hela istället. Drev runt honom ett tag innan han lugnade ned sig, då började jag flytta hans bakdel istället, behövde bara titta på den för att han skulle fglytta. Efter ett par flyttningar så kom han emot mig när jag stod med ryggen mot honom.
Då fick han en massa morotsbitar för då var han ju jätteduktig. :)
Slutade bra i alla fall. :)

Tömkörde en runda med Peewee idag :) gick jätte bra men jag får ju springa som en hottentott back i snön för att hålla tempo med hans trav:P
Tuffe och jag körde upp hö idag och hej och hå någon var på g. Kunde knappt röra mig utan att han började tricka. Luta sig fram och han skulle buga, flytta backen och han skulle snurra, lyfte en arm så skulel han stegra och sträkte jag mig efter någon rem skulle han vinka. 110 gick han i innan han fattade att han inte skulle tricka idag. Då tog han ett eget motionspass vi sprang nästan hela vägen till grannen och han var så pigg och glad:D
På vägen hem gjorde jag som vanligt och satte mig lite på kanten på vagnen och åkte med. Han går ju alltd utan huvudlag och grejer till grannen och jag brukar passa på att träna den tömlösa körningen på väg hem.
Jag satte mig i godan ro och tänkte mig inte för han brukar vara lite seg ibland när det bara är denna lilla tråkiga bit så jag satte mig och gav i från mig två smackningar. Tuffe spättsade bara öronen och poff satte han av i galopp. Först blev jag lite orolig (bara för att jag tränar detta betyder inte att jag inte har någon känsla för säkerhet) dessutom har vi aldrig kört galopp tömlöst än. Så jag proar lite för att se om han reagerar vilket han gör och går ner i trav. Men efter som jag blev tyst igen tog han galoppen igen fast mkt långsammare. Så lät jag honom gå en bit innan jag ropade nu får du sakta av och han gick direkt från galopp till skritt utan att tveka :D <3 Lilla underbara killen<3 Så skrittade vi en bit innan jag hoppade ur och vi stannade på gårdsplanen. Så nu vet jag att galoppen inte är några problem häller:D även om det ska tränas endel heldel till innan vi börjar slipa på den med^^
Idag kände jag att Winnie verkligen förstod vad jag ville och menade. Vi har tränat mycket på att han ska våga gå först eftersom tömkörning är på intågande.
Idag tog vi först en runda runt stallet för att känna av dagsformen och han förstod vad han skulle göra mycket snabbare än vanligt. Sen tog vi en kort promenad förbi grannen och alla läskiga saker som finns där (bla 3 nordsvenskar som måste vara det absolut farligaste som finns *fniss*).
På sista tiden har Winnie kommit in i en testnings fas. Han dubbelkollar allt om han verkligen måste göra som jag säger. Så det gick lite trögt på väg bort, men ett extra smack och han gick fram igen. På väg tillbaka var det högt tempo till en början, men gjorde många halter och han lyssnade på det som en klocka. Efter en stund lugnar han sig och inser att han ska hålla mitt tempo.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Idag har vi firat Lucia/Jul i stallet med en liten kadrilj. Eftersom jag är ungdomsansvarig fick jag som vuxen vara med på ungdmståget. Alla åtta hästar pyntades med glitter, tomtetäcken och bjällror. Lite stollt att 3 av 8 red bettlösa, det går framåt! Efteråt mingel med massa gott.
Hade tänkt att lära pållen gå med tomtebloss på benen, som hade varit snyggt i mörkret. Men när jag provade tända ett bloss i veckan i stallet, var det uppenbart att det krävdes lite mer tid en så. Baserat på att Gyllir bara kunde stå på två ben medans blossen var i hans box :-/ Något att satsa på till nästa år kanske…
Anne
Spenderade lite tid i hagen igår, skönt att bara vara med hästarna utan att stressa. Tog sen in Granit och red en runda. Snön var stenhård och djup, så han fick jobba ordentligt.
Sen ut i hagen igen. Testade Caiser lite, för jag gick runt i hagen o kollade inte på honom alls. Sen på håll sneglade jag lite o han hade stenkoll på mig. Han tog några steg mot mig och då vände jag o gick åt andra hållet. Och han följde med direkt! Så himla kul.
Så vi gick in i stallet för lite pyssel. Första gången vi var själva därinne, vilket han inte uppskattade, men det gick ganska bra. Sen tog vi en liten promenad. Det är intressant och se hur de andra 2 bryr sig om honom nu. När vi först släppte ihop dom så jagade dom livet ur den lille men nu skriker dom varje gång han försvinner utom synhåll.
Eftersom vi ska hopptävla på söndag så blev det hoppning idag. Träning på titthinder var dagens övning.. Verkligen nödvändigt för att vi inte ska vägra ut oss på första hindret..
Började från marken, driving gamne och circeling game över olika konstiga hinder. Det gick jättebra efter att han fått undersöka hindren lite.
Hoppade upp sedan och hoppade hindren, då tvekade han inte ens, skönt då jag är hopprädd.
Hoppas det går bra på söndag nu..
#29 Lycka till! :)
30: Tack! Det behöver jag verkligen.. Speciellt om det är utsmyckning på hindren, då hoppar han inte.
Det här har jag gjort idag!

Idag har vi hopptävlat och jag är sååå nöjd. :)
Så fort vi kom in i ridhuset från framhoppningen så var han jätterädd. Massa blommor och konstiga hinder, han gillar inte det alls. Men vi fick gå runt och nosa lite innan det var vår tur, så han hann vänja sig.
Vi fick en vägran på första hindret då han fortfarande var tveksam mot hindren, men sedan så hoppade han tre hinder jättefint. Fjärde hindret såg väldigt konstigt ut så det vägrade han på. Men hoppade andra gången. Femte hindret gick jättebra, men sjätte vägrade vi ut oss på. Men hoppade det igen sedan och då gick det bra. Han är så duktig och vill och försöker fast han är tveksam. :)
Jag satt mest och skrattade och tog det hela med lugn, är ju ändå på skoj, han är ju skogsmulle inte hopphäst. :)
Förra gången vi hopptävlade så vägrade vi ut oss på första hindret, så det går framåt. Tränat massa konstiga hinder från marken med driving game och circeling game nu senaste tiden, ska fortsätta med det. Han älskar att hoppa, men hindren ska inte vara utsmyckade.. :)
Är jättebra miljöträning med hoppbanor, men jag hade velat fått gått in innan och undersöka och jobba med honom från marken innan.
Inte så NH'ig dag, men det var NH som gjorde att det gick så bra som det gjorde. :)
Idag var vi ute på en långpromenad i skogen. Pulsade i ganska djup snö och det kändes i bernen. Lillmatte fick rida på min kära dam, Princess. Var nog ute en och en halv timme.
Sen var det mockning och fodring.

Lånade för första gången igår en "slädpulka" i glasfiber och körde min förvuxna shettis en tur. Både han och jag tyckte att det var så kul, så idag erbjöd jag mina föräldrar att hänga med. Såg framför mig att det skulle bli som när Emil tar med sig fattigjonen på vedkälken. Pappa skrek tyvärr inte av glädje på "kärringa" Lindgren vis, men var endå väldigt nöjd med åkturen.

#33 Låter som att du har rätt inställning! Grattis!
Vad underbart att ha häst man kan köra. Det skulle jag vilja ha! Men just nu befinner jag mig långt hemifrån alldeles häst-lös och jobbar hela veckan ut. Till helgen ska jag rida igen efter nästan 3 veckors uppehåll. Ser framemot det!
Anne
Jag var ute i det fina vädret och fotade min häst lite :D
Jag brukar inte ha bett på min häst men jag tog det eftersom det blir finare kort om jag har vanligt träns på honom då en att sätta på honom sitt bettlösa side pull :P
Sen fick han stå lös som vanligt när jag fotade honom och en gång brakade det till i skogen som sjutton tror det var några rådjur som välte något.. Men då sprang han iväg några meter och började gå bort och då ropade jag "Baloo stanna" med snäll röst och så stannade han och vände huvudet mot mig så gick jag och hämtade honom och så satt vi oss och myste ett tag 
Sen på hemvägen tog jag av tränset och satte tyglarna som en halsring och red hem så istället :)
Jag blev ganska nöjd med bilderna :D Menjag har inte hunnit läraq mig min kamera så mycket ennu 

Jag har hämtat hem mina två rya-tackor…. inget hästigt alls men de ska beta växelvis med hästarna.
Dressyrtävling för delfoderhästen och hans ägare idag. Han gick suuuperbra. :)
Har jobbar väldigt mycket på senaste tiden med att få honom att bära sig själv, förut har han blivit väldigt hängig i handen och i och med att han är överbyggd har han gått på bogarna också.
Men nu har jag inte hjälpt honom alls att hålla upp sig eller hålla ihop sig, utan jag har bara försökt haft en oberoende sits. Han har helt enkelt fått klara sig själv.
I början så gick han på bogarna, men då drev jag på honom så han kom upp därifrån, men numera så går han så fint och balanserat. Dessutom har han fått mycket bättre överlinje, vilket är spännande eftersom jag inte ridit honom i någon form alls, utan med halsring eller repgrimma och långt rep. Han bygger alltså bättre muskler genom att få balansera upp sig själv och hitta sin egen form jämfört med att försöka placera honom i en form han själv inte valt.
Så nu vet jag i alla fall att jag ärt på rätt spår med min ridning och träning av honom, och det känns så skönt eftersom jag varit lite orolig över att slita på honom när jag inte rider honom i form.
Idag när han tävlade så behövde han inget stöd alls utan bar upp sig själv. Ryttaren hade knappt någon kontakt med munnen utan behövde bara använda sitsen.
Nu fick han dåliga poäng ändå, men det hade med att han är travare att göra och inte hur ritten såg ut.
Men det är så roligt att se hur mycket NH och freestyleridning gör för den vanliga dressyren. :)

#39 Kul att läsa! Upplever också att hästen blir bättre i kroppen av fresstyle ridning. Får alltid massa bröm för hans starka rygg, och jag rider mycket sällan i form. Det är så roligt när man ser att hela hästen mår bra av detta!
Anne
Red barbacka idag och med repgrimma (för första gången!), hade träns över för säkerhetsskull men lät dom tyglarna hänga. Jag behövde inte använda dom alls. Vi red själva idag, återstår att se om vår kommunikation är lika fin när vi är fler som rider ut och jag har repgrimman. Det är ju lite av ett probelm för oss…
Gick med i SAVVY Club idag oxå, jättespännande! :)
Det blev så att equiterapeuten skulle komma ut till en annan häst i stallet idag, så då lät vi Storen få en genomgång samtidigt. Vi brukar använda en annan ET annars, så det var bra att höra vad den nya sa. Och vi kommer nog byta till honom, han var riktigt erfaren och verkade verkligen kunna det han höll på med. Han var verkligen som en sån där gammal hästkarl, gav oss tips på örter och sånt också, perfekt alltså. :)
Storen var, som vi hade anat innan, sned i korset. Dessutom hade han spänningar i ryggen, vilket orsakat spänningar i bogen. ET'n trodde att ryggen berodde på dåligt sittande täcken, så nu blir det till att sy om dom så de sitter bättre.
Han hade även lite spänningar i nacken som ET'n rättade till. Men han tyckte att Storen var fin och att vi skulle köra på med den nuvarande träningen och ta ut honom emellan varven för avkollning.
Storen däremot gillade verkligen inte behandligen. Han är den typen av häst som aldrig lider i tysthet. Han talar verkligen om vad han tycker om saker och ting. Det är vanligtvis väldigt positivt eftersom man märker direkt om det är något som är fel.
Idag var det väl kanske inte lika roligt med Storens åsikter. Han högg och sparkade efter ET'n, som iofs bara skrattade åt honom. Men emellanåt så erkände Storen att det var ganska skönt i alla fall och stod och njöt. :)

Jag har äntligen kommit hem från julsemestern och varit ute på en lite ridtur. Underbart att komma hem till stallet, har verkligen saknat Gyllir. Sen höll jag lektion för en av mina elever, vilket också var kul. Han är så duktig nu :-) Hästen är RBI, iaf var han det idag. Han har lärt honom alla 7 lekar helt själv över jul, det såg riktigt bra ut. Sen te framför brasan för att värma fötterna. Jag älskar vintern!
Anne
#43 Vad spännande att få jobba med en RBI, skulle jag vilja testa. :)

#44 det var det faktiskt. Vi har en till sån i stalletm, men han har RBE tendenser också. Denne hade LBI tendenser. Jättetrevlig pålle. Livrädd för carrot sticken dock. Man får tänka om lite, när man själv är van med LBE eller RBE. Det är alltid kul att leka med olika hästar. Är så förvånad över hur fort det går att lära de lekarna. Tar bara en timme eller två, så är det klart. På level1 nivå alltså. Spännande.
Anne

Idag har jag….
Köpt en till häst O.O

Idag kom Gyllir fram i hagen i trav för första gången! Blev väldigt glad :-) Sen har jag lärt honom Spansk skritt. Det var lätt som en plätt sa han. Försökte med bugning, men herregud, det var inte alls lika lätt! Han håller huvudet bakom frambenen, men han vill inte ta ner ena knät. Hm… how intresting! Sen höll jag lektion i paddocken och jag hade lagt lite hö till honom i ena hörnet. Men han ville med all våld vara med på lektionen. Gick efter mig hela tiden och såg väldigt ledsen ut när jag bad honom stanna vid sitt hö. Tog en liten tugga efter ett tag och gick sen tillbaka till mig. Sötnos. Det går verkligen framåt hela tiden :-)
Anne
Idag har Storis testat mitt tålamod ordentligt. När jag kom upp till stallet med honom så var han helt annorlunda än vad han brukar vara. Väldigt nyfiken på allt och kunde verkligen inte stå still. Blev tvungen att kolla frysmärkningen och se om det verkligen var han. :)
Finns en annan häst i stallet som har exakt samma färg, lika hög och inte har några tecken heller, så folk har tagit fel förr.. :)
Men det var Storis.. Han var bara på ett väldigt extrovert humör idag. :)
Vi tränade lääänge på att stå still i gången. Vanligtvis står han alltid still där jag lämnar honom, men idag gick han iväg så fort jag vände ryggen till. Så vi tränade lite på det, till slut stod han stilla tillräckligt länge för att jag skulle kunna hämta en borste iaf. :)
Dagens plan var att tömköra. Vilket det också blev. Är nybörjare på körning, så innan jag sätter mig i rockarden bakom honom så vill jag få grepp om tömkörningen.
Allt gick super på rakt spår, gick en kvarts promenad efter vägen och tränade på att stanna och lite tempoväxlingar.
Sedan gick vi upp till paddocken och tränade på volt. Skritten gick bra, men lyckades inte få till det i traven. Han bara bröt av. Fick tillslut till ett varv trav åt varje håll i alla fall. Gick bättre om jag stod och sprang på stället i mitten och hejade på honom, hålla uppe energin. :)
Idag tog jag fölis och Niten i varsin repgrimma och rep och så gick på en promenad. Granit var jätteduktig, lyssnade fint och hjälpte mig med fölis. Han har varit lite elakt inställd till den lille, som inte vågat sig närmare än 15 meter från Nit men det gick jättebra och leda dom sida vid sida.
Sen i fredags rider jag Nit med repgrimma. Vi tog en tur i skogen igår och i förrgår men då hade jag träns under. Tänkte att vi kör på så här så får vi se hur det går. Hittills har det gått över förväntan! Har bara behövt korrigera i tränset en gång.
Har lekt de 2 första lekarna med fölis och dragit linor oxå. Det var en fin vecka och jättefin helg.

Mlphoto var ute och hälsade på och fotade lite idag. Varit en kul dag. Gått rätt bra. Tuffe var inte jätte pepp idag men men han har gått så bra sista tiden att det inte gör något.
Det verkar funka bra i hagen och Elja verkar trivas.
Så red jag lite på fältet med Peewee. Finns flera anledningar till min usla sits just här men orkar inte skriva det igen^^ Spelar inte så stor roll jag älskar bilden endå!
Peewee har ju inte blivit riden på säkert en månad häller så jag ska inte klaga på honom idag han var duktig:)
Har haft så kul idag!
En av stallkompisens kompisar kom bort till oss i ridhuset och hade ett par leksaker med sig.
Storen och jag började leka med en bautastor uppblåsbar boll. Han var rädd för den först, men sedan la jag lite godisbitar på den, då blev den väääldigt intressant. :)
Lekte sedan lite driving game med den och bad honom gå med den framför sig och putta på den med framknäna. Gick hur bra som helst och Storen hade skitkul. :)
Hon hade med sig en pressenning också som vi lekte med. Inga som helst problem att bädda in hela honom i den, han stod mest och var lite fundersam över vad jag höll på med. :)
Var lite läskigt att gå över den i början, men efter en stund var det inga som helst problem.
Inte nog med det så hade hon med sig en ramp byggd av lastpallar som vi lekte med.
Storen var väldigt frustrerad över den i början. Nosade, bet, krafsade och stampade på den. Lät honom hållas ett tag, sedan bad jag honom gå upp på den.
Var läskigt första gångerna, men sedan gick det hur bra som helt att gå upp på den ifrån alla håll och kanter. Även att backa av ifrån den.
Han är otroligt duktig och det är så kul att se vilket shälvförtroende han får av att klara av saker, han verkligen växer. :)
Idag var han verkligen en helt perfekt häst!
Hon hade med sig en bomlös sadel också som jag fick testa, helt underbar. Dessutom var den till salu billigt, och jag har just fått oväntade pengar. Så nu ska jag bara prata med min hästägare om att dela på kostnaden. :)

#51 Kul! Det är så roligt att leka! Utmanade mina elever idag med en grind. Ena hästen var jätterädd för trådar, så de fick göra mycket friendly game. Den andre är rädd för allt, så han fick hålla sig vid lite lättare stationer. Det är så roligt att bygga olika fantasifulla utmaningar. Skulle vara kul att ha en trec-bana. Det ska jag nog satsa på att bygga :-)
Anne
52: Ja, det är riktigt roligt. Men framför allt är det kul att se hur hästen skiner upp och blir nyfiken, inte så vanligt med min otroligt LBI-häst. :)
Du får skriva en tråd med tips på roliga övningar tycker jag. Nu när vår tränare, tillika stallkompis, är bortrest så har vi ju ingen som kan tipsa oss. :\

Bra idé, det satsar vi på. Får ta lite bilder på mina fantasifulla byggnationer :-)
Anne