Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 3256 ggr
Animal-3
0

Inspration ordspråk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet att det är många Parelli människor här, och säkert några andra med. Hur som hällst finns det ju tusen tals ordspråk m.m. Små visa ord om hästen.
Tänkte vi kunde starta en tråd där man kan skriva in om man hört eller har något klok ordspråk som kan insperera eller ge en tanke ställare.

Ett av mina favoriter är:
"when you turn a horse loose you see where his mind is"
-by Michelle Dennis

[trollduva]
0

en av mina favoriter är:

"du kan inte lära någon att dansa med sporrar och spö"

[fjordtokan]
0

"Say what you mean and mean what you say" har hjälpt mig nått enormt med hästarna. Pat är den som har sagt det.

Hannybee
1

Jag vet ett av Monty Roberts, men kan det inte ordagrant i huvudet. Ska hem och kolla i min bok!

Gyllir
0

"Never say never, don't always say always, usually say usually!" även denna från Parelli, han har en hel mängd sånna, får leta fram några fler.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
1

"En erfaren ryttare behöver inte skarpa bett, och en oerfaren ryttare ska absolut inte använda dem."
-Egon Von Neindroff

Zaphix
0

Måste bara citera min stallkompis/NH-tränare "Det är inte svårt, bara mindre lätt".

Det citatet har lett till en mycket mer positiv attityd i stallet, och nu säger ingen svårt, utan mindre lätt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

Vilka bra citat! Glad

Här kommer det jag skrev om förut, av Monty Roberts: "En skicklig tränare får hästen att göra som tränaren vill att den ska göra. En riktigt skicklig tränare får hästen att vilja göra det."

Det är precis vad jag vill sträva efter! Flört

Salish
0

Gillar starkt "En erfaren ryttare behöver inte skarpa bett, och en oerfaren ryttare ska absolut inte använda dem."

Animal-3
0

Har hittat ett gäng ordspråk som ger än lite hjärn gympa. Inte så tydliga som vissa andra, men djupa, värda att tänka på.

"Sår av svärd kan botas men inte sår av ord."
-Japanskt ordspråk

"När kärlekens gåta är löst - är inte endast gåtan utan också kärleken borta."
-Benito Mussolini

"Människonaturen är ofta böjd att använda förstoringsglas till att se andras fel istället för att använda spegel till att kunna upptäcka sina egna."
-Lucius Annaeus Seneca

"Var inte rädd för motstånd - kom ihåg det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger."

"Utför inte gärningar som du måste dölja bakom ursäkter."

"Skogen skulle vara mycket tyst om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst."
-Henry Von Dyke

"Älskandes gnabb är kärlekens förnyelse."

"Den som älskar - den lyder."

Animal-3
0

Sen lägger jag en favorit ensam här:

"När en man vill döda en tiger kallar han det sport. När tigern vill döda honom kallar han det grymhet."
-G Bernard Shaw

Aribigga
0

Jag kommer inte exakt ihåg citatet men det går ungefär såhär: Det är så onaturligt för en häst att bli riden att det är viktigt att den får vara naturlig resten av tiden.

lurvponnyn.vimeddjur.se

LinaN
0

Yesterday starts tomorrow,

tomorrow starts today.

today is a gift,

that's why we call it "The Present"

Mycket tänkvärt, och som man borde hålla i åtanke när man arbetar med hästar, de lever i nuet, varken igår eller imorgon utan nu, just i detta nu.

"Fri i själen är den som inte lastar sig med måsten, kansken och borden." -yours truly

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Animal-3
0

Finns på bilden, tycker den är rätt smart.

Animal-3
0

Ursäkta bilden jag lär mig fortfarande, men det är ett ordspråk iallafall:)

Salish
0

Ingen kan lära ut ridning lika bra som en häst.