Hästar är aldrig dumma med flit
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag tänkte bara skriva en kort text om att hästar inte är dumma med flit.
Om du går in till en häst när den äter och den då biter dig så vill den skydda sin mat eftersom den tror att du ska komma och ta dens mat derför biter/sparkar den dig, då brukar många tro att hästen är en dum häst som sparkas och bitts men hur kul skulle du själv tycka det var om nån kom och skulle klappa dig i ansiktet, kamma ditt hår eller "hänga" på dig med armarna över axlarna på dig när du åt ? Och ibland om du går in till en häst i en box/spillta/hage och den försöker bita/sparka dig brukar det bero på att du "tränger" ig in på hästens "privata" område utan "tillåtelse" och därför blir hästen iriterad, hästen kanske stog och sov eller vilade sen kommer du där och stör den. Nu menar jag inte att alla hästar gör så här eller alla ryttare. Och om du te.x rider en häst och när du ska sitta upp kanske den försöker bita dig kolla igenom hästen ddå den kanske har ett sår under sadeln eller sadel gjorden den kanske har ont i ryggen? som min kusin te.x hade sin häst ute på foder förut och varje gång fodervärden skule hoppa upp på hästen barbacka så försökte den bita henne och värja gång hon spände sadelgjorden. Sen när dom fick hem hästen kollade dom igenom den och då hade den ett ganska stort kött sår där sadelgjorden sitter. Så hästar är inte elaka med flit!
Sen måste jag även skriva en annan sak eller ja 2 ssaker :)
Ni vet väl om att Honza Blaha & Gaston kommer till göteborgs horse show i februari!?
Jag har bokat biljetter dit ;)
Sen i ett annat inlägg undrade ni vad jag tränade för ngt när han la upp hoven på mitt ben :)
Jo det är så att han och jag experimenterar med olika trix och gör om dom lite så vi låter fantasin flöda tilsammans han är min bästa vän fast en han är häst :)
Här får ni en video med lite bilder/videon när vi tränar.
Jag brukar ha honom lös när vi tränar men på en del bilder / videon är har jag grimma på honom, men som ni ser när vi är på väg hem från padocken går han utan grimma (:
ps. Man ska aldrig underskatta en ryttares ålder jag är bara 12 år (fyller 13 detta år) och jag har lärt min ponny allt själv

Fint, ett tips är bara att inte hålla i och dra så mkt i benet när han ska buga, utan lär honom söka sig ner själv och hitta sin egen balans.
Tror inte någon underskattar ryttarnas ålder här, jag var 7 när jag körde in Tuffis som hingst och 8 när jag red in honom då var han också fortfarande hingst. När jag var i din ålder red jag in Peewee. Så ålders diskriminering tror jag inte är så stor här.

Kommer Honza?!?!? Det vill jag inte missa. När exakt? Finns det på hemsidan??
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Det finns på hemsidan men jag vet inte om det finns biljetter kvar :/

Kollat det nu. Han showar alla dagar, så det är nog lugnt. Gud vad KUL! Älskar honom! Tack för tipset!
Anne
Så lite så! ;)
Jag älskar Honza & J-F pignon!!
Jag längtar tills jag ska dit men det kommer bli lite halvt konstigt eftersom jag har ju en bilddagbok också där det är nästan 800 personer som bevakar/är vänn med mig där och kollar mina bilder/texter och då är det många som ska dit och dom kommer känna igen mig och säkkert säga hej när jag kommer gå runt där på mässan och kolla på showerna och jag är lite halft blyg men det blir väl en bra träning för mig att inte vara så blyg då 
Fast det är inte så svårt att veta vem jag är eftersom jag har en tjocktröja där det står på baksidan
"natural Horsemanship"
"magda-matilda
med ponnyn baloo"
och på framsidan står det mitt namn ganska litet. Hehehe, nu känner jag att jag skrev lite onödig fakta i denna kommentar men jaja ingen dör av det 
Svar till #1
Vi har bara övat bugning i några månader så vi är fortfarande på nybörjar nivå innom bugning men jag ska börja försöka få honom att buga själv :)

Jadå jag tog inte illa upp :)
Jag brukar ha honom lös och träna och då söker han sig ner själv :)

Får se om jag hittar dig någonstans då :-) Har bokad biljetter nu, vågar inte chansa, måste bara dit! Du ska inte vara med på nästa sommarens kurs för David Lichman? Hålls i Falkenberg i juli.
Anne
Hihi jaa gör det du ;) Men du får nog säga vem du är isf för sådant är inte jag bra på 
hihi jag bokade biljetter redan i början på december !! :D
jag kommer gå hela fredagen och troligen förmiddagen på lördagen annars kommer jag bara gå runt på mässan då! :)
Inget jag har bestämt mig för :)
Men jag ska börja träna för Olle Wåhlberg (ridharmoni.se) till våren en gång i månaden jag har varit på 2 av hans kurser och ena gången hade jag med mig baloo och han är så grymt duktig olle!

Är det han som red långritt genom Sverige? Vad är det som gör honom så duktig?
Anne
Det har jag ingen aning om ;P
Men han är väl ung 60 år och har haft häst sen han var liten och han kan hästarnas naturliga beteende så bra och han visar hur man kan bli en bra ledare över sin häst naturligt och lära sig förstå hästen och han förklarar så himmla bra!

#8fast det handlar ju inte om grimman eller grimskaftet utan att ta tag och dra i benet. :)
Nä men jag menar att han söker sig ner själv bättre då =)