Grabbarna
Som sagt blir flera inlägg bara för att jag måste ränsa huvudet.
Som sagt grabbarna kommer undan lätt från "bråken" men det märks mkt på dom har mkt i huvudet också.
Tuffis:
Ja Tuffis är normalt en väldigt obrydd grabb. Han strunar i bråk i hagen, springer bara undan om någon är jobbig och kickar om han inte blir av med dom.
Han är inte speciellt beroende av flocken. kan han rymma på egen hand och sticker flocken av i full galopp är det inte ovanligt att han struntar i det hela och stannar kvar upp i hagen på sin pältt.
Men nu efter dessa dagar, han har varit lite segare när man ska ta ut honom. Han studerar gärna Elja på håll med en blick jag alrdir sett på honom förr. När de hamnar i sina bråk springer han dit, han som alltid springer undan i vanliga fall (gör mig lite orolig, vill inte att han ska hamna i kläm). Han går gärna fram till henne med spätsade öron och högt huvud. Går gärna i närheten av henne m.m.
Han går också upp till Gulli emellan åt för att titta till henne lite, tror han känner att hon är lite låg.
Han har också blivit väldigt dragen till Peewee. Bara idag när jag hämtade Peewee från hans hage för att ta över han till vår så stod Tuffis bara och glodde ut över oss och gnäggade allt vad han hade.
**Peewee:
**Står konstant längst ner i hagen och bara ropar han vill vara över i vår hage helatiden och umgås med de andra. Han var överförtjust över Elja i början men det börjar svalna och han är inte världens lyckligaste då Elja tagit över hans flickvän.
Han är lite splittrad. Han förstår inte riktigt vad som händer. För honom är ju Gulli bossen. Han avskyr bråk i hagen och kommer springande i full kareta när det börjar låta är han i hagen försöker han ibland klämma sig emellan för att stoppa dom. Han märker också att Tuffis börjar bli närgången när det är bråk på G och jag tror han är lika orolig som mig för han försöker faktiskt till och med hålla undan Tuffe om han är för nära. Han är glad men det rör sig mkt i huvudet på honom.
Båda grabbarna verkar ok, men aningen förvirrade. Dom vet nog inte riktigt vad som pågår mellan stona.
Det blir som en följetång det här :) Men rolig läsning iaf. Vad sa Eljas förra ägare om hennes rang? Trodde den, liksom ni, att hon var "vek"? Konstigt om hon betett sig vekt innan och sen kommer och tar över hela eran flock. Hur länge har dom gått ihop nu? Har läget ändrat sig eller är det som dag 1?

#1 Mins inte att de sa något alls om den. Tror faktiskt inte hon hade så mkt koll på just det. Hon gick i en stor hage med en till islandshäst och en flock av shettis ston och en hingst, men jag misstänker att hon var rätt hög rangad där med. Saken hör till den att om vi leder henne hanterar henne i övrigt och så känns det verkligen inte som om man jobbar med "flockledaren".
Gulli har det ju varit så tydligt just för att hon var boss i hagen och hon var gärna boss över folk om hon fick chansen. Hon är väldigt dominant i hela sin utstrålning. Elja är inte det. Hon står ofta och bara ser sig om med sina stora mörka ögon, ser väldigt nyfiken ut. Är väldigt försiktig, mkr lätt att hantera, jobbar mkt med sig själv, går att övertala till det mesta. Väldigt försynt och lätt tjej.
Gulli säger nej då är det nej och man får kämpa för att få henne att ändra sig.
Nu har Elja varit hår i en vecka och hon har tagit över flocken helt. Hon bara vinklar ett öra och hela flocken gör en gång för henne. Men hon är väldigt snäll med de andra hästarna och har koll på allt. Så det går väldigt bra, även om jag, pappa och faster är lite shockade. :)

Vi har precis släppt ihop våra två flockar, så nu är de 8 stycken i den stora och 4 i den lilla flocken. Jättespännande att se hur de är med varandra. Vi har en ledar valack som fixar jobbet galant. Han får jobba ganska hårt för att hålla koll på alla, men han är schysst. Tom min lille senkastrerade dunderhäst håller en ganska låg profil när han är där. Tror att ledaren har pratat lite vett med honom :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se