om man ska lära en häst sitta måste man först lära den buga, sen stå i kompliment (buga med båda frambenen samtidigt) och sen från kompliment ska hästen våga lägga sig ner själv man ska INTE pressa den till att lägga sig.
Sen måste man få hästen att sätta sig upp efter ligg :))
min häst har jag inte lyckats få att ligga men när jag var och tränade en shettis förut så fick jag honom att ligga och sitta osv om ni vill se bilder på det gå in på min hemsida och klicka sen på där det står "bilder från träningar" :)

**Är det någon här inne som lyckats träna sin häst att sitta? visa gärna bilder.
**Ja Tuffis min shettis sitter på komando, Peewee mitt varmblod sitter när han har lust.
**Sedan undrar jag hur ni lyckats?
*Tuffis lärde sig buga och ur det ligg och sedan distraherade jag honom bara på väg upp så satt han lagt komando på det och tada:)Peewee sitter när han har lust som allt annat inget jag lärt in han är som han är den gossen.*
vart har ni lärt er?
Kollat lite på bilder blev inspererad och sedan har jag lärt mig själv. Bara ha målet att hästen ska ha sitt fria val och inte hålla och dra utan visa och få hästen att förstå på egen hand. Håller man själv på att dra och dona för mkt är det stor risk för sträckningar och annat.
har ni läst på någon bra hemsida hur ni börjar?
**Nej inte direkt.
Det finns en bok som heter "Frihetsdressyr och Cirkuslektioner" I den beskriver de hur man kan göra. Själv har jag aldrig kommit på tanken att lära mina hästar att sitta. Än..

Jag har också tankar på att lära min häst sitta. Men han kan varken buga eller ligga ner på kommando. Dock tror jag inte man måste göra det från det hållen, så jag klurar vidare på det.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

#3 om det är den boken jag kollde i på bibblan så rekomenderar jag den inte. Väldigt obehaglig att titta i.
Många böcker visar att man ska hålla in hästens huvud så den typ blir välldigt avslappnad och då lägger sig ner men så är det INTE!
Man ska inte göra så eftersom det är nog mer chans att den får svårare och andas och derför lägger sig och många visar hur man ska ta upp hoven och sätta ett rep runt hoven och ta det från andra sidan och sen dra i snöret och så "duns" kommer hästen ligga på marken.
Är det verkligen så man vill göra för att få sin häst att ligga ?
nä det skulle jag aldrig vilja.. Jag tycker man ska köra med buga-kompliment-ligg och hästen ska själv våga lägga sig ner man ska inte tvinga den.
#6 Då är det nog samma.