Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 3322 ggr
Animal-3
0

Trickträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte se om man kan få lite mer fart på forumet :)
Eftersom Trickträningen är en stor del i min häst hantering som hela tiden blandar sig med NH, så tänkte jag fråga hur många är det här inne som tricktränar sina hästar?
Hur gör ni det i så fall? och varför? Ja lite allmänt bara :)

Zaphix
0

Jag tricktränar lite grann bara.. Får inte tiden att räcka till, vill ju egentligen hålla på med allt. :)

Men jag klickertränar när jag trictränar, det är absolut det som fungerar bäst med Storen. Man får verkligen igång hans intresse för att göra saker då, och han blir engagerad i det han gör. Och det engagemanget är svårt att få med honom annars..

Jag gör det mest för att jag tycker att det är så roligt att se Storen hålla på med något han faktiuskt tycker är riktigt roligt. Dessutom är det ju smart att lära honom praktiskta saker med klickerträningen, som att blocka upp saker från backen, stretchingövningar och sånt.

Han kan inte speciellt mycket än, det tar ganska lång tid för honom att komma på vad jag vill. Men låter det ta den tiden och leder honom inte framåt så mycket utan han får fundera. Det han kan är väl att plocka upp saker från backen, "yoga", nästan buga, påbörjad bergsget, kliva upp på en stubbe, lägga upp hoven på saker och lyfta ben när jag petar med carrot sticken. Det är väl de saker jag klickertränat in.. Typ. :)

Jag skulle vilja göra det oftare, och det kommer det nog bli i framtiden. Men behöver träna mer på annat just nu som känns mer akut.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Jag tricktränar ibland, som avbrott mot ridning och annan träning. Trivs väldigt bra med att variera träningen. OCh det sätter också min hjärna i arbete.

buga jobbar vi på. yoga har vi testat några gånger o sådär, men i övrigt så händer inte så mkt mera. känner att jag har förlitet utrustning till att göra mer avancerade saker, tex vill jag ha ett traktordäck, tunnor, stubbar stora nog för min häst att stå på o litet sånt som man kan använda både till NH och TT.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Jag klickar inte alls. Jag förstår att man klickar som belöning och sedan ger godis, vilket såklart är praktisk då man kan klicka mycket fortare än att ge godis, så belöningen kommer direkt. Men jag har aldrig förstått HUR man ber om tricket, vilka kommandon eller hjälper man använder. Någon som kan förklara?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

#1 Kul:D

#2 Det går ju göra många fler trick utan dom sakerna, men jag håller med;) är massa sånna saker jag vill ha med:D

#3 Jag har utbildning i klickerträning, provat det, vet hur det fungerar men använder det inte. Peewee och Tuffis hajar inte grejen alls, marsvinen har några helt enkelt inte brytt sig och Affe och Rhuubin (dom är det värsta jag varit med om) höll på att dö av hjärtattack båda två. Har inte provat de yngre kaninhonorna men funderar på det. De äldre kaninerna har jag bara provat med mina två äldsta honor och efter som dom båda har aggritions problem blev de väldigt arga när jag klickade.

Iallafall, först få man klicka in djuret, klick godis,klick godis. När djuret fattar att klick betyder godis kan man använda sig av olika metoder.
Att djuret ska följa något, då börjar man med att visa det djuret ska följa, när djuret uppmärksammar det klickar man, godis. Sedan ökar man suksetivt kraven, på vad de ska göra för att få ett klick.
Det fungerar också i övrigt gör ett komando låt djuret prova sig fram och så fort de är påväg det minsta åt rätt håll så klicka. Och så sakta kräv mer.

Peewee funkar det inte på då han helt enkelt inte bryr sig. Det beror helt på dag. En dåligdag får man inte honom att göra något och en bra dag kan han hålla på men så fort han fick ett klick slutade han och när jag bad om det igen så gjorde han samma sak men slutade på samma ställe som han fått kilcket på. Om han då inte fick något klick ev. att han provade igen sen al han ner. Han fasnade liksom Så fort han fått klicket var han klar. Så fort det skulle utvecklas vidare la han ner.

Tuffis fasnade vid själv inklickningen. Han missade klick helt och blev jätte nafsig som den godisgris han är. Så fort man gav ett komando började han tugga på en och leta godis och man blev inte av med honom. Klick fick ingen mening han skulle ha godis.

Sen är det mkt pga mig själv. Jag klarar klickern om jag måste, men har mkt lättre för kropp och röst. :)

LinaN
0

#4 det är väl min lathet som sätter stopp, men jag anser att man ska ha lika många "undergivna" som "överlägsna" övningar.

typ om hästen kan spansk skritt så ska den kunna buga och bergsgeten, eller en som stegrar ska kunna minst buga, bergsgeten och ligga exempelvis så man får en balans. De undergivna övningarna är ju inte så fräcka och flashiga som en spansk skritt eller stegringar och språng ovan mark tex… du hänger nog med på hur jag menar :D

Animal-3
0

#5 Jag börjar alltid mer låga trick. Hästen ska kunna bergsget, yoga och buga innan jag lär in vinka och minst ligga vanligt om den ska stegra.

Peewee kan yoga, bergsget, buga och vinka, eller ja som allt annat med den hästen han kan när han vill -_-

Tuffis kan blandade trick från ligg på sidan till Caprioll.

Personligen tycker jag de låga tricken är häftigare. Om det sker på ett bra sätt vill säga:P tvång är inte kul att se på i någon mån…

Gyllir
0

#4 Nafset är ett stort problem hos mig med. Jag försöker gå på honom ganska hprt när han nafsar och bara ge godis när han inte nafsar, men det är svårt. Han blir helt fixerad vid godiset och kan inte tänka samtidigt. Hit med det bara! Har aldrig använt mig av godis förut pga detta, men det vore ju kul att kunna.

#5 Jag tror inte på det där med underlägsen och överlägsen. Det handlar bara om relationen man har.

Anne

LinaN
0

#7 det där med naffsandet efter godis känner jag igen, min blir likadan, han fokuserar bara på godiset, men sen tror jag att det rör sig om personlig mognad hos hästen också.

för något år sedan så totalglömde han allt utom godiset, men nu ett år senare så frösöker han till o med själv buga för att få sin belöning. han tar initiativet (detta efter att vi börjat träna så han börjar inte tricka närsomhelst)

Sen undergiven/överlägsen, vart inte det bästa ordvalet. Låga och höga lät bättre och var väl mer det jag for efter. Visst rör det sig om relationen, men jag anser att de "milda/låga" varianterna är bättre än de "hårda/höga" till en början.

Animal-3
0

#7-#8 Jag och Tuffe har inga problem med det utan klickern efter som han bara får en godis när han varit duktig, MEN jag använder inte godis jämt och det vet han. Vilket gör att jag kan variera detta ger honom lite mer motivation, för gör han bara tricket kanske han får en godis, gör han det bättre kanske han få mkt godis. Gör han det en gång få godis, göra det igen, nej det kom inget, göra det igen bättre Yes mer godis. Det blir ett spel. Han kan leta godis ibland, speciellt på promenader, Dock börjar han lära sig att vill han ha godis när han går fot får han vända huvudet rakt fram och inte mot mig och spätsa öronen:P Då kommer godis. Detta är mest för att jag inte vill ha tiggandet och det med öronen är något jag söker efter som det ser trevligare ut på shower och för att han han får fram öronen tappar han oftast konsentrationen på godisen direkt.
Märks om han bara vrider huvudet och jag ger godis så är han snabbt tillbaka med huvudet och försöker ta godisen så fort som möjligt.
Har han fått framöronen kan jag ge godisen så att jag håller den till mulen på honom och erbjuder honom den istället för att han "snor" den:)
Så det är endast med klicker godis problemet kommit.

#7 Nej jag brukar endå ta dom så efter som det lättare blir fel annars. Det är lätt att lära en häst stegra eller vinka utan relation men svårt att få den att tex ligga. Dessutom kan Stegra, vinka m.m. bli farligt, och de blir oftare ovanor för hästen.

Gyllir
0

#9 Jag får väl ge det ett tag och vara noga med att inte ge godis när han tigger (tänker på alla godis situationer inte bara efter klicket). Smart att lära honom hålla huvudet framåt och öronen spetsade!

#8 Eftersom jag har haft min häst i 8 år så är jag inte så orolig för överlägsna tricks. (förstår att ordvalet kan missförståss, men låt oss inte göra detta) Men det kanske inte är det första man lär en häst. När min häst stegrat sig på kommando ber jag honom ofta att backa innan eller/och efter.

#9 Skulle gärna vilja kunna lägga min häst. Hur har du lärt honom det?

Anne

Animal-3
0

#10 Tack, ja jag hoppas det fungerar så bra som jag hoppas:) vi har fått en bra start i allafall.

Tuffis lärde sig ligg ur buga, Han bugade så fortsatte jag be honom om neråt och bakåt. Sedan han vi bara finslipat på att han ska ligga längre och för mindre hjälper. Det var mest en shock en dag att han bara la ut sog på sidan. Det är inget jag lärt in med avsikt utan hans eget initiativ vilket värmde hjärtat något otroligt. Han som knappt ligger i hagen valde att lägga sig helt utsträckt på sidan när jag bad honom ligga :')
Peewee jobbar vi fortfarande på de…Han är den mest omöjliga varelse jag vet om!
Någon som har något mirakel tipps?
Vill inte Peewee, så vill inte Peewee. Så enkelt är det. Honom kan man inte tvinga eller locka till något (missförstå mig rätt, jag vill inte tvinga mina hästar alls men ni förstår ord valet).
Det handlar inte om dominans, han är inte dominant. Men han mer eller mindre ledord i livet är "Matte älskar mig endå", blir jag arg irriterad eller annat så rör det honom inte mkt om det var så att han inte ville. Han vet att jag kommer imorgon igen och börjar om. Han vet att den där saftiga äppenbiten han skulle fått om han gjorde yoga (som han annars tycker är enkelt) kan han få en annan dag. Han vet att det inte var sista gången han ser ett äpple. Han vet så mkt mer,,,han är jätte svår samtidigt så lätt att jobba med >.< jag får bara chansa.
Han lägger sig när han vill ligga, ibland är det på komando ibland inte och så vidare.

Gyllir
0

Alla hästar är olika :-)

David Lichman (Parelli-instruktör) förklarade för mig i somras hur man kan lära hästen att ligga. Man blöter ner hästen och går sedan till stranden (eller på brist av strand ett annat rull-vänligt sandigt ställe). När hästen lägger sig att rulla, belöna med massvis med godis. Jobba succesivt med att blöta ner mindre/inte alls, lägga sig på olika ställen, lägga till ett kommando för det. Tycker det låter som ett naturligt och snällt sätt, men herregud vad man måste ha tålamod och vara konsekvent. Ett framtidsprojekt :-)

Anne

Gyllir
0

Min stallkompis och elev med sin Bjarmi, de har blivit väldigt duktiga!

Anne

Animal-3
0

#12 Exakt vad jag försökt med Peewee.
Han älskar att ligga i sandbanken och han har fått äpplen, morötter, klappar, beröm m.m. m.m.
Men inte hjälper det…-.- Han är omöjlig, jag har försökt med komandon m.m.
Han ligger när han vill ligga och har han lust att kela får du mer än gärna sitta med honom.

Tuffis som sagt la sig aldrig, efter att han lärt sig ligg på komando har an börjar lägga sig och rulla m.m. efter bad och så. Gjorde inte det förr.

Peewee Kan man spola benen på sen får man skynda sig till hagen annars lägger han sig på grusvägen om det skulle vara så.
Går man förbi en fin glänta iskogen när det är vackert väder kan han lägga sig. Så jag har klart provat den metoden med:) Bara att det är Peewee vi snackar om-.- tror det skulle gå med en annan häst. Kanske ska prova med pappas gamla fjording:)

Zaphix
0

12: Smart! Det måste jag testa. Har ett sandtag i närheten med en damm nedanför, perfekt alltså. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg