Mental träning..
Bland annat Parelli säger ju att man måste vara i balans och harmoni själv också, inte bara hästen.
Vad tycker ni om det?
Jag försöker jobba så mycket som möjligt med mindfulness för att harmonisera mig själv. Inte bara för NH'ns skull då utan det har kommit eftersom. Mindfulness handlar mycket om att vara i nuet och känna sin närvaro, vilket man ju måste när man jobbar med hästar.
Tränar ni för att bli mer harmoniska och medvetna om er själva? Gör ni det, så berätta! Jag är jättenyfiken. :)

Jag har hakat upp mig på en annan sak Parelli sagt. Emotional Fitness. Att kunna säga, "How interesting!" och "Vill du … (fyll i med valfri favoritsysselsättning hos hästen), låt mig hjälpa dig" . "Blir du biten? Säg AJ". Att verkligen kunna känna att relationen kommer först. Att aldrig, aldrig, aldrig bli arg eller upprörd. Le och gör något åt det.
Jag som hade noll Emotionall Fitness känner att jag verkligen har utvecklats, inte bara när jag är med hästen. Jag jobbar med rehabilitering, och då behöver man verkligen en stor dos med EF.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Just det, YOGA för att bli kroppsmedveten och stark och smidig för hästens skull.
Anne
Vill tipsa om Tai Chi också.. För mig har det varit bra för min koncentration (har adhd, så stort problem för mig) och bli lugnare och kunna slappna av. :)
Är faktiskt nyfiken på yoga. Har sett någon affisch om yoga för ryttare för något år sedan.. Blev så nyfiken, men inte blivit av.

Tai Chi, Yoga, Chi Gong, alla är bra för koncentrationen och kroppsmedvetenheten = bra för ridningen. Jag råkade komma i kontakt med Yoga, hade lika gärna kunnat varit nåt annat, men jag trivs med det. Jag har hög muskeltonus (stel, förkortade muskler), så yoga är väldigt bra för mig. Kan tänka mig att det kan vara jobbigt när man har ADHD, då behöver man lite extra koncentration :-)
Anne