Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1387 ggr
kaka1234567
0

Hur gjorde du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad va de du börja med när din häst va ny.

Kanske joyn upp eller de sju lekkarna eller kanske börja med att strycka den i pannan när den gör något rätt och den ska sänka huvudet.??

Ja hur fjorde du när du börja med NH på din häst bäretta .

Och vad är de  bästa att börja med först om man är nu??

För om bebbe blir min måste jag veta de.De jag har gjort under tiden jag varigt skötare .Att få ah lysna på tryck och säncka huvudet när jag strycker han i pannan och beröma han på så sätt.Och sänka huvudet när jag ska bytta grimma till min skötgtimma och sänka huvudet när jag tränsat.Men han sänker huvudet bara för mig och spesielt vid tränsning.Brukar annars höja huvudet.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Animal-3
0

Hur jag gjorde svårt att säga…

Jag var 5 år när jag fick Tuffis. Han var 6 månader. Jag var bara jätte glad, klappa, borsta och när jag fick leda honom själv.

Peewee var jag bara 9 år och han 2 månader. Jag var med när han nappades på flaska och så lekte vi i hagen. Spelade fotboll, hjälptes åt att sopa stallgången m.m.

Hur jag skulle börja nu, beror nog på häst. Jag måste träffa hästen, möta den i sin miljö. Låta den visa mig det jag vill veta och sedan bestämmer jag mig utifrån det. Men hällst vill jag ha hästen lös. Börjar jag jobba med en häst vill jag ha den lös då den inte ska bli på tvingad att den måste jobba med mig. Utan när jag är duktig/intressant/meningsfull nog att jobba med så jobbar den med mig.

Gyllir
0

Jag började på egen hand med de 7 lekarna. Hade noll "Savvy" (know-how) och gjord alla fel som bara gick att göra. Gjorde mycket miljö-träning eftersom han är så rädd för allt. Lite join-up, det var kul för då följde han med mig överallt i trädgården hemma alldeles löst. Måste ha sett roligt ut när vi knatade omkring i mammas fina trädgård och letade efter läskiga saker vi kunde leka med :-) Inte förrän senare skaffade jag mig material, böcker och filmer, utrustning, kurser osv och då gick det fort bättre!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Nu är det ju inte min häst jag jobbar med. Men det var jag som började leka med NH med honom.

Vi hade stora ledarskapsproblem, så det vi började med var catching game. Man behöver ju få tag på hästen i hagen innan man kan göra så mycket annat..

När vi hade sprungit runt i hagen mååånga timmar många gånger så fuck vi till slut kläm på det och började med de sju lekarna. Tränade också på att leda honom bakom mig istället för vid sidan.

Har en stallkompis som är tränare inom PNH som har hjälpt mig hela tiden. Skulle nog fortfarande inte fått tag på hästen i hagen och fortsatt blivit sparkad om hon inte hjälpt oss. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

När jag fick hem min häst var han ca 13månader. Jag började med att bara vara i hagen. Prata med dom andra hästarna. Gå runt lite och se om han ville hälsa.

Sen tog jag in och bara borstade igenom honom och sen ut i hagen igen. Nästa steg var att ta en kort promenad.

Sen fick han gå på bete hela sommaren, med få besök.

Efter sommaren satte vi igång mer på riktigt. Vi lekte först friendly game med plastpåsar och paraplyer mm mm. Miljöträning och lastträning vart det en hel del av. Utökade våra promenader succesivt. Tränade mycket kommandon under promenaderna.

Lärde honom att stå still själv (även om det fortfarande måste upprepas ibland) Sen lekte vi piggsvins leken och driving game och yoyo-game. Sen har vi inte kommit mycket längre med lekarna för vi verkar missförstå varandra.

På sista tiden har det varit mycket promenader för att lära honom att våga gå först (han drar gärna benen efter sig). Igår verkade det som det släppte lite.

Nästa steg är att vänja honom vid tömkörningsgjorden och sen ska han få ett välförtjänt vinterlov.