Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1665 ggr
LinaN
0

försöker lägga sig

ibland när jag ska kratsa vänster fram så försöker min harry att lägga sig ner, eller ja. han flyttar sin tyngdpunkt så långt bak han kan och är på väg ner med framknäna i backen. Inte så lyckat alla gånger på betonggolv.

Har ni varit med om något sådant? vad har ni gjort då?

Jag gör som så att jag håller kvar så länge det bara är möjligt. och säger åt honom att han ska "upp" samma kommando som när han ska lyfta hovarna vid kratsning. när han väl står normalt så blir det klapp, kliande och beröm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

WinterPrince
0

Jag har träffat på en häst som gjort så. Höll i hoven tills han tappade balansen i princip. Han gjorde aldrig om det.

LinaN
0

#1 han har ju nästan vart i marken 2 gånger och nu så skiftar han bara vikt bakåt, och det spelar ingen roll om han har stått med jämn viktfördelning hela tiden tills man lyfter ha nhar försökt ändå. Men iaf det är på väg bort.

Bara litet läskigt när man inte vet om ha nförsöker när min 13-åriga hästskötare är ute…

[chouwa]
0

#1: Är du inte rädd att det ska gå illa?

Jag skulle nog göra som du gör.
En tillsägelse och beröm vid rätt beteende.
Det man kanske bör göra är att verkligen försöka fundera på vad orsaken till beteendet kan vara.

LinaN
0

#3 jag har ju uteslutit smärta, kanske visst obehag, men varför då bara ibland och inte jämnt när man ska lyfta just den hoven?

Jag tror att det bara vart en fix idé som han har haft. För han gjorde så med hovslagaren också en gång och han gav sig inte, han hängde kvar i hoven och röt UPP och hästen studsa nästan upp på 3 ben och stod som ett lamm på gången efter det.

WinterPrince
0

#3 vad skulle gå illa? Att han slår i knäet? Bra, då gör han inte om det.

[chouwa]
0

#5: Okej. Fast han kan ju faktiskt slå i sig illa.
Och när man inte vet orsaken till beteendet känns det inte som rätt sätt att resonera på!

#4: Ja, då kanske du skall ryta till när han gör så ifall det är så att det faktiskt är en fix idé.

WinterPrince
0

Berätta gärna hur han skulle slå sig illa. De hästar jag håller på med är iaf inte av porslin. Han kanske får ett skrubbsår på knäet men det läker på ett par dar.

Hästen i detta fallet är en av två unghingstar jag hade på foder förra vintern. De gick tillsammans och trillade då och då ner på knä när de fajtades lite i hagen.

Edit: Orsaken till han gjorde detta var att han tyckte jag skulle bära upp hans vikt när jag lyfte hoven. Det accepterar inte jag. Han ska kunna stå på sina andra tre ben.

[chouwa]
0

#7: Fast handlar det inte om fix idéer är det klart han kan göra sig illa.
Sedan utgår jag alltid från att jag Inte vill göra illa mina hästar utan få dem att samarbeta för att de vill och inte för att de inte vill ha smärta eller obehag.

WinterPrince
0

Jag vill fortfarande ha ett konkret exempel på hur han kan skada sig allvarligt.

Egentligen är det inte jag som orsakar honom smärta. Jag lyfter bara hoven. Och väljer han att inte stå på sina andra ben så får han skylla sig själv.

Det kanske har med min uppfostran att göra. Klättrade vi på stolar när vi var mindre så fick vi göra det tills den välte, sen lärde vi oss att man ska inte klättra på ryggstödet på stolar. Visst blev vi lessna en stund och kanske fick ett skrubbsår men det gick över.

Dior
0

#0 Vi hade ett inackorderat halvblodsto tidigare som gjorde så. Det var lite läskigt. Framförallt om hon stod uppbunden på stallgången. Vid ett tillfälle när hovslagaren höll fast och försökte tvinga henne upp så slant hon med bakbenet och ja, det hade kunnat gå illa om inte ägaren varit snabb med att lossa grimskaften.

Efter det grejades det alltid med hennes hovar i boxen. När hon förökte lägga tyngden på den som höll hoven så höll vi kvar ett tag, tills vi helt enkelt bara släppte så hon tippade till. Men det tyckte hon inte var särskilt kul, så hon slutade efter några gånger.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

[chouwa]
0

#9: Det beror ju på om någonting är fel från början som sagt.
Har han ont t.ex. är det ju inte så jäkla bra om det slår i backen - eller hur? Att försöka få bort ett beteende som uppstått pga obehag med obehag.

Jag tycker det är lika konstigt som att släppa hoven i backen med en smäll för att hästen skall lära sig att ställa ner hoven försiktigt. Jag skulle Aldrig lära in något på ett sådant sätt. Jag försöker inte skrämma bort saker med obehag utan istället visa vad som är behagligt. Så enkelt är det. Det är mina åsikter och du har dina.
JAG skulle aldrig göra så.
Vad LinaN vill göra är upp till henne.

Animal-3
0

Först beror det ju på orsaken, har hästen ont får man ju ta tag i det och fåd en frisk, annars kan det ju bara vara dålig balans, den orkar inte stå på 3 ben mer än en kort kort stund. Eller så är det test.
Orkar inte hästen brukar jag lyfta och när den börjar "välta" eller ja vikta över så ställer jag ner hoven och tar en annan för att åter komma till detta ben, så gör jag på varje ben tills hästen klarar att stå länge stund på 3 ben. Vi har haft några unghästar som varit så.
Peewee tex. gjorde det helt enkelt för att testa hovslagaren, när han flyttade. Det löste sig enkelt, Han höll så gott han kunde sedan fick benet gå ner man bara till hästen stält sig stadigt då åkte samma ben upp igen efter en 5-6 gånger slutade han.

#1 Tur att du inte haft någon häst som Peewee då. Han som yngre la sig platt mitt i gången om ingen släppte. Och där låg han kvar. Inte så kul att få några 100 kg häst över sig.

kaka1234567
0

Har samma problem men  de är lite bättre och gör samma sak.Men nu vet jag varför han gör så han är stel tycker de är obehagligt och kan göra ont.Så jag förköker göra de fort .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
0

#11 är du säker på att du menar mig? för jag strävar inte efter att han ska slå i backen! Bara att han ska upp och inte komma undan med att försöka lägga sig.

Jag säger åt min häst att sätta ner hoven när jag lyft den…. tror du blandar ihopa mig med någon annan!

[chouwa]
0

#14: Nej nej!
Nu missförstod du.
Diskussionen jag hade med WinterP handlade det om.
Att jag skulle göra på ett sätt och hon på ett annat och du gör som du vill ;-P
Försökte bara att inte kväva någons åsikter utan förklara att vi alla tänker och gör olika.
Iiiiingenting handlade om dig eller hur du gör utan jag menade bara att du kan göra som jag gör, som hon gör eller inget av det :-)

LinaN
0

#15 ahh , ok men då är jag med på hur du menade :) kände mig bara litet orättvist behandlad ;) mitt mål är ju inte att han ska göra sig illa för att lära sig (även om det är ett jäkligt bra sätt för barn som gör dumheter på pin kiv att sluta göra dumheter :P)

[fjordtokan]
0

Min unghäst hade de tendenserna ett tag. Jag höll bara kvar så fick hon göra vad hon ville. Hon gick ner på knä en gång och aldrig mer….

WinterPrince
0

Kanske ska förtydliga att hästen i mitt fall aldrig gick enda ner i marken. Han ångrade sig innan dess.

jackiejohn
0

Min shettis gör likadant ja håller kvar och väntar ut honom när han är påväg att trilla över mig så släpper ja och tar tag i grimskaften han sitter fast i och håller upp hans ansikte mot mig och kollar honom i ögonen men sträng blick sen tar ja upp hoven igen och då står han helt normalt utan att trixa.

[chouwa]
0

Handlar allting om "dominans" och "undergivenhet" för er?
Känner ibland att majoriteten av alla häst(djur) ägare utgår från att om hästen gör något olämpligt så gör den det för att den vill bestämma, ta över eller är dominant.

kaka1234567
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej inte för mig T gjöe de ibland  men försöker ha tåla mod han är stel.Och behöver strätchas och maseras.Han har ont i leder och muskler då han är en ridskole häst och ingen tar hand om dem något vidare.Jag och ha har aldrig problem med komunika tion då vi reddan kenner varandra 1,4 år.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

20: Allt handlar inte om dominans, men mycket gör det. Hästarna testar ju varandra i hagen ständigt, varenda kvart ungefär är vad jag har hört. Så varför skulle inte hästarna testa oss på samma sätt?

Jag kan ju klart säga att hästen jag tränar med testar mig väldigt ofta Ägaren kom på nu i höst att hästen testar henne varje gång hon lägger på sadeln. Så fort hon lägger på sadeln så tar hästen ett steg med frambenet mot henne och fösöker kliva henne på foten. Hon har aldrig tänkt på det förut utan har av vana bara flyttat bort sin fot. Men nu när hon uppmärksammat det så flyttar hon honom innan mönstret börjat..
Så de testar ju ledarskapet hela tiden, även om man inte tänker på det för att man är så van..

Men sedan handlar ju mycket om brist på kommunikation, att hästen inte förstår vad vi menar och vice versa..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

Försöker hästen lägga tyngden mot mig när jag lyfter hoven, då släpper jag så hästen tappar balansen, oftast upprepar inte hästen det igen.

Av egna misstag lär även hästen bäst och min rygg håller inte för att kratsa 16 hovar om dagen om inte hästen hjälper till lite.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning