Va har ni gjort idag?
Tänkte det kunde vara kul med en liknande dagbokstråd där man skriver vad man har gjort med hästen (NH). Där kan även andra hitta inspiration :)
Bilder/ film är varmt välkommna också.

Bra idé, jag delar gärna med mig av min dag :-)
Eftersom min häst har varit sjuk i helgen, har vi bara promenerad i skogen. Men skogen är ju en rolig lekplats om man har lite fantasi. Vi hittade stubbar att gå upp på, fallna träd till en sideways lek, en liten öppen plats där the cirkling game fick plats. Jag har ett tag försökt förstå en av Parellis meningar lite mera praktisk. Få din häst att ta din idé som hans idé, men förstå hans idé först (grovt översatt). Det var hans idé att galoppera och bocka när jag bad om trav på cirkeln, intressant. Det var hans idé att hoppa över stubben, innan han ville klättra upp på den, intressant. Lätt som en plätt att få honom att tycka det var skoj.
Det är lite svårare att få in ögondroppar i hans ögon. Han tycker inte alls om min idé. Att ge honom medicin i munnen är lätt ch han har fått penicillin i en vecka nu utan några som helst problem, men ögonen är svåra. Någon som har tips?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag tycker det är jättesvårt med att ge just i ögonen eftersom de är så extremt känsliga där. Kanske lite motivationsträning kunde vara bra där. Varje gång man tar vid ögonen så blir det godis?
Idag har jag inte gjort något med min häst eftersom jag jobbade så länge (kom precis hem). Men igår tränade vi yo-yo-game i stallgången. Både squeeze och yo-yo på samma gång. Vilja tyckte det var lite svårt först men efter en stund gick det nästan hela vägen på fas 1 
Kul med en träningstråd!!
Igår så tränade jag Lillebror lös i rundcorallen. (låter bra men det är egentligen bara vita pinnar och en eltråd utan el)
Han känner sig lite instängd där så jag jobbar mycket med friendly game. Försöker göra lite av varje av de sju lekarna. Han är så känslig och reagerar mer än vad jag vill ibland. Det var andra gången i rundcorallen så jag höll bara på en halvtimme ungefär. Sedan satte jag på mitt nyinköpta 45'-rep och tränade på ridbanan. Jättekul!!! Vi lär oss att kommunicera på långt håll och det är verkligen en utmaning både för mig och honom. Konkret så blev det mycket skritt-halt-skritt, skritt-trav-skritt, trav-galopp-trav åt båda hållen och varvbyten på långt håll. Lite sideways (det tycker Lillebror är så kul) och sedan var det bra!
Stackars Princess har sträckt sig i ena baklåret och kan inte träna alls.. fick lite massage och pyssel..

Jag var ute och for hela dagen igår. (Hämtade bl.a. fantastisk handgjord ost hos en leverantör!) Kom hem och hittade Amlo SÅÅÅÅ leksugen. Till saken hör att vi rök ihop lite dagen innan, så jag ville bara ta ut honom och umgås lite. Lekte igenom alla lekarna (med mycket friendly!) och kände att vi jobbade bra ihop. Sen började vi med yo-yo och sideways mellan två bommar i vinkel. Mycket tugg och slick och funderingar, men vi slutade när han kände sig duktig och nöjd med sig själv.
Idag ska vi träna lite lastning för första gången på LÄNGE.
Red en stallkompis häst idag. Har ridit mycket tillsammans med henne, men bara suttit på henne på plan en gång tidigare, så det var roligt.
Tränade lite från backen på väg in från hagen, massa friendly game. Satte sedan fast henne i grimskaften vi har i stallgången med baken ut mot dörren. Hon stod där snällt tills nåt hände och hon kastade sig bakåt och grimskaften gick som tur var sönder. Inte så lyckat..
Ställde in henne i boxen istället, gick mycket bättre. Men hon är skygg om huvudet, så en massa friendly game innan hackamoren kom på. Men till slut gick det.
En bra hästdag idag, positiva hästar och fint väder. :)

Kul att läsa vad alla skriver :)
Idag är jag kaxig för Vilja rörde sig bara 3 gånger när jag tränade på att stå stilla i gången (från det att jag hade "placerat" henne). 1 gång när pälsglansen kom fram, 1 gång när katten skenade mellan benen på henne och 1 gång för test *katig*. Hon stod tom. stilla när jag gick in i sadelkammaren för att hämta lekpinnen. Måste vara mitt nya 22" rep som funkar så bra hahaha
Idag tränade vi yo-yo-game med hinder. Hon skulle kliva upp och ner för en liten stenmur. Till en början hade hon det lite svårt men sen gick det bra. Det är inte riktigt samma känsla som jag hade förra veckan men så tänker jag så nu att just nu tränar vi på saker som är väldigt svårt för henne och det går bra i alla fall. Så känslan infinner sig nog snart igen hoppas jag :)

Jag har legat hemma och varit sjuk sen i tisdags, så min kompis har tagit hand om pollen. Åh vad jag hoppas att jag mår bättre imorgon och kan åka ut och pussa på honom lite :)
Usch va tråkigt att vara sjuk!
Idag har jag tränat. Det gick inte så bra som jag hoppats men men så är det. Jag får helt enkelt ta o skärpa mig och vara lite mer "med" i träningen jag också. Just nu är det lite väl slappt från min sida hehe. Men jag är ändå VÄLDIGT nöjd med hästen hon sköter sig ypperligt.
Idag var jag på träning för Ewa Angantyr, denna gången i Anneberg
. En jättefin och givande söndag trots att Niten hade svårt att slappna av eftersom han för första gången träffade på grisar
. Rena rama livsfaran tyckte han. Jag tyckte dock vårt träningspass gick jättebra, och jag fick svar på många frågor
. Tack Ewa!
Vet inte om han hade haft det för trevligt för när det var dags att lasta var det LÖGN att få in honom i transporten. Lite märkligt… Har inte varit några som helst problem i 1,5 år nu. Kanske börjar han få självförtroende och ska utmana mig?
Idag blev det tömkörning i 40 minuter och sen tränade jag NH.
Tränade dom 4 första lekarna (dom vi lärt oss så här långt). Driving Game var ju det jag hade svårast för att kommunicera, men nu går det jättebra! Jag tycker såhär i efterhand att jag gick upp i fas alldeles för snabbt
. Nu reagerar han jättefint!
4:e leken är den som är svårast. Han har väldigt svårt att förstå att jag vill att han ska backa ifrån mig. Han kommer fint när jag bjuder in. Det är bara att träna på kommunikationen där!
Räknar du? Jag har börjat räkna högt nu när jag ska träna upp mina faser, jättebra faktiskt!
Vilja är halt och i morgon bär det av till Mantorp för undersökning. Känns väldigt jobbigt.
#12 Hoppas det inte är nåt farligt alls nu!!! Kram!!
Tack Ewa!
Det är förhoppningsvis inte så farligt, vetrinären tror att det sitter en hovböld i höjd med kronranden. Vi avvaktar till måndag och har hon inte blivit mindre halt tills dess ska vi åka in igen och röngta igen, om det var en hovspricka kunde det ta ett par dagar innan den syntes på röngten.
Vilja har iaf skött sig alldeles utmärkt idag. Hon blev arg på klinikhovslagaren bara men det skulle jag också blivit som han röck och slet i henne.
Idag har jag äntligen kunnat åka ut till min Winnie.
Vi tränade framförallt på stopp och startfunktionerna, samt att stå still läänge på stopp.
Vi lekte lite lekar också, men gick väl sådär. Han koncentrerar sig inte på mig. Svårast är driving game, just för att han inte focuserar på mig.
Annars är Yo-yo-leken en favorit och den går nästan klockrent.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#12 Jajamen jag räknar högt för mig själv. Det hjälper big time!
Hoppas Viljs blir bra snart!
Ridtur blev det idag, ingen direkt NH. När han stod lös i gången så skulle han gå in efter mig i sadelkammarn. Jag brukar få använda händer för att tycka bort honom och korrigera, men idag tänkte jag "äh, jag testar o krypa ihop lite som ett rovdjur…" O han vände direkt! Det räckte med en blick från mig. Blev jätteglad!
Red upp till paddocken idag. Väl där så plockade jag av Storis sadeln och repet och gjorde en join up. Tog kanske 5-7 minuter innan han gav med sig och jag lät honom komma till mig.
Satte upp läskiga tunnor och en pressenning i paddocken där jag la morotsbitar. Tränade driving game mot dom. Gick hyfsat..
Innan vi red tillbaka så testade jag en ny sak. Tog av snöret ifrån carrotsticken och satt det som en halsring på Storis. Testade rida med den istället för repgrimman. Gick så mycket bättre än det nånsin gått med repgrimman!! Riktigt duktig var han. Trodde inte det skulle gå, men han var så fin. :)

Idag började vi med en catching game i hagen. Han är baggis att fånga, men jag vill gärna att han kommer emot mig istället. Det gick väldigt bra och han kom emot mig utan problem.
I padocken lekte vi the 7 games. Allt på L3 nivå (fast på 22" linan) förutom cirkling game, som fortfarande är svår… Annars allt lätt som en plätt och mjukt och fint.
Ridningen gick också helt ok. Jobbade på simple lead changes, vilket funkar utmärkt. Hoppade lite och red med carotsticken. Men helt plötsligt funkar inte follow the rail längre, typiskt. Kanske lite corners game löser det hela, men det får bli nästa gång.
Sideways, backwards och backwards and over är riktigt mjuka och "flyter" fint. Underbart. Solen sken så livet är gott. 
Anne
Idag har jag varit ute hos min lille igen.
Fick fånga honom utan att behöva prata med de andra hästarna i hagen idag. Han var så härligt avslappnad där han stod så testade lite lekar i hagen. Piggsvinsleken gick riktigt bra, även om vänster sidan går trögare.
Gjorde även driving game, och jag tänkte extra mycket på min hållning och vart jag riktade min energi. Gick bättre än någonsin!
Annars var uppgiften för dagen miljöträning och framför allt en pressening. Strök honom över hela kroppen med den när den var ihop vikt. Ingen större reaktion. Sen lade jag den på marken bara och lät honom titta på den. Men han tog tag i den och skakade och levde, så den var i princip utvecklad sen.
Sen gick vi en vända runt stallet, med hästen i ena handen och presseningen släpande i den andra. Lite misstänksam var han, men tog bara ett par meter så hade han slutat bry sig.
Sen la jag helt sonika upp presseningen över ryggen på honom. Trampade runt lite men inget värre. Är nöjd och glad över min härliga kille!
Mvh Emelie & Jack
Tränade för vår stallkompis idag som är PNH-tränare.
På väg upp till paddocken fick jag lite tips om hur jag skulle göra när jag backar honom med linan. Är seg på att ge efter så snurrningarna med repet när han gör rätt. Måste bli snabbare.
Väl där uppe så stod det två tunnor framme med ett par meter emellan sig. Vi la en morotsbit på varje tunna. Tränade på att skicka honom till tunnan, han åt godis, och så sedan skulle jag stå på insidan av tunnan och han gå på utsidan och sedan skulle jag sända honom till den andra tunnan.
Han är lite ur sin komfortzon i zon 3, så tränade på det. Och när vi gjorde samma sak men jag stod påå hans högersida blev det väldigt jobbigt för honom. Han kom helt ur komfortzonen och blev väldigt extrovert. Tränaren fick ta över och visade mig hur jag skulle göra. Tillslut lugnade han ned sig lite, så vi stannade vid en av tunnorna, fortfarande stående på högwersidan och med carrotsticken på hans rygg. Han stod och hängde med underläppen och såg ut att somna. Men han hade fortfarande spänningar kvar. Så vi stod och väntade ut honom medan han la pusslet. Tog drygt fem minuter, sedan började han tugga och slicka sig runt munnen.
Efter det gick det mycket bättre och han började tycka det var tråkigt. Så vi tränade på att backa honom från ena tunnan til andra. Gick ganska bra. :)
Nöjd med Storis idag, han var så duktig trots att det blev läskigt och obehagligt.

Mannen o jag tog en lugn skrittur i skogen med mycket slalom mellan träden utan att röra tyglarna.
Har tillbringat helgen på ett evenemang där två tricktränade shettisar deltog. Så inspirerad av detta tog jag fram klickern när vi kommit hem. Det var länge sen nu, men Amlo försöker verkligen vända ut och in på sig så fort klickern kommer fram. Han bugar, stretchar, sänker huvet, gäspar, lyfter det ena benet efter det andra för att lista ut vad jag vill. ibland allt på en gång. Verkligen kul att se hästen så supermotiverad!
Idag har vi gått en promenad. Stannade vid några ställen och tränade lite på lekarna. Har märkt att herrn blir väldigt frustrerad när han inte förstår vad jag vill.
Annars var det väl mest miljöträning. Vi stötte bl a på en skördetröska, ett gäng kor och en gräsklippare. Kom en bil och en traktor också, men dom tittade han inte ens åt.
Ledde ner honom i en nyöppnad del av hagen, och det verkade inte som dom varit där innan då dom inte kunde se sig mätta på allt gräs!
Mvh Emelie & Jack
Idag har jag hjälpt en tjej med lastträning.
Det är en Unghäst på 2 år som är LB introvert. men kan vara vääldigt dominant. (en nykastrerad nordsvensk valack)
Vi har tränat honom stegvis i lugn och ro. Det har gått jättabra!
Idag har vi övat att bundit fast och stängt luckan!
att träna steg för steg tycker jag är en UTMÄRKT metod då man backar tillbaka så FORT hästen blir minsta osäker. (babystep)
Den här hästen får man MOTIVERA med godis (typist LB Intr) om man lägger minsta tryck på honom går han emot
# 24 Låter som en väldigt intressant häst att jobba med :) Jag gillar LBI-hästar.
# 25 Va avundsjuk jag är på dig som kan träna din häst! Gick det bra på träningen? Han ser ju väldigt lugn ut på bilden :)
*kl*
Idag fick Vilja komma in och äta lite medan jag kikade på hoven. Änsålänge inget sår från någon hovböld men hon är ju iaf mycket mindre halt. Sedan släppte jag över henne i en annan hage med mera mat. Enda nordisen som måste gå på gödslad vall för att hålla hullet ;) Nedå hon är ju ung och växer så det går ju åt lite mat.
Började även att putsa upp den fina selen jag fick låna av en kompis. Längtar tills det är dags att prova den!
"26 Åh så söt hon e, din Vilja! =)
Vi tränade NH idag o lasttränade också. Allt gick bra, vi tog det väldigt lugnt med lastträningen. Vet inte riktigt vad det på g idag, han skulle följa mig överallt. Fick honom knappt att stå still… Driving Game fungerar så himla bra nu! Fortfarande mycket problem med Yo-yo Game… Behöver nog ett proffs, tur att det snart är dags för träning. Han backar knappt ett steg, lite snett, jag slutar med trycket och då bara går han. Där är vi nu…

Börjat forma Ametist så han kan bära sig i jogg, han börjar gå riktigt bra och det märka att han är mycket marktränad mitt odjur 
De sista dagarna har jag pluggat så jag det rinner snart ut muskellära ur öronen… pust.. saknar min Lillebror.. 
Det är iaf mycket spännande och lärorikt och jag ser redan fram mot nästa delkurs!!
Idag har vi främst tränat på att Winnie ska våga gå först. Gick lite trögt i början, men efter att en prasslande pressening fått liv i honom gick det betydligt bättre.
Har fått ta ett par steg tillbaka i lekarna, nu är vi på piggsvinsleken igen. Idag ville han inte samarbeta alls, man kunde se hur han stängde av hjärnan.
Mvh Emelie & Jack

Idag har vi haft Parelli kurs i stallet. Det var roligt och lärorikt att behöva förklara allting, sätta svenska ord på det hela och motivera deltagarna. Skoj!
Jag har också fått hem min Theraflex pad och provat den. Kunde inte rida för jag blev sparkad av en annan häst igår i hagen, men satt på Gyllir en liten stund för att testa lite. Jag tror han behöver en shim eller två, men det ser bra ut det stora hela. Ska bli spännande att se om gångarterna påverkas…
Samlar ihop alla tankar kring min stora Parelli beställning som ska ske i helgen. Det ska bli en stor boll, det stora pattern kittet och något bett iaf. Ser verkligen fram emot att få hem allting!
Anne
#27 Tack :)
Jag hoppas det lossnar lite nästa träning! Eller helst innan dess.
# 28 Det är först nu jag börjar förstå hur viktigt markarbetet är för ridningen. Det ger så mycket gratis senare.
# 29 Roligt att kursen varit bra! Det är alltid lika kul att lära sig nya saker.
*kl*
Idag tränade vi på att stå stilla helt lös i boxen. Det gick väl sådär men när hon väl förstod vad jag ville så gick det rätt bra. Istället för att springa runt och flytta tillbaka henne stod jag nästan helt stilla hela tiden hon rörde sig sen använde jag lekpinnen för att flytta tillbaka henne. Jag tänkte att fötterna var som bly. Det var effektiv kände jag och efter en stund sänkte hon huvudet och slickade sig om munnen länge.
Nu försöker jag vara väldigt nogrann i all hantering och inte bara när vi "tränar". Jag tycker det börjar få lite resultat, idag gjorde jag alla porcypine på bara fas 1-2. Det kan i och för sig bero på att hon hade en bra dag idag men vill ändå tro att det beror på att jag är mer nogrann.
Iag har jag tränat Lillebrot med 45' linan och han lyssnade sååå bra. Cirling med yo-yo, sideways och sqeese..
Princess är bättre nu och vi gick enlång lugn promenad i skogen.

Måste bara få skriva ett par rader…
Jag sitter fortfarande med ett stort flin, och njuter av dagens "träning".
Tack vare inspiration ifrån er har jag tagit tag i "Seven Games" igen. Jag har pluggat mer på hur de ska utföras, och hittat tips och tricks för att lyckas bättre.
Rustad med ny kunskap, och ny inspiration, satte vi igång med Friendly-, Porcupine- och Driving Game.
Vi hade igen brådska, utan jag stog länge tillsammans med Jussi, i grushagen, utan att bry mig om honom. Jag gick lite ibland och tittade ut över omgivningarna. Jussi stog mest och hängde i ett hörn och tyckte nog att jag betedde mig rätt underligt, men till sliut kom han fram till mig och då började jag med Friendly Game.
Sedan fortsatte vi med Porcupine och Driving.
Det har aldrig gått så bra tidigare. Jussi var väldigt känslig för tryck, framförallt ifrån fingrarna. Jag fick trycka hårdare med "pinnen", framförallt när han skulle backa.
Jag lyckades också driva honom genom att närma mig honom och slå pinnen i marken, som en blind gör med sin vita käpp. Framdel och bakdel gick bra, men backa var svårare. Då ville han gärna vika åt sidan eller komma undan framåt istället, men jag lyckades att få honom att skifta vikten bakåt vid två tillfällen i alla fall.
Efteråt var vi nog ganska slut bägge två, Jussi gäspade flera gånger och jag kände att jag var väldigt trött mentalt. Det är onekligen rätt krävande att jobba med bara kroppsspråk och inte använda rösten.

Igår kom protesterna från Amlo!
Han förlorade sin ledarhäst i somras, och sedan dess har det varit liksom tjafsigt mellan oss. Nu när han bossar i hagen vill han gärna bossa med mig med. Han har smugit in mer dominanta beteenden, men jag har valt att bete mig som vanligt, rätta hans beteenden och inte tagit någon direkt konfrontation. Kanske fel, men så har det varit.
Igår tog jag ut honom för att leka. När alla lekarna funkade ok på en låg nivå valde jag att kräva mer av honom, både mer precision och snabbare svar. Amlo svarade med att testa mig. Flyttade sig slarvigare och långsammare, krävde att jag gick upp i fas. Och när jag gjorde det, då kom explosionen!
Mitt i en circling game hiade han till, ställde sig på bakbenen och började slå med frambenen mot linan. Kastade sig runt, bet sig frenetiskt i bringan, stegrade igen osv. Ni förstår. Det blev en föreställning på flera minuter innan han började rusa runt som en galning istället.
Jag valde att stå helt lugn och bara korrigera honom när han bytte gångart eller gick emot tryck i grimman. Efter en stund började han ta kontakt med mig igen, och när jag kände att han var redo tittade jag på hans bakdel och han vände in mot mig och stannade. Slickade och sänkte huvet.
Det känns som om något hände där till slut. Vi avslutade med att leka lite squeese och yo-yo vid en stor sten. Amlo klev upp med frambenen på stenen och ner igen när jag bad honom. Kändes plötsligt mjuk och fölljsam.
Får se vad som händer idag. Tillvaron med hästarna är spännande!

#34 och 35 Bra jobbat. Kul när det går framåt och man känner att det blir skildnad!
Anne
Idag har vi haft träning för vår tränare, jättekul och lärorikt!
Eftersom vi om ett par veckor ska åka iväg och tävla så har vi planerat att träna lastning tills dess. Han har aldrig haft problem med lastningen innan, men sist, för typ ett år sedan, så fick vi kämpa med att få in honom. Så nu så satsar vi på att få allt rätt.
Storis är väldigt vänsterhjärnad, knappt rädd eller osäker inför något, vilket är skönt. Men vi har problem med squeezing game, där är han rädd. Så det var spännande att träna med en osäker häst för en gångs skull.
Började med att lägga upp två bommar på dunkar så de kom upp ifrån marken. Inga problem alls att gå in där, stanna och backa ut. Men tränaren fick hjälpa mig lite med backningen och visa mig hur jag skulle göra med sticken, sedan gick det bra.
Efter att ha insett att det inte var några problem så ställde hon upp två blå tunnor med smalt mellanrum mellan dom. Skulle börja med att backa honom emellan, gick inte alls. Så fick vända honom, öka avståndet mellan tunnorna och skicka honom mellan.
Vi ställde en dunk med en morotsbit på varsin sida av mellanrummet. Skickade honom emellan och fram till ena dunken med morot. Inga problem.
Efter någon gång minskade vi avståndet mellan tunnorna, då blev det jobbigt för Storis. Men jag var duktig och hade tålamod, så tillslut gick det bra.
Fortsatte med det fast med olika mellanrum. När det var tajt emellan blev han mer osäker, så fick backa honom ett steg, skicka honom framåt, backa, framårt o.s.v. Och då gick det tillslut.
Är stolt över honom, han var så duktig. :)
Lärt mig en massa idag!
#37 Kul att det gick bra på träningen :)
Idag har jag tränat Vilja på vallen. Jättestolt att ha en LBI som kan låta bli gräset när man jobbar! Har en film som håller på att laddas upp som jag tänkte visa.
38: Japp, det känns jättekul. :)
Oh, duktigt gjort av dig att få honom att inte äta gräs! Du måste ge tips. :)
Idag har jag tagit hem mina två hingstar från deras sommarbete. Skönt att ha dem hemma igen. Två fina halvblod ser de ut att kunna bli. Har vuxit bra under sommaren. Trist att hösten är här, idag kan man lugnt säga att vi haft den första höstdagen.
Fick fixa det sista med stängslingen i nästa mörker…

Körde en genomgång med Amlo idag igen. Hann tyvärr inte med honom igår. Han gjorde en explosion idag med, men den var mer halvhjärtad än i förrgår och varade inte alls lång stund. Så något framsteg har vi väl gjort.
Men han var fortfarande spänd och det känns att han inte litar helt på att jag håller koll på allt farligt åt honom.Inte blev det lättare av att det prasslande rådjur i buskarna och att jaktlaget hade skytteövning. Pust, det är en lång process…
Väl i stallet jobbade vi med att backa in i boxen (som har en läskig tröskel) med Amlo lös. Första gången vi gjorde det, för ett par veckor sedan, tog det nog 15 minuter med många tankepauser. Idag, tredje gången och med lös häst, tog det max två minuter. Duktig!

Idag fortsatte Jussi och jag att köra de första tre "lekarna". Han var inte lika känslig i Porcupine som sist, men däremot var han betydligt mer med på noterna i Driving. Idag kunde jag få honom att backa genom att bara "vifta" med händerna på var sida om hans huvud. I och för sig var det bara ett litet steg, men det var mycket mer än vad vi lyckats med tidigare. Jag tror att jag tänkte mindre på hur jag skulle göra idag, och mer på vad jag ville att han skulle göra och sen gjorde vi det. Jag antar att jag börjar bli säkrare på mitt kroppsspråk så det kommer mer av sig självt.
Idag kunde jag även driva honom framåt utan att han vände om och stod och glodde på mig, ett stort framsteg för oss.
Vi gick även över ett väldigt läskigt plastskynke, som till sist gick bra utan en massa funderande och tvekan.
Idag var det ordentligt blåsigt, så ändrade pålanerna ifrån att rida ut till att rida i paddocken.
Red för tredje gången med halsring idag, hade även repgrimman och repet på, som en extra säkerhet. Gick riktigt bra idag. Började träna på serpentingbågar i skritt och trav. Inga problem alls io skritten, men han ville inte ta halvhalterna helt i traven, så fick sakta ned till skritt ett par steg och sedan trava igen. Ska arbeta vidare på det.
Sedan tränade vi övergångar ifrån skritt till trav och vice versa på fyrkantspåret. La även till halter och ryggningar.
På slutet la vi till galoppfattningar också. Fattningarna är hur fina som helst, men har problem med att fatta rätt galopp. Testade att fatta i ett hörn, och då fattar han rätt galopp. Måste nog tänka mer på mina höfter, är ju sne i bäckenet.
Efter ett tag kändes vi klara, men tjejen jag red med fortsatte ett tag till, så då testade jag lite vad som egentligen gick med halsring. Började med skänkelvikning, det gick riktigt kasst innan jag använde repgrimman som hjälp också, då gick det ett par steg. Men bakdelsvändningar gick hur bra som helst!! Riktigt häftigt eftersom vi har problem med dom när vi rider med träns. Tror det fungerar bättre för att jag kommer åt bogarna.
Ordentligt nöjd med hästen idag, mindre med mig själv. Måste tänka mer på min sits.
Ridigt med enbart halsring idag, barbacka. Hästen är supertränad, så det var mest för mig att göra rätt så gick det super. Hon kunde tom spinna! Impad!
idag har jag hämtat hö, sen har jag bara umgåtts med hästarna i hagen och längtat tills Wambezi ska bli bra igen….
på em blir det lite markträning med Cayenne…
Idag blir det ridtur med sällskap. Det är första gången på länge som jag ska rida med andra hästar. Framförallt är det första gången sen jag började träna NH, ska bli jättespännande och se om han vill "följa John" med dom andra hästarna eller om han lyssnar mer på mig nu.
Igår hade vi en fantastisk dag! Var uppe på ridbanan och tränade NH. Porcupine game går riktigt bra, han är så känslig nu, flyttar sig redan på fas 1. Driving game går också fint, vissa ställen flyttar han på fas 1, andra behöver jag gå upp till fas 2. Vi jobbar med yo-yo game, det går bättre för var gång. Nu går han inte ifrån övningen längre utan kan backa 3-4 steg. Sen skjuter han ut rumpan till vänster. Men det kräver lite träning bara. Circling game är den nya favoriten! Jag koncentrerar mig lika mycket som han för att se när han söker kontakt och det är rätt läge och "kalla in" honom. Men den leken har vi tagit till oss snabbt! Igår gjorde jag också två "övningar", "gå dit jag pekar" och "8:an". När vi gjort allt detta (och jag kände mig nöjd) kollade jag på klockan och då hade det inte ens gått 30 minuter!!! För 1,5 månad sen stod jag med friendly game mer tid än så. Det är sån skillnad nu! Jag bara stod o gapade på banan igår….
Helt otrolig va kul det är med NH!
Japp, tillbaka från ridturen och jag är i sjunde himlen!
Han lyssnade så himla bra på mig och gick i jättefin lång och låg form. Behöll den även när de andra (ett halvblod och ett varmblod) slängtravade iväg från oss. I trav och galopp satt jag med långa tyglar och njöt. Han kunde också lämna flocken i andra snabbare gångarter, något han protesterat mot innan. "Hinder" under ridturen var
1) stor träbro, där jag alltid fått leda honom över. Inga problem, han gick tom först över på hemvägen
2) jättehög med ved och halvtäckt med fladdrande presenning. Inga problem här heller, de andra hästarna kastade sig åt sidan men Granit bara tittade lite på den och gick lugnt förbi
3) Mamma med springande barn och barnvagn. Förut hade tagit minst 15 minuter att få förbi honom för detta, och med stor sannolikhet hade jag fått hoppa av och leda förbi honom
Men idag gick allt som på räls!

Idag har jag inte varit ute hos Winnie men igår så.
Stallägarna håller på att bygga en till lösdrift så traktorn och motorsågen gick varma. Hade platsat Winnie när stallägaren kom för att prata lite. Fick mycket beröm. Dock ville Winnie följa med honom när han gick. :P Sen började hästarna runt om bralla och då var det inte så lätt att stå still längre.
Vi gick på en promenad och Winnie var taggad till tusen. Roligt, då han varit lite väl seg för min smak tidigare.
Mvh Emelie & Jack
Jag har lekt friendly game med Cayenne.
hon är lite rädd för olika saker, så en plastkratta och en säck har varit bra saker att tränat med.
gick bra!! slutade med att jag kunde klia henne med både krattan och säcken..
Anna- Kul att det gick så bra på ridturen!

#50 Ja, jag nästan grät så glad var jag… När vi kom hem körde jag lite friendly game med en IKEA-kasse. Han hatar såna, men även det gick kanon. Måste varit en riktigt fin energi mellan oss igår, allt bara stämde.
Den fina kontakten mellan oss fortsätter. Idag hade jag lastträning på gårdsplan. Blev jättebra, ville inte ge mig ut i skog o mark för älgjakten började ju idag o på väg ut till stallet såg jag massa bilar parkerade i skogen o folk i älgtornen.
Började att gå igenom de 5 lekar vi kan. Han kändes fin o lyssnade på mig. Så då började jag träna vid transporten så som vår tränare visat oss. Efter en halvtimmes träning stod han med 4 hovar på lemmen och funderade starkt på att gå in, men ville väl inte riktigt. Jag bad honom backa och så tog vi en paus, körde lite circling game och kontakten blev bättre. Då tog jag mod till mig och ledde in honom i transporten. Och han följe lugnt med mig in!
Där inne hade jag lagt fram några morötter som han knaprade i sig. Och sen bad jag honom backa ut och så avslutade vi övningen.

Anna: Jättekul!
Animal-3: Vilka härliga bilder!
Själv så har Vilja och jag inte gjort något sen i fredags, växtperiod, tandlossning, pälssättning och brunst gör att Vilja inte riktigt är på humör för träning så då låter vi det vara ett par dagar. Kanske gör något lätt idag, det får vi se.
I torsdags så tömkörde jag henne på riktigt för första gången. Med bett tömmmar och gjord dvs. :)
idag har jag lekt friendly game med en plastkratta på Cayenne.
först var hon osäker, men efter en stund så tyckte hon det var skönt att bli kliat av den.
sen är hon inte lika tjurig i boxen längre.
Nu håller jag på att göra en hemsida om mina hästar och om mig :)
Idag har vi ridit bort till ridhuset för att träna lite dressyr. Gick bra!
Men det jag mest är nöjd med är över hur bra han gick över den långa smala ridbron. På ditvägen ledde jag honom över för han kändes för rädd för att jag skulle våga rida. Gick bra, stannade och lät honom titta och nosa ett par gånger, men han var helt ur komfortzon. :\
Men på hemvägen red vi över, och det var inga problem alls! Han var inte ens ur komfortzon, utan han gick på som han aldrig gjort annat. :)

Idag jobbade jag och Amlo med driving game i mönster runt tunnor. Sedan "Nosa på den sak jag pekar på", "Kliv med en hov på det jag pekar på" och så yo-yo mellan bommar.
När detta blev för tråkigt för Amlo (verkligen LBE!) så började jag gömma äppelbitar under tunnorna osv. Så då lekte vi "Gå dit jag pekar, lista ut om du ska rulla undan tunnan/lyfta upp pallen/plocka bort sittunderlägget från tunnan och så kanske du hittar något". Det var den roligaste leken på länge kan jag säga. Tunnorna rullades undan, pallar lyftes hit och dit, sittunderlägget bar han med sig mest hela tiden.
Just nu har jag idétorka. Det är roligt att ha en leksugen häst igen till skillnad från de RB-hästar jag jobbat med i flera år, men ansträngande är det! Kom gärna med tips!
Igår tränade jag Poco. Först corallen, slog in han i en pressening, löslongerade och tränade honom att gå bort för tryck. Tror att han kan ground tie, lät iaf repet hänga och sa till han att stå still, och det gjorde han-inga problem. Presseningen var heller ingen fara, virade in hela han runt ben och huvud, det blåste men han rörde inte en fena. Bort för tryck var svårare, han var inte speciellt fokusera, hade ett öga på damerna utanför…
Sen tömkörde jag en snabbis, men blev snabbt påmind att han krullar ner halsen som värsta dresyrhästen. Så slutade snabbt.
Satte istället på sadel och tyglar och satte upp. Inga problem, alla gångarter gick bra. Får inte glömma sporrarna nästa gång bara, han är okänslig utan.
En superdag! Andra träningen efter att ha stått hela sommaren. =)
Idag var det träningsdags igen! Trodde dock jag skulle blåsa bort i stormen och kallt var det också! När jag cyklade till stallet så haglade, regnade och snöade det…
Vilja var pigg och glad. Gick först upp på banan och testade lite hur hon var, inte helt oväntat funkade inte backningen så bra som den brukar men annars var hon väldigt fin! Tömkörde lite lätt och styrde lite. När Ewa kom så tömkörde jag lite först sedan gick vi ner i stallet och provade selen, den blev godkänd med lite justeringar. Sen gick vi ut en sväng i skogen med lina, gick hur bra som helst 
Nästa vecka åker vi på kurs också 
Eftersom storis fick behandling av ET'n igår så skulle han skrittas idag. Jag passade alltså på att jobba honom från marken idag.
Tog på Storis tränset, utan nosgrimma och tyglar, och sedan repgrimman över. Tänkte ha bettet på när jag tränar med honom nu ett tag framöver så han får vänja sig vid att ha bett i munnen igen utan att man rör några tyglar. Han får alltså bara ha det still i munnen för att få in vanan. :)
Tog med mig hästen och carrotsticken och begav mig upp till paddocken. Väl där uppe stängde jag grinden, ställde Storis i mitten av paddocken och sa åt honom att stå kvar där. Jag ställde två dunkar i varje hörn på ena sidan, sedan ställde jag två dunkar i mitten på långsidorna så de stod i en fyrkant. I mitten av fyrkanten ställde jag upp två stora blå tunnor med typ 1.5 meter mellan sig. La en morotsbit på varje dunk också.
Sedan gick jag fram till Storis, lekte lite friendly game med repet och sticken, var inga problem alls.
Började med att skicka honom ifrån dunk till dunk, jag var i zon tre, runt fyrkanten. Han skulle gå fram till dunken, äta morotsbiten och sedan gå på utsidan till nästa dunk. Passade på att lägga en ny morot på dunken när han var på utsidan och tittade mot nästa dunk. :)
Efter ett tag hade han lärt sig hur han skulle göra, så då skickade jag honom, fortfarande i zon tre, diagonalt över banan och fram och tillbaka lite med random mot dunkarna. Även det gick bra, så jag skickade honom igenom de två tunnorna också. Det var inga som helst problem, han tvekade inte ens, så jag kortade avståndet mellan tunnorna till lite mindre än en meter. Då blev det jobbigare för Storis. han gick ur sig komfortzon helt och blev mer extrovert.
Han började springa i en volt runt mig, lät honom göra det, men gick närmare och närmare tunnorna, så tillslut gick han på volt mellan tunnorna istället, men kändes som han hade stängt av sig.
Efter en stund lugnade han sig, så då fortsatte jag att skicka honom fram och tillbaka från dunk till dunk mellan tunnorna. Han tvekade ganska mycket fortfarande med tunnorna, men efter ett tag gick han igenom lugnt, så slutade där.
Innan jag slutade tänkte jag träna lite på sideway game också. Så jag ställde mig på ena kortsidan med en dunk med morot på i varje hörn och drev honom i sidvärtes. I början gick det inte alls, han verkade inte förstå vad jag menade. Jasg fick alltså bli mer tydlig med signalerna, och då gick det mycket bättre. Fick till fyra gånger fram och tillbaka utan problem, så slutade där och gick tillbaka till stallet.
Kändes helt okej idag, men måste lära mig att bli tydligare och släppa pressen fortare. Men Storis var så duktig, han var nyfiken och på idag, så var roligt att jobba med honom. :)
Kul att läsa vad alla gjort! Det ger mkt inspiration…
#62 Va härligt det låter att äntligen få tömköra Vilja! Vad är det för spännande kurs ni ska på?
#64 Vi ska till Ewa ;)

Jag har byggt mig en vippbräda. Trodde aldrig att det skulle gå så lätt att få hästen att gå på den. Lite tveksam till en början, men efter en stund gick hon med sakta lugna steg över brädan. När jag nästa dag red på banan bredvid brädan kände jag att hon drogs till den. Tänkte ok vi kan väl prova och rida över den. En lite reaktion när det gungade över, men hon var väldigt lugn. Har också märkt att ridturer i skogen när det börjar mörkna på kvällarna går mycket bättre. Tidigare blev min häst nervös och orolig av skogspromenader på kvällen. Hon tittade in i skogen och var vaksam på otäckheter som lurade i skuggorna. En kväll nu i veckan tog vi en tur i skogen och den gamla nervositeten var nästan borta. Det märks att hon litar mer på mig, att jag kommer fixa otäckheterna om dom anfaller. Häftigt att övningarna på banan ger effekter även i skogen.

Idag har varit en härlig dag! Jag brukar ju platsa min kille när jag borstar honom, men varit osäker på hur han reagerar när andra hästar är i närheten.
Idag hämtade stallägaren hem alla sina ston och dom går tillfälligt i lösdriften (min och hans kompisar har fått flytta ut). När vi stod och borstade kom dom med ett lass. Vi gick en runda runt stallet, medan dom lastade ur, för att inte vara ivägen. De två ställdes in i boxarna, och resten av flocken kom runt och skulle kolla in dom "nya".
Jag gick tillbaka till min plats och fortsatte borsta. Höll först i, men blev lite svårt när jag skulle kratsa hovarna, så la repet på hans rygg. Och där stog han! Ryktade också utan att han flyttade sig märkvärt. Visst gick huvudet fram och tillbaka men han stod stilla!!
Sen tog vi oss en rejäl promenad (ca 45 min). Fick honom att trampa på ordentligt, och inte bara slöa. Han var väldigt avslappnad under hela promenaden, slickade sig mycket runt munnen.
Sista biten gick han nästan med huvudet i marken, inte på jakt efter mat utan för att han var så avslappnad och trött. Kändes verkligen att han litar på mig som ledare.
Mvh Emelie & Jack
Idag har Vilja och jag lekt en stund på play-banan och sedan tömkörde jag en stund med lina.
På playbanan klarade hon allt helt utan krusiduller. Hon tom hoppade över ett ganska brett hinder (hon har ingen som helst teknik). Var även en port ("biltvätten"), däck, träbro, pall, trång passage (som var så trång att hon fick lirka sig igenom) samt stockar. Hon kändes väldigt lugn och trevlig.
Tömkörningen gick också bra hon var väldigt lugn och med hela tiden. Dock så är styrning och halt lite svårt fortfarande men det kommer ju. :)
Väldigt bra dag!

Idag är jag överlycklig!
Har fåt låna två mini vagnar till Tuffe av ena grannen :D så nu kan vi snart köra igen!
Ja mer om idag.
Älgjakt fortfarande så jag bertämde mig för att stanna på gården. Släppte Peewee I korallen. Först var meningen att jag skulle "lära" honom plocka upp en liten tygbit ur en hink.
Detta slutade med att Peewee lärde sig ta spöet och ge till mig. (hur det gick till fråga inte…han är envis) 
Så för att få trasan mer intressant förökte jag få honom att ta den ur handen. Det slutade med att han ca 3 gånger stal trasan och kastade iväg den, för att hämta spöet till mig.
När jag sedan försökte igen stängde han bara min hand runt trasan.
När han stack och hämtade spöet igen för sjutioelfte gången gav jag mig. Så ställde jag mig på två hinkar och så tränade vi på att han skulle gå fram och ställa sig med sidan mot mig. Gick toppen så han fick avsluta där.
Sedan gick jag och Tuffe två våndor och hämtade hem vagnarna. Ojoj Tuffe sken som en sol när han fick dra igen.
Fast när jag skulle späna fast ena vagnen på höger sidan gick han ner i buga. Han är ju rolig. sist jag bad om att han skulle buga själv tittade han på mig som om jag var dum och bara vinkade och ryggade. Så nu passade det helt plötcligt. Jag bara skrattade. Platsade honom på gården lite medan jag gick in med vangar och sele m.m. och när jag kom ut igen en stund senare för att se om han fortfarande var kvar (och inte gått och betat gräset 1 m bort) så vart jag så glad. Den uppsynen. Han bara stod exakt där jag lämnat honom helt lös sträckte uppsig ordentligt, öronen så spättsade att nästan vred sig åt fel håll. Sken som solen "Matte Jag har varit JÄTTE duktig idag!" En morotsbit och litte blåbärssoppa gjorde en bra avslutning innan vi kvällade.<3

Lyckligast^^
Körde Tuffe och oj vad kul han tyckte det var. Full fart genom skogen^^
Sen när jag selat av och tog med mig vagnen och sele m.m. in i stallet och lämnade honom lös på stallplanen och kom ut igen så stod han så igen som igår. Ser jätte stolt ut med jätte spätsade öron och ögonen bara tindrar på honom "-Matte jag har varit JÄTTE JÄTTE duktig!" jag bara smälter underbara lilla häst<3
Sedan tog jag Peewee till corallen igen. Han vinkade jätte bra för en gångs skull. Och så bad jag om buga (Han kan det teoretiskt men är (ursäkta) värdelös på det i praktiken, han har inte balansen, kordinationen eller kroppskontrollen för det) men vilken örfil jag fick för det idag då jag böjde mig och peta till benet och hästen går ner och ställer sig i buga O.o Helt perfekt, dom slutar aldrig förvåda. Han har bugat förr men inte själv.
Sen klättrade jag upp på en stol och bad honom ställa sig med sidan mot mig lös igen. Han kommer alltid och ställer sig men inte alltid så jätte bra (kan vara lite långt ifrån eller lite för snett) Men säg 3 av 7 gånger stod han perfekt idag:D hade i princip kunnat lägga över benet och hoppa upp.
så båda grabbarna var toppen idag :) <33
idag har nästan allt gått kalas bra.. Jag red ut för första gången med bara repgrimma:D:D annars brukar jag alltid ha antagligen hackamoret eller 3-delade bettet.. men idag ville jag testa och oj vad det gick bra:) så det var verkligen inte första coh sista gången utan första och början på en ny ridning för oss:D
Men hon var busig när jag skulle ta in henne idag.. hon visade sig argresiv genom att lägga öronen bakåt och slå med huvudet mot mig:S hon har aldrig gjort så här förut..:/ men sen tog jag fram piskan och viftade med den och visade att det humöret axepterar jag inte.. men då blev hon jätte busig och la upp sin svans och travade kaxit runt i hagen och verkade super nöjd.. Kan hon ha för mykt energi? sen iaf efter lång stund av löslongering så lugnade hon sig och hon kom fram till mig vid inkallning och verkade som om inget hade hänt..
Något som har en ide om vad det kan ha varit med henne?
Har hon för mycket energi som hon behöver bli av med(hon går på ett musli foder med havre i som jag kanske ev ska ta bort)?
Eller har det med ledarskapet att göra?
Är tacksam för hjälp!:)
Jag måste bara berätta vad vi gjort idag.
Vi gick ut på en promenad. Stallägaren och en vän skulle rida ut. Vi gick iväg först, så det blev väldigt segt då han försökte vända sig och titta på dom bakom hela tiden.
När dom väl kommit om så blir det lättare, och jag får dessutom lite draghjälp. Vi tränar lite på ett steg i inkörningen, nämligen att han ska gå först. Han vill gärna gå med huvudet jämte mig eller bakom. Men fick honom att traska på framåt. Testade även våra kommandon och dom fungerade även när jag gick i höjd med hans rumpa. Det bådar ju gott iaf.
Sista biten tröttnade jag lite och han fick bara lulla på med långt rep. Han kändes så lugn och avslappnad. Märkte knappt att jag hade en häst med mig. Så när vi kommit in på den lilla vägen la jag repet runt halsen på honom och sen fick han gå "lös" jämte mig. Han traskade på där som om han vore på linan. Testade kommandona igen och dom fungerade även denna gången.
Så där gick vi min lilla häst och jag!
När vi kom närmre hem så blev han lite väl ivrig så fick ta repet igen. Tack och lov för det! För den lilla shettisen (som annars ser gammal och stel ut) galopperade kors och tvärs i en jäkla fart i hagen och satte fart på alla de andra hästarna också.
Mvh Emelie & Jack
idag har jag inte gjort nått ännu. Men i förrgår gjorde jag en join up på Cayenne. vilket behövdes, för hon har inte varit helt avslappnad och trygg hos mig.
Damen är lite dominant av sig….
lyckades bra med den, och vi gjorde om det igår, som då gick MYCKET fortare. behövde bara påminna henne lite om att "HALLÅ!! JAG är HÄÄR" var intresserad av MIG istället för vad Wambezi gör i hagen!!!
efteråt vad det dags att få rulla sig
Jag har varit sjuk sen i torsdags, riktigt dålig. Allt jag vill är att krama om pållen. Ska se om jag orkar åka ut en sväng till stallet imon. Måste dra in lite hästlukt i lungorna, det gör nog susen!
Ja sagt o gjort, idag drog jag ut til pållen. Han stod och tittade väldigt uppmärksamt ute i hagen och när jag sen ropade HEJ så kom han o mötte mig. Gullegris… Det är ju 4 dagar sen vi sågs och så gick vi lite i hagen tillsammans och bara njöt. Det var gött!
idag har jag bara promenerat på vägen med Cayenne. Hon har nyligen fått skor och går lite ovant nu :)

Red en lång tur barbacka på Peewee igår:) Skritt och trav, blev ingen galopp då matte råkade röra manen och då blir det stora protester:P
Han står ut med mkt, men som ryttare ska du låta bli manen, regel nr 1 :P
Sista biten hem hoppade jag av och tog av halsringen så fick han gå lös hem:)
Tuffe och jag körde samma runda och oj vad pigg han var:P
Så idag tog Tuffe och jag och stack ner till sandbanken och trickade lite och han var sååå duktig:D
Gick lös hela vägen som vanligt men idag gick han lös ner i sandbanken med. Gjorde lite snurr, yoga, bergsget och vinka gick jätte bra, Och idag har han på bara hand komando både bugar, gåt ner i kompliment och lagt sig ner helt själv:D + 6-7 steg i spansk skritt:D
Så stolt över lillkillen:)
Blev ridning idag. Men först lite driving game och sideway game runt tunnor i paddocken. Gick helt okej, men lite klurigt.
Red längs med den enda upplysta vägen, är lite mörkrädd. Tränade massa övergångar, halter, ryggningar och det gick jättebra mot slutet. Halterna gick väl sisådär i början, han stannade men ville vända sig om och gå hemåt.. Fick lägga carrotsticken på bogen så han inte skulle vända sig. Efter ett par gånger gav han upp och insåg att vi faktiskt inte skulle hem igen.
Han satte under sig riktigt bra idag, inge spring på bogarna och relativt samlat. Red utan halsringen idag och bara med repgrimma och rep. Var ett tag sedan.. Men ska rida så ett tag nu, behöver träna ett par saker så.

Idag fick äntligen Amlo komma ut lite.
Jag har jobbat massor o dessutom oroat mig för Nelly, som plötsligt var blockhalt i söndags. (Sträckning visade det sig som tur var, ingen fraktur.) Så Amlo har tiggt och bett om att få leka varje gång jag visat mig i stallt några dagar.
Jag tog ut honom på volten lite, snabba växlingar melllan driving i trav, yo-yo, och circling med stopp och varvbyten. Det mesta gjorde vi mellan tunnor som slalom o andra mönster. hade ingen lekpinne med mig, men provade sideways genom att bara peka på fram- och bakdel, och det gick bra. Testade också att flytta honom genom att lägga rep runt magen och dra honom mot mig. Jättekul tyckte Amlo, en ny lek.
Så himla uppmuntrande när ens häst gillar att jobba med en!

Måste bara tillägga: I går när jag tog ner ett stängsel i hagen och fått ner tråden men stolparna stod kvar, då kom Amlo efter mig och gick slalom själv mellan stolparna. Tittade på mig som " Kolla vad jag kan, ska vi leka?" Understimulerad? Rolig!
idag red jag med en sjal över huvudet på min häst. Han knallade på som ingenting trots han inte såg något, utan öronen vart spetsade under sjalen och det hela måste ju ha sett otroligt genomroligt ut ^^
jag red barbacka och fick tränat min balans en del. Funderar på att skaffa mig ett bättre rep o träna med framöver.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har ju nästan inte kommit någonstans med min häst men idag så lekte jag friendly game med henne. Hon är rätt rädd av sej så bra övning. Det fick väldigt bra med henne.
Sen gick vi en liten promenad då hon är en aning halt och bara kan skrittas och ledas.
Idag tränades det lite NH, testade squeese game (stavning?) för första gången. Trodde det skulle vara vår svåraste lek, han hatar att gå fram och nära och emellan saker på marken, men det gick superbra. Kul var också att han är så lätt och få stopp på i circling game, det har ju varit en svårighet innan. Är jätteglad att det gick så bra idag.
Igår blev det ridtur. NH har hjälpt oss även där. Han går som på räls och är inte så rädd för allt och alla längre. Dessutom mötte vi 2 andra hästar i skogen och vanligtvis brukar han SKRIKA hela vägen hem och gå sicksack och markera att han ville ju följa med de andra hästarna. Men igår kom det bara en liten kvävd gnäggning och sen gick han raka spåret hem. Duktig pålle!