Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 5868 ggr
Gyllir
0

Lyfta hovar

Min häst tycker inte om att lyfta sina hovar. Jag har ingen aning varför men har verkar ha gjort det till en lek: Du kan inte lyfta mina hovar! Jag har provat med porcupine a la Parelli. Nypa tills han lyfter, fas fyra är en hovkrats som jag trycker rätt våldsamt in i benet, och då lyfter han kanske fast med mycket motstånd. Sedan har jag provat  att lyfta med driving game, att slå med handflatan mot benet, i ökade faser, då lyfter han om han känner för det. Men oftast lutar han sig helt och hållet på det benet som jag vill lyfta. Tänker att jag kanske får belöna tydligare när han väl lyftar, med godis eller massage. Någon som har tips? Börjar bli lite lätt irriterande :-/

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Funderar på om han gör det som en "dominansgrej" eller för att han är rädd. Går han in i sig själv eller är han med på vad du gör?
Är han rädd vill han ju ha alla hovar i marken så han kan fly, och då är det väl mycket friendly game som behövs antar jag.

Men är det en "dominansgrej" så är det väl mest att ha tålamod. Jag skulle använda porcypine som du gör nu. Vet inte hur länge du hållit på med den leken på det sättet eller hur ofta, men jag skulle nog göra det väldigt ofta. Massor med gånger per dag och ge massor med beröm och morötter när han väl lyfter.

Men annars kan du väl testa klickerträna fram det?
Är dålig på att förklara, men om du vill testa det kan du ju fråga CelsiusT, som är instruktör inom klickerträning, om råd. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Det är en dominansgrej, han är inte ett dugg rädd. Har hållit på i ett halvår ungefär, men börjar inse att jag måste göra ett litet pogram av det för att det ska funka. Jag vet hur man klickertränar, men använder det inte just nu. Ska försöka med massa beröm och lyfta många gånger om dagen som du säger. Han lyfter ju till slut, men han väntar alltid till fas4+++ innan han gör det, så jag måste göra något fel :-/

Anne

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det inte bara luta din axel mot hans bog och lyfta hoven, får man bara upp den när man vill brukar de ju lägga sig med att lyfta den själv den dag de tröttnat eller är på väldigt bra humör. Bakbenet dra bak det med dit knä och hålla upp igen kan tu flytta hans vikt med axeln.
Sedan är det bara beröma efter varje hov. Göra det lite då och då och inte göra någon grej av det.
Vet inte exakt dom där termerna så jag inte jobbar parelli men lite av det jag förstod tex. med nya i benet eller slå med hanflatan eller trycka med en hovkrats. Är säkert olika med olika hästar men tex. Peewee som är väligt lätt att kratsa hovar m.m. på. Vägrar lyfta och flyttar över vikten på benet just om man börjar nypa eller trycka med saker eller nått. Tror Tuffe gör det med.

Zaphix
0

3: fast det är svårt med det där att luta axeln eller flytta benet med sitt knä när hästen verkligen vägrar, den väger ju trots allt ett par kg mer än en själv. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 ja det är ett stort tungt djur men det beror ju lite på vad eller varflr den gör det. För sin stl är de ju oväntat läta att flytta vikten på.
Sen som sagt reagerar dom ju olika tar man och flytta vikt och lyfter benet eller om man petar eller trycker med något. Hästarna i vårt stallt trycker bara tillbaka om man börjar nypa eller trycka. Ev. att Peewee eller tuffe skulle lyfta efter ett tag men till en början hade de sat emot och då är som lätta att fixa hovar m.m. på.

Gyllir
0

Det är just att när jag lutar med min axel mot hans bog för att lyfta, så lutar han sig tillbaka och all vikt hamnar på det benet. Jag får stå en bit ifrån och lyfta. Det som är så udda är att det aldrig har varit något problem förrän i somras då han helt enkelt inte hade lust längre. Jag hoppas att godis ska bli motiverande.

Anne

LinaN
0

Testa att göra detta med en shirekorsning som bestämt sig att under inga som helst omständigheter att lyfta hoven?

Jag gör såhär att jag tittar på hästen, står den jämnt med alla benen? Mer tyngd på något ben än ett annat? mindre tyngd på något? Har hästen bra balans? har den stel någonstans osv? Jag tar helt enkelt det "lättaste" benet och börjar med.

Drar handen från bogen/knät och neråt, säger bestämt "UPP" lägger litet tyngd åt sidan mot hästen och 8/10 gånger får jag upp hoven. Så fort hoven kommer upp om ens 2cm från backen så massa beröm och kliande under magen. När jag kratsat så säger jag "Sätt ner" för att han ska veta att nu har han kontrollen över foten igen. Det är så nonchalant som man ser många hästfolk göra, kratsa och sen bara släpper de fötterna som dimper i backen med en smäll.

Ibland betyder det här med belastningen på benen att man måste flytta hästen ett steg framåt, bakåt eller åt någondera av sidorna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[chouwa]
0

När jag jobbar med hästarna försöker jag alltid att undvika konflikter då det alltid går ut över villigheten att samarbeta.
Är hästen tjurig försöker jag ge hästen ett val - fortsätt tjura och var otrevlig och tjäna ingenting alls på det eller lyft hoven för min skull så slutar jag bråka/ger dig en morotsbit/kliar dig vid manken.
Jag är helt övertygad om att "göra illa" hästen bara kommer leda till starkare känslor i en konflikt och många hästar motsätter sig bara mer när de tycker att man blir obehaglig.
Bättre att visa hästen vad den tjänar på. Be om hjälp av någon som kan ge hästen en morotsbit  eller en trevlig klapp varje gång du lyckas lyfta en hov tills hästen har associerat med belöning. Därefter belönar man oregelbundet och efter det kommer du förhoppningsvis kunna belöna när du är klar med alla hovarna :-)

Kolla också precis som LinaN säger så att hästen inte har ont, är stel, har dålig balans eller att du kanske helt enkelt lyfter "fel" ben och försöker lyfta ett ben hästen har tyngden på.

WinterPrince
0

#7 Intressant observation om att bara släppa benet.

Faller benet bara ner så håller hästen inte benet uppe själv. Jag släpper ofta bara benet, men men häst håller det uppe själv tills jag släpper, då sätter han ner hoven själv (dvs den faller inte). De flesta hästar jag hållt på med gör detta, men ibland (med en ny häst) blir man överraskad av att benet bara dimper ner…

Jag undrar vad det beror på…

LinaN
0

#9 jag vet att min häst han slappnar av i lederna när jag håller benet, men han tynger sig inte i det. utan jag får bara benets vikt i handen när jag ska kratsa o väl fått upp fötterna :D

WinterPrince
0

Jo vet man med sig att dom slappnar av så måste man så klart sätta ner den försiktigt.

Intressant bara då jag tänkt på det vid olika tillfällen varför foten på en del hästar bara dimper ner medan andra sätter ner den själv.

LinaN
0

#11 men det tror jag beror på vad för "uppfostran" hästen fått med fötterna. min gamle travare hon var ju sån att stod hon på gången när hovslagaren kom in lyfte hon själv på framhoven tills han kom fram. Sen när man kratsa så behövde man egentligen inte hålla i foten alls.

Medan då min 4 åring är litet lat med fötterna o lyfter inte alltid och sedan blir aslappnad i alla lederna i nedre benet.

Sen finns det ju de som hänger sig på en när man kratsar… *urk*

Gyllir
0

Tack för alla svar.

#8, lite intresserad av HUR du får hästen att lyfta hovarna. Jag förstår att hästen måste stå i balans osv och jag vill verkligen inte göra honom illa eller bråka med honom. Men jag vet inte vad jag ska göra istället? Jag tror mig ändå ha ganska bra koll på hästen i andra situationer, när jag har pysslat med horsemanship i många år. Men jag måste ha missat en bit här :-)

Anne

[fjordtokan]
0

Hade lite samma problem med min tjej. Jag gjorde inte detta med godis men nu i efterhand tycker jag att det borde varit självklart.

Jag knackade på kotan med min carrot-stick tills hon lyfte på hoven. Inte hårdare och hårdare utan bara knackade rytmiskt till hon lyfte hoven. I början tog det rätt lång tid men tillslut tycker de det är så irriterande att de måste flytta hoven. Så fort hästen lyft hoven -godis. Så bara fortsätter du tills hästen gör det på första knackningen, då ska den hålla uppe hoven en stund. De stunderna ska sedan bli längre och längre.

Jag har kommit så långt med min häst nu att jag knackar en gång sen börjer jag mig ner och tar tag i hoven. Supersmidigt :) Det är ff svårare med bakhovarna men det går lättare och lättare.

LinaN
0

#14 min han bryr sig inte det minsta om knackningar eller dylika. Har råkat köra på honom med skottkärran på bakbenen ibland när man mockat med honom i boxen, och han rör inte ens en min….

men ska försöka vara mer enträgen. håller du samma tryck på alla knackningarna?

[fjordtokan]
0

Samma tryck och samma rymt på knackningarna tills hästen flyttar för trycket.

Tycker det är ganska stor skillnad att bli påkörd av en skottkärra och att använda rytmiskt tryck… Min häst störs inte heller av att bli tagen på benen bara för att jag knackar på dem när jag vill att hon ska lyfta.

LinaN
0

#16 fast jag tycker ju att det är stor skillnad på en häst som håller på att flyga i taket för att man råkar komma åt med skottkärran eller en som inte bryr sig. alla mina tidigare hästar har vart mer eller mindre sådana som flyger i luften. menmen, inte det tråden handla om :D

skjootan
0

När hästarna busar med varandra så använder de sig an kastajnerna för att den andre ska lyfta hoven/benet. Vilkenjag använt mig av och de funkar bra. alla fyra faser. vridit om riktig,men bara jag sett antydan har jag slutat å nu lyfter hon själv vid en tapp :) på benet :) man måste vara enträgen och målmedveten å ta myrsteg.

Finns en dvd där Linda får en som inte vill lyfta hovarna,lyfta på hovarna genom att tappa med sticken ochså :) tåååålamod men till slut gör hästen de,tänk bara på de lilla steget att den flyttar vikten å lyfter lite lite :)

[chouwa]
0

#13: Det beror på hur små steg man behöver ta.
Kanske måste du bara belöna hur hästen har sin vikt här du pysslar med den. Kanske lyfter hästen på hovarna ibland och man belönar då mycket. Är det så att hästen vägrar lyfta på hoven när den står helt stilla brukar jag be hästen att gå något steg framåt tills så att den måste lyfta på hoven och håller då kvar den och belönar sedan :-)

Gyllir
0

Efter att ha varit bortrest över helgen har jag idag provat att lyfta och belönat med godis. Min elev Gustaf knackade på benet tills han lyfte och sedan gav jag honom godis. Han har inte fattat riktigt än, men det kommer. Jag ska göra det varje dag och se om det hjälper…

Anne

PillanN
0

Har du provat "gunga"hästen ur balans?

Menar så klart inte att den ska rammla :)

Prova lyft som vanligt,får du ingen respons…alltså upp hoven så gunga hästen fram o tillbaka sakta och försiktigt. Även den största häst kommer lite ur balans när man gör så och antingen lyfter den hoven eller tar ett steg åt sidan. När hästen gungar bort från dig utan att spänna sig o streta emot provar du att lyfta hoven.Lättast att börja med en fram hov.

[fjordtokan]
0

#17 Det handlar ju inte om att hästen ska bli rädd och sen lyfta…

Gyllir
0

#21 problemet är ju att han inte går att flytta på. Han spjärnar emot och står som ett hus, inte en chans att jag kan gunga honom om jag inte ska använda massa våld. Dessutom har jag lärt honom att när jag gungar honom ska han ta spjärn, för då ska jag hoppa upp och vill att han står stadigt.

Anne