Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1353 ggr
Sehvrin
0

Utfall i hagen

Det här blev ett lite långt inlägg, men jag skulle bli väldigt tacksam för råd.

Jag har ett problem med min ena shettis (har två shettisar): Ibland när man ska ta in dem har hon inte alls lust att komma och när man sedan ska hämta henne börjar hon göra utfall som slutar i en liten stegring ca 1 meter ifrån mig och sen viker hon av och eventuellt gör om det hela igen eller springer iväg bort en bit. Detta kan hålla på ett bra tag (speciellt då jag försöker närma mig försiktigt, inte smyga, bara tålmodigt)

Det sker inte särskilt ofta, men det har hänt flera gånger och jag tror att det bara är mig hon gör det emot och jag tycker det är otäckt (men försöker att inte backa). Vi har inte heller någon jättestark relation, då jag inte bor hemhemma.

Hon gjorde detta idag (vet inte om det kan ha att göra med att jag krävde mycket av henne igår, tex att hon skulle stå stilla mm) och jag är väl inte helt nöjd med hur jag hanterade det:

Inspirerad av nån tråd härifrån närmade jag mig bara när hon inte hade uppmärksamheten på mig, men sen när hon gjorde sina utfall så hade jag ett grimskaft som jag viftade med för att hålla henne undan och jag försökte att inte ge vika utan stå fast. Tillslut så var jag tvungen att avsluta då jag skulle ut med andra hästen och gjorde det när hon var på stort avstånd och började gå mot mig så stoppade jag handen i fickan och hästen tog sig hela vägen till mig med spetsade öron (Hon är väldigt godisfixerad).

Jag skulle behöva råd för hur jag ska hantera en sådan situation?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[lilla-q]
0

Fösök att få en bättre relation, får du fast henne så kan du stå och gosa med med henne, ge henne lite godis och släpp henne sen så att hon förknippar infångningen med något bra :)  Jag har själv lite problem med hästarna i hagen men ju mera jag är med dem desto bättre blir de.

Sehvrin
0

Vanligtvis är hon rätt snäll vid infångningen och jag tror hon förknippar det med nåt bra eftersom hon kommer när jag visslar (visslingen kör jag även med när det är matdags för dem). Men ibland får hon såndana ryck och vill inte alls bli infångad. Själva att hon inte vill bli infångad känns som om det går att jobba bort, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med utfallen. Att jobba på relationen är nog ett bra tips Glad

Gyllir
0

Håller med. Det handlar om relationen, alltid. Kan mycket väl vara så att hon inte uppskattade gårdagens övningar. Du kan fundera på vad du kan ändra på så hon ska tycka det är kul att vara med dig. Det är ett bra tips att bara gossa med henne i hagen ibland, eller göra något annat hon gillar. Men i allmänhet kan du vara noga med att för varje dag stärka relationen, allt annat är en bisak.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Sehvrin
0

Har pratat lite med min syster och hon tror att Lolly vill busa och att hon gör så mot mig för att hon tror att det är ok då jag lär henne andra "tokigheter": Har lärt henne yoga, cirkusbuga och försöker mig på "stå stilla" och "vacker tass" (men ska nog vänta med "vacker tass" tils hon beter sig mindre hispigt)

Jag tycker dock att det är väldigt svårt att läsa av om hon busar eller om hon faktiskt är hotfull. Att jobba på relationen är ju ett sätt att undvika att det sker (antar att det gäller om det är bus också?). Men vad gör jag om det händer igen? Ska jag ignorera henne totalt och pyssla med den andra hästen istället?

Gyllir
0

Jag skulle nog visa med mitt kroppspråk att det var "fel". Alltså gå fram bestämt och mota bort henne när hon är hotfull. (ta med dig en carrotstick eller annat lämpligt om du vill). Sen skulle jag ge godis när hon kommer och är "snäll". Viktigt att du aldrig backar, utan snarare går och ställer dig där hon stod när hon var hotfull. (hänger du med?) Sen när hon gått undan, skulle jag pyssla med de andra hästarna och strunta i henne ett tag. Sedan försöka igen.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Sehvrin
0

#5 Förstår vad du menar. Ska försöka med det om/när hon försöker med samma sak igen.