Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 6477 ggr
Vivs
0

Bettlöst träns?

Hoj! Är sprillans ny medlem här och tänkte höra mig för lite. Har en 2,5årig liten Welch Cob-tjej sen två veckor tillbaka. Hon är sutten på, tömkörd och mycket hanterad av förra ägaren. Nu har hon lite semester från det där medans vi lär känna varandra men jag tänkte börja införskaffa lite utrustning. På Börjes finns ett sidepull och ett bettlöst träns, vad är det för skillnad? Har ridit väldigt mycket på hackamore på min förra häst och trivdes med det. Hjälp mig i tränsdjungeln!

kaka1234567
0

Nu har jag inte sätt vilka träns de är där.Men min gisning är som du skrev att de är et sidepull och ett bittlest bridel.

Sidepullet trycker ändast på näsa(nacke) och på så sätt myckat mjukare en ett hack.

De anndra är nog ett bittlest bridel och då trycker de på hästens sider så att den flyttar sig från trycket.De är inte mitt första hands vall då jag inte alls gillar de med tryck på(ganasherna)på hästens sidor.

Jag gjorde de lite kort för jag ska till stallet nu.

Men de finns en bra medlem på Arabifokus(säkert medlem här med) som har en del erfarenheter om att rida in ungdjur på side pull mm.Hon har nu en arabvalak som hon ridigt in på side pull.

Hon är en dyktig tjej.Du kan kontakta henne CoralReefs

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Animal-3
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sidepull Finns i olika modeller och skilnaden brukar vara hur starka dom är. Finns ett med rep över näsan och det är mkt starkare än det med bara läder över näsan.
Villa du ha ett mild och lätt förståligt huvudlag är sidepull med vanligt läder över näsan det jag rekomenderar.

Det andra bett lösa antar jag är bittless bridle. Det är två remar som löper från nacken över ganasherna i kors under hakan och ut på var sida mulen.
Jag personligen har aldrig ridit med det men har hör mkt gott om det.
Dock är det inget jag vill använda. Det är en huvud kramare.
Tar du i tyglarna lägger du tryck i nacken på sidorna, under huvudet och över nosen. Och efter som korset underhakan dras åt med remen övernosen så drar det ju igen hästens mun samtidigt som den trycker i nacken.
Varför jag inte skulle rida med det på mina hästar (ska inte säga att jag inte vill prova för prova är det väl värt) är just för detta huvud kramandet och första som kom i mitt huvud, Om hästen snubblar och det blir ett regält ryck i tygeln så bara slås ju underkäre mot över käke.
så först skulle det trycka på de känsliga nerverna i nacken+ trycka in kinderna mellan tänderna+stänga ihop munnen vilket kan göra att tänder slår ihop eller biter både tunga och/eller kinder.

Hack är rätt starkt och luras ofta. Men kan man hantera det och både ryttare och häst ligger i ett stadie i utbildningen där ett stångbett har en funktion så är det väl det enda bettlösa alternativet.

Annars är en bra repgrimma också mer än ok att använda vid ridning m.m.

Vivs
0

Tusen tack båda två för svar! Kanske ska krångla till det så lite som möjligt då och börja med repgrimma. Hon verkar vara en otroligt okomplicerad och vänlig liten själ! :) Men, ska man fästa tyglarna på sidorna då?

annspann
0

Hej Vivs!

Jag rider själv min kille helt bettlöst. Har tidigare provat bitless bridle, men gillade det inte alls. Tror det blev krångligt för hästen att förstå när trycket kommer på så många ställen samtigt.

Som det är nu rider jag på kapson när jag vill ha lite mer precis kommunikation eller känner att jag behöver mer kontroll (i skogen en blåsig dag t.ex.). Annars rider jag med repgrimma.

Tycker själv det är kul att ha en häst som ridits in utan bett och därför inte "vet annat" utan funkar jättebra på bettlöst. Annat är det med min kallblodstravare. Hon gillar verkligen inte tränsbett men blir helt ouppfostrad och bara drar iväg på bettlöst. För henne funkar stång bäst.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 låter som en bra ide^^ Du kan fästa tyglarna som du vill jag själv fäster dom i öglorna under hakan. (har tyvärr inga bilder kvar på min kille i repgrimma eller huvudlag sen datan krachade.)

Kom på att jag har denna bild:D två kompisar till mig provade Pappas fjording och min Kille Peewee :)

Gyllir
0

Funkar bra med repgrimma. Man har tyglarna i öglan under hakan, så man kan bara styra genom att ta ett ledande tygeltag. Drar du bakåt, så känns det nästan likadant för hästen oavsett höger eller vänster tygel eftersom det sitter fast på samma ställe.

Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

Kapsoner, dvs riktiga ridkapsoner som finns på akademiska hästar är superbra, jämfört med ledade kapsoner för hundringen på börjes eller hööks, det är bara skit rent ut sagt.

kapsonen kan vara mild, stark, och framförallt så kan man ta både ledande tygeltag och rida normalt. Samt att man oftast inte kan dra in hästen lika årt som man kan göra med tex sidepull och hack.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.