Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1403 ggr
Animal-3
0

Hur vet man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter bara så här på kvällen jätte trött och så kom det till min tanke igen…
Hur vet man hur mkt man kan och/eller klarar?
Hur vet man om man är redo att lära andra?
Hur vet man att man att det blir rätt?
Menar jag har många vänner nu som börjat hålla lektioner för andra m.m. och det kliar verkligen i fingrarna på mig. Men jag vet inte. Säg att en häst är en problemhäst och ge den till mig, det oroar mig inte det minsta.
Men komma till en människa med förhoppningar m.m. och lära den vad jag tycker och tänker?
Jag vet inte hur mkt jag kan, jag vet hur mina hästar och dom hästar jag jobbar med är.
Jag kan knappt säga händer detta gör jag … utan det blir mer nu hände detta så jag gjorde … därför att.
Och hur vet jag hur mkt jag kan i förhållande till den jag jobbar med?
Vem vet hur mina hästar varit hos någon annan, och vem vet hur andras hästar varit hos mig?
Jag blir bara lite osäker. Jag vill så mkt men vågar så lite.
Sen blir det kanske en vana?
För mig är det självklart att man kan släppa hästen då och då utan att det händer något, det är själv klart att min häst kan bli rädd men litar på mig. Det är mkt man själv tycker är självklart…
Sen tycker många jag är mesig med hästarna… det är inget jag vill eller tror att jag kan ändra. Rädd att det blir ett problem.
Ja ni förstår nog mina tankar. Vad säger ni rent allmänt?

WinterPrince
0

Vill du ha en försökskanin så får du gärna använda mig och min herre.

Zaphix
0

Man måste väl testa sig fram, framför allt att jobba med många olika sorters hästar.

Annars vet jag inte.. Det är svårt sånt där. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[chouwa]
0

Det är helt sant.
Våga!
Tvekar man med något man lär ut skall man vara ärlig med det.
Ingen, ens välutbildad, vet allt och är helt säker på allt.
Man lär sig på vägen :-)

Gyllir
0

Håller med #3, det är bara att prova. Uttala din osäkerthet, vara ödmjuk och ha styrkan att kunne erkänna dina misstag. Jag började ge lektioner efter att ha blivit tillfrågad, och eleverna blir bara fler och fler. Gör du ett bra jobb så får du bra respons. Jag tror inte du behöver vara ett dugg orolig, du verkar kunna väldigt mycket!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

#1 hehe ja det vore spännande:)

#2 så sant! saken är bara hur man får tag på hästar att träna, Jag har ju mina grabbar, fasters ston och det är det.
Var på praktik på gotland där jag hade 4 träningshästar också men de hade jag ju bara i trickträning och bara i 2 veckor. Med varierade resultat. Eller ska inte säga det det gick väldigt bra men tex. var det en unghäst som var lite…um…får man säga trög? jätte snäll men han var lite trög. Men fullblodet gick så mkt bättre att jag senare blev erbjuden att få honom, tyvärr har jag ingen möjlighet till fler hästar.
Ja det är verkligen svårt…Skäms

#3 Också sant, ja anledningen att jag är så osäker är nog inte själva hästhanteringen. Alla problem går att lösa bara man kommer på hur och sedan är jag väldigt individ inriktad. Så det kan vara samma problem men två olika hästar så gör jag olika efter vad som känns passar hästen. Skulle aldrig träna Tuffe och Peewee på samma sätt tex. Vissa saker ja men långt ifrån allt.
Det är mest prestations ångesten jag har. Jag vet inte hur stora förhoppningar folk har.

#4 Jag har börjat lite smått. Då jag blivit tillfrågad av väldigt många. Så jag har en trick kurs på distans uppåt landet som börjar nu någon ting och sedan ska jag dit och hålla kurs 2-3 gånger på plats för att kunna ge mer nogranna instruktioner. På distands menas då att jag skickar över beskrivningar och de redovisar sedan sin träning med filmer. Och tack så mkt! Skäms

WinterPrince
0

#5. Vi bor ju i samma stad så. Ska åka ut på lördag. Vi kan ju höras på PM.

Animal-3
0

#6 Ja, nu var jag borta hela lördagen >.< men vore kul att träffas när man bor så nära:)

WinterPrince
0

Ja det vore vekligen roligt! Jag är så imponerad av hur duktig du är med dina hästar.

alskadeida
0

Min häst följer mig när han går i grimma.. han stannar när jag stannar och snurar mm.

Om någon rider på honom så följer han fortfarande mig vilket gör att jag måste gå en bit ifrån annars kommer han och puttar mot mig.Jag är tydligt hans ledare. Jag har ett bra samspel med honom och kommer längre fram att även visa andra detta. Men om dem vill sedan ha kurser med mig är ju upp till dem.

OBS. Jag hanterar honom mkt på lugn sätt. Inga sparkar eller drag i munn. Rids på anatomiskt bett eller utan och långa tyglar.

Tränar även western trail och plesaure.

Enligt mig är jag en duktig tränare med min häst och har även fått en vrång fd travare att bli longerad utan hot som han tidigare gjort.

Animal-3
0

#9 Mina hästar följer lösa, går att lämna nästan överrallt, rids aldrig med huvudlag, har börjar köra utan töm. Lillen är trick tränad och gör allt från ligga platt på sidan till att hoppa upp i en capriolle.
Litar för det mesta på att jag har rätt så även mina vänner m.m. kan rida i halsring. Båda är stora personligheter och vi håller lite shower. Men jag känner ändå…det är ju mina grabbar. Dom kan mig utifrån och in och tvärrt om (hoppas jag).
Har väl hjälpt till med en del hästar med bra resultat men aldrig tränat en ryttare/ägare…tror det är det som oroar mig mest. Hästarna kan jag människorna är de som skrämer mig lite antar jag.
Om jag är en bra tränare kan jag inte svara på…
Har jag haft bra resultat med hästarna jag jobbar…jo ja det har jag men det är bara en 10-15 st…förstå hur många personligheter det finns… och alla kräver sin egen personliga träning och fart…tänk om hästen ber om mkt tid och ryttaren inte gillar det? tycker man gör ett dåligt jobb…(prestations ångets? inte allsOskyldig)

WinterPrince
0

som sagt, vill du testa på att träna mig och min häst så ställer vi gärna upp.

alskadeida
0

#10 känner så jag med att det är människorna som är svår att jobba med för dem styr och ställer och inget på hästens villkor.

Men jag jobbar med hästen och för och inte mot hästen och för människan.