Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 5181 ggr
Bulba
0

Fungerar detta träns?

Hej!

Har ingen häst för tillfället men ändå kan jag inte sluta bläddra i hästkatalogerna så idag fick jag syn på ett bettlöst träns Claridge House.

Har någon här ett sådant? Fungerar det så att hästen förstår? "Släpper" det efter snabbt när man lättar på tygeln?

Tyckte det såg ut att vara lite nytänkande i tränset så jag är mycket nyfiken på om/hur det fungerar :)

Här finns det :) http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=300404

Zaphix
0

Jag har ett sånt!

Tycker det kan vara lite svårt med eftergiften. Men smörjer man det ordentligt så det blir riktigt mjukt tycker jag det fungerar bättre. Vet inte varför men ja..

Jag rider inte med det, men jag tömkör med det och tänkte köra honom med det senare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Borde man egentligen inte kunna ha en remontnosgrimma fast ha den lite längre upp på hästens nos och fästa tyglarna i ringarna och sätta på pannband och käkrem? Kanske lite enklare konstruktion än ett sidepull. Då blir det ju tryck på nosryggen. Tänkte mig något sånt här: 

Vad tror ni?

Zaphix
0

2: Jo, det fungerar. Har använt mitt remontträns så, men det blir lite mer glidit åt sidorna är sidepull, men det fungerar bra tills man vill ta ledande tygeltag. :)

Men då blir det som ett sidepull, inte som tränset där uppe, ville bara skriva det eftersom du skrev det i tråden emd det tränset. :)

Min och Dackes blogg

Salish
0

Vad är det för skillnad på sidepull och en bettlös remont då?

Zaphix
0

Ett sidepull har ett till par ringar. Dessa ringar sticker ut på sidorna typ, där sätter man tyglarna.

Titta här!

http://www.thinklikeahorse.org/english%20side%20pull.jpg

Min och Dackes blogg

Salish
0

Ja okej, vad gör dom? sry om jag frågar mkt men jag är nyfiken :P

Gyllir
0

Känns som ett lite onödigt träns. Skulle nog använda det på min häst. Men det är ju bettlöst, det är bra och det funkar säkert bra på vissa hästar.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

Jag är inte mkt för huvudkramaren. Till lägger 1 jag har aldrig provat det så utalandet är inte på erferenhet eller fakta, bara logiskt tänkande.
Om man använder detta och tar en förhållning. Så dras rämmarna åt under hakan viket först get ett tryck på nosryggen och under hakan vilket drar ihop hästens mun. Det trycker på sidorna där remmarna går vilket trycker in kinderna mot tänderna, det gäller även upp över ganaschen+ att det ger att ryck i nacken. Så i mina ögon kramar det bara åt huvudet.
Jag tänker också på om olyckan är framme, om hästen snubblar så det blir ett ryck i tyglarna, eller ryttaren ramlar av och inte släpper tygel direkt, eller om hästen kommer lös och trampar på en tygel eller vad som. Oavsett så ger det ju ett kraftigt tryck vilket tar i nacken som är mkt känslig (ligger ca 1,5 m nerver i det lilla området vilket kan göra att bara ett lättare slag känns som en knytnäve),trycker in kinderna mellan tänerna och drar ihop munnen. Vilket jag kan se som stor risk för bit skador och samtidigt trycker till på nerver över och under nosen.
Av den anledningen föredrar jag sidepull eller repgrimma. Även om jag främst tycker bäst om halsring eller inget (men man måste ju använda något på vägen dit^^)

#5 häftigt, av det lilla man ser på bilden ser det sidepullet exakt ut som det jag har.

Zaphix
0

8: Tycker också att det inte borde fungera speciellt bra. Men min häst ser väldigt harmonisk ut och verkar gilla tränset, och han är en sån som protesterar direkt när han inte tycker om något. Han går ju okej på sidepull med, men ännu bättre med detta träns. Så jag gillar och använder tränset, även om det i teorin kanske inte är det bästa. :)

Och trampar på en tygel.. Ska jag vara ärlig så ser jag hellre att han trampar på en tygel med det här tränset än med en repgrimma. Tyglar vet jag av erfarenhet lätt går sönder, samma sak med andra läderremmar och spännen på ett träns. Däremot en repgrimma går inte sönder, och har väldigt liten anläggningsyta både på nacken och nosryggen.

Men vad man använder är ju en smaksak, både hos häst och ryttare.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

Jag kommer att tabort din infoga de billd då du tagit den från hööks en egendom altrå de räker med en länk.

Jag har ridigt med ett sådant och tycker de också är svårt med eftergiften .Jag tycker inte omm att de ska krama och hlämmma de tror jag inte är så behagligt.Hälldre ett sidepull som trycker men endå inte på ett sådant sätt som de tränset du länka5t.jag tycker man hälst ska rida utan huvudlag alls då de är bäst enligt mig inget tryck elle störande sittande på skallen.

men om man nu ska  ha något av dem väljer jag sidepull eller repgrima.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Bulba
0

#1 Förstår hästen vad du menar då eller blir det bara tryck överallt som stressar/spänner hästen?

Bulba
0

Ett sidepull, har det samma princip som detta träns fast utan tryck&kläm?

Jag vill med en framtida häst kunna rida i halsring osv men på vägen dit och på uteritter vill jag ha något lite mer kontrollerande.

Har ni något favorit sidepull/bettlöst träns ni kan visa?

Zaphix
0

11: Han förstår, inga problem alls med det. Nu gör jag iofs inte så avancerade saker eftersom jag bara tömkör för att lära mig att köra. Men har ridit med den ett par ggr också, och det fungerar bra. Men det är väl beroende på ridstil iofs.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#12.Nja men typ de är som en grimma som sitter mer ått alltså stadigare och glider inte runt.Ovs vad man har på huvudet ger de tryck men side bull ger inte tryck på sidorna utan som ett vanligt träns förutom i munen.

Så sidpull har lite trevligare.

_Mvh kaka
_

Animal-3
0

#12 Sidepull ger bara ett tryck på nosryggen. Jag fördrar det då jag inte vill att kinderna ska tryckas in mot tänderna. Är rädd för skador i munnen.

Bulba
0

Okej så om man ska köpa ett bettlöst träns så är det sidepull som gäller? :)

kaka1234567
0

#16.Ja jade är sidpull som geller  här är ett skit bra som är helt underbart http://www.hansbosport.se/HANSBOB2B/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=736020

_Mvh kaka
_