Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1160 ggr
jagkan
0

Vikthjälp

Jag rider sedan ett år tillbaka lektion i en slags NH.

Förr använde jag mej mycket av vikthjälper, men nu får jag lära mej att detta stör hästens balans.

Nu rider jag med hackamore men använder nästan aldrig tyglarna, utan svänger hästen med skänkel samt vrider mina axlar/huvud (ej mage/höft), samt stannar eller saktar ner genom att "andas ut". Jag "tillåts" inte luta mej åt något håll, eller använda höften för att försöka styra hästen.

Detta fungerar väldigt bra då denna häst är väldigt lyhörd.

Har läst här någon gång om vikthjälper, är nyfiken hur ni gör och menar?

Kim

Gyllir
0

Ja, vikthjälper. Det har alltid varit ett suddigt område. Det är svårt att få tydliga svar. Man kan ställa sig frågan: Om du håller en tung kasse i vänster hand, är det då lättare att lyfta höger eller vänster ben? Men om du har ett barn på ryggen som skulle luta sig till vänster, tar du ett kliv till höger då? (För det benet är ju lättast att lyfta). Av denna anledningen tror jag faktiskt att vikthjälper stör balansen.

Däremot tror jag på en naturlig hållnig, och att följa dit hästen är på väg. Jag öppnar då vänstersida av min kropp när vi ska till vänster, (som du säger, ögon, naveln dit), men också öppna benet/bäckenet och stänga till på andra sidan. Då blir det lätt och naturligt för hästen att följa mig. Jag tror mycket på att rida med kroppen, den är ju så mycket större än bara tyglar eller skänklar.

Hoppas det hjälpte lite,

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

jagkan
0

Så som du nämnde så talar min lärare också mycket om att höften ska följa hästen rygg-rörelser.

Jag har haft lite svårt att lösa upp mitt stela bäcken/höft så jag kan följa hästens rygg rörelser från sida till sida, men sakta så börjar mitt bäcken få lite mer rörlighet.

Jag har två diskbråck i ländryggen och har blivit lite stel, men med vattengympa och denna nya ridning så fungerar min rygg bättre.

Känner du till Heather Moffett (Enlightened Equitation)?
Skulle gärna ta en kurs där, men måste nog köpa lite lotter förstFlört

Kim

Gyllir
0

Min ridkompis har haft frakturer i sitt bäcken och blivit stel efter det. Hon har fått bra hjälp med sin sitts av Centrerad Ridning. Jag har själv aldrig tagit lektioner i det, men skulle vilja. Vet inte vem det är, Heather Moffett.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se