Ful vana...
Detta är egentligen inget jätte problem. Men jag har inget att göra och bara kom att tänka på att jag kan lägga ut det här kanske någon har någon briljant ide.
Ja så vad gäller det, jo en av Peewee's tusen vanor.
Han har en ful ovana att peta på tråd staket.
Egna hagen, andras hagar, kommer det upp ett staket någonstans med elband så bara måste han dit och peta på det med mulen bara för att se om det är stöm antar jag.
Han är ingen stor rymmare vilket är oerhört skönt då han är mer eller mindra omöjlig att låsa in. Men endå måste han bara kolla om det är ström. Han har gått både med och utan ström och jag personligen föredrar att vara utan.
Om han får en stöt blir han inte nämn värt brydd han måsta bara kika.
Dock är nackdelen att han då snabbt lär hagkompisarna om det inte är ström och det är ju inte så jätte mysigt om man är ute och rider och rider förbi en hage eller staket och hästen verkligen försöker konstant smyga lite närmare för att peta dit näsan och bara kolla om det är stöm.
När han fortfarande gick med nordisarna som unghäst upptäckte han en kul grej. Han peta dit näsan strömen var på och han fick en smäll. Som sagt han själv reagerar inte mkt, rycker till lite men inte mer. Dock hörde ju nordisarna smällen och kastade sig iväg.
Peewee tyckte klart detta var jätte kul så han sprang med och stannade dom så satte han näsan i tråden igen så det small och dom satte av på nytt.
Han har som sagt mkt lustiga ideer för sig.
Så är det någon som bara så där kommer på något praktsikt sätt att lära hästen att man inte ska peta på hagstaket?
Min idé är väl att dra på ordentlig ström så han får en rejäl stöt och lär sig på så vis. Men det är ju inte direkt ett snällt sätt, så jag vet inte.

#1 jo fast detta är någor han hållit på med i snart 11 år och gjorde det även på sitt hingstbete, även andra som haft ordentlig stöm på sina hagar. Så regäla smällar har han fått. Där av att jag inte är så road. Han petar bara får han en riktigt regäl smäll är det mer "okej,,,,den ska vi nog inte peta mer på" nästa gång han ser ett staket kommer endå samma, ska bara kolla om det är lika här.
Snällt eller inte han kan liksom inte låta bli. För så pass smart är han att han kan skillja på staket och staket.
Okej, då vet jag inte.
Låter som nån tvångstanke han har, KBT kanske? ;)

#3 tvångstanke och tvångsatanke vet jag inte, mer en ful sak han håller på med. Som allt annat skit han hittar på:P Det verkar mest som han är nyfiken han vill bara kolla om det är stöm. Ser han att en annan häst får en stöt av staketet först så tänker han inte röra det men om den andra hästen inte får någon måste han kolla. Som sagt inte så insatt;P KBT?
Vet flera andra hästar som inte har kunnat låta bli trådstaket. Ägaren satte upp trästaket istället med tråd på, alltså på själva plankorna, inte över. Hästen såg inte tråden och slutade. Det kanske är annorlunda med Peewee och det är ju en rätt stor bedrift att hägna om hagen.