Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettliberty
Läst 1903 ggr
Animal-3
0

Körning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många rider ju i liberty hut många kör i liberty?

Jag har provat några gånger nu med Tuffe. Det går rätt bra även om vi bara provat skritt och trav.
Lite vingligt  då vi båda är lite osäkra på hur mkt en sväng ska vara.
Jag kan ge ett komando på sväng och får jag ingen respons direkt gör jag ibland ett starkare komando ifall han inte såg och då har han trott att han ska svänga mkt.
Han har då sett mig men inte hunnit med riktigt. Jag måste lära mig slappna av lite mer i momentet och låte honom få lite tid i varje sväng än.
Tänkte bara om det var fler här som gör detta, i så fall om ni har några tips?

Zaphix
0

Oj, du är modig!

Skulle nog inte våga det med tanke på vilka olyckor som kan hända. Men vore kul att se film när du gör det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#1 Nja fast olyckor kan ju alltid hända. Dessutom är han ju inte så stor och jag kan hoppa ur även i galopp om det skulle vara något + springa ikapp honom.Skäms
Sen är han väldigt cool han med. Som Peewee det ska mkt till innan det blir kaos :)
Just nu har jag inget att filma med men ska göra det så fort jag får tillgång till en kamera:)

skjootan
0

haha roligt tanke tjejen. Jag har dock inte provat men de var entanke man kan öva på i vinter.

[fjordtokan]
0

Skulle aldrig ens komma på tanken! Livsfarligt för både häst och människa. Du borde tävla i löpning om du kan springa ifatt en häst i fullt sken.

Animal-3
0

#3 rekomenderas att lära in höger, vänster och rakt fram på röst komando först^^ Tuffe kan bara höger och fram, så jag får peka om jag ska åt vänster.

#4 1 Tuffis har nog aldrig skenat i hela sitt liv. 2 i vanlig full galopp kan jag springa kapp honom ja.
Förstår inte varför det skulle vara så mkt farligare än att rida lös. Visst där är en vagn. Men jag kan ju fortfarande kontroleta hästen. Och det är ju inte så man ger sig ut vind för våg var och hur som hällst. Kan man rida utan träns kan man väl köra utan också?
En ridhäst kontroleras med sits och skänkel.
En körhäst med röst.

Gyllir
0

Jag tycker det låter som en fantastisk idé! Skulle dock hålla mig till ett inhängnat område innan jag gav mig ut på äventyr. Lärde en av mina förra hästar att svänga höger och vänster på röstkommando, det var skoj. Har inte kommit så långt med nuvarande pålle dock. Det är ju en rolig grej även när man rider och inte ska köra hästen.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

#6 tack, ja det är klart man får se till säkerheten först :)
Tuffis drar ofta upp hö till grannen och efter som han aldrig drar mig och hö utan jag går med så började det hela med att jag bara selande, satte för och så gick han fot med mig. Även av denna anledning kan han inte vänster än. Till grannen var det bara rakt fram och höger:P
Efter det kom det smygandes :)

(ni får ursäkta att det alltid är bilder i repris men har inte så många sedan datan kraschade Oskyldig och jag gillar att lägga upp bilder)

[fjordtokan]
0

ALLA hästar kan bli rädda, det kan hända något helt oväntat som gör att hästen reagerar. "Bara en vagn" har du någonsin sett en vagn och sele efter en skentur? Har du någonsin sett en häst efter en skentur?

Tycker det är en helt vansinnig ide, hästar är farligt som det är varför göra det värre?

Animal-3
0

#8 Klart dom kan bli rädda, vem kan inte?
Ja jag har suttit på en häst i sken mer än en gång. Jag har sett vagnar, selar och sadlar efter skentur.
Men vad i helafriden har det med detta att göra? En häst som skenar kommer inte stanna för att du sliter i den. Mer skador på mun och en häst som får bra mkt mer anledning att fly, ja. Men en häst som verkligen skenar stannar du inte med tyglar eller tömmar.
Den dag Tuffe eller Peewee (speciellt Peewee) skenar kommer inte ett par tömmar eller tyglar rädda mig.

Korre nordsvensken som jag fick en regäl skentur med stannade inte av tyglarna. Första reaktionen fårn mig var förhållningar och proande. Nästa slita, vad skulle jag göra jag satt barbacka på en stor nordsvensk i full okontrolerbar sken.
Inget fungerade slutade med att jag kastade allt vad tyglar heter, la mig fram och klappade honom och lugnt pratade med honom (så lungt som man nu kan prata när man sitter barbacka livrädd i fullsken.) och vet du vad. Först då fick jag en reaktion. En reaktion som ledde till att hästen snabbt saktade av och tillsist stannade. Till och med gick tillbaka till vart han vart rädd (hade en vän som trillat av sin häst så jag måste ju tillbaka för att hitta henne). Han var genom blöt av svett skakade och endå följde hen med tillbaka.
Men det var knappast pga ett par tyglar. Hade jag inte haft dom hade jag förmodligen fått stop fortare.

En häst kan bli rädd JA, men en häst som litar på sin ryttare/kusk + en kusk/ryttare som litar på sin häst kommer inte behöva dessa remmar. Visst kan dom bli rädda men dom flyr inte blint utan anledning om jag inte ber dom.
Och som jag sa blir de så rädda att dom skenar i blin panik kommer inte tömmar eller tyglar hjälpa.
Det är ju knappast som att dom kastar sig för en sten och sticker. I det fallet är det bristande kommunikation och tillit.
Han är alltid lös annars och Peewee rider jag utan träns, varför skulle han inte kunna köras utan?

Hästar farliga djur? har du en aning om hur farliga människor är?
En häst kan vara farlig för att det är ett stort starkt djur och vid bristande kommunikation och tillit. Men de är inte farliga bara så där. Bara för att det är hästar…

[fjordtokan]
0

Nej man kan inte stanna en häst i sken genom att dra i den däremot kanske man kan styra den så pass att det inte blir total katastrof. Skulle aldrig utsätta mig för den risken, tömmarna är en säkerhet vare sig du tror det eller inte.

kaka1234567
0

#10.Man kan visst stana i sken de är svårt men de går.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Animal-3
0

#10 Då har du nog inte sett en häst i riktig sken fär där existerar inte styra häller. Var en häst i byn där jag bodde förr. Skenade rakt in i en stilla stående bil.
Klart tömmarna är en liten säkerhet, precis som tyglar eller sadel. Men ska man se det så får man väl inte köra en tittig häst över huvudtaget antar jag. Större risk att det händer något då än med en lugn häst utan töm.

#11. Nej i ren sken kan man inte stanna en häst, inte genom att slita i den iallafall. En rädd häst som sticker kan du få stop på om du har tur men inte en häst i panik sken.

Zaphix
0

12: Fast ordentligt tittiga hästar som inte går fram på de flesta ställen kör man väl ofta inte in heller? Av säkerhetsskäl.

Men du kan väl ha tömmar till ett sidepull eller liknande, för säkerhets skull. Men inte använda dom mer än i nödfall. Så ivägen kan de väl inte vara?

Men gör som du vill, bryr mig inte speciellt mycket om hur andra gör. Det är ju förhoppningsvis bara dig själv du skadar ifall nåt händer.

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#13 Finns många tittiga hästar som både körs och rids. Behöver inte vara oredentligt tittiga en tittig häst som kastar sig iväg ibland pga av något är ju lika farligt att köra med som en trygg häst utan töm.

I vanliga fall körs han alltid på långtöm i en hemma byggs sidepull.
Så tömmen används knappt annars häller.

Som sagt var vi ger oss ju inte ut vind för våg och ja händer det något är det troligen bara jag som gör mig illa. Men ska jag se det så så kan jag ju inte rida häller för jag kan ju trilla av.

pinkish
0

#14 haha ja allakan trilla av ;) bara du känner ju dina hstar o vad dom e kapabla till, det är ju inte precis att du ger dig ut o kör utan töm på en nya främmande häst.. vad jag fattar har du haft dina hästar ett bra tag, tom sen föl (?) eller?

bara du känner hur långt du vågar o kan gå.

jag själv är intresserad av att lära min häst att ridas utan träns.. men jag har bara haft han sen i sommras så vägen dit är lång.. men det vore kul ;D

lycka till :D

Animal-3
0

#15 Ja Peewee som jag rider har jag haft i 10 år, hans mor dog så han har jag själv nappat upp på nappflaska sen han var 2 månader.
Tuffis fick jag när han var 6 mångader och har då haft honom i 14 år.
Det är klart jag inte skulle ge mig ut med vilken häst som hällst :)

Ja, det är därför vi bara provat skritt och lite trav. Och bara dagar han känts riktigt bra och bara på platser han inte kommer någonstans om något händer.

Lycka till! :)

[fjordtokan]
0

Det handlar inte om tittighet. Det handlar om att hästen är ett flyktdjur och även om ni kännt varandra i 100 år så kvittar det den dagen hästen agerar enligt sin natur.

Animal-3
0

#17 Hästarna agerar alltid enligt sin natur. Att stanna med mig när jag säger det är deras natur så länge jag är ledare och den dagen de är så rädda att de inte gör det kommer en töm eller tygel inte rädda mig. Då kommer dom fly endå och förmodligen av en bra anledning.
Flyktdjur ja och flockdjur. Dom är inte dumma dom kan tänka rätt lpngt själva.
Och jo lite har det väl det för det är minst lika farligt att köra en tittig häst som en lugn häst utan töm. Större risk att det händer något med den tittiga bara.
Sen är ju hästarna tydliga. Känner Tuffis sig osäker på något "säger" han ju det till mig så jag kan gå fram och kolla det eller gå med honom så han vet att han har mig där.

pinkish
0

#16 ja jag hade för mig om att jag läste det på din sida ;)

synd du bor en bit bort annars hade du gärna fått hjälpa mej ;) har så svårt att veta vad jag ska göra genom att bara läsa o så. lättare när någon visar o säger till när man gör fel.

jag har börjat med nh lektioner nu. efter bara en lektion går det mycket bättre. då hon visade vilka övningar jag skulle göra o hur jag skulle hålla kroppen :)

lycka till med körningen.

Aribigga
0

Jag skulle aldrig våga köra vare sig bettlöst eller utan tömmar. Tycker att det låter livsfarligt. Men man känner alltid sin egen häst och förmåga bäst själv och jag är ändå imponerad över den kontakt du verkar ha med dina hästar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Animal-3
0

#19 vad kul att det går framåt:) tack och lycka till du med:)

#20 Tack, Ja bettlöst är för mig inget hinder, Håller ju på att köra in Peewee (min stora) och honom kör jag in i grimma.
Jag ser ingen trygghet i bettet. Dock i att ha någon sorts kontakt med hästens huvud. Tuffis kör man ju prinsip utan att röra tömmen på i vanliga fall, Peewee behöver ju lite extra stöd vid styrning m.m. efter som det är nytt för honom.
Detta utan töm är fortfarande under ett test stedie men går väldigt bra.

Gyllir
0

Kan du inte ladda upp en bild på er när ni kör? *nyfiken*

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

Jo skulle vilja ha både bild och film. Förhoppningsvis kan jag få en bild imorgon :)

EwaAngantyr
0

Jättekul att du tar upp det här. Det finns så mycket fördomar om att körning är farligt och att man måste ha bett, medhjälpare osv. Körning är i allra högsta grad ett samarbete och bevis på partnerskap.  Jag har själv kört in många hästar utan medhjälpare och fått en hel del skit för det. Mina egna hästar har jag kört in helt själv och jag kör med grimma. (har aldrig provat utan tömmar helt)   

Hur coolt som helst att köra utan tömmar och bett!!!

Hoppas oxå på bild och film!!!

Animal-3
0

#24 Jag håller med helt. Ja min stora häst kör jag ju in helt själv nu i grimma och Tuffis utvecklas vidare. Idag trodde jag vi skulle hinna men sedan blev det så att vi åkte tidigare till min fasters vän då hon har skaffat en ny häst så det blev bara en promenad i mörkret med våra hästar :( Men det var i allafall en trevlig dag. Ska se om jag kan lyckas ta något i veckan. Det är ju så svårt när jag nästan alltid är själv i stallet.

Btw en liten blid från dagen på faster och den nya hästen + ena dottern till fasters vännina på deras russ:)

Birke
0

Håller med Fjordtokan. En ghäst i sken med vagn efter är inte en bra kombination. Vagnen förstärker rädslan och skaderisken, både för adra och hästen sj är enorm. Om du sitter i kan du, precis som Fjordtokan sa, styra åtminstonde lite tills hästehn har ugnat ner sig, o på så vis förhindra att hästen tex fastnar eller välter.

Egen erfarenhet.

Animal-3
0

#26 En häst som sticker kan du inte stanna men kanske styra lite. Dock är en häst som sticker oftast fortfarande lite vid medvetande och väjer själv. En häst i sken springer blint och är totalt okontaktbar, det går inte styra.
Säger du att man kan styra lite när en häst skenar så har du inte varit med om en häst i riktig sken. För då är all kontakt bruten, hästen bara springer rakt fram utan hämning.
Vet själv en häst som slet sig och skenade iväg rakt in i ett trästaket voltade upp igen skenade vidare rakt in i en stillastående bil och bröt båda frambenen. Den hästen skenade den hade ingen aning om vart den sprang och hade inte gjort det om något slet i ett bett häller.
Som sagt suttit själv på häst i sken och då finns ingen kontakt alls.
En häst som sticker däremot kan man inte stanna men oftast styra lite.
Vagn ökar skaderisken ja, det gör bett och tömmar med.

kaka1234567
0

Håller med #27.Ded på en häst i sken den bryde sig inte ett dug om vad jag gjorde.De enda som stoppa de den va att den ramla ner i en valgrav där den inte kunde ta sig ut .Annars kunde de got rigtigt illa för mig och honnom.

_Mvh kaka
_

Birke
0

#27 Jag har vart med om häst i fult sken. Flertal ggr. Du kan slita runt huvudet, o då väjer hästen troligtvis.

Animal-3
0

#29 om hästen verkligen skenar i vild panik kan du försöka vrida huvudet bäst du vill hästen är blokerad och fortsätter endå.

skjootan
0

men herre jisses. Varför stannar ni inte bara upp å är tysta? vill inte ha samma stämning här som på buke. Alla gör sitt. Ingen säger ju att ni behöver göra det?

Jag har sett hästar i sken suttit på en häst i sken å inte med min värsta vilja kunde jag då vrida huvudet på den.

Alla göra som de själva tycker de kan lita på sin häst. NI som ä remot behöver ju inte försöka sitta å vara bäst å kunna allt för alla är vi ju olika.

Skadorisken är stor ochså när du rider utan nått,då har man sig själv dr uppe som kan ramla av in under hästen el dyl.

OM mnán ska vara så kritisk som många av ni är nu så vara bara tyst. Räcker med att säga att man inte skulle göra det själv,så tråkigt när det blir sådan här stämning. Bukefasoer!

LinaN
0

#31 *applåd*

Jag tycker det är många fördomar kring körning. Jag är i princip utelämnad att köra in min häst själv. MEN om något händer så kan det lika gärna hända när jag rider som när jag kör.

Allt handlar om tillit. även den säkraste hästen kan bli skrämd, MEN det är då samarbetet och tilliten kommer in i bilden. Om hästen litar på dig men samtidigt blir rädd och ändå väljer att stanna hos dig. då kan vi prata om horsemanship!

Detta oasett om du sitter i en w-sadel, rider dressyr på banan hemma eller skruttar runt i skogen. Eller om du kör med häst och vagn, med eller utan träns/tömmar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kaka1234567
0

#31.Kunde inte sagt de bättre själv .

Gud vad alla ska va så negativa allt kan hända i oav sätt gren sysla mm som #31 o #32 säger.Hästen kan lika gärna börja skena när man rider som kör som hoppar mm

Nu tycker jag alla hålle en god ton men endå klarar av att diskutera om de.

Sätter ut den gröna ikonen som för tydling

_Mvh kaka
_

Animal-3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#31 #32 #33
Tack håller med er och ursäktar om jag skrivit något "nerlåtnade" absolut inte meningen.

I vilket fall.
Här är en kort kort snutt. Tanken var att Faster skulle filma en snutt idag. Tyvärr gick det inte som planerat.
1. hon kan inte med kameran där med inget fokus.
2. Hon har sin isläning med sig som drar ner i diket och äter.
Jag har inte satt mig helt i vagnen utan sitter bara på sidan då vi endå bara körde hem från grannen.
I vilket gall ser ni att han svänger lite mot kameran det är för att jag bad honom om det innan filmen och så ser man ju hur jag rör min hand och det är då han rätar upp sig.
Tillägger att faster skulle iväg till jobbet så vi hade väldigt brottom.

Ska fixa bättre framöver men jaja. Tänkte detta får duga så längeSkäms

LinaN
0

#34 såg ju bra ut, o fokuset vart inte så åt skogen :)

roligt att se hurlitet du behöver göra för att få honom att vilja göra som du ber honom om :D

Animal-3
0

#35 tack:) ja Tuffe är en toppen kille<3

Birke
0

Ärligt, om du sliter in hästens huvud till ditt knä, lr bog, om du rider lr kör, så springer den inte rakt fram, även om den är skrämd till döden. Skitsamma. Alla har egna åsikter,  som det skrivs ovan.

kaka1234567
0

#34.Såg ju fin fint ut  =)

_Mvh kaka
_

LinaN
0

#37 uppenbarligen har du inte träffat manolito, korsningshästen i mitt stall, Han galopperar rakt fram även när hans mule är vid ryttarens ben. Och det inte så litet långsamt heller. Så att panikbromsa honom genom att dra i tyglarna åt endera håller är bara att glömma. Och vid de här tillfällena har det inte ens vart sken.

Så att man får stopp på en häst genom att böja den kraftigt i halsen är mer eller mindre bullshit. En häst som skenar fortsätter tills orken tar slut eller något mer eller mindre permanent stoppar dem. (träd, murar, husväggar diken osv.)

Så jag skulle inte lita på att man kan nödbromsa hästar så…

Zaphix
0

Ser jättefint ut, han lyssnar så bra på dig. Man ser verkligenm vilket fint förhållande ni har. :)

Du får börja med dressyrkörning liberty, vore ju en utmaning.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#34.Ja de går ju alla borde ta åt sig ,han lysnar ju gäte bra.Man måste ju träna inte bara förvänta sig att hästen lysnar på en.Bara bara gör att man inte har ett bett i munen på den.

Träning ger färdighet.

#40.Jag kännde inte igen dig men snygg hund de va de =)

_Mvh kaka
_

Birke
0

#39 Håller jag absolut inte med om - har funkat flera ggr för mig, på olika hästar, innan jag åkt i backen. Nu snackar jag inte om att sticka.

Animal-3
0

#37 då har vi mött väldigt olika hästar. Har mött hästar som sprungit med huvudet indraget rakt fram. Och tex. Korre som jag tog upp tidigare. En häst med den muskel massan vrider du inte huvudet på hur mkt du en vill.

#38 tack

#39 håller med

#40 tack:) ja det är tanken så småning om:D

#41 Tack, ja träning ger färdighet. Vi fortsätter finslipa hjälper, så jag blir tydligare.

skjootan
0

#34  Kanon fint! fasen vad kul! så duktig! man ser verkligen ur han lyssnar på dig :)

Animal-3
0

#44 tack:) ja har är en pärla lille Tuffe:)