Bitig häst
Ja, här kommer nu första frågan ang den nya hästen. =)
Han är ju 8 månader nu och det första föl jag ägt. Jag har nu lagt märke till hur bitig han är, han biter inte mig men allt jag har i händerna ska han bita och dra i. Det kan vara grimma, rep, borstar ja allt! Känner att jag måste göra något åt detta men jag vet inte hur jag ska göra för att säga till honom. Finns det några knep inom NH? Eller ska jag bara ignorera detta beteende, söker han bara uppmärksamhet?
Tacksam för tips och råd!
// Anna

Att han som föl är bitig är inget konstigt. Föl och unghästar framför allt undersöker saker med munnen lite som småbarn. Det brukar aldrig vara "dumheter" utan han är bara nyfiken.
Så länge han är så ung och det inte går överstyr så skulle jag ignorera. Detta är bara ett naturligt beteende inget annat.
Bara lungt och sansat ta loss vad han nu biter fast i. Alternativ ge honom saker han får tugga på.
Peewee mitt varmblod, växer aldrig upp han håller fortfarande på så också. Och det är inget han gör för att han är bråkig utan för att han är nyfiken.
Ja, nog är han nyfiken allt! Det är nog bara som det ska vara då.
Helt normalt för en unghäst!! Ignorera honom och ge honom saker som det ät ok att bita i.
Lycka till!

Om det blir jobbigt och han biter på fel saker (dig till exempel), så kan du ge honom massvis med uppmärksamhet runt mulen. Massera läpparna, nosen, i munnen. Gör det ganska bestämt och ordentligt tills han tycker att det räcker, då låter du honom vara. "Vill du ha massage? Bra idé! Låt mig hjälpa dig!" Om det är repet han biter i, stoppa mer rep i munnen. "Vill du äta på repet? Bra idé! Låt mig hjälpa dig".
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Tack för alla tips!
Än så länge biter han bara en gång och ibland drar han lite också, inte på alla saker dock. Redan igår hade bitande minskat betydligt tycker jag, jag har väl dragit med allt möjligt in till honom nu så han kanske tröttnat för tillfället. :)
Tänkte fråga om en annan sak också. Han har problem med att gå nära transporten och han protesterar genom att stegra sig. Jag har hållt emot och tryckt ned honom, men igår höll han på flera ggr och ville inte ge sig. Ska jag prova en taktik, kanske gå därifrån och komma tillbaka igen?

#7 När det gäller transporter så ska du nog satsa på relationen rejält innan du ger dig på det. Det går att lösa, men det krävs väldigt mycket från din sida. Allt blir mycket lättare när er relation har blivit bättre. Lär honom först att gå över, under och mellan andra läskiga saker till exempel.
Anne
Jag håller helt med Gyllir. Avvakta med transporten ett bra tag. Träna på andra saker. Var konsekvent och se till att han respekterar ditt space.

#7 Alltså jag uppfattade detta som att bara gå nära och inte lasta då eller?
Lastning är ju något som ni kan ta tag i när som de andra säger relationen växt fram lite mer. Dock handlar det bara om att gå förbi eller vara runt transporten. Tvinga och dra inte. gå förbi då och då på ett avstånd han tycker är ok och bara ignorera transporten själv. Alternativ någon gång sätt på en lång lina (longerlina eller något) gå själv och sätt dig vid transporten, bry dig inte om den själv utan bara att du råkar sitta vid den. Vill han inte gå dit. Låt honom stanna på det avstånd han tcker är ok. Lå honom ha den långa linan kanske stå och beta lite eller vad som. Behöver inte vara länge och han behöver inte gå fram eller något utan efter en stund kanske du reser dig och går vidare. Gör inte transporten till något speciellt utan det är bara något som finns där precis som allt annat. Med tiden kommer han kunna vara runt transporeten utan att oroa sig och då kommer lastningen vara lättare när det är dags för det.
5: Precis det sättet använde jag på min häst. Det fungerade riktigt bra, nu håller han inte på så.
Så det sättet rekommenderar jag också. :)
Förlåt om det var lite luddigt formulerat, det gäller inte lastträning (det har jag inte börjat med) utan att bara gå förbi transporten. Tänkte avdramartisera det hela nu långt innan vi börjar med lastträningen.
Återigen tack för alla tips!

#12 Ah, i så fall håller jag med #10 :-)
Anne
Om man har en äldre häst som är väldigt "mouthy". Vad gör man då?
Om det nu inte funkar att ge honom maaaassa att tugga på eller uppmärksamhet kring mulen. Jag fick intrycket av att det bara triggar honom ännu mer att fortsätta…
#14 Tipsen här hjälpte mig, men vet inte vad man gör med en äldre häst. Puffar upp tråden!

#14 och 15 Läs tråden Häst som bits… Det mesta verkar vara sagt…
Anne