Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 6230 ggr
anyberg
0

Skrapar med hoven

Ja vad ska man göra med en häst som gärna skrapar med hoven i stallgången. I kombination med broddar så blir det ett himla gissel.

Tips?

Gyllir
0

Prova att ta din Carrot Stick (eller annnat lämpligt) och knacka på benet när han skrapar. Belöna massor när han slutar. Du kan lägga till något kommando om du vill, som du kan använda senare och på längre avstånd. Istället för att knacka kan du göra något annat som är smått irriterande för hästen. Backa honom, knacka någon annanstans på kroppen, knacka på golvet osv.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Jag gjorde misstaget att lära min häst spansk skritt, innan dess så har han aldrig hållit på att skrapa med hoven, men efter det så höll han på förjämnan för att få uppmärksamhet.

I början sa jag till honom, men sedan fick jag rådet att bara ignorera det helt eftersom det var uppmärksamhet han ville ha. Efter att ha ignorerat i några veckor så slutade han.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#2 Typiskt. Det är väl vanligt att tricken blir olater lite granna. Min pålle stegrar sig fortfarande när han inte har lust att backa. Det tål att fundera på saken… Jag vet inte riktigt vad man ska göra för att hästen inte börjar tricka utan att man bett om det. Någon som har ideer?

Anne

MLphoto
0

Utan att låta skrytig eller elak på något sätt, så får jag nog inflika med att en häst som är tricktränad på rätt sätt inte gör några trick om den inte får kommando för det.

Jag tricktränar mina hästar och har aldrig haft problem med att dom gör något trick när dom inte får.

Det gäller att vara konsekvent och bestämd, vara tydlig (& ha tydliga kommandon) med när dom får och inte får göra tricken helt enkelt. Glad

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Gyllir
0

#4 Inte alls skrytig, bara bra att du delar med dig!

Jag är inte ett dugg bestämd och konsekvent, kanske därför då :-) Men oönskat stegrande har misnkat drasiskt när jag går upp i mina faser och belönar massor när han väl backar. Jag är nog lite mesig och ler bara när det inte riktigt går som jag vill. Det är lite knepigt just med stegringarna när andra än jag ska hantera honom (eller hur Felicia?), själv bryr jag mig inte så värst. Håller heller inte på med trickträning, utan det har bara råkat bli några stycken nu. Det är väligt kul!

Anne

Zaphix
0

4: Jag är precis som Gyllir, inte konsekvent.. :)

Så numera lär jag bara in trick som inte är så lätt att missbruka, såsom buga, yoga, apportera och såna saker..

Iofs blev jag beskylld förra veckan för att ha lärt hästedumheter.. Då hade han gått ut ur sig box, hämtat en säck med 20 kg morötter med tänderna och sedan burit in den i boxen igen. Hästens ägare tror det var för att jag lärt honom apportera, men jag vet inte.. :)

Men nu blev det OT..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MLphoto
0

#5 & 6, Haha ja, då vet ni ju själva i alla fall. Flört 

Jag kan anse att det är lite extra viktigt att vara konsekvent just när det kommer till trickträningen, framförallt med de dominanta tricken såsom vinka, stegra etc då risken är stor att en lite extra godissugen häst tar till det som olater för att tigga godis t.ex. Går det riktigt långt så finns ju alltid risken att det blir farligt.

Sehvrin
0

#6 Yoga går att missbruka också Flört Min häst använder det för att tigga (men hon har aldrig fått godis när hon gjort det utan kommando, så jag vet inte varför hon fortsätter Obestämd)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MLphoto
0

#8, Allt går att missbruka så sett, jag accepterar inte något av det. Tungan ute  Men det kan ju bli farligt främst vid de dominanta tricken så som vinka och stegra t.ex.

Gyllir
0

#8&9 Men vad gör du i så fall? När man är konsekvent och inte ger godis, men hästen ändå fortsätter?? VAD gör du när du inte accepterar detta?

Anne

Sehvrin
0

#10 Jag ignorerar helt, oftast vänder jag ryggen till också. Har även försökt med ett negativt kommando (typ "ah-ah!")+ peta till henne, men eftersom hon inte lyssnade till detta så kommer jag nog fortsätta med totalignorerandet.  Att göra trick utan kommando är ett rätt nytt påhitt hos henne (började precis innan jul, vad jag vet), så kanske hon tröttnar till slut.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MLphoto
0

#10, På min stora nordis räcker det med att knäppa med fingret så avbryter jag oönskad beteende, och på shettisen räcker det med att backa honom något steg bara. Fölingen vet jag inte än, han är inte tränad så han har inga olater heller. Flört

bethween
0

Min häst började också vifta med hoven när han inte ska efter jag lärt honom spansk skritt men jag har ett läte till honom som betyder både nej och stanna och det lätet låter ung: tssscht!

Men i början när han gjorde så när han inte ska så nöp jag lite lätt bara asså inte hårt vid benet och sa : tsscht! så slutade han efter ett tag men det kan hända ibland att han gör det endå men då är det bara att använad sitt kommando för nej ;)

Gyllir
0

Hm, ska försöka med det. Brukar säga "stå" och hålla upp stopp-tecken med handen när jag vill att han ska stå still. Det kanske funkar.

Anne

MLphoto
0

#14, Det är ju värt ett försök! Skrattande