Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2259 ggr
anyberg
0

Puffande huvud

Några bra tips på vad man ska göra med en häst som gillar att puffa iväg en med huvudet?

Zaphix
0

Tar hästen i ordentligt så man inte kan stå kvar så bör man nog försöka vara snabbare än hästen och märkas när den är på väg att göra det. Jag flyttar hästens framdel när han är på väg att göra det. Nu gör han det knappt längre, bara när vi har tränat hårt och han är riktigt svettig och det kliar ordentligt. Då kliar han honom tillbaka, ganska hårt så han inser att det är skönare att klia sig mor en stolpe eller vägg.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag håller med #1. Om du står rakt framför hästen kan du också be honom att backa när han puffar på dig. Försök stå kvar om det går, så han inte flyttar på dig, utan ta gärna några kliv framåt istället. Ibland kan det hjälpa att röra armbågen upp och ner några gånger, så han puffar in i en hård armbåge. Det är alltså inte du som *slår* honom, men han får skylla sig själv att han går in i din armbåge. Mycket stor skildnad där!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

anyberg
0

#2 Du menar att om man misstänker att han är "sugen" så kan man börja röra armbågen framför huvudet, så han ångrar sig eller lär sig en läxa?

Jag har bara träffat hästen ett fåtal ggr så jag har inte hunnit lära mig att se vad han har i tankarna innan han gör något…än. :)

LinaN
0

Jag väser åt hästen eller något annat vasst/skarpt ljud. Det får de flesta hästar att stanna upp och tänka efter en gång extra innan de puffar.

När min buffar med huvudet så brukar jag som #2 antingen göra buffen obekväm dvs hålla en rykskrapa/vass armbåge eller liknande i vägen. Eller så skjuver jag undan huvudet på hästen när buffet kommer så jag buffar tillbaka.

det har fungerat bra, men ibland så missar man ju ändå men det är sånt spill man får räkna med ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jackiejohn
0

Min häst gjorde så i början dels för att få uppmärksamhet och sen hade hon en ful ovana och de va att leta och nafsa efter godis i fickorna!

För de mesta puffa hon i brösten/sida ibland hände de att man fick en käftsmäll…

Jag blev riktigt arg och tog tag i grimman elr grimskaftet och ställde mig framför henne och stirrade stint på henne och sa "Låt bli de där!" samtidigt som jag tvinga henne bakåt, hon sluta efter ett tag iaf. De funka för mig och min häst iaf! :)

Zadeira
0

Jag brukar börja med att buffa tillbaka, genom att putta hans huvud åt sidan från mig. Slutar han inte så ställer jag mig framför honom och går mot honom med signalen att han ska backa, när han gjort det ber jag honom komma fram till mig igen. Fortsätter han buffa så gör jag samma sak igen, och igen och igen om det behövs.

Gyllir
0

#3 jag menar när han puffar, du behöver inte läsa hand tankar :-) Du tar bara upp armbågen när han puffar och rör på den upp och ner några gånger. Eller ett knä om det är smidigare. Poängen är att han ska bli smart och tycka att han själv var dum som gick in i dig, istället för att det är du som gör något mot honom, för då kommer han skylla på dig för det. (vilket sänker dig i rang). Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se