Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 1425 ggr
Gyllir
0

Million Transitions

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi fått ett litet genombrott. Efter att ha tränat lite från marken, red jag i paddocken. Gyllir är inte särskild pigg i paddocken, tycker inte det är så kul. Men idag provade vi "a million transitions" (en miljon övergångar). Att stanna genom att andas ut och bli tung i kroppen är ingen konst på Gyllir, men idag fick vi riktigt fina övergångar från skritt-galopp. Jag lyfte bara min inner tygel och tryckte med ytterskänkel som galopphjälp. Lekte med att smyga igång traven och tillbaka till skritt. Han blev väldigt allert på vad jag ville och av någon anledning väldigt pigg! Det låg ett litet hinder i paddocken också som han brukar snubbla över lite då då, men idag kunde han tom hoppa. Det kändes jättebra! Skrattande

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Vad kul att det gick bra!

De övningarna jobbar jag väldigt ofta med med travaren, han är överbyggd och har därmed mindre lätt att sätta under sig, och då är det toppen med såna övningar. :)

OT iofs, men visst är det en islänning du har? Jobbar du öven med tölten och passen eller jobbar du som en vanlig tregångare?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yep, en liten islänning. Jag jobbar med tölten också, inte passen. Han är 5gångare, men jag har valt att inte träna pass. Det är sällan det råkar bli det, men igår bjöd han på en flygande pass sträcka :-) David Lichman har gjort ett material i Parelli anda speciellt för gångartshästar. Hur man kan jobba med travtaktiga eller passtaktiga hästar på ett naturligt sätt. Jag gick kurs för honom i somras, han är jättebra!

Det är lite mekigt att ha en gångartshäst, men väldigt roligt att tölta runt i skogen!

Anne

Zaphix
0

Okej, förstår att det räcker med fyra gångarter, är ju nästan för många bara det! :)

Ja, tölt är ju supermysigt. Blir så avundsjuka när jag ser islänningarna i ett stall i närheten. Vill ju också ha en liten "ullsocka" att tölta med, fast de är för små för stora mig.

Men slut på OT nu. :)

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

Den övningen är ju skit bra jag gillar den så under bar och får en att käna sig bra =)Min kompis gjorde den eller gör den ofta jag fick prova =) De gick så där men de va lärorikt jag blev helt  glad av den =9

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gyllir
0

#3 Vadå för små? Ser du hur långa ben jag har?? Hästen är 137, jag är 178! Dessutom finns det islänningar över 145 nu för tiden. Islandshästen passar alla :-) (Mer OT, ledsen, kunde inte låta bli).

Anne

Zaphix
0

5: Jag är iofs 170, men av den tyngre modellen. :)

Red islandshäst när jag var på Island förra sommaren, underbara hästar, men jag kände mig allt bra tung.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#6 Tror inte det är någon fara. Kan du rida storhäst, kan du rida islandshäst. Har du inte sett stora isländska gubbar rida i stolsits och ändå vinna tävlingar? :-)

Anne