Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2287 ggr
LinaN
0

Ang join up Monty-style

I en annan tråd "Ny häst hur börjar ni?" så pratas det om join up enligt montys variant.

Tänkte vi kan ju diskutera saken vidare här. :)

Jag använder mig av join up, men tycker att det jag sett på filmer på youtube med monty inte ser så trevligt ut alla gånger.

Utan det jag lärt mig ang join up är från hans bok "Från mina händer till dina" och där känns det mycket mjukare, så jag provade, och döm av min förvåning så fungerade det. Sedan har jag tränat på det till och från nångång då och då.

Iom boken så får man lära sig själv, utefter de råd som står där, medan på filmer så tenderar man till att försöka kopiera det som sker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läste alla hans böcker och gick på kurs för en annan tränare som jobbade med hans join up.
Då fungerade join up ok. Även om jag inte hurrade över Montys andra metoder.
Sedan såg jag Monty själv göra join up på flertalet ställen/filmer, och då gav jg upp metoden. Det såg inte trevligt ut, hästarna såg inte bekväma ut m.m. Det var inte mitt sätt att jobba.

Sedan kom jag i kontakt med indianen. Sett honom jobba flera hästar+ Peewee. Jag får ut mkt mer av hans träningar och hästarna känns som om dom är bekvämare i situationen.

Gyllir
0

Jag gjorde en join-up på en ny häst idag. Fungerade alldeles utmärkt. Han travade runt i knappt 10 min för att sedan komma in och följa mig. Han var lite flåsig, men långt ifrån svettig. Tycker det var ett trevligt sätt att lära känna varandra lite. En sak jag tycker är onödigt med join-up är att Monty hela tiden slänger repet efter hästen medans han springer. Det struntar jag högaktningsfullt i. Känns som det bara stressar hästen.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

kaka1234567
0

Ja jag tycker de bara sträsar upp hästen med de där duma repet.ok att kanske ha ett spö att driva med men inte ett rep.Jag såg klippet på youtube tyckte inte alls om de.Tckte att den hästen va uppsträsad och rägg för repet.Så mycket häldre spö.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Animal-3
0

#2 Håller med, repet har en funktion och det är om man verkligen måste förstärka en hjälp (dock får repet alrdig röra hästen) vilket jag inte tycker man ska använda i onödan. Jo till den delan fungerade join upen för mig med, Hästarna kom snabbt in och följde. Den andra metoden gillar jag efter som jag kan göra så mkt mer.

#3 Repet tycker jag är bra då det inte behöver ha någon effekt. Lätt att ta bort och samtidigt lätt att ta hjälp av för att förtydliga sig. Jag personligen skulle aldrig coralljobba mina hästar med spö. Det är en effekt som är svår att "ta bort" helt och samtidigt ha där. Plus att många hästar är rädda för dom pga tidigare erfarenheter.
Just vid klippen man ser på youtube håller jag med om att hästarna är stressade men det beror nog mer på hur han aggerar och använder repet. inte repet i sig.

jen
0

Jag använder också join up, men på ett lite annat sätt än Monty eftersom jag tycker han har för bråttom och låter inte hästen stanna upp och fundera.

rep tycker jag är bra. Jag ser repet som en förlängning av mina rörelser. stick med string funkar ju på samma sätt. När hästen lärt sig så behöver jag oftast bara höja repet eller sticken.

LinaN
0

Ska se om jag kan få filmat någon dag när jag jobbar min häst löst. så får ni se hur jag gör mina join ups. :)

kaka1234567
0

#4.Mär jag pratar om spö menade jag inte stå och virta med en utan om man har ett långerings spö så brukar de ju ha en del som bara ät itygg/tråd eller vad man nu säger.Som man brukar snärta med så att de gör ljur ifrån sig som jag tycker är mycket bättre.Skulle alldrig få för mig att stå och vifta med spö i handen oav sitvation.

#6.de vore skoj =)

_Mvh kaka
_

Animal-3
0

#6 vore jätte kul:)

#7 Nej det menade jag sjäv klart inte häller^^ Men använder man kroppsspråket så brukar ju det räcka att man håller i spöt (utan att röra det eller göra ljud med det eller något, bara hålla det) för att det ska bli en drivande hjälp (kan bero lite på häst också). Medan att rep kan du hala ihop och bara ha i handen utan att det har någon funktion, men kan bli tex drivande om du slår det lite mot ditt ben eller liknande. Ev. mkt starkare om det skickas ut i luften (men som sagt inte rör hästen).

LinaN
0

#8 o det fina med rep är också att om, jag säger OM den som hanterar rep och häst av någon anledning skulle tappa tålamodet så finns där en väldigt liten chans att man kan slå hästen upprepade gånger med repet (ur en kastsynpunkt då) medan ett långspö kommer man åt hästen med ändå. En piska har sin fast räckvidd, repet har bara sin räckvidd sålänge det är i luften.

jag säger detta för att jag sett folk reagera och göra på detta sätt när deras tålamod tryter. Då är det bättre att göra som monty, köra slut på hästarna än att försöka slå dem till lydnad.

Gyllir
0

Oavsett vad man använder för redskap, så tycker jag det är intressant att veta om ni ständigt manar på hästen medans den redan springer? Monty slänger ut repet efter hästen med rytmiska mellanrum. Jag väljer att bara använda repet eller sticken när hästen har stannat upp och jag vill be den fortsätta.

#9 På vilket sätt menar du att det är bra att köra slut på hästarna? Jag menar inte att vara fräck eller kristiskt. Jag är verkligen intresserad.

Anne

Animal-3
0

#10 Jag manar på hästen när jag vill att den ska gå fram. När hästen håller det tempo jag ber, håller jag bara min position. Sedan när jag säger manar menar jag inte kastar repet. Mana med kroppen och röst menar jag då. Repet används bara sällan när jag måste vara riktigt tydlig och får aldrig röra hästen.

kaka1234567
0

#8.De va så jag menade med att atvändr kropps språket men ha spöt som försvar i fall hästen skulle tapp tåla modet eller få för sig att susa förbi och börja kicka litte.

_Mvh kaka
_

Gyllir
0

#11 Det är så jag gör, fast på mitt eget sätt :-) Repet eller sticken nuddar aldrig, både därför att jag inte vill det och sen når jag faktiskt inte heller.

#12 Vadå försvar? Slår du hästen när den "kickar lite"? Är det inte du som tappat tålamodet i så fall??

Anne

kaka1234567
0

#13.Nej ,nej,nej häregud tror du att jag gör sådant ush hur kan du tro något sådant.(Mena inte att låta otrevlig men ville bara reagera där) Med försvar mena jag att jag kanske bara behöver visa hästen spöt(inte vifta) så hästen ska förstå att jag inte vill bli kickad ifal den skulle få för dig de.

Min kompis tyckte inte hon behövde spöt när hon gjorde  joun up och blev kicka som tur ganska löst.Men sen tog hon spöt ,hästen skulle kicka igen men då hade hon spöt i handen och bara visa upp de.Och då förstod hästen att den inte skulle kicka henne.(hon vifta inte eller något alls bara hade de i handen.

_Mvh kaka
_

Gyllir
0

#14 Jag har aldrig varit med om att en häst försökt sparka mig när jag gjort en join up och heller inte behövt ha spö eller något annat som försvar. Det är därför jag undrade. Varför sparkas hästen? Ett glädjeskutt brukar inte vara riktat mot en människa, för när det är så nära att du behöver försvara dig, då kanske du ska fundera på varför han sparkas?

Jag ställer frågor därför att jag vill att du funderar över ditt ordval innan du skriver, jag förstår att du inte slår din häst. Bra horsemanship börjar alltid med sig själv, varför gör jag detta? Vad är tanken bakom? Hur tänker min häst?

Anne

kaka1234567
0

#15.Jag har tyvär ingen häst men men.

Jag är inte den som ska ta reda på varför hästen sparkar de kanske va ett glädje skutt men hon blev endå kickad ¨å honn ville nog inte bli de igen Och då tänkte jag att de kan va bra att ha ett spö jag kan jug bara hålla ide inte lixom fifte absolut inte slå.Men den hästen jag vill ha är därekt ingen sparkare så spö vill jag inte ha.Tex.Spelar ingen roll villken häst jag arbetar men vill jag inte jobbe med grimma ta´för exempel binda uppten för att få den lyddig eller få den att stå still.Så jag skulle inte välja spö eller repet i Första hand.Skule nog först välja kroppen som komunikation.

_Mvh kaka
_

Animal-3
0

#14 Låter som om din vän skulle behöva någon kunnig person i avseendet innan hon börjar exprementera. Hon borde ju kunnat läsa av om hästen tänkt kicka och varför. Ett spö som "skydd" hjälper ju inte kommunikationen. Det blir ju bara ett hot mot hästen.

#15 håller med.

#16 om hästen gör glädje språng borde den inte träffa henne. Först hon borde inte vara så nära hästen, sen borde hon ta reda på varför hästen kickat och hon borde läsa av hästen innan den kickat. Om hästen kickar och det första man gör är att ta mig sig ett spö så tycker jag personligen att man tappat meningen med träningen. Och litar hon inte på hästen hur ska hon kunna be den lita på henne?
Jag jobbar nästan alltid mina hästar lösa (så mkt att dom börjar bli bortskämda dom blir nästan förolämpade om jag tar med en gimma) Och självklart med mitt kroppspråk. Finns inget redskap som kan ta kroppspråket funktion i kommunikationen. Finns inte kroppspråket och bara redskapet så finns enligt mig inte häller någon kommunikation. Repet är något jag kan ha med mig när jag jobbar hästen lös. Dock lägger jag ifrån mig det ofta om jag ska göra något annat än jobba hästen på volt. Jobbar jag den i corallarbetet använder jag ju kroppen.

kaka1234567
0

#17.Ja men jag sa till henne men hon trode inte på mig och ville ha ett spö endå.jag la mig inte i då jag vill ha hene som kompis för då är hon underbar.men kanske inte den bästa i NH.

Hon stod imiten av ridhuset så de tror jag inte va problemet.sen Fick jag inte va med ridhuset då jag hade redan sakt emot om spöt.Så jag kunnde själv inte läsa av hästen.Hade fresten rekomenderat henne tränare och hon tyckte de va en bra ide så honska snart börja med de.

Jag vill inte att ni snakar så där omm hene att fela är mänskligt.Men nu ska hon ta hjälp för att inte göra sådana fel.

_Mvh kaka
_

LinaN
0

#10 Är det inte bättre o köra slut på hästen genom att ständigt mana på den tills den "ger med sig" än att ställa sig och slå skiten ur den?

Det var så jag menade. Jag föredrar ju att se någon trött ut hästen än att se någon slå den halvt fördärvad. hänger du med i min tankegång?

Gyllir
0

#19 Jag hänger med, mycket hellre an trött häst än en slagen sådan. Men jag förstår inte hur du tänker när du säger att man antingen slår skiter ur hästen eller manar på den tills den ger sig? Jag vill inte göra något av det, utan låta hästen själv ta ansvar för sina handlingar, i detta fall att springa tills jag ber den att stanna. Det blir tjatigt att säga: spring, spring, spring, spring. För jag tror att det är så det upplevs av hästen.

Nu börjar diskussionen bli intressant :-)

Anne

LinaN
0

#20 jag jobbar itne på någondera av sätten, varken jagar på hästen eller slår hästen. Men det finns ju dom som gör det tyvärr.

Det jag ber min häst om är att när han är lös i paddocken så får han lov o stanna, han får lov att titta på de andra hästarna men han får inte äta. Då skickar jag igång honom (om det inte räcker med röst och placering av mig i förhållande till hästen) med repet så han rör på sig. För jag tycker att jobbar vi löst eller leker löst i paddocken så är det väldigt nonchalant av honom att ställa sig och käka.

jag tex skulle aldrig ställa mig och skicka sms eller börja käka en chokladkaka medan vi jobbar. Kanske inte riktigt samma sak men ni kanske ändå förstår mitt resonemang?

Sen när jag jobbar löst så ber jag också om att hästen ska skritta, trava galoppera, sakta av, komma till mig, gå ifrån mig, göra någon form av ridvägar (brukar sällan gå för jag är i för dålig kondition för att hinna positionera mig rätt i förhållande till hästen för att få honom att vända när jag vill genom enbart min kropp) jag har aldrig förstått meningen med att hästen ska springa runt, runt, runt, runt hela tiden. Det är ju skittråkigt.

När jag rider, så rider jag mycket volter, serpentiner och annat för att han inte ska kunna börja förutsäga vad jag ska be om härnäst, samma gäller när jag arbetar från marken. ena strunden ber jag om en sak och nästa en annan. Just för variationen. Senare kommer jag ju även be honom om att tex gå över bommar mm.

Gyllir
0

#21 Jag upplevde att det var det du menade att du själv gör, att ständigt mana på hästen. Men då är vi ju överens om att det är ganska onödigt.Min häst får inte heller äta medans vi leker, om jag inte säger åt honom att han får.

Apropå variationen så tror jag att en del kontinuitet är bra för hästen för att han ska vara trygg med uppgiften (detta känner jag igen, jag kan det här), men inte bli uttråkad. Mycket beroende på Horsenality vad just din häst behöver.

Anne

Zaphix
0

Jag tycker join up är svårt, absolut inget jag skulle rekommendera en nybörjare att hålla på med utan tränare.

Jag har testat lite själv, men mig ger det inget alls känner jag. Ser liksom ingen aldening att hålla på med den typen av join up. Får inget ut av den typen av träning, förutom motion av hästen.. Finns bättre saker att hålla på med och lära känna hästen med.

Har blivit ombedd att jobba lite med en häst i stallet och tanken på join up flög förbi mitt huvud, men gav upp tanken fort.

När jag testade join up så använde jag carrot sticken eftersom jag vet att min häst gärna tar till "flyga i luften med hovarna åt alla håll"-metoden när han inte förstår vad jag vill eller inte vill vara med längre. Då är det skönt att ha nåt så jag kan hålla honom på avstånd, säkerhetssak. Använder hjälm och säkerhetsväst också, ifall att.

Jag manar på hästen när han stannar eller om han springer och tittar på nåt annat och inte verkar koncentrerad. Använde metoden att gå upp i faser. Ifrån att titta på honom till att använda sticken på honom, med faser där emellan såklart. :)

Men det jag har att tillföra diskussionen är väl att allt kan hända, så hjälm och säkerhetsväst är jättebra!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Väcker denna tråden igen:P

Har klippt ihop en liten karta från ett klipp och tänkte försöka förklara vad jag menar.

vet bara inte hur gör jag med bilden?
Det är flera print screens som är ihop klippta. får man publicera den eller? (kan man göra det om man slänger med videon?)
Ja vilket som, vill höra mig för innan jag bryter mot några regler.
Detta är inte för att visa på att något är fel utan bara förklara hur jag tänker.

Gyllir
0

#24 Så länge du inte använder copyright bilder borde det inte vara något problem ju.

Anne

Animal-3
0

#25 ok slänger up det iallafall så får andra avgöra…

Se om det funkar alls.
1. han ska skicka ut hästen, axlarna vrids åt vänster. Hästen vänder åt höger.

2. han vrider sig efter hästen, hans enegri träffar hästen i sidan och hästen vänder varvet runt och går ut i vänster varv.

3. hästen har sadel för första gången är ohantarad och jobbad i ca 5 min, mkt obekväm bockar iväg. Hans energi går mot hästens bakre del och den bockar iväg.

4. Han vrider sig efter hästen, med drivande energi hästen bockar vidare.

5. Hans enegri träffar hästen som fortsätter framåt och drar sig mot sargen.

6. Hans enegri flyttas framför hästen som stannar och vänder, hästen är underlägsen och vänder med huvudet bortåt från honom.

7. Han går på väldigt nära och hästen känner sig trängd och gör en väldigt snäv våndning mer eller mindre på två ben för att ta sig runt.

8. Hans energi ligger bakom hästen som fortsätter ut i sitt nya varv.

9. energin flyttas närmre baken och hästen ökar.

10. så som vanligt vrider han axlarna framför, enegrin flyttas upp framför hästen som direkt tvekar och saktar av.

11. Han rör sig mot hästen igen med sin bromsande energi och hästen är på väg att göra som förr, vända.

12. Då kastar han repet som drivande hjälp på hästens bakdel samtisigt som han bromsar med sin enegri och hästen hoppar nästan upp på sargen.

13. Hästen trycker sig mot sargen efter som den inte vet var den ska. Repet driver kroppen stannat. samtidigt som hans övriga kropp säger rör dig.

14. Han energi veknar lite när han vrider sig mer och hästen tar sin chans och flyr.

15. Han hamnar efter och vrider sig där han står. Avstånd är inget som försämrar energin så hans enegri fångar upp hästen.

16. Som direkt reagerar med att försöka vända igen.

17. man kommer närmare och skickar sitt rep för att vända hästen samtidigt som han vridit sin enegri på andra sidan vilket åter låser hästen med huvudet mot väggen.

18. När repets enegri halats in och öppnat vänder hästen från hans energi och börjar röra sig åt höger igen.