Hackamore
Jag sköter en travare på 12 år som gått på banan, när jag började rida honom hade han precis slutat tävla och hade fortfarande tävlings intinkten och farten och ja allt.
Sen hade han en ovana, han är sjukt stark i munen, så när han fick nog av att gå i lugn och sansad trav tog han bettet och stack i sken, bara en bit, sen lyssnade han snällt igen på mig, men pga att han var så opålitlig höll jag mig på banan hemma på gården med honom eller red i volten.
I november 2008 blev jag sjuk och hästen blev stående från november -08 till juni -09. I juni blev jag frisk nog att vara i stallet men inte att rida så började igång sättningen med att jobba honom i volten, longering och lite NH och jobba honom från marken, han fick ett otroligt förtroende för mig och jag började träna att lyssna på hjälp och små signaler, när jag hoppade upp i sadeln var han som en annan häst. Har nu ridit honom sen i augusti utan minsta tendens till att han ska ta bettet eller skena. Han har uppfört sig exemplariskt, men ibland blir han lite hett och då lyssnar han sämre på bettet.
Just nu rider vi på ett mjukt 3-delat bett och när han blir het lyssnar han ju inte så jätte bra på det, så funderar att kanske prova hackamore för att inte ska kunna ta bettet och för att han ska kunna lyssna bättre. Dock känns det nervöst att det inte finns någor bett :S
Hur tycker du/ni jag ska göra?
Ska jag prova Hackamore, eller har ni andra tips för att få bättre kontroll när han blir het?
Travare blir ofta heta av bett. Jag skulle prova en vanlig repgrimma. De brukar bli mycket lugnare i en sådan.
Jag tror att väldigt många hästar blir lugnare av det. Tänk dig själv, vad är mest lugnande, en metallbit i munnen eller ingenting?

Prova att rida med dubbelkommando först, alltså att ha båda repgrimma och bett, så slipper du känna dig osäker innan ni blir vana.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 jo har ridit honom så att jag nästen rider på lång tygel hela tiden, så det är bara ibland han blir så het och då tror jag han lär bry sig totalt noll om en repgrimma :P
#2 hm, är en häst van och lärd att ha bett bryr dom sig nog inte, om det inte har hänt nåt dåligt med bettet :P
#3 men hur styr jag med en rep grimma? om han skenar har jag ju inte en chans :S

#4 Du får lära honom att lyssna på den med hjälp av en One Rein stop. Du tar en tygel och ber honom böja huvudet hela vägen til ldin fot. Ingen häst kan springa då. Iaf inte så fort :-)
Anne
Min lipizzaner blev jättestark i bett men när jag gick över till repgrimma så lyssnar han mycket bättre. Gör som Gyllis säger träna först in "one rein stop" innan du går vidare. Jag tror inte det är svårare att stoppa en häst i repgrimma än i bett.
#6 det tror jag då han borde känna rep grimman mindre, men det e ju värt att prova iaf :P
Men får jag knappt stop på honom med ett bett i munen, tror jag inte en rep grimma stoppar honom :P
Kan ni kanske förklara lite närmare hur man styr å bromsar med repgrimma?
Bromsa- blir det att det trycker på nosryggen?
Styra- blir det att huvudet dras åt det håll man vill?
Man brukar styra med tryck och vikter de är så man oftast styr.Sen blir oftast hästen lugnare va repgrimmor och att slippa ha massa imun.de är oftast skälet till att den blir stark inte för att den bara vill rusa utan att den inte är helt nöjd med de den har.Så ett skarpare bett är ingen lösning även om jag vett atrtt de inte är de du vill och mena men de va bara et tex.Men tex.Mildare bett har gjort de flästa hästarna jag känt lugnare.Så en repgrimma kan göra han lugnare för att den inte kenner obehag tex.mun mungiper mmm.
man kollar alltig utrustning och ryttarens erfaren heter innan man börjar tro att de är hästen de är fel på.
#9 om hästen inte lyssnar på det då? Eller inte kan det jätte bra då så man behöver stöd hjälperna från bettet? :P
Han kan när jag "rider med sättet", dock kan han inte skänklarna, mer än framåt, ska jag få honom att göra nåt annat tex flytta eller vända/svänga med skänklarna måste jag ha kontackt med munen så han förstår att han inte ska gå framåt :P
Man har ingen mer kontroll av en häst i bett än i repgrimma. Det som måste till är ju och ett sätt att kommunicera. Att lära hästen att ge efter för tryck och inte lägga sig på tryck. Det gäller oxå att lära in böjning och eftergift åt sidorna så hästen avaktiverar sin bakdel.
Jag har själv haft travhäst (kallblod) som var otroligt okänslig för bett. Vi hade t.o.m stång på henne utan att det blev bättre. När vi istället gav henne mildare alternativ så blev hon lugnare=mer känslig. Henne kunde vi köra med vagn i repgrimma. Satte vi på bettet så gick det inte att hålla henne…

Min häst kan jag inte heller stanna på bett. Det funkar bra att rida finesse, i form, skolorna osv, men rider jag ut på det och ska stanna är det helt kört. Du kan ju alltid prova. Som sagt, ta först dubbelkommando om du är osäker. Börja i paddocken, skritta bara först osv. Du tar en tygel mot ditt knä för att böja tills han stannar. Om du ska svänga får du ta ut armen så det blir ett tydligt ledande tygeltag. Undvik att ta i båda tyglarna samtidigt, det gör hästen starkare och klaustrofobisk.
Anne
#11 jo men min e ju inte okänslig, har ju jobbat med honom så räcker med små tag i tygeln, men när han lägger den heta sidan till så är han ostopbar.
Som jag fattar det är repgrimma, till för att lära hästen att lyssna på andra hjälper och inte behöva bettet, men om min får tok spel och drar så har jag inte en chans att få stop för gör han det släpper han allt han lärt sig :/
Han har ju som sagt inte gjort detta på över 1 år, men efter som han har gjort det innan vet jag ju att han kan göra det ;)

Vad gör du när han drar då? Rycker i bettet? Om du ändå inte kan stanna honom med bett, så spelar det ingen roll om du har grimma istället eller? Jag förstår inte vad som är problemet… Du kan ju testa iaf!
Att han springer ifrån dig kan du lösa på många olika sätt. Har du tränat något NH? Lekt lekarna? Impulsion programs? Allt detta kommer utveckla er relation vilket minskar tendensen till att springa ifrån dig. Det är ett psykologiskt problem och ska lösar på det planet. Kan aldrig lösas på ett annat sätt.
Anne
En repgrimma är minst lika skarp som ett bett om han inte lyssnar.
#14 förr kunde jag försöka bromsa, försöka styra och göra allt, ingen effekt, han brukade stanna efter 1 länga (vi red på en trav bana)
Numera tar det bara jätte lång tid innan han saktar av. Jag kan stanna snabbare men det betyder ta skit hårt i bettet=förstöra munen, vilket jag såklart inte kan göra :O
Så nu sitter jag å bromsar, mjukt, mjukt, mjukt :)
Klart det är värt att testa :D
Men vill bara veta mer om det innan jag provar, var en volt där jag brukar rida dressyr och markarbete och longera honom så där kommer jag då prova den :D
Men vad e det man ska ha, en rep grimma är ju en vanlig grimma tänkt att man ska leda hästen i va fast av rep? Varför är den skarpare än en vanlig grimma? Upplys mig :D
#15 Hur kan det vara det? Hur funkar bromsen, trycker den på nosryggen så den böjer ner huvudet eller? :D
16: Det kan ju ha lite med att göra att du red på travbanan? Han är väl van att springa fort där och ta stöd i bettet.
Även min delfoderhäst som är kolugn annars blir het på travbanan, han är också et travare, dock pensionerad för många år sen.
#17 jo men han ör öven dressyr riden på den, så idag kan han ju skillnaden :P
Denna gick ju av banan i samband med att jag började göra ridhäst av honom :)
Är det sån här jag ska ha? ---> http://www.hooks.se/product.aspx?productid=410505&deptid=94&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Vad mer?
Finns det någon bra sida med info?
Jo, det är en sån grimma men tyvärr har hööks en tjock grimma som töjer sig och blir flera storlekar större efter någr gånger.. jag säljer stadiga grimmor, dalpraktiken.se säljer grimmor och säkert fler. en ska vara smal i repet, stadig och ej töjbar.
När man styr med repgrmma så ska hästen ge efter för tryck på yttersidan av nosen och på halsen. När man stoppar så ska hästen avengegera bekdelen. Dvs böja sin hals och flytta sin bakdel åt sidan. När man kommer längre i utbildningen så räcker det med att höja handen något, sitta djupt i sadeln för att hästen ska stanna.
#19 hur vet man om grimmorna e bra eller inte? :P
Vad är det för speciellt med repet jag ska ha?
Jag kommer inte kunna använda spö, spelar det någon roll?
Kommer man ha som vanliga tyglar då?
Blir det inte typ som att rida med grimma och 2 grimskaft fast lite skarpare? :P
#20 Man får känna och klämma. Repgrimmor ska vara stadiga och inte töjbara,
Rep ska ha en viss tyngd och vara "levende" med en stadig hake. Det ska glida lätt i handen coh vara skönt att hålla i.
Man kan ha vanliga släta tyglar utan stolpar och gummi. Man kan även ha reptglar om man tycker om det. Det viktigaste är att tyglarna kan glida i handen och inte bli fast i händerna.
Jo, det blir som att rida med grimma och två grimskaft. Fast skarpare.
#21 ska jag nog köpa en bra repgrimma å och på med mina älskade tyglar ;)
En fråga, måste jag träna nåt från marken först eller är det det bara att hoppa och och skritta och prova? :P
Men hur sätter man tyglarna då? :P
allt ser ju ut att sitta i öglan under hvuudet stämmer det?
Och sen ska jag använde mig av ledande tygeltag eller hur ska jag styra honom?
Är det lätt att sjustera grimman så den sitter rätt? :P
För de förtrsta holler defenetivt med #14.Och #15.
#10.typiskt att säga så avv er bett älskare.men hästen går att komunisera uttan bätt även bättre .Harman tilräkligt med erfarenhet!! och bara komunikation Så går de att rida utan något alls.Enlikt mig ska mna inte behöva ha bett för att fin slipa hjälperna och få han att fata sina hjälper.Blir så tröt på sona som du förlåt inget illa ment men man ska inte fansa för att bett är den enda utvägen och komunikations hjälpen och sättet.Då kunde du lika gärna gott toill ridsport iFokus osh fott bett svar.Vi på deta forum eftersträvar naturlig komunikatinon och hjälpmedel och ha lika duktig och finkänslig häst som världens bästa dressyr ryttare.
NH är inte lika mer = bett är komunikation utan de är naturlig väg med hästen att få den att villja va med en och utföra svåra moment inte för att den vblir tvingad utan för att den vill.
#25 Jag är ju villig att prova repgrimma och då kommer du och säger saker som att du e "så trött på såna som mig"? Vilka då som mig? Som vill söka ett sätt att lättare kontrollera min häst bättre utan att behöva ta hårdare i munen?
jo då, har ridit såna hästar som går att styra med bara vikten och skänklarna och rösten, red då i grimma och grimskaft barbacka, jätte mysigt :)
Vad trevligt att ni har hästar som är välridna från grunden och lyssnar så fint på er, min häst litar på mig och följer mig över allt och ha total tillit till mig, men han förstår inte vad jag vill!
I 11 år har inte gjort annat än haft hårda bett, sprungit som en idiot och troligen vart piskad i nåt tidigare stall då han är rädd för pisken.
Så vad ska jag göra, som allt rid folk säger, sporrar, skarpare bett och spö? Nej tack, jag har jobbat honom för att kunna rida på lång tygel och bara ta i höger tygel för att svänga åt höger sn släppa igen och lika dant åt vänter och krama mjukt för att bromsa tillsammans med proandet.
Men vad ska jag göra då? Han förstår inte vikter och inte skänklar, det enda han kan är;
luta framåt - gå fortare/börja trava,
skänklar (oavsett om det bara är en) - gå fortare/börja trava
försökt lära honom lyssna på rösten och han kan smackande ljud eller om han börjar stressa upp sig kan jag lugna honom genom "proande" och "hhhöööooo" (mitt egna konstiga ljud :P)
Oj för låt hade inte sätt de men jag behövde ju fortfarande svara på ditt inlägg #10.då du ifråga sat mig.Och de jag mena är att folk inte vill brova nya saker därför skrev jas å med bätt älskare.Och de är så skönt när folk vågar prova på ny saker som repgrimma.och de är bra att du prövar dig fram.
Men de kan va bra att ta hjälp av Nh tränare Och en rid tränar för att gå vidare och få vägledning even omm man är bra aä man aldrig full lärd.
Skönt att höra att du vill prova .Modigt av dig ,inte som fegisarna som sitter och bara rytter till skarpare bett och sitter o fanstan för en och samma rytin.Och är gammal modig och inte provar nya saker som igentligen kanske skulle passa bättre.
#27 Jag tror inte att jag kan med en massa hjälp medel få honom som jag vill, och jag vet att det inte går, hans ägare provade, martingal och nosrem som stänger till munen på honom, j*vlar vad sur han blev, hahaha, så den gubben gick han inte med på :P
Och jag gillar inte tanken på att använda en massa saker som skarpare bett, det är sämre för hästen och jag är då bara lat, jag vill hitta en väg där jag kan "lyssna" på honom och på mjukt sätt få honom att lyssna på mig ;)
Men tror du repgrimma kommer funka även fast han inte fattar vikter eller skänklar?
Kommer jag kunna ta i höger å då får honom att fatta att han ska gå åt höger?
#28.Rätt tänkt man ska inte ha onödiga saker på hästen och stänga till munen är ingen lösning de däljer bara fleen .
Men ja de tror jag men de kan bli lite svårare en vanligt.de tror i alla fal jag jag skulle ngo prova side bull så man får rättre gräp de sitter ått litte bättre och är lättare att ta ett ledande tyggeltag.Och sen när de fungerar på side uppll skulle jag få övet till repgrimma.Och förköka lära han vikter och skänkeln under tiden man har sidepull..
#29 hur funkar en sidepull då? :)
Hur bromsar den, genom att trycka på nosryggen?
Hur styr man med den? Kommer han ens känna den? Det e ju typ som ett vanligt träns utan bettet
#30.Jo de blir ett litet tryck på nosen och en aning på nacken har jag för mig.För bara på nosen funkar de inte då skulle de kunna va som att ha en rem på nosen med tygler i.Så Lite tryck i nacken kommer man inte undan med.Ja de är som ett vanligt träns trycker på nacke och noss.
De är inte farligare en att ha ett bästrens så de är bara att ta ledande tyckeltag som vanligt och bromsa som vanligt med efter gift.Ta och lätta t och lätta i prensip är de inte någon skilnad.
Han kommer att känna de och bli lugnare brara du är lugn så ingen skilnad ska de va förutom att han lugnar nedsig.
#31 okey, hm, ja det finns ju endel olika sortes såna där som trycker på nos ryggen och sen ser dom olika ut även om dom e samma modell, hehe svårt att veta vad som passar min kille bäst :P
#32.prova den här den jag har erfaren het av den och den är bra och på värkar inte hästen på ett dåligt sätt.I alla fal alla hästar jag varigt med om sóm har haft de.De har oftast gillat de så de rekomenderar jag stark. http://www.hansbosport.se/HANSBOB2B/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=736020
#33 Reagerade på "användning inom inhägnat område", jag kan alltså inte rida ut på detta?
#34.Jo såklart de är tex vanligt pu unghästar med sid pull och vänja in dem inan man bettsalar dem och de är bättre att börja med i inhägnad alla jag känner har haft deta sidpull på typ en galopp häst som varigt tokig och närr de sat på de va de hur lugn som hälst och kunde ridas vartsom hälst.
Inhägnaden bör man holla sig till i början så att man ser hur hästen reagerar.Tilloch med på en ridskola har de teta sidpullet och hästen är så het med bett och när han har sidepullet så kan man även rida ut mad han på deta.Så de är bara för invänjning.
#35 Okey, för det stod att man skulle vara på inhägnat område då men inte får samma kontroll som med bett vilket oroar mig, jag måste ju ha kontroll på min häst eftersom jag oftast rider ut :/
36#.Vare sig jag eller de bekanta har haft svårare att kontrollera.De ska inte va de bara att de oftast skriver så för att de inte ska hamna i fel händer.Typ en ny börjare som kanske inte ens kan ha kontroll på hästen med värdens starkaste bett.De är för att undervika felaktig användning av okuniga.
#37 jo mer din häst verkar mer van vid vikt hjälper och skänklar också.
Vill nog kolla med fler som har använt det bettet innan jag provar…
Jag tycker du ska för köka skifta lite anvenda bett och träna skänkelns betydande.Och kanske rida ut med bett men endå ha sidpull ibland i inhägnaden så han kan känna efter.Han kanske blir känsligare för skenkeln de kan faktisgt hända min kompis skänkel döva häst va galen lysna inte alls.Sen tog hon sidpull och han blev lite känsligare och blev lugnare.De blev lugt i munen då blev de lungt i skälen och bler mer posetiv mott skänkeln och blev mer lyhörd.de är viktigt att prova sig fram innam man fastnar för ett.
#39 jo, men jag har ju lite dåligt med inhägnad att kunna träna i, allt jag har är en volt som är till för att longera hästarna :/
Jag kan ju använda den vid invänjingen vid nytt, men all träning vi gör (utom dressyren, vilket vi inte kan rida speciellt mkt) sker utomhus på tex ängar :/
#41 nej men det e svårt att hitta riktigt bra jämna yttor att rida på, på tygel och/eller i form kan han ju gå när vi är ute och rider, och flytta för skänkeln försöker jag också lära ute, och svänga för skänkel.
Men när jag lärde honom gå på tygel från första början var det i volten ;P
Det är inte när vi rider dressyr han sticker ;)
#43 ja som sagt värt att prova ;)
Men kollade lite på NH och reagerade på en sak, dom som rider helt uta nåt, otroligt grymt, men om hästne blir skrämd, du har totalt noll kontroll på den.
Med ett sidepull eller hackamore eller repgrimma, har man iaf en svag broms som hästen till slut väljer att lyssna på.
Hänt mig några gånger att nåt kommit bakom pch skrämt honom lite och han drar in arslet under sig och tänker dra iväg, då behöver jag bara ta tygeln mjukt och bromsa (gäller att vara snabb så han inte hinner iväg men samtidigt får jag inte ta hårt) på så viss kan jag med svaga hjälper hålla honom, ofta börjar han trippa iväg med huvudet högt, men jag hindarde iaf att han drog iväg i galopp/halvsken.
Nja oftasr blir inte hästen rädd då den litar på ryttaren och vet att den inte utsäter den för något farligt.Allt är ju komunikations och till lits relaterat.Då hästen litar på ryttaren vet den att de inte finns några faror.Så de händer inte ofta att den stiker och man moste ha bra komunikastion och till lit innan man börjar med halsrigh alltså holla på med NH för att bygga relation.
#45 där förstår jag inte ditt resonemang, hästen är ett flykt djur och du kan aldrig lita till 100% på den punkten.
Det är lite intressant att ni tror ni kan ändra ett naturligt beteende, en häst i det vilda flyr även om inte ledaren flyr, dock lämnar den ju inte flocken, men den flyr.
Dock flyr inte en häst om den är van vid vad det nu är som kan tänkas skrämma den…
ja såklart hästen kan fly jag tror i att vi som håller på med NH litar på dem upp till100 prosent.men oftast är hästen tränad till de mästa de va de jag menade såklart kan de fly även om den är vad de spelar ingen roll.
Men om den är tränad så och dem flästa Hn mäniskorna är medvetna om konsikvänserna och tränar sin häst i stortsät inom alla rädslor.
#47 jo men allt går inte att förutse och en lös skenande häst kan vara fara för andra.