Inkörning
Håller ju på att köra in Peewee:)
Han har blivit tömkörd i 8 år men vi har inte haft tillgång till vagn.
För ca 2 år sedan fick vi en vagn (en sulky) som han kan ha. Pappa hjälpte mig en gång så jag ledde Peewee och han gick med vagnen ett varv runt fältet och sedan stände vi för ledde några meter och så fick det vara bra.
Men sen tappades liksom intresset hos pappa igen så till sist fick jag klartecken att jag fick fortsätta själv. Så för någon dag sedan här gjorde jag det.
Jag selade och tömkörde upp mellan hagarna i skritt och tillbaka i trav. Han hade fått hälsa lite på vagnen innan jag platsade honom på gården. Sedan fick han stå "lös" medan jag drog fram vagnen över honom. Tänkte att om han reagerar och vill bort kan han alltid flytta sig utan att jag drar i något grimskaft eller får med vagnen på något vis.
Men han rörde inte en muskel så jag spände för och han stod så snällt.
Så jag ledde honom runt brunen med vagnen på och det gick bra.
Efter det plaserade jag honom på gården igen tog tömmarna och gick bak. Han reagerade inte så jag gick fram berömde och så bak igen. Fortfarande ingen reaktion så jag satte mig i vagnen och berömde. Han stod så snällt.
Så jag hoppade ur igen gick fram berömde, gick bak satte mig så körde vi framåt några steg. innan jag hoppade ut berömde och avslutade för dagen.
Även vid av tagning och bortkörning av vagnen stod han som ett ljus.
Helt över lycklig snart, snart, snart kanske jag äntligen kan få komma ut och köra med honom också. Som jag har längtat.
åh härligt att det går så bra:) Fortsätt så lugnt och fint så kommer han bli en jätte bra och lugn körhäst:)
Lycka till med hästarna!
//Carro

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 tack!:)
Fortsätter här istället för att göra någon ny tråd:)
I dag var det 3:de gången Peewee hade vagnen det gick jätte bra.
Det var också första gången han hade lokselen.
Ok nu är det lite så man tager vad man haver. Vi har bara 1 vagn som passar fullstor häst och det är sulkyn.
I vanliga fall brukar han ha en gamal bröst sele vi har. Den är lite lite liten men går så länge han inte körs ordentligt.
Men efter som den tar emot över bogen så tar han gärna det som broms efter som det är "extra" bromsen när man rider i halsring.
Därför provade jag fjordingens loksele idag.
Gick bättre även om han var otåligare idag.
(ni ser film neranför detta är otålig, tänk då när han var lugnare förra gången ;) )
Han ska få en egen sele så fort jag är klar med körkortet…tyvärr är det en penga slukare just nu.
Det är första gången han går i den. Tömkörde mellan hagarna i skritt och trav innan jag fotade och spände för.
Och angående filmen. Jag glömde ställa in skärpan
så den ligger fel men det går ju endå se vad vi gör.
Äppelbitarna får han bara för att jag vill. Han behöver dom inte, men jag tycker han är så duktig att jag inte kan låta bli
Efter det på filmen körde vi runt brunnen innan jag satte mig i vagnen igen körde fram 2 steg och avslutade där :D
Och ja jag pratar mkt med honom:P

Kul att se! Blir nästan sugen på att köra in min pålle :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Sattsa på en slag gjord, bra och billig försäkring för dej. Mvh
Jättekul o se hur bra det går för er! Skönt o höra att han ska få en egen sele sen (lokorna och draglädret satt väl sådär…)
Han verkar jättetrevlig din pålle.

#5 kommer nog när han får egen sele.
#6 ja verkligen, ja lokorna bara gled ner-.-Sen tillhör denna sele en liten grov fjording, så att den inte passar på mitt stora spinkiga varmblod var väl ingen överraskning
längtar till jag kan sätta på honom en sele som verkligen passar och bara säga nu ska vi ut på tur :D Ja han är super snäll:D

Kan man köra in vilken häst som helst? Min pålle är lite trafikrädd fortfarande (mest stora bussar och lastbilar), och är en ganska smäcker islänning. Finns det några nackdelar med att köra in sin ridhäst? Jag har verkligen nollkoll när det gäller detta, en det vore ju väldigt kul!
Anne
8: Man kan köra in alla hästar, men en stooor födel är ju om den inte är bakskygg. :)
Annars tycker jag det är viktigt att den är trygg och går framåt i de allra flesta situationer. Är ju riskabelt att kliva av och leda om ingen sitter kvar i vagnen. Heller inte bra om hästen reagerar på farliga saker genom att kasta sig och vända om. Men det är ju en träningssak.
Tycker det bara finns fördelar med inkörda hästar, bra att variera ridningen och markarbetet med körning. Dessutom skönt på vintern att sitta inlindad i filtar i vagnen och ändå kunna motionera hästen. :)

Hade två hästar tidigare som jag kört in, men de var mycket kraftigare än Gyllir. Kom aldrig så långt att vi verkligen körde. Men vi åkte lite pulka och drog fram hö till hagen på vintern, då vi inte kunde köra där. Har ingen vagn, men jag får väl börja med att vänja honom med att dra lite däck kanske… Se om det verkligen blir av, elle rom det bara är önsketänkande :-)
Anne

#4 Klart alla hästar går att köra in och som #10 sa det är bra omväxling i träningen:)
#11 kommer du igång så skriv av dig här om hur det går!:D
Kul att se att han är så duktig! Håller också på att köra in min häst nu :) Jag håller dock bara på med linor och svängel änsålänge.
Min kille ska också köras in. Denna månaden är tanken att han ska vänjas vid en tömkörningsgjord… ska bara få tummen ur…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#13 tack och lycka till:) du kan väl lägga upp lite träning här också:)
#14 vad kul! lycka till, enu en som gärna får lägga ut sina framsteg:)
Alltid lika kul att följa utvecklingen med olika hästar:)