Drive och Draw
Jag lekte igår med min häst och fokuserade på Drive och Draw. Två begrepp som finns inom Parelli-världen. Har man mycket drive är det lätt att leka driving game, alltså att flytta bort hästen. Har man mycket draw så har hästen lätt att komma tillbaka, efter tex en cirkling game eller en yoyo. Jag har gott om draw och lite sämre drive. Det sägs vara lätt att få drive och svårt att få draw, så jag vill ju inte bli av med det draw jag har. Det är verkligen en balansgång där, speciellt när man leker Liberty (i frihet), då man är väldigt beroende av sitt draw för att inte hästen bara lämnar mig. Lekte en del med åttor runt sockerbitar, några fallingleafs och en del cirklar. På cirkeln tenderar jag att tappa mitt draw totalt, speciellt på lite längre rep. Jag tycker det är jättesvårt att hitta balansen där. Hur gör ni? Hur får ni era hästar att gå på cirkeln med lös lina?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag har ganska mkt drive och lite draw de flesta dagar. Men nu en period känns det som om vi har hittat en hygglig balans. För att få mkt drive har jag krävt reaktioner snabbt och sedan när jag fått det så har hästen fått en lång vila med kli och mys.

Visserligen håller jag inte på med parelli men vill också hålla ett öga på denna tråd då Peewee inte går att löslongera-_- så om jag fattade begreppen rätt så har Tuffis oftast en väldigt bra balands mellan drive och draw.
Peewee där emot oftast är det bara draw och så fort man ber om drive så ja ett varv kanske i skritt och då får man hålla ut honom hela tiden. Men minsta mer man ber om så tittar han på en som "SUCK" och så blir det bara drive…(eller ja,,,han skrittar där ifrån).
Lös lina där emot kan jag inte svara hundra på…grabbarna går sellan i lina och gör dom det är den oftast lös endå.

Det där kunde min gamla häst mycket bra. Jag hade full kontroll på det inre bakbenet, kunde flytta det under hästen och öka samlingen, På så vis kunde jag på lös lina göra tempoväxlingar samtidigt som jag ökade och minskade volten, med ganska hög grad av samling hos hästen. Och ja det handlar om balansgång, men träna på att flytta det bärande (inre) bakbenet så kommer resten mer eller mindre av sig själv, och det tar ju tid. Hästen behöver ha styrka i muskulaturen för att detta ska bli helt bra. Detta går lite i hand med att klara av att backa i vinkel, så det kan man träna på. Kontroll på alla 4 ben, ett steg i taget.
Har tänkt på det där endel på sistone och jag har mycket drive, ofta när han kommer intill mig vill han flytta på mig. Men vi jobbar på det mycket med jojo-leken och åttvolter och tränar på andra såna saker.
Börjar få till med draw på senaste i alla fall, det är skönt. :)

#3 Tack för tipsen, jag tränar en del på skolorna, men ska prova att backa i vinkel lite mer.
#4 När han vill flytta på dig betyder det inte att du har drive. Utan du har drive när det är lätt att flytta honom ifrån dig. Det är grymt att ha mycket draw, det gör leken väldigt rolig :-)
Det här med att få hästen att gå på cirkeln med lös lina, har jag jobbat med på ett annat sätt, så det löste sig. Han kan nu gå cirklar utan lina och utan att gå hela vägen ut till staketet. Men det funkar inte alltid, det är lite kvar att jobba med där.
Anne
5: Jo, vet att det inte är drive, snarare att han har drive på mig då. :)
Menade att ofta när han vill "vara" med mig så är det inte draw som man ju vill ha, utan att han bara kommer in och försöker flytta på mig.

#6 Misstänkte att jag missförstod dig :-) Men det är ju en bra början, han ska bara lära sig att inte putta på dig. Måste dock erkänna att det är just det som är mitt problem också, Gyllir tycker det är väldigt skoj att putta på mig. Försöker vara nog amed att inte ta ett kliv bakåt när han kommer in för nära, utan be honom att backa igen. Men det är så mycket lättare att ta det lilla steget bakåt :-D
Anne
7: Ofta tar man ju det lilla steget utan att ens tänka på det själv. Kommer nåt emot mig så är min reaktion att flytta på mig. Men har jobbat bort det, nu är det bara de små omedvetna stegen som skas jobbas bort. :)
Han skjuter gärna ut bogen på mig och tycker själv att han är så häftig och bäst när han väl lyckats få mig att flytta ett steg.. Jag tycker dock inte han är så häftig då.. :)

#8 att vara en bra ledare är som tur är inte detsamma som att vara diktator, annars hade det aldrig gått :-) Eller som LInda Parelli brukar säga: "How interesting!" och håller om sin haka lite fundersamt.
Anne
Här hittade jag en tråd som jag lånar lite om det är okej för TS?
Jag har en ju en unghingst på 1år blir 2 nu. Har inte hört om termerna driwe and draw men det satte ord på mitt problem. För att då använda dessa ord så har jag extremt mycket draw och absolut zero drive. Han kan följa mig var som helst, i cirklar (även om jag springer runt runt), genom hinderbanor och alltid lös, han lämnar inte min sida oavsett. Men när jag föröker få honom bort ifrån mig (gäller även vid flytt övningar) får jag ingen som helst reaktion. Han bara står helt still och tittar på mig. Har försökt få honom att arbeta i volt på lina, inte longera honom men ändå att han håller sitt avstånd men det går inte. Jag har prövat med kroppsspråk, röst och lina eller pinne/spö och petat på honom INGEN reaktion. Vad gör man? Mycket tacksam för hjälp!
10: Använder du olika faser? Alltså höjer nivån på att påpeka vad du vill? Som i porcypine game, tryck på pälsen, skinnet, muskeln, skelettet..
Om du gör det, vilka faser använder du när du flyttar honom både med tryck och på avsrtånd?
#11 Ja det gör jag ju, börjar med att med kroppsspråket be honom flytta sig genom att titta och liksom "luta mig emot" den delen jag vill att han ska flytta ex baken, hjälper inte det så lyfter jag handen och "trycker emot" honom med handen i pulserande rörelser i luften, sen handen på honom, sen trycker jag, sen hårdare och hårdare tills jag får en reaktion. Det brukar sluta med att jag till slut flyttar honom med styrka nästan och släpper så fort han lägger vikten åt andra hållet och då flyttar han oftast typ ett steg. Han verkar så okänslig för sånt. Ett ex Vi säger att jag arbetar med honom fritt och jag helt plötsligt skulle börja hoppa och skrika (inget jag gör men ett ex så ni förstår) så skulle han inte ens titta på mig men om någon annan skulle göra det skulle han bli rädd hoppa till liksom.. Förstår inte vf han är så okänslig för mig..