Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1109 ggr
Zaphix
0

Hoppa!

I söndags så hoppade jag och hästen, inte från marken denna gång utan jag satt på ryggen.
Första gången jag hoppar med repgrimma och inte hackamore, så¨det blev låga hinder. :)

Men det gick inte bra alls. Hästen har väl ingen fantastisk hoppteknik annars heller, men nu kändes det som att han mest dog över hindret. Ryggen var inte alls med kändes det som. Vilket den brukar vara, även när jag tränar att hoppa med honom från marken.

Har försökt luska på vad det var som gick fel, men det enda jag kommit på är att han kanske behöver mer stöd.. Men det stämmer inte överrens med att det fungerar bra från marken..

Nån som har någon idé om lösning?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Funderat på om det kan ha varit dagsformen? Ni kanske behöver öva lite mer innan det går riktigt bra? Var hästen med och hoppade eller var det mest du som hoppade? (förstår du skillnaden?)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Kan ju varit dagsformen, men allt annat vi gjorde den dan gick utmärkt, men han kanske inte var på hopphumör. :)

Öva mer behöver vi definitivt, men jag vet inte hur jag ska öva upp det. Nån bra övning?

Han hade framåtdriv fram till hindret, men sedan bara föll allt.. Brukar alltid behöva driva lite extra vid hoppning och smacka nån gång innan hindren för att peppa honom. Vilket jag gjorde den här gången med. Han hade suget mot hindret, men när hoppet kom så dog allt typ..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag har islandshäst som ser dåligt, jag kan faktiskt inte hoppa :-/ Så, jag vet inte hur man övar upp det. Bara göra det mer? Olika sorters hinder, naturhinder. Apropå att han inte riktigt kommer över, så behöver han kanske en morot efter hoppet? En hink med godis, vilo paus? Bara några tankar…

Anne

Zaphix
0

Ska testa med godis, han fungerar bra på det. :)

Dock kan jag inte ge godis från hästryggen.. Han han så dålig balans att han ramlar då.. Smala bogar o så..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Ramlar han när han böjer huvudet (kyssa stigbygeln/one rein stop/lateral flexion)? Även om han har smala bogar borda han kunan sprida ut benen så han står stadigt. Något man kan öva på…

Godiset kan du ställa i en hink efter hindret (på varje sida om det)- Så du går från hink till hink, men det råkar vara ett hopp emellan som han får ta sig över för att få godiset.

Anne

Zaphix
0

Jo, jag måste hjälpa att balansera upp honom då genom att luta mig ordentligt åt det håll han böjer halsen. Om jag inte gör det så håller han på att falla. Ett par ggr har jag fått kasta mig av honom så jag inte ska hamna under när han ramlar.. Fast han har iaf inte ramlat än.
Han har ju bogarna som ett problem, men vi jobbar med dom och försöker lätta spänningar. Antar att det hör ihop.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Ja, nu kom vi in på något helt annat, men det kan ju också vara intressant att lösa detta problem :-)

Berätta sen hur det går med hoppningen!

Anne