Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 4306 ggr
Zaphix
0

Lära hästar kissa ute..

Har ni lärt era hästar att kissa i hagen innan ni tar in dom? Eller gör de det utan att ni lärt dom?

Kan era hästar kissa på er uppmaning?

Min stallkompis, tillika tränare, tycker att jag är lite fånig som tar in Storis i boxen så han får kissa innan vi tränar eller rider. Hon tycker nog att jag borde lära honom kissa ute istället.
Storis är en sån häst som kan gå och hålla sig i evigheter innan han kommer till sin box och kan kissa. Därför tycker jag att han ska få kissa där om han vill det, han trivs ju bäst med det. :)

Så.. Hur gör ni? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Eh… Skulle aldrig falla mig in att lära hästen kissa på kommando. Ser inte riktigt sambandet mellan kiss på kommando och natural horsemanship. Men jag har inget kiss-problem heller iofs. Man kan ju fråga sig om det verkligen är nödvändigt? Varför kan han inte få kissa i sin box? Bara för att du behöver mocka sedan? Kan inte det vara värt det? Jag bryr mig inte ett dugg om vart min häst kissar, sålänge det inte är på min fot.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Jag vet inte, har bara blivit lite av ett samtalsämne i stallet på senaste.

Ville mest höra om hur andra gör och varför. Vet att många vill att hästen kissar ute när man hämtar den i hagen.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Jo, förresten.

Det är ju faktiskt jobbigt ibland att han inte vill kissa ute. Han blir ordentligt spänd när han går och håller sig. Och är man borta över dagen någonstans och inte har tillgång till box så blir det ganska jobbigt. Och då vore det ju praktiskt om han kissade ute.

Visserligen kissar han ju ute i hagen, men helst inte, och ingen annan stans ute än i hagen då.

Min och Dackes blogg

Faidra
0

Nu har ju inte jag så jättebra koll på det här, men är det inte bättre att försöka vänja hästen vid att kissa på olika ställen innan man lär den att göra det på kommando?

Zaphix
0

Men hur vänjer man hästen att göra det på olika ställen?

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Jag träffa en häst en gång som kunde kissa på kommando. matte tog ut honom o lät honom kissa i en hink. Såg jätteroligt ut. Hon hade lärt honom detta för att i hinken skvätter det inte lika illa som om han kissa på gången tex.

sen läste jag om en vetrinär för många år sedan som lärde sin häst kissa på hink, men hon gick ju ut en 3-4 gånger om dagen för att han skulle få kissa.

jag hade ju då föredragit att min totto han hade kissat ute, för det första han gör när vi kommer in i boxen så kissar han, han kissar ju också på gången om man tar in honom och sedan mockar. Så det hade vart ytterst praktiskt att få honom att kissa ute innan man tar in honom, dels för en torrare bädd och dels för att det är jobbigt när han går och spänner sig när man rider.

2 gånger, har han kissat när vi vart ute o ridit. men ska börja berömma honom massor och ge honom ett kommando så kanske man kan truga honom till o kissa iaf i det höga gräset utanför hagen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

6: Det råd jag fått om att lära hästen kissa ute är att ge massa beröm och godis när den kissar ute. Om man inte tar in den i boxen innan man rider och sedan släpper ut den och står och väntar ett tag så kissar många hästar. Så då går man fram åt ger massa beröm och godis. Tillslut så kommer hästen kissa när den ser dig komma för att få beröm och godis.
Det råd jag fått iaf.. Och sedan bör man väl kunna lägga till ett kommando innan den kissar så att den förknippar det med kommandot. Antar jag.

Men ja.. För mig känns det som en onödig sak att lära ut.

Men många hästar kissar ju innan man kommer och hämtar dom ändå, vill väl vara redo för det som ska hända kanske.. :)
Dock har jag bara sett det beteendet hos ston.

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#7 min kissenisse håller sig även genom 3 timmarsturer på kvällen för att sedan hellre kissa på betonggolvet i spolspiltan eller i den nymockade boxen som nästintill flyter iväg när vi kommit hem från ridturen…. så för hans skull vore det ju bra o kissa innan ridningen och att det inte blev såååååå blött i boxen, han står ju på torvbädd men det går så mkt torv ändå iom att blir det för blött så flyter det ju nästan på något vis….

blir kletiga kakor som flyttar sig under hans vikt.

Gyllir
0

Min häst står på lösdrift så han kissar alltid ute. Har aldrig märkt att han skulle vara kissenödig någonsin medans vi rider. Han kissar väl när han känner för det. Om bädden inte pallar en kiss, så kanske du behöver mer torv/större box? Har fortfarande svårt att se hur det kan vara Natural Horsemanship att lära hästen kissa på kommando. (kanske jobbat för mycket inom vården och tycker man ska få kisset ifred så länge det bara går…)

Anne

WinterPrince
0

Jag funderade på hur kissar han på sommaren? Förutsatt att han går ute dygnet runt. Eller kissar han i samband med att du rider då?

Animal-3
0

Mina hästar kissar när dom vill, det lägger jag mig inte i. Peewee har blivit kissnöding någon gång under en långritt och då blivit väldigt distraherad. Håller sig och är allmänt obekväm med situationen. Ibland är det nära hem och han håller sig eller så kissar han till sist och då får han beröm för att jag vill att han ska veta att han kan kissa även när vi är ute om han behöver. Annars kissar dom när dom vill vare sig de är inne, ute eller på promenad eller annat.

Anna452
0

Granit kissar hellre ute än inne, så ibland på morgonen kan han ha stått och hållt sig bara för att ta 3 steg ut i hagen och kissa värsta vattenfallet. Ibland blir han kissnödig under ridturen och då är det bara hitta en gräsplätt så kissar han. Jag kan känna hur spänd han är när han är kissnödig, så jag är ingen tankeläsare…Skrattande  Men 9 ggr av 10 så kissar han i hagen precis innan jag tar in honom och det är inget jag har lärt honom.

Zaphix
0

10: Var det mig du menade?

Han kissar ute i hagen, men av nån underlig anledning så är han ofta kissnödig när jag rider. Ofta känns han spänd om jag inte tar in honom i boxen innan vi ska ut så han får kissa.
Han kissar i princip alltid när vi kommer tillbaka ifrån att ha ridit eller gjort nåt annat.

Min och Dackes blogg

LinaN
0

samma här, min kissar ju ute i hagen men tar man in honom för att rykta o göra iordning så 50/50 att han kissar på gången eller i boxen (som om sommaren är fri från torv och annat strö pga sommarstädningen) och vad gällande mängden torv i boxen så har han mer än han ska ha redan, lägger jag tjockare får hästen inte plats i boxen och något tal om att byta stall finns inte. finns ingen annanstans jag kan ta mig till för egen maskin. kkörkortslös, cykellös och nästintill halt.

kaka1234567
0

Kan va smart att lära hästen att kissa på komando jag vill veta mer .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gyllir
0

#14 Men jag förstår inte hur det kan flyta iväg om du har tjockt med torv? Har du permanent bädd eller gör du rent helt och hållet? Jag upplever torven sugå åt sig kisset helt fantastiskt bra.

Anne

Aribigga
0

James kissar ofta när jag hämtar honom i hagen, han bajsar gärna också. Jag vet inte varför han gör så. Om man kör på något kissvänligt ställe så ställer han sig gärna där också. Han är en liten kissget som 4 åriga Ida sa ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

LinaN
0

#16 du vet när en punkt i bädden blivit så mjuk att det bara är sörja och halkigt värre? Så blir det i mitten av boxen, så i princip varje dag så får jag antingen gräva ut precis just där eller så får jag helt sonika ta en spann med torv, ösa ut litet, trampa, ösa ut litet, trampa och hålla på så tills den punkten är solid igen. vilket den öftast inte är dagen efter *suck*

Han kissar otroligt mycket min häst, han äter också mycket salt men nu sedan jag klippte honom och börjat ge 1 msk salt/dag i fodret så har han dels slutat äta på saltstenen som besatt och dels så har han slutat svettas lika mycket. Nu svettas han bara vid arbete och inte av att stå still i stallet. Vet säger att det är inget o göra, utan fortsätta som jag gör nu, och att det inte är konstigt att han varit salthungrig förut iom att hans vinterpäls inte är att leka med. (tidigare vintrar har han svettats så att det runnit om honom om han stått inne i stallet i en kvart.)