Tips till Nelly 9 mån.
Jag har precis köpt Nelly 9 månader.
Hon har tidigare knappt blivit klappad, men är inte rädd.
Efter fyra dagar så kan jag leda henne, om hennes nya styvfar, en 6 årig hingst som adopterat henne är med.
Jag får borsta hennes hals och rygg men inget mer, jag tvingar inte henne till något.
Gillar hon inte något är hon snabb att visa detta både med bett och spark.
Om någon har några bra övningar som hon kan tycka är roliga så berätta gärna.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av föl, men har haft häst förut.
Efter 10 års uppehåll från hästar började jag rida igen enligt NH "stil" som var nytt för mej, men det känns 100% rätt.
Och vill nu göra allt för Nelly och jag ska få en bra relation.
Kim
Friendly games, klappa överallt, gå långsamt fram och träna bort obehagliga områden med mycket tålamod. gå fram ett steg, backa ett. Hitta favoritställenea att bli kliad på osv. För ta på henne ska du kunna göra överallt.
Bitandet och sparkandet skulle jag nog prova att ignorera, eller så skulle jag fösa undan hennes huvud/bakdel. "kontrollerar" man bakdelen "kontrollerar" man hästen är ett talesätt som stämmer. Om hon sparkar, led runt henne i en cirkel, stanna och börja om med att klappa/borsta, biter hon eller sparkar led runt i en cirkel. Då blir det jobbigt att sparkas/bitas för då måste hon ju röra på sig. Detta är ett sätt att lösa det på, kanske kan det fungera eller så gör det inte det.
Vad gäller att leda henne så tror jag att om någon leder hingsten framför eller bakom henne ibland vid sidorna av så får hon mer och mer självförstroende och tillit till människan. man kan också göra en liten hinderbana i paddock/ridhus av litet däck och annat så går man med hingsten åt ett håll och henne åt ett annat. Så att man kan på en begränsad ta leda henne individuellt. Sedan kan man även börja leda henne själv till och från hagen. Ta ut henne först och inte hingsten.
Du får akta dig för att så hon inte blir så beroende av hingsten att du inte kommer kunna göra något utan honom framöver.
Däremot så får du umgås mycket med henne och hantera henne och skapa ett förtroende. Om tre månader är hon en åring, och ska kunna ledas, hanteras, lyfta hovar och sådär. Ha det som ett rimligt mål, hon ska ledas utan hälp av annan häst samt tolerera att man tar på henne överallt.
Glöm inte berömma och hitta favoritstället för kliande, det gör mycket.
När jag fick hem min 1-åring så vart han knappt hanterad. åkt transport två gånger och man hade i princip aldrig lyft fötterna på honom. Han accepterade allt mer eller mindre. Enda stället han fortfarande har litet svårt för att man pillar på är under svansen på baksidan där de inte har något tagel, där, tycker han det är litet läskigt och kniper med svansen tills han inser att man bara ska klia honom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Spännande att börja från cratch! Håller med Lina i hanteringen. Öva på lite i taget. Lycka till!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Vad trött man kan bli på folk som skaffar föl och sen inte hanterar dem. Man borde inte ens köpa dem!
Missförstå mig inte, det ser ut som en jättefin häst. Den har ju bara missat så mycket!! Lycka till och du kan få mycket hjälp här på forumet!!

Tack LinaN för dina fina råd!
Hon har bara bitit/nafsat efter mej ett par gånger och du har jag buffat till henne med armbågen, tillräckligt för att hon ska reagera.
När hon sparkat så har hon själv börjat gå, då har jag väntat tills hon stått still och fortsatt borstandet, men jag ska prova att leda runt henne i en cirkel det låter bra.
Vi var ute på promenad igår, jag ledde henne i höjd med länden på hingsten, och det gick över förväntan 
Dom går i hage med ligghall, så det blir inga in/ut- tag.
Det finns fler hästar som går i hagen brevid, så jag kan släppa henne lite senare med en av dom så hon inte blir för beroende av hingsten.
Hade inte funderat på att beroende risken…
Hon gillar att bli kliad så det ska jag fortsätta med.
Jag ska läsa mer om friendly-games, jobba på enligt dina råd.
Det ska (nog) gå bra för jag är så motiverad och har tid, grattis till ditt jobb med din unghäst.
Tack Anne, detta är så spännande och gulligt!
Kim

Jag ska göra allt för att hon ska bli en trygg och possitiv häst.
Måste erkänna att din kommentar sårar mej lite.
Jag har har lite över 30 års erfarenhet av hästar, inte ridskola utan egna och andras på landet.
Men har aldrig haft ett föl, och någon gång måste bli den första, och nu vill jag använda mej av NH, vilket är något jag bara kan lite om.
Jag är inte bosatt i Sverige, och här är hästhållningen väldigt långt ifrån NH, så hon har nog mycket tur att jag köpt henne.
Men jag ska ialla fall göra allt jag kan för att vi ska klara detta tillsammans.
Kim
#5… Klart någon gång måste vara den första, men håller med om att det är tråkigt (och oansvarigt) av uppfödaren att inte hantera henne.
När jag skaffar föl och skulle sälja den vill jag att den ska vara hanterad och väluppfostrad. Det ger en som uppfödare ett gott rykte,
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag förstår dig. Jag bara reagerade på ett ohanterat 9 månaders föl. Jag ville inget illa till dig. Som du säger så har hon vunnit högsta vinsten och få komma till någon som vill NH hantera henne!!!
Tyvärr kommer jag ofta i kontakt med "folk" som föder upp hästar utan att ta ansvaret som följer med uppfödningen.
Vad är det för ras på din Nellie??

#3 och 7. Jag måste bara säga att jag inte alls tycker att det är något negativt att hästen inte är hanterad. Jag skulle mycket hellre vilja he en grön häst som jag själv kan lära upp än en unghäst som är traditionellt hanterad! Tänk vad männsikor kan förstöra mycket. Min NH-kompis köpte en ohanterad 4åring i våras, och kriteriet var just att hästen skulle vara ohanterad, så hon kunde lägga grunden själv. Detta är ett mycket vanligt fenomen inom islandshästvärlden där man gärna vill ha unghästarna vilda tills man börjar rida in dem. (fast jag menar inte att detta är idealiskt, utan ett helt ok alternativ). Jag skulle själv gärna ha ett föl från allra början (har jag iofs haft flera ggr, men sålt dem senare), det måste vara bäst.
Anne
Visst kan människan förstöra mycket!! Men man kan oxå tillföra en hel del på ett föl. Hanteras de (speciellt de två första veckorna) så har man så mycket större möjlighet att få en fungerande relation till hästen. En helt ohanterad fyraåring skulle jag nog inte köpa….
Jag har en väninna som köpte två treåringar från England. De hade aldig blivit hanterade av människan. Den ena slaktades för det gick inte att få den "tam" den andra blev en ridskolehäst som bara kunde gå lektion i ridhuset. Förhoppningen var att dessa två skulle bli parhästar på tävling.. de litade aldrig så mycket på människan att de kunde bli inkörda…
Nu var dessa två extrema men jag har märkt att lägger man ner tid de två första veckorna speciellt och sedan några gånger per vecka det första året så har man en enorm fördel i relationen.

Visst är det så. Helt ohanterad är inte hennes häst, verkad och avmaskad ibland, men har annars gått i flock i hela sitt liv. Jag tror det finns både för och nackdelar hur man än gör. Men poängen är väl att det inte bara är negativt och omöjligt med en ohanterad häst!
Anne
#4 det fina med en cirkel är mer än en sak, för det första har du koll på bakdelen, för det andra kan du leda huvudet i den riktning du önskar och på så vis undvika att hästen springer över en. För det tredje är det en lugn och harmonisk rörelse/figur och slutligen det fjärde så är hästar lata och måste de gå i cirklar tröttnar de snart på att konstra.
Självklart så ska hästen få massor med beröm när den står stilla igen. Orsak och verkan, samt förstärkning. När hon gör något hon inte ska får hon jobba på något tråkigt, en liten volt tills hon stannar, kan ses som negativ förstärkning. Stannar hon får hon beröm och klapp/kli och det blir en positiv förstärkning.
Som sagt tidigare en ohanterad unghäst/fölis är ibland en förbannelse och ibland en välsignelse. JAg är glad för min heffaklump som blivit så bra men vi har massor med jobb kvar :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8… frågan är ju vad man klassar som hanterad. Ett hanterat föl för mig är att man kan borta hästen överallt, lyfta hovarna och kunna bli ledd.
Resten av hästen får framtida ägare forma själv.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#6,7,8
Jag bor på en liten Spansk ö, och inte alla här ser på djur så som vi (generellt) gör i Sverige.
Så det kanske är tur att Nelly inte är hanterad, och jag ville ha en oförstörd häst, men det känns också som ett STORT ansvar.
Nellys mamma är Lusitano och pappan fullblod.
Allt ok 
#11 Jag uppskattar alla råd jag kan få, det är mycket att tänka på nu…
Hoppas ni alla har en godkväll
Kim

jag köpte racoon som föl, tror han var 1 vecka när jag såg honom första gången. sen kom han när han var runt 7 månader. vi lyckades inte få med honom tidigare. han hade då gått med sin flock i hela sitt liv och att åka transport själv var ingen hit. men lyckades få hem honom med en kompis som åkte tillbaka igen. det är väldigt skoj med en ny häst som man själv får lära upp, men också ett väldigt ansvar. då racoon är ett russ, och envis som få. jag tror inte man ska stressa de små, vi har tagit allt nytt väldigt lugnt. men i början så var man nära att tappa hoppet, men sen så bara funkar det. man får nya krafter och han är väldigt lättlärd. att åka transport nu alldeles solokvist är inget problem, jag och tjejerna i stallet trodde att det inte skulle gå så himla smidigt. men nu klampar han bara på, det är så himla skoj. iof så var han så illa tvungen att åka transport då han fick hovböld och vi är väldigt ofta hos vetrinären för att kolla upp det. det som just nu är lite läskigt han är ju ändå bara 1,5 år är att stå i box själv. men som tur är så finns det många kompisar som ställer upp som sällskapsdam.
du får jättegärna höra av dig med frågor och sånt. har tidigare själv aldrig haft föl, så man har ringt runt till andra som har russ och frågat är detta verkligen normalt. fick lite panik en kväll när jag kom ut och han hade rejäla patella upphakningar. men så kan det vara om man är russ, kroppen hänger inte med och det är väldigt vanligt men kan avhjälpas med lite kavaletti träning.

#14 Lillsandra
Känns bra att få ta del av dina erfarenheter, och känna att andra har gått igenom samma saker.
Alla talar om tålamod och det är bra, för att inse att allt kan inte ske på en gång.
Just nu så jobbar jag med att varje dag få borsta henne ett par centimeter mer på alla enl. henne "farliga" ställen. Och långsamt går det…men det går.
Jag åtekommer gärna med frågor när jag sådana poppar upp, tack!
Kollade dina bilder och han är såååå charmig din Raccon.
Kim

det är alltid skönt att ha någon man kan bolla frågor och ideér med. nu har jag kanske inte gjort rätt i en sak. men Racoon älskar mat, han gör allt för mat kan man nog säga. försök att röra henne när hon äter. så länge Racoon åt så var det inga problem att borsta eller kratsa hovarna på honom. numer så går det jättebra. men han vet att efter att det är klart så får han lite äpple och morot, eller tom samtidigt som jag håller på.
när hovis varit ute då får han stå och mumsa på äpplen o morötter, då är det inga problem att stå still. det här är säkert helt fel sätt enligt många, med att man mutar hästen. men jag anser så länge det funkar så är det bra. sen får man jobba bort maten och godiset eftersom. men då kanske de lär sig att det inte är så himla farligt.
när han kom så vägrade han att va själv, jag vet inte hur det är med Nelly. men jag tog det lite pö om pö. det har tagit tid, men nu kan han stå i stallgången själv utan kompisar. men i boxen går det inte. det jag gjorde var att jag tog han längre och längre bort från kompisarn för att bygga upp han självförtroende. vi började i hagen, sen stod vi utanför.
Nelly var också väldigt söt.
Sandra

Jag tänkte fortsätta skriva om våra framsteg/bakslag här i denna tråd.
Idag fick hon en spruta av vet. och han var så snabb så hon hann inte reagrera, har aldrig sett någon så snabb.
Han besiktigade henne också och allt ser mycket bra ut, det enda var att hennes bakben är något "ut-ställda" (säger man så på svenska?), men han sa att det kan ändras med tiden och att det var så lite så det har ingen betydelse.
Och idag kunnde jag röra hennes ben nästan till hasen, jippie!
#16 Vill inte störa henne när hon äter, för då äter hon mer långsamt, och hon går i "lösdrift" och då hinner hennes kompis äta sin mat klart och vill äta upp hennes också.

Hennes första gång med grimma på var förra veckan och sedan har jag inte tagit av den.
Dagens övning var att ta av och på grimman, och det gick helt utan problem.
Så nu får hon gå utan, och jag hoppas det går bra att sätta på den imorgon.