Rida i halsring?
Jag skulle gärna vilja prova att rida min sköthäst (ridtravare) i halsring någon gång. Vet att det finns flera här inne som sysslar med det och skulle vilja ha lite tips…
Boogie är ganska pigg och lyssnar inte så bra på vikt/skänkel-hjälper när man ska svänga. Kan jag prova att rida i halsring ändå? Och går det bra att använda ett vanligt grimskaft eller liknande runt halsen?
Tacksam för all hjälp!

Även pigga hästar kan ridas i halsring utan problem, det handlar bara om komunikationen. Dock måste han få en chans att lära sig vad du vill.
Rid mer med sits när du ridervanligt och lyssnar han inte direkt försök endå så långt det går med sitsen att rätta till det som blir fel. Det ger honom lite mer chans att lära sig/lyssna bättre.
Om du är lite osäker kan du alltid rida med halsring och tex. repgrimma samtidigt så du använder halsringen och när han verkligen inte lyssnar eller förstår ta i repgrimman.
Vet inte mkt mer vad för tips jag kan ge. Själv har jag ju en kille som älskar att slippa ha något på huvudet (ridtravare) ;)
Lycka till:)
JAg skulle väl göra som så att om jag ska svänga så frångåg det klassiska, tryck litet här och flytta fram bak skänkel där, och när du svänger så vrider du hela kroppen tex til lvänster, då menar jag hela kroppen :D
inte bara överkroppen utan även benen. Det funkar hyfsat på min häst om man måste bli övertydlig. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ok, tack för tipsen!
Ska försöka tänka mer på att vara tydlig med andra hjälper när jag rider. Vikthjälper fungerar när jag verkligen lutar mig åt ena sidan. När jag använder ena skänkeln för att flytta honom börjar han dock oftast springa…
(#1 Har funderat på att skaffa en repgrimma också.)
Men tror ni jag kan börja typ snart eller måste jag få honom att lyssna mer innan jag prövar? Kommer självklart hålla mig i paddocken och ha sadel på.
Och så en sak till; svänger man bara med andra hjälper eller använder man halsringen i svängar och stopp också?

Vill du bara prova så gör det i paddock med halsring och träns. Så kan du använda sits och halsring och sedan tränset om det behövs. Bara för säkerheten.
Man kan ge ett lätt tryck på sidorna av nacken och/eller hålla in lite med halsringen. Men främst är det sitsen:)

Du kan testa nu att ha halsringen runt samtidigt som ditt vanliga träns eller repgrimma. Det är aldrig fel att testa. Men det kanske inte är så smart att rida utan extra" safety net" på en gång. Man svänger och stannar i första hand med vikt och skänkelhjälper, sen använder du halsringen vid behov.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Smart med att ha träns på också! Det ska jag prova! 
Men hur ska jag lära honom att flytta sig åt sidan för skänkeln…? Och går det bra att knyta ett grimskaft runt halsen eller kanske tyglar?

Först ska du lära hästen att flytta från tryck från marken (de 7 lekarna). Exakt samma princip använder du på ryggen. Se Piggsvinsleken.
Du kan använda vilket rep som helst till halsring. Grimskaft, tyglar, you name it.
Anne
Det värsta är att från marken verkar det mesta fungera nästan perfekt… Men så fort jag sitter upp är det andra bullar som gäller! 
Fast bra att jag kan använda vanligt grimskaft. Har köpt en repgrimma nu också så ska börja med lite mer horsemanship.
Det är bara att testa dig fram!
Men använd något på huvudet som säkerhet först. Jag rider aldrig med bara halsring, utan har repgrimma och rep på också ifall jag behöver. Det är ju inte ivägen liksom. :)
Tycker att den häst jag rider går betydligt bättre med halsring än annat, man kommer åt bogarna mer då vilket är hans problemområde. :)
#9 Okej, jag provar nog med träns först som säkerhet, så kan jag köra repgrimman när jag har tränat lite mer.

Förklara hur det fungerar med halsring:P Vet ju att hästen flyttar sig från dess tryck, men jag förstår inte när ni pratar om att komma åt bogarna. *vetgirig*
11: Det jag menar med att komma åt bogarna är att min häst gärna skjuter ut bogarna på böjt spår, i skänkelvikningar och en massa andra övningar. Men har jag halsringen, som har direktkontakt med bogarna så kan jag bara trycka lite med den så skjuter han inte ut bogarna och går bättre. :)
läser mitt inlägg #2 och undrar om jag vasrt trött när jag skrev, begriper knappt vad jag skrivit ^^

#12 Aha, jag hänger med ;)
#13 hah det var fullt begripligt ;)
#13 Haha… xD jag tror jag förstod i alla fall.
Oturligt nog passade inte repgrimman som jag köpte till Boogie… Hur mycket jag än reglerade den. Han har för stor skalle!
Så det blir till att lämna tillbaks den eller nåt. Någon som vet ett bra ställe där man kan köpa repgrimmor och det finns i fler storlekar? Av de hästaffärrer som ligger nära mig så vet jag bara att det finns där jag köpte den, på Börjes.
Å andra sidan kanske jag klarar mig utan repgrimma, det handlar ju mer om kommunikationen än vilken utrustning man har.
#15 för rep, porto och nån liten peng så kan jag lätt knyta en grimma till din häst. Jag har ju knutit en åt harry som nästan är för stor för honom ^^ tror faktiskt den sitter bättre nu när han faktiskt vuxit till sig litet. :D
dock kan ja ginte knyta fiador-knutar utan knyter en ganska enkel knut under hakan istället.
#16 Okej, men det låter ju bra… Grimman skulle ha passat en vanlig stor häst sa de, men det gjorde den ju inte. Jag skulle vilja ha en som är lite större än den, så jag kan ha den på Boogie och kanske den andra hästen i stallet och så till den dagen jag får egen häst… En repgrimma ska väl ändå gå att justera så att den passar flera olika hästar? 
Exakt hur mycket skulle en grimma + porto kosta? Och har du kanske en bild som du kan visa eller något?
#17 just nu så har jag inte tillgång till min egna dator *suck* men bild på den grimman jag har kan komma upp så snart min dator är hemma igen. Men i runda slängar så portot tror jag kan landa på 30-40kr samt då vad rep kostar och så en hundring för jobbet? säg max 200kr.
vad är det för hästar som det ska passa? själv har jag ju en ardenner/shire
#18 Okej… Han är ju faktiskt en varmblodig travare…
Han har förmodligen bara ovanligt stort huvud eller så var det grimman extremt liten. Jag vet inte. Den var ju inte alldeles för liten, men det satt ändå åt för hårt runt nosen och gick inte att knyta ordentligt hur jag än reglerade den.
hanna har du kollat på börjes western-avdelning? tror det kan finnas där =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#21 Menar du repgrimma? Det var där jag köpte den… De sa att den borde passa stor häst, men icke. 
men du sa väl hööks?? bestäm dej xD
// Alexandra
#23 Haha, nej, läs inlägg 15 igen, noga… x'D
haha jaja xD men kolla hööks då =D
// Alexandra
Jag lämnade tillbaka den gamla repgrimman hos Börjes idag och tog en sväng in på Svensk Ridsport efteråt. Så frågade jag direkt i kassan för har aldrig hittat repgrimmor där jag jag själv letat. Men visst fanns det! 
Så jag har införskaffat en ny nu, lite dyrare, men ser ut att vara större och dessutom tror jag den är skönare på, för de två repen bakom nacken+runt nosen var ihopsatta. Finare färg också.
Så nu ska jag till stallet imon och prova den, så ska jag verkligen börja träna mer på skänkel och vikthjälper. Vill sååå gärna prova att rida i halsring snart!
Goda nyheter, min nya repgrimma passar!
Jag tog på den igår och tog ut honom i paddocken med bara grimman och ett red som grimskaft och bara lekte lite från marken. Jag satte upp slalom, ett litet hinder och två bommar som låg nära varandra där han skulle stå still emellan och så backa ut. Han var jätteduktig och mot slutet släppte jag honom lös för att se om han klarade slalom utan rep, och efter lite trixande gick det.
Sen sprang han dock iväg och då föröskte jag bjuda in honom till mig som i en "join up" och när jag hade väntat en stund och flyttat mig efter honom i sån där 45-gradersvinkel så kan han fram till mig! Följt efter mig gör han nästan alltid, men han har aldrig kommit fram frivilligt. Det var en sån härlig känsla, att veta att han litar på mig. 

Underbart! det är så fantastiskt med sånna dagar när man gör framsteg och hjärtats värms. Grattis!
Anne
#28 Jaaa, det var jättehärligt!