Spännande övningar?
Jag har lite ide torka. Men finns det ingen som har någon udda övning som är kul att göra.
Grabbarna jag har är väldigt snabba i huvudet och behöver extremt varierad träning för att intr tröttna.
Jag är inte så mkt för att vifta rep (missförstå mig rätt, NH är inte vifta rep vet detta till 100% men jag menar jag är inte så inne på övningar där man sänder back hästen med rep för att ta fram den igen m.m.) Då släpper jag häldre hästen och skickar back den för att göra något och så be den komma igen.
Så gärna ridövningar eller övningar när hästen är lös.
Tränar redan på grindar, plast, presserningar, tunnlar, olika trick, löslongering/corallarbete, L, Gå över saker, sända över hinder, klättre upp på saker m.m.
Men vill gå vidare kanske hitta något lite svårare där grabbarna och jag får tänka lite mer.
Har ni några roliga övningar?
Lär hästen apportera saker!
Jag tränar Storis i att apportera spön och vantar. Kastar iväg spöt och ber honom hämta det. Målet är att få honom att ta upp saker som jag tappar ifrån hästryggen och ge det till mig när jag sitter på hans rygg, vi får se hur det går..
Lärs lättast in med hjälp av en klicker. Säg till om du vill höra hur jag gjort, så jag inte skriver ett långt inlägg i onödan, är lite lat. :)

#1 ja appoertering är kul:D
Har tränat in samma sak på Peewee i samma syfte att han ska kunna ta upp saker jag tappar :) Även som mål att han ska kunna (tex på sommaren om man tar med sig en festis på lång ritt och ska kasta den) att han ska kunna ta den och kasta den i soptunnan.
Har börjat träna det lite mer Tuffe, han är inte riktigt lika inne på att ta något i munnen som Peewee.
Peewee har lärt sig ta en petflaska och slänge den i en hink eller ge den till mig beror på vilket jag ber om. Tuffis har bara lärt sig ta en trasa.
Tack för svar det är en jätte bra övening ^__^ kul att vi båda har samma tanke i slut målet så att säga ;)
Vet inte hur mycket ni kan eller vad ni tränar annars.. Men kan ju tipsa om en annan sak vi tränar MYCKET. Det är att gå emellan två läskiga saker. Vi tränar just nu mycket att gå mellan två stora blå tunnor. Men man kan ju ta vad som helst, gå under en stege, mellan två traktorer, mellas två viftande flaggor.. Ja det mesta. :)

#3 ja vi tränar mkt olika sådana saker. Grabbarna är väldigt säkta båda två så tunnor, presseningar, flaggor, traktorer, lastbilar, fyrhjulingar m.m. bryr dom sig inte om. Just nu är det massa averkning på g i skogen runt oss och vi har mött på dessa stora maskiner när de fäller träd m.m. utan problem. Vet inget på rak arm som don tycker är läskigt som jag kan leda dom imellan.
Vi tränar allt mellan himmel och jord. Från promenader, skogskörning, simmning, tömkörning, NTT, longrainings, longering, hoppning, terräng, ar m.m.
Mkt miljö träning tex. Tuffis (shettisen) har gått upp på teleborg flera gånger och vi har varit nere i växjö centrum och trickat för folk.
De gör även andra saker, spelar fotboll, aproterar m.m. det mesta vi kan komma på:)
Fortfarande kan de tröttna och vilja ha nya utmaningar, vilket jag letar konstant.

Kankse kan du lära dem spela fotboll? Sparka eller putta bollen med nosen fram och tillbaka till varandra? Eller varför inte flygande galoppombyten i en åtta? Kan de galoppera mot dig? Backa från svansen? Dina hästar kan ligga har jag sett, kan de sitta också? Spansk skritt i takt med att du går och när du rider? Trava sideways emot dig?
Lite brainstorm från min sida, kanske något du blev sugen på?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Fotboll kan dom:D Båda kan galoppombyten fast inte på kommando, haha. Försöker lära in det :) De kommer i galopp ibland
beror lite på humör…
Lärde in backa från svansen på shettisen och jobbar stenhårt för att få bort det igen… Det går liksom inte borsta ut den ordentligt längre. Inte utan att ha en shettis som backar efter en.
Ja sitta är färdig inlärt, spanskskritt med :D Trav sideways emot mig skulle jag kunna prova:D åt minstånde med shettisen.
Tack :D ja sista grejen kan jag ju prova åtminstånde med den lille:D
Alla slags olika skrämselhinder. Man kan göra mkt med en presenning.
Just nu håller jag på med en väldigt svår "passage" för min häst. Har lagt ut en bit presenning och sen ställt 2 höga tunnor så det blir nästan som ett vattenhinder. Presenningen ligger inte helt plant mot marken heller utan den fladdrar litegrann.
Du kan även hänga upp presenningen så de ska gå under den.

#7 Presseningar har de gått under, över, igenom. Upphängt, nerlagt och inlindat. Dom är inte rädd för plast eller prasliga saker. Varmblodet han älskar att leka själv med presseningar.
Jag gillar att jobba med skrämselhinder. Bara att jag inte vet något som grabbarna reagerar på, som sagt väldogt orädda killar.
Men tack endå, det är en bra övning.
Skänkelvikning snett över tunna eller liknande.

#9 Tack det har vi gjort :)
Okej. alla möjliga WE övningar då;)

Min häst backar från svansen, men bara när jag har min energi bakåt också. "jag går bakåt, vad gör du?" Så när jag borstar svansen, så har jag ingen energi åt något håll, utan den är neutral. At ease. När jag klappar min häst, vill jag inte att han flyttar därifrån.
Vad sägs om piaff från marken? Få hästen att gå i en åtta runt två tunnor, i frihet (liberty) trav och medans du står en bit irfån. Slalom liberty. Kolla på lite youtube så får man inspiration så det räcker och blir över!
Anne

#12 Ja jag vet inte vad som är med honom. Han går att klappa och ändå flytta för tryck. Men så fort det "drar" lite i svansen backar han>.<
Piaff från marken jobbar jag och Tuffis på :D Peewee jobbar fortafande med att hålla koll på alla 4 benen >.<
Jo slalom, 8or, volt i volt m.m. har vi tränat på, lös som sagt då jag gillar det bäst ^^ Ja jag är på youtube varje dag :D Har tänk införskaffa saker så grabbarna får måla lite.

Måla, herregud du har verkligen tid över! Är det nånting du inte kan?
Anne

#15 Jag bara måste säga att jag älskar era foton, du måste ha ett av landets vackraste hästbilder i ditt album.
Du hittar ju mycket inspiration i både ponnyagilityn och hundagilityn. Men kör en agilitybana utan lina, och använd mera extrema hinder, hoppa över eld tex.

#16 tack *^_^* Ja vi har provar lite agility fast på bäldigt låg nivå än då vi inte har någonstans att bygga bana eller något matrial. Skulle verkligen vilja^^ hoppas på att kunna samla ihop lite saker åt minstånde med Tuffis. Peewee behöver en väldigt hållbar bana om vå säger så. mr. plocka sönder allt hur omöjligt det en verkar, har redan förstört x antal saker i våra lek försök-.-
Roligt och småsött trick är ju att få den lille att leda den stora i grimskaft. Sånt brukar gå hem hos publiken :D
Du kan ju också lära dem att gå i en "cirkel" på plats med svansarna mot varandra, alltså ända mot ända och sedan gå runt med frambenen eller vad man ska säga ;)
sänd dem att göra en volt var med dig i "mitten" på en åtta, dvs en häst på varje cirkel av åttan, åt varsitt håll. Kräver nog en hel del av dig. hjärngympa för alla tre.
Gå sideways över bommar o dylikt som ligger i ett mösnter, tex en fyrkant med mulen in mot mitten och sedan med svansen in mot mitten. sedan kan man ändra bommarna så de ligger i 90-graders svängar mm.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#19 kom även på att du kan använda en gymboll modfell större och klämma fast den mellan hästarna. antingen sida mot boll mot sida eller rumpa mot boll mot rumpa osv. :)
stå på en stubbe och hästen löslongerar sig runt dig, lär hästen hoppa på stället. Göra fram/bakdelsvändningar i en rockring som ligger på marken.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Boll: En sån där uppblåsbar studsboll med två uppstickande handtag på som man sitter på och hoppar köper man från leksaksaffären, Hästarna får bra grepp med tänderna om dessa handtag. Jag har använt såna bollar när jag tränat körhästen, att han ska stå kvar när han får en boll insparkad under magen under tömkörningen. Mycket bra miljöträning. Min lättskrämda unghäst klarade detta ganska bra, när bollen kom in i hagen 10 m från honom så stack han iväg som en pil, vände efter 5 meter sedan tvärt och travade efter bollen som fortsatte att rulla ner i hagen 50 meter, för att undersöka den.

#20 Haft en horseboll och en gymboll. Peewee älskade sin horseboll som föl och unghäst men med åren tröttnade han lite. Annars tycker han bollar är väldigt kul. Dock vågar jag inte ta en vanlig gymboll till honom (jo kanske att sätta mellan grabbarna ;) ) men inte att leka med, den smäller han på 5 min O.o Vore kul att prova sätta en gymboll mellan dom, kan vara lite svårt med stl skillanden men vadå utmaningar är alltid kul;D
Först så är inte löslongering någor grabbarna hurrar över, men jag har tränat det några gånger när jag stått på en stol och det går :)
Oh det med rockringen ska jag prova!
Hoppa rätt upp på stället kan Tuffs liten redan:D Peewee kan det fast inte på komando (som vanligt då).
#21 Vårgar nog inte ge en sån till Peewee (som tidigare sagt han behöver mer hållbara saker). Har dock haft en sådan stor gymboll och den går kasta över, under och runt dom inga problem:) eller ja lite svårt under Tuffe med dom korta benen