Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1575 ggr
McGeek
0

Ensamhetsträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar om det någon som vet något bra sätt att ensamhetsträna en häst på? 
Jag har nämligen en d-ponnyvalack här hemma som inte kan lämnas ensam i hagen, utan drar igenom staketet efter ett tag. Det har aldrig varit något problem tidigare då det alltid funnits flera hästar i stallet, men nu har vi flyttat till egen gård och har bara våra två pojkar, vilket gör att jag inte kan rida mammas häst, Rallje, som verkligen måste få jobba för att inte 'gå i taket'..

Mackan är 21 år gammal och nog inte lämnats ensam många gånger i sitt liv - några få gånger under de tio år jag kännt honom, och då med sällskap utav får och/eller människa. Är det för sent för att vänja honom av med staket-sprängar-fasonerna, eller tror ni att det går att lösa på något vis?

Tacksam för svar :)

EwaAngantyr
0

Jättesvårt!!  Flocken är ju hästarnas trygghet och utan den är de ingenting enligt dem själva.

När jag bara hade två hästar som verkligen blev hysteriska när de var ifrån varandra gjorde jag så här:

De första dagarna har jag ena hästen i box och den andra utanför boxen. Sedan ökar jag mycket långsamt avståndet mellan hästarna. Efter ett par veckor så kunde jag ta ut min häst och låta den andra vara kvar i boxen. Jag hade då min häst utanför stallet men den andra kunde ff se henne.
Efter några veckor till kunde jag ta ut min häst, gå ett varv runt stallet (vara utom synhåll i kanske fem minuter)
Ja och sen höll jag på så. MYCKET tålamodskrävande men man slipper stressa upp hästen som blir kvar.

Ett knep till jag lärde mig var att när hästen som stod inne gnäggade efter den andra så behömde jag min häst och gav nåt godis. Då svarade inte hon. Därmed tystnade oxå hästen i stallet.

Lycka till!!

McGeek
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, vi har provat att ha honom instängd och det brukar gå ganska bra i början, dock så börjar han snurra omkring efter ett tag vilket inte alls är bra för hans knän.. Men vi får väl helt enkelt börja om igen och ta det ennu lugnare den här gången, och se hur det artar sig.  :)

Tack för tipset!