harmony string?
Jag undrar lite om harmony string? finns de några som rider me de här inne och tycker ni det är bra? skulle gärna vilja testa de på krezip men vill veta mer om invärkan och för/nack delar om harmony string. Tacksamm för svar Mvh fannsan!

Vad är en Harmony string? Letat på google, men hittar inget vettigt…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

OT: Kul att din häst heter Krezip! Lyssnade mycket på de när jag bodde där, strålande musik :-)
Anne
Vet inte vad en harmony string är, så googlade lite, är det en sån de använder här du menar? http://iceryder.net/string.html

#4 Krezip är ett holländskt band. Jag är holländare…
Du menar att repet sitter runt underkäken och har en bit som man håller i? Det kallas också för Cherokeebridle. Det rider jag med ibland, men bara korta stunder. Jag tycker det är ett bra sätt att gå från repgrimma till bett, det är mjukt och du kan inte dra i två änder samtidigt. Du rider ju alltid med lös tygel och drar inte i onödan, så inverkan på munnen är mycket lite, förutsatt att du vet vad du håller på med, och har hästen mycket väl förbered.
Anne

Jag har tagit lite bilder på Gyllir med sin Cherokeebridle.
Anne

Och en till
Anne
Va spännande det ser ut! Jag såg det idag i boken som läser. Fast där använde man bara det rep man brukar ha till en carrot stick. Himla smart faktiskt!
Tycker också det ser spännande ut. Hur använder du det, eller framför allt, vad vill du uppnå med det? När använder du det, vid speciella övningar?
Har aldrig hört om någon som har använt det, så roligt att få mer info. :)

#8 Det ÄR min Savvy string från Carrot sticken! :-)
#9 Jag använder det som övergång från repgrimma till bett i Freedstyle ridning. Det sitter relativt hårt runt underkäken, så han inte spottar ut den så lätt. (för det händer!). Jag rider med den som vanligt. Lite ledande tygeltag, One Rein stop, backa. Man får kasta repet över huvudet till andra sidan när man ska svänga åt andra hållet. Sen är det bara en rolig grej tycker jag.
Anne
#10 Jaha, där ser man! =)
Det ser kul ut. Kanske blir nåt man kan testa i framtiden.
10: Funderade lite, är repet under tungan eller över?

#10 Men om man måste svänga snabbt då haha? :P Kan man använda vilket rep som helst? Det här var ju spännande.
#12 Det undrar jag också.

Över tungan. Han joxar lite med den innan har håller munnen stilla, och då ligger den över tungan.
Snabba svängar kan man inte göra :-) Det krävs att man kan svänga åt motsat håll också, utan att man kastar över repet (med sitsen). I värsta fall får du svänga åt "fel" håll och fortsätta svänga tills du hamnar åt rätt håll :-D
Tror man kan använda vilket rep som helst. Min har ju en liten ögla som jag knyter ihop den i, men vilket som, bara det är mjukt (inget plastigt).
Anne